Ryanairs gebyr for at ændre reservation?
Fra : villalulla@gmail.com

Dato : 23-01-06 17:08

Jeg forstår ikke teksten på deres hjemmeside: "20/30 pund eller
tilsvarende i lokal valuta pr. person pr. flysektor" (frit efter
hukommelsen).

Er det 20 eller 30 pund?

Hvad er en flysektor?

Når man er to personer, der skal frem og tilbage, er det så "20/30"
gange to eller "20/30" gange fire, fordi man i alt bruger fire
flysæder - eller hvad? Hvem har prøvet det og kan forklare det?

VH
Finn A. Hansen

Fra : T.

Dato : 23-01-06 20:03

<villalulla@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

En flysektor er det samme som en tur for en person, det vil sige herfra og
til London, når i så er 2 personer bliver det 2 * 20/30pund på turen herfra
til London,
Hvis i så skal have ændret hjemturen også, skal igen af med det samme beløb.

Det kunne jo være i skulle flyve længere med Ryanairs, f.eks videre fra
London til et andet sted i Europa, og tiderne heller ikke passede der, så er
det igen en ny flysektor.

Hvorfor de skriver 20/30pund ved jeg ikke.

Hilsen

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 23-01-06 20:58

"T." <norling@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er det igen en ny flysektor.
>
> Hvorfor de skriver 20/30pund ved jeg ikke.

Uden at have prøvet at gøre det, mener jeg det er £20, hvis man gør det over
nettet og 30, hvis man ringer

Fra : Flyrejsen.dk Feedbac~

Dato : 24-01-06 18:02

> Uden at have prøvet at gøre det, mener jeg det er £20, hvis man gør det over
> nettet og 30, hvis man ringer

Vær opmærksom på at dette gebyr langt fra altid er nok. Ryanair kræver
udover dette også differencen i pris på den oprindelige billet og den pris
de kræver for den nye. Ofte kan dette være mange hundrede kroner pr. person
pr. strækning (sektor) - da deres priser ofte stiger voldsomt når man nærmer
sig afrejsedatoerne.

Hvis I skal flyve videre med Ryanair fra London til en anden destination, så
skal I også betale gebyr plus difference for disse strækninger hvis de
ændres.

Dvs. For en rejse fra f.eks. Århus via London til Gerona og retur samme vej
for 2 personer skal der altså betales 8 x gebyr PLUS evt. Prisdifference på
alle strækninger. Altså en dyr affære hvis man ønsker at ændre datoer på
hele rejsen.

Dette er en af Ryanairs fiduser for at ryste flere penge ud af folk.

Man får hvad man betaler for - og selvom det umiddelbart lyder som om de har
billige priser, så er dette langt fra altid tilfældet og prisen kan hurtigt
løbe op hvis man skal ændre.

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 25-01-06 12:09

"Flyrejsen.dk Feedback" <feedback@flyrejsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ofte kan dette være mange hundrede kroner pr. person
> pr. strækning (sektor) - da deres priser ofte stiger voldsomt når man

Jeg går ud fra de vil ændre til en dato længere ude i fremtiden, og så
bliver det jo ikke noget problem.

> [...]
> har
> billige priser, så er dette langt fra altid tilfældet og prisen kan

Så må man jo bare lade være med at ændre, og acceptere den slags, når man
kun betaler 400 kr for en returbillet til London!!

Det er ikke en fidus, det er bare vilkårene når man vælger lavpris, og jeg
synes det er helt i orden.

Mvh.
Lars

Fra : ♫ Michael ♫

Dato : 26-01-06 14:56

De store og dyre selskaber vælger at tage røven på alle passagerer med
vanvittige priser. Lavprisselskaberne tager så kun røven på de dumme,
der ikke planlægger deres rejse ordentligt.

Jeg er sgu glad for, at jeg ikke skal betale for at erhvervsfolk kan
ændre sin billet i sidste øjeblik, når jeg rejser med lavprisselskaber.

/michael
PS: Fjern 123 fra min mailadresse, hvis du vil skrive til mig

Fra : Kenneth Skovgaard

Dato : 26-01-06 15:03

♫ Michael ♫ skrev:
> [...]
>
> /michael
> PS: Fjern 123 fra min mailadresse, hvis du vil skrive til mig

ja de tager bare røven på deres ansatte istedet for. men det kan man jo
som forbruger så vælge at være kold overfor.

