Thailand - hvordan er det nu ?
Fra : Bonnie

Dato : 10-01-06 13:24

Hvordan er det nu med Thailand i januar/februar ?

Er det øst eller vest man skal, for at finde det gode vejr ?

Bonnie

Fra : VH

Dato : 10-01-06 14:34

JA !

Fra : rosenauer.dk

Dato : 10-01-06 19:51

> Hvordan er det nu med Thailand i januar/februar ?

Har nogle venner der så sent som i dag har mailet hjem fra Koh Lanta hvor de
desværre havde haft skyet og regn stort set hele den sidste uge.. :(

Min egen erfaring er at det man tager for givet næsten aldrig holder. De
gange jeg har været i Asien har vejret artet sig relativt anderledes end de
forrige år. De lokale skylder skylden på tsunamier, Il Nino, etc. , men lur
mig om det ikke bare er umuligt at forudsige over længere tid, ligesom her..

/Martin
http://rosenauer.dk

Fra : JCE

Dato : 12-01-06 23:40

Fra : rt

Dato : 10-01-06 14:41

>Hvordan er det nu med Thailand i januar/februar ?
>
>Er det øst eller vest man skal, for at finde det gode vejr ?

Der er vist godt vejr overalt i de måneder.
Se evt.:

http://www.thaiguide.dk/index.html

og

http://www.thailand.dk/forum/

Som jeg fik herinde for nogle dage siden.

/rt

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-06 15:32

Der er godt vejr over alt i Thailand.. Og i Thailand er der ikke så meget
Øst/Vest, mere Nord og Syd.. men vejret er klart bedst i disse to måneder, i
April starter Monsunen, og der regner det tit, denne stopper omkring
September.. de har kun Sommer og Monsun på disse breddegrader Men vil
dog tilføje at jo længere syd desto bedre... Men dermed også flere turister

Fra : rt

Dato : 10-01-06 19:19

> [...]
> September.. de har kun Sommer og Monsun på disse breddegrader Men vil
> dog tilføje at jo længere syd desto bedre... Men dermed også flere

Hvilke af månederne aug., sep. og okt. er mest at besøge Thailand i?
Og hvilken er værst, hvis man nu skal vælge to måneder?

Du siger det regner tit? Hvad betyder det?
Der er vel stadig chance for sol?

/rt

Fra : JCE

Dato : 11-01-06 01:23

"rt" <ostekongenFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvilke af månederne aug., sep. og okt. er mest at besøge Thailand i?
> Og hvilken er værst, hvis man nu skal vælge to måneder?

De bedste er Sep, Okt... der regner det statistisk mindst.. I Oktober er det
ikke meget regn der kommer....

> Du siger det regner tit? Hvad betyder det?
> Der er vel stadig chance for sol?

Ja, beklager, det var forkert formuleret, der skulle stå at det regner
meget.. og alligevel ikke! Når det regner, så REGNER det.. men max 1/2 - 2
timer normalt... Men hvis du er ude i denne regn i bare 10 sekunder, så er
du gennemblødt, og så lyver jeg ikke engang... Og jo, for at svare på dit
spørgsmål, så vil det ikke være som 2 måneder i London som sagt, det
regner mere end normalt, men det regner ikke konstant som vi er vant til
herhjemme... Men når det trækker op til regn, så kom indenfor... for lortet
slår sku hårdt når det står ned som om du står under et vandfald En
anden ting er at luftfugtigheden er kanon høj i disse måneder, derfor sveder
man ekstremt meget.. men det er ens for alle Og nu går der Volborg i
den, så stopper her, er desværre ikke meteorolog blot egne udsagn og
erfaringer fra verdens fedeste land og kultur!

Fra : rt

Dato : 12-01-06 09:30

> [...]

> der Volborg i den, så stopper her, er desværre ikke meteorolog blot
> egne udsagn og erfaringer fra verdens fedeste land og kultur!

Mange tak!

Jeg tror desværre ikke det kan blive sep og okt, men derimod nok aug og sep.
Men glæder mig sgu alligevel :)

/rt

Fra : JCE

Dato : 12-01-06 13:46

> Mange tak!
>
> Jeg tror desværre ikke det kan blive sep og okt, men derimod nok aug og
> sep.
> Men glæder mig sgu alligevel :)
>
> /rt
>Det kan jeg godt forstå.. Men pas på, det er det rene narkotika... Har du
>været der en gang, så skal du derned igen.. Det lover jeg dig, det er så
>ubeskriveligt fedt et land! Nogle ideer om hvor du skal hen dernede? Jeg
>vil så også tilføje at det er nogle gode måneder at ta derned i, da der
>ikke er så mange dernede på den årstid...
Jens

Fra : rt

Dato : 12-01-06 16:45

> Jens

Hej Jens.

