Rejse til Cómpeta, Spanien
Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 12-01-06 21:14

Vi er ved at planlægge vores ferie, og har på nuværende tidspunkt meget
kig på et byhus (privat udlejning) i en lille by, Cómpeta, i det sydlige
Spanien.
Cómpeta er en af "de hvide byer", ligger ca. 1 times kørsel fra Malaga,
650m oppe i bjergene og har omkring 3.500 indbyggere.

Vi er dog stadigvæk en smule i tvivl, for jeg ved ikke rigtigt om det
virkeligt er noget for mine 3 drenge på hhv. 12, 14 og 17 år. De er ikke
specielt meget "ude-børn", der er nok lidt for meget computer og TV.
Der er ingen pool i tilknytning til huset, men Cómpeta har 2 offentlige
pools. Ellers ved jeg ikke rigtigt hvilke muligheder der er i selve
Cómpeta, udover at der skulle være en netcafé
Men det er et område der er meget yndet til vandreture.

Nogen der har erfaring med at rejse på den måde, med sådanne store børn?

Og nogen der har erfaring med brug af VISA/Dankort i Spanien?

Mvh. Jan

Fra : Gert Hansen

Dato : 13-01-06 09:09

Competa er en af de mange danske/engelske "kolonier" i det sydlige Spanien.
Det betyder at en meget stor del af de mennesker som du/I vil møde er danske
eller engelskse. det betyder også at restaurationer mv. i vid udstrækning er
baseret på det. Vejen op til Competa er rimelig (snoede op ad bjergene), men
regn med en køretid på ca. 1/2 time hver vej til kysten/stranden. Der er et
par supermarkeder og et par bagere + restaurationer og barer.

Området er udmærket til ture rundt til Gibraltar, Ronda, Nerja osv., og også
de omkringliggende byer er smukke, men der skal køres for at finde noget.

Vi er der jævnligt - hus ude i bjergene 4 km. fra byen.

Hilsen

Gert Hansen
www.mados.dk

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 13-01-06 10:22

Gert Hansen skrev:

> [...]
> regn med en køretid på ca. 1/2 time hver vej til kysten/stranden. Der er et
> par supermarkeder og et par bagere + restaurationer og barer.

Dvs. der måske ikke er så meget "ægte" Spanien over det?
Eller betyder det bare at der er et rimeligt fornuftigt "mix", således
at stedet ikke er alt for turistpræget (det er det vi vil undgå), men
man er alligevel ikke helt på herrens mark?

> Området er udmærket til ture rundt til Gibraltar, Ronda, Nerja osv., og også
> de omkringliggende byer er smukke, men der skal køres for at finde noget.

Burde sådan nogle store knægte kunne få tiden til at gå?
De er jo ikke de vilde outdoor-freaks, men de skal altså med på et par
traveture hvis vi tager derned, men det skal jo heller ikke være sådan
at de sidder og mugger i 2 uger, fordi der ikke rigtigt er noget de kan
tage sig til?

Hvordan ligger prisniveauet? Sådan sammenlignet med et reelt turiststed?

--
Mvh. Jan

www.biotopia.dk
Diskussionsforum for biseksuelle og -nysgerrige

Fra : bj

Dato : 13-01-06 23:59

> [...]
> Mvh. Jan
>
> www.biotopia.dk
> Diskussionsforum for biseksuelle og -nysgerrige

ud fra hvad du skriver med dine/jeres børn vil mene de kommer til at kede
sig bravt medmindre de vil se det som en udfordring en rejse på vilkår som
spansk andausisk bjergby. HVis det var mig ville jeg låne en bog der boigen
"sydspanien" - Politikekns visuelle guide. Den fortææler vidt og bredt om
området hvor I tænker på at leje.

JEg selv var på tur/træning (cykel) til den nærliggende by Torrox Pueblo
(Pueblo=landsby, selv om der er en del indbyggere). Den ligger på vejen op
til Competa. Fra Torrox Pueblo til Competa er der vel ca. 11km og de hårde
på cykel. En oplevelse i sig selv. Da jeg var i området mødte jeg en del
mennesker som talte om områdets fine muligheder for vandreture.

Derudover ligger torrox ca. 5 km fra kysten og dermed Competa ca. de 15 km
fra kysten til snad og vand. Den østlige side af Malaga er ikke så
overrendet af de udenlandske turister men der er alligevel flok på strandene
når det er weekend, for det meste indfødte. Det er jo også en charme i sig
selv. Det er jo en kulturel oplevelse at føle på egen krop hvad det vil sige
at være fremmed i et andet land.