Kenneth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-01-06 15:10

? Michael ? wrote:
> [...]
>
> Jeg er sgu glad for, at jeg ikke skal betale for at erhvervsfolk kan
> ændre sin billet i sidste øjeblik, når jeg rejser med

Jeg tror du har fået noget helt galt i halsen. Det er de erhvervsrejsende,
der via deres meget dyre billetter (refundable and changeable) betaler for
de rejsende på de billige billetter i de normale selskaber.
I de billige selskaber handler det vel alene om at man producerer
discountvarer (og det kan jo være ganske udmærket, hvis varen imødekommer
ens behov). Men rejser man i arbejdsøjemed stiller man nok andre krav og har
andre behov end når man turistrejser. Derfor vil jeg tro, at der er ganske
få med Ryan og lign., der ikke selv betaler billetten.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Flyrejsen.dk Feedbac~

Dato : 26-01-06 23:50

> [...]
> andre behov end når man turistrejser. Derfor vil jeg tro, at der er ganske
> få med Ryan og lign., der ikke selv betaler billetten.

Her har Jan helt ret.

Det er i hvertfald ikke de billige turistklassebilletter der er med til at
betale for at forretningsfolk kan ændre deres billetter. Flybilletter der
kan ændres eller refunderes koster ofte 5-6 gange så meget som en billig
billet.

Når jeg tidligere skrev at man får hvad man betaler for og at det med
gebyrerne er en af Ryanairs fiduser til at tjene flere penge, så er det
absolut ikke fordi jeg mener der som sådan er noget galt med det. Det er jo
op til den enkelte at vurdere hvilket serviceniveau man har behov for.

Når man ikke har behov for at ændre/afbestille og når flyene ikke er ramt af
forsinkelser, så kan det være en ganske udemærket løsning at flyve med
lavprisselskaberne. Man skal blot være opmærksom på at når tingene ikke går
efter planen, så vil man opleve at der ikke er meget hjælp at hente.

Hvis et fly f.eks. aflyses, så tilbyder Ryanair (og mange andre
"lavpris"-selskaber) kun pengene tilbage eller ombooking til næste ledige
afgang (hvilket ofte kan være flere dage frem i tiden) - ingen hjælp til
hotel, forplejning eller mulighed for at blive ombooket til andre selskaber.
Har man derimod en billet med et af de traditionelle selskaber, så vil man
kunne blive ombooket til andre selskaber eller få tilbudt hotel, forplejning
osv.

Lavprisselskaberne har nogle tilfælde rigtig gode kampagnepriser (langt
under kostpris) som absolut kan være attraktive, men i rigtig mange tilfælde
vil man faktisk kunne finde billetter til samme eller lavere pris hos de
traditionelle selskaber. I forrige weekend bestilte jeg selv billetter til
London med British Airways, der var 600-900 kr. billigere pr person end hos
både Ryanair og easyJet.

Min pointe er at man ikke skal lade sig forblænde af lavprisselskabernes
kampagner og altid undersøge markedet grundigt inden man bestiller.
Bestilles der f.eks. kort før afrejse er der ofte ikke meget lavpris over
"lavpris"-selskaberne.

Desuden er det jo en temperamentsag hvilket serviceniveau man ønsker. En
helt anden ting er så, som nævnt i et andet indlæg, om man vil købe noget
hos selskaber, der betaler minimumsløn, nægter ansatte optagelse i
fagforeninger og gerne lader passagerer strande på ude-destinationer uden at
bekymre sig om de kan komme hjem igen samt ikke tilbagebetaler skatter hvis
man ikke rejser.

Som nævnt er det helt op til den enkelte at vurdere hvad man ønsker og der
er klart også stor forskel på de forskellige "lavpris"-selskaber. Selv har
jeg kun haft meget dårlige oplevelser med Ryanair og har på ingen måde lyst
til at rejse med dem - uanset hvor billigt det så er. Til gengæld har jeg
rigtig gode oplevelser med easyJet og Jet2 (fra UK) - mens Sterling har
været rimeligt, men desværre er ved at udvikle sig i den forkerte retning.