Vi (min kæreste og jeg) har endnu ikke planlagt turen.
Vi overvejer dog at bruge ca. 5 uger i Thailand og ca.
3 uger i Malaysia. Dette er ikke afgjort endnu.
Måske noget i retning af, at flyve til Bangkok, lande
og komme sig over jetlag, dvs. efter 3-4 dage videre
til Chaing Mai, være der og opleve hvad man nu skal
i en denne by. Evt. noget trekking. Så har vi snakket
om at tage ned gennem Sydthailand med stop de steder,
som vi nu lyster. Om det bliver med tog eller fly ved jeg
ikke. Og videre over grænsen til Malaysia,
og måske tilbage til Bangkok for at flyve hjem. Vi vil
også gerne nå at være nogle dage i bangkok.

Det hele er meget usikkert. Vi vil gerne se så meget
som muligt, men uden på nogen måde at stresse.
Også lidt derfor vi satser på at begrænse os til to
lande.
Det afhænger også at hvilke flybilletter vi kan få,
og af meget andet.

Det er ligeledes svært at planlægge sådan en tur, når
man aldrig har været i landet (landene) før.

Har du gode ideer eller råd til at planlægge omkring 8
uger, er vi meget modtagelige :)

/rt

Fra : JCE

Dato : 12-01-06 23:38

> [...]
>nakken!!! Og så endnu et lille råd, når i er på de kanter, så flyv/tag et
>smut til Singapore... Tro mig, i får jeres livs oplevelse med denne tur..
>Jeg har været over det meste af verden, og Thailand, Malaysia, Mauritius og
>New Zealand er klart de fedeste.. Efter min mening Og som sagt før...
>Chaing Mai, Phuket, Hua Hin, Koh Samui, Koh Phi Phi osv er alle smukke
>steder og derved mange turister... Det gælder om at finde sine egne steder
>og mål for hvor man vil hen... Men omvendt.. Det er en god årstid at rejse
Jens
ps: hvis der er mere, så vil jeg meget gerne hjælpe...

Fra : rt

Dato : 16-01-06 13:42

> Jens
> ps: hvis der er mere, så vil jeg meget gerne hjælpe...

Hej Jens.
Tak for dine kommentarer, dem vil vi helt sikkert anvende, når vi går i gang
med at planlægge turen. Som sagt afhænger ruten også af, hvilke flybillet vi
kan få billigst. Men mon ikke det er billigst tur/retur til Bangkok? Vi er
begge studerende.

/rt

Fra : Carsten Keller

Dato : 13-01-06 11:18

"rt" <ostekongenFJERN@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> man aldrig har været i landet (landene) før.
>
> Har du gode ideer eller råd til at planlægge omkring 8

Det lyder som en super plan. Men drop det med at komme jer over jetlag i
Bangkok. I vil få et meget dårligt indtryk vis i lander der med jetlag og
danske temperaturer i blodet. Tag istedet et nattog videre til Chang Mai med
det samme. Toget kører lige uden for lufthavnen (forudsat at de ikke får
åbnet den nye lufthavn inden da), en 2. class AirCon sleeper er god at
restituere lidt i, og så ankommer i til det køligere nordlige Thailand om
morgenen. Her kan I vænne jer lidt til klimaet uden smog og deslige.
Selvfølgelig trekking, night market og hvad man nu ellers skal hygge sig med
deroppe (eventuelt lidt svømning i et stort vandreservoir lidt uden for byen
og spise en gang "dancing shrimps" .

Derefter kan I tage et nattog tilbage til BKK, og så er I bedre rustet til
at tackle den ekstreme trafik og den fugtige hede. Jeg havde fuldstændig
samme opfattelse af byen som Jens da jeg var der første gang, men siden da
synes jeg bedre og bedre om byen for hver gang. Den har rigtig meget at byde
på, men det kan nemt slå benene væk under en bleg vesterlænding der kommer
til østen første gang.

Derefter videre sydpå, hvis I vil til Samui/Phangngan/Tao kan I tage et fly
til Samui, alternativt nattog/båd via Surath eller Chumphon. Ellers hedder
det tog mod Trang eller fly til Krabi/Phuket. Jeg vil gerne