Ud over det så er der ikke langt til de nærliggende buer og med Malaga som
regionens hovedstad emd mulighed for at se tyrefægtning elelr opleve
HC.Andersens udenlandske by, vhior han opholdte sig store dele af sit liv. B
yerne ligge rsom perler på en snor langs kysten, men blot få kilometer inde
i landet fjernes man fra al vivar og kører man længere ind i baglnadet
finder man den andalusiske ro og tålmodíghed. Langs kysten kan man se nogle
tårne (Torrox) som amn i datiden brugte til at se efter fjender fra havet så
man kunne advare og beskytte sig mod dem. På den måde kunne afblæse man
mange angreb fra havet som jo gik ud over de lokale undbyggere der viulle
miste deres værdier (dem der havde noget). Kører man ind i baglandet vil en
tur til pueblos Blancos være en oplevelse som af oprindelse også bærer præg
af en maurisk byggestil da flere fra nordafrika fandt vej hertil (Marokko).

I kunne også vende snuden mod Gibraltar og opleve den engelske kolonitid.
Ikke at man får et direkte tilbage blik i ´på den historiske følesans, men
historien er ikke til at tage fejl alligevel. Det er hér muligt at tage
tovbanen itl Gibraltars højeste punkt hvor man på en klar dag kan se over
til nordafrika.

På den anden side og den side hvor Competa ligger kan man se drypstenshuler
i Nerja, vhir der faktisk årligt afholdes en stro koncert med
beræ´ømtheder.Jeg kan ikke lige huske tidspunkt af året. Nerja har desuden
også en meget flot udsigt ud over havet fra El Balcon de Europa (mener jeg
det hedder).

Der er magne flere ting i omrpdet énde man lige tror.Det er bare om at
undersøge omrpdet inden afgang til landet så skal I nok få tiden til at gå,
mend et kræver helt klart en bil.

Der er jo også muligheden for at afprøve det list sjove i at stå på ski fra
morgen til middag i sierra nevada bjegene og ligge ved stranden senere samme
dag. Specile fornemmelse, smat et beøsg til Granada og Ahhambraen, en
oplevelse værd. Forhør jeg hos de lokale hvornår det er meste
hensigtsmæssigt at tage dertil så der ikke er fror magne turister. Det kan
ødelægge oplevelsen list. Jeg har prøvet begge dele. en gang var der
overfyldt af turister, vi trampede oven i hianden og det var ikke en
oplevelse. En gang ´næsten uden turister. Det var supert og tiden blev helt
anderledes og en oplevelse jeg gerne gør igen.

Ellers er der også naturparker inde i baglandet, emn ahr ikke lige den helt
klare opfattelse af det for jeg har ikke nået det endnu, men efter sigende
udemærket.

Måske en fodboldkampe for børnene i Malaga. Undersøg det og sørg for at
komme tila t sidde blandt de "almindelige ´" tilskuer og spot så lige ud om
I sidder mellem Malagas tilhængere elelr det andet hold. Det vill nok være
lidt øvøv at juble på det forkerte tidspunkt. Ikek at jeg tror det betyder
det helt vilde, men der er ingen grund tilat presse citronen.

Prisnivereuaet er vel lig det vi kender herhjemme fra. Noget er billgt andet
er lidt dyrere og noget er dyrt. elektroik kan findes billigt på turen til
Gibraltar da det er registreret som toldfrit område.

For vildt jeg svaner at komem derned igen...

God tur..og jeg mener I gør det rigtige med at leje på egen hånd, men tænk
også børnene. spørg ind til hvad de mener. Tag ikke noget for givet med
sådan en tur. Det er jo lidt noget andet end en chartertur med pools, barer
osv..

de bedste rejsehilsner

bj

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 17-01-06 21:15

Vi takker mange gange for de svar vi har fået.

Vi har droppet a tage til Cómpeta og er gået i en anden retning nu.
Nu har vi nemlig kig på et sted i Nerja i stedet for, faktisk lige ved
stranden.
Tænkte at vi måske nok havde tænkt lidt for egoistisk på hvad vi (og
måske især jeg) helst ville, men turen er jo lige så meget for ungernes
skyld også
Og de vil jo helst et sted hen hvor der ikke er alt for langt til
vandet, og så må der gerne også være en pool der hvor man skal bo.

Så nu bliver det altså Nerja i stedet, selvom vi gå ud fra at stedet er
mere turist-præget end f.eks. Cómpeta.

Mvh. Jan