Det er blot vigtigt at sætte sig grundigt ind i hvad man køber. Gratis
(eller næsten gratis) flybilletter findes ikke - der er altid en pris der
skal betales. Enten i form at dårligere service eller fordi andre betaler
meget højere priser. Ikke engang "lavpris"-selskaber kan flyve gratis -
selvom de gerne vil fortælle folk den historie.

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 27-01-06 08:07

> [...]
> London med British Airways, der var 600-900 kr. billigere pr person end

Hvordan kan det lade sig gøre, når du kan få returbilletter til London for
400 kr med Ryanair?

> [...]
> kampagner og altid undersøge markedet grundigt inden man bestiller.
> Bestilles der f.eks. kort før afrejse er der ofte ikke meget lavpris over

Nej, men det er også lige meget...

[SNIP]
> [...]
> været rimeligt, men desværre er ved at udvikle sig i den forkerte retning.

Vil du uddybe?

> [...]
> meget højere priser. Ikke engang "lavpris"-selskaber kan flyve gratis -
> selvom de gerne vil fortælle folk den historie.

For 400 kr, kan jeg godtage meget... Det er SU-venligt!

Mvh.
Lars

Fra : Flyrejsen.dk Feedbac~

Dato : 27-01-06 09:31

> "Flyrejsen.dk Feedback" <feedback@flyrejsen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan det lade sig gøre, når du kan få returbilletter til London for
> 400 kr med Ryanair?

Nu er det faktisk i meget få tilfælde at det er muligt at få en returbillet
til kr. 400,- det er udelukkende når Ryanair har kampagner, hvis der
bestilles lang tid før afrejse og hvis der ikke rejses torsdag-søndag. I
dette tilfælde var prisen 3400 svenske kroner t/r fra Malmø.

Det er netop holdningen om at man altid kan flyve for næsten igen penge med
Ryanair jeg går lidt til kamp imod. Det er langt fra tilfældet. Nogle gange
kan man være heldige, men hvis førnævnte betingelser ikke er opfyldt - så
kan prisen faktisk blive meget høj.

> Nej, men det er også lige meget...

Nu er det jo langt fra alle mennesker der kan planlægge deres rejser måneder
i forvejen. Jeg kan i hvertfald ikke og bestiller sjældent mere end 1-2 uger
før afrejse. Men kan du det, så er det da fint - og besparende.

> [SNIP]
>
> Vil du uddybe?

Går ud fra at det specielt er min kommentar omkring Sterling du henviser
til. Min opfattelse af Sterling er at de har skåret meget ned for service
niveauet - og har lært lidt for meget af Ryanair. Bl.a. Oplevede jeg på en
flyvning for en måneds tid siden, at det var umuligt at få lov til at sove i
fred og ro ombord fordi der hele tiden skulle køre reklamer på skærmene for
skrabelodder, smykker oma. Når disse reklamer så havde kørt gentog
kabinepersonalet alle budskaberne kort tid efter. Desuden er udvalget af mad
skåret ned til det pinlige (langtidsholdbare trekantsandwich) samtidig med
at der er blevet forbudt at medtage mad selv. Derudover har jeg i næsten 2
måneder forsøgt at få tilbagebetalt skatter for en ubrugt flybillet (hvilket
Sterling skal tilbagebetale iflg forbrugerrådet) - men efter 4 email, 3
telefax og 4 telefonopkald fik jeg stadig ikke noget svar fra dem. Blev blot
kastet fra person til person og fik forskellige svar. Først da jeg sendte et
brev med henvisning til Forbrugerrådets vurdering skete der noget.

Mht. EasyJet så har jeg her oplevet stor fleksibilitet mht. Ombooking, hvor
jeg to gange er blevet overflyttet til næste afgang uden ekstra omkostninger
(pga forsinkede tog i London som de ikke har noget med at gøre).

> For 400 kr, kan jeg godtage meget... Det er SU-venligt!

Som jeg skrev er det jo en vurderingssag for den enkelte hvilket service
niveau man har behov for. Personligt synes jeg det er for skrabet - og er
ikke interesseret i at alle brancher udvikler sig til discount-forretninger
der udelukkende tilbyder lav service og ingen fleksibilitet. Sådan har jeg
det også når det drejer sig om Supermarkeder m.m. Det vil da være kedeligt
hvis alle forretninger, der sælger lidt godt kvalitet bliver nødt til at
lukke fordi alle kun har fokus på pris. Ryanair er ikke nogen
velgørenhedsforretning - de skal tjene penge på den ene eller anden måde -
og billetter til kr. 400 er ikke nok. Derfor finder de alternative måder.
Bla. Skal man snart til at betale for at indtjekke baggage hos dem også.

Hvis man er på SU og kan leve med det lave service niveau - lavt antal af
daglige afgange og ikke har brug for fleksibilitet, så kan det da være en
fin løsning - personligt stiller jeg blot større krav til serviceniveau og
gider ikke sidde i et fly, der er bemandet af 19-årige uden erfaring - og
som ikke er blevet gjort ordentligt rent i dagevis. Er der nogen der tænker
på sikkerhedsfaktoren hvis noget går galt. Hvilken erfaring tror du 19-årige
nyuddannede stewardesser med minimumsuddannelse har hvis flyet skal
evakueres i forhold til nogle med mange års erfaring på bagen og et længere
uddannelsesforløb. Dette er naturligvis blot en potentiel risiko, som ingen
håber bliver testet i virkeligheden. Jeg tager ihvertfald ikke chancen.

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 27-01-06 14:52

> [...]
> til kr. 400,- det er udelukkende når Ryanair har kampagner, hvis der
> bestilles lang tid før afrejse og hvis der ikke rejses torsdag-søndag.

Jeg bestilte en billet sidst i november til afrejse 30/12 og hjemrejse 4/1
til 650 kr t/r. (fordi det var i juleperioden). At jeg så pga. eksamen måtte
droppe den tur, og derfor ikke fik penge tilbage... Tja, sådan er
betingelserne og det vidste jeg da jeg købte dem.

Herefter overvejede jeg en tur i marts, denne kunne jeg få for ca. 400 t/r.
Forrige gang jeg fløj derover, i 2003, betalte jeg 450...

> dette tilfælde var prisen 3400 svenske kroner t/r fra Malmø.

Så meget ville jeg heller aldrig betale for en Ryanair flyvning... Simpelt.
Jeg går heller ikke i Aldi og betaler 100 kr for et par bøffer.

> [...]
> gange
> kan man være heldige, men hvis førnævnte betingelser ikke er opfyldt - så

Så vælger man da bare Sterling eller noget andet

> [...]
> uger
> før afrejse. Men kan du det, så er det da fint - og besparende.

Lige præcis. Det jeg vil frem til er bare, at der er forskellige
flyselskaber til forskellige behov, og det er da glimrende.

Tænkte også på dine dårlige ryanairoplevelser.

> [...]
> et
> brev med henvisning til Forbrugerrådets vurdering skete der noget.

Det er selvfølgelig surt at de ikke tager kundebehandling seriøst, men
ellers har jeg det igen sådan, at for 4-600 kr for en returbillet til
London, som tager godt 1½ time, kan jeg altså acceptere en del...

> [...]
> omkostninger
> (pga forsinkede tog i London som de ikke har noget med at gøre).

Dem har jeg aldrig prøvet. Flyver de kun fra Kastrup?

> [...]
> der udelukkende tilbyder lav service og ingen fleksibilitet. Sådan har jeg
> det også når det drejer sig om Supermarkeder m.m.

Det sker næppe. Når jeg engang ikke længere er på SU, kan det da også tænkes
jeg vil betale mere for bedre service, ligesåvel som jeg nok skærer ned på
Aldi-udflugterne.

> [...]

> Bla. Skal man snart til at betale for at indtjekke baggage hos dem også.

Huh? Hvor meget vil det så dreje sig om?

> [...]
> nyuddannede stewardesser med minimumsuddannelse har hvis flyet skal
> evakueres i forhold til nogle med mange års erfaring på bagen og et

Nu tror jeg da ikke der er den store forskel på alders- og
uddannelsesniveauet i forhold til "de store" selskaber?

> Dette er naturligvis blot en potentiel risiko, som ingen
> håber bliver testet i virkeligheden. Jeg tager ihvertfald ikke chancen.

Fair nok.

Mvh.
Lars

Fra : Flyrejsen.dk Feedbac~

Dato : 27-01-06 23:18

> Tænkte også på dine dårlige ryanairoplevelser.

Jeg har bl.a. været ude for at være "strandet" i London pga aflysning, hvor
det eneste man fik tilbudt var pengene tilbage eller plads på næste ledige
afgang 2 dage senere. Dette hjælper ikke meget i sådan en situation.
Heldigvis havde easyJet ledig plads hjem senere på dagen - godt nok til 1000
kroner ekstra. Når jeg accepterer flyselskabets vilkår og ikke kan fortryde
mit køb hos dem, mener jeg også at de er forpligtet til at leve op til deres
del af aftale og transportere mig som lovet. Aflysningen var ikke pga. af
vejret, men pga teknik, hvilket naturligvis kan ske for alle, men så må man
tage ansvar for passagererne istedet for bare at være ligeglad med om de var
strandet. Det kan godt være billetten var billig, men i sidste ende gav jeg
1000 kroner ekstra for at komme hjem. Til den pris (faktisk billigere end
min totale billetpris) kunne jeg have fløjet med SAS eller British Airways
som havde taget ansvar og afhjulpet en sådan situation.

Senest så man f.eks. SAS, der lavede aftale med Sterling om at SAS-billetter
kunne benyttes hos konkurrenten under strejken - ligesom de også købte alle
de ledige sæder de kunne hos konkurrerende flyselskaber for at minimere
antaller af gener for passagererne.

> Dem har jeg aldrig prøvet. Flyver de kun fra Kastrup?

Ja, easyJet flyver fra Kastrup til London og Berlin - forhåbenligt snart til
flere destinationer nu hvor statsafgiften forsvinder.

> Huh? Hvor meget vil det så dreje sig om?

Såvidt jeg er orienteret så kommer det fra marts til at koste 2,50 pund par
kuffert hvis man forudbestiller det og 5 pund pr. stk. ved betaling ved
check-in.

> Nu tror jeg da ikke der er den store forskel på alders- og
> uddannelsesniveauet i forhold til "de store" selskaber?

Faktisk har Ryanair en af de laveste gennesnitsaldre på kabinepersonale -
derudover er deres gennemsnitlige ansættelsestid meget kort (omkring 1 år),
hvilket betyder meget lille erfaring. Iflg. mine kilder (en tidligere ansat)
kan de ansatte simpelthen ikke holde til arbejdspresset og forholdene ret
længe og søger væk så snart lejligheden byder sig.

Fra : villalulla@gmail.com

Dato : 24-01-06 11:42

Nix, det koster 27/40 Pund, her er teksten:

"Rejsedatoer, -tidspunkter og -ruter kan ændres, hvis der er ledige
pladser og mod betaling af et ændringsgebyr i hvert enkelt tilfælde
på £20/€30 (eller tilsvarende i lokal valuta) pr. flysektor pr.
person, såfremt ændringen foretages på www.ryanair.com, eller
£27/€40 (eller tilsvarende i lokal valuta) pr. flysektor pr. person,
såfremt ændringen foretages via et Ryanair-reservationscenter."

Burde man ikke klage til Forbrugerklagenævnet over sådan en gang
fidussnak?

Fra : Holst

Dato : 24-01-06 11:50

villalulla@gmail.com wrote:

> [...]
> såfremt ændringen foretages via et Ryanair-reservationscenter."
>
> Burde man ikke klage til Forbrugerklagenævnet over sådan en gang

Hvad er fidussnakken?

Om ikke andet fik du da nu forklaring på, om det er 20 eller 30 pund.

Fra : villalulla@gmail.com

Dato : 24-01-06 12:02

Holst skrev:

> Hvad er fidussnakken?
>
> Om ikke andet fik du da nu forklaring på, om det er 20 eller 30 pund.

UPS! Pund og Euro, ja øjnene er jo dem, man bliver blind på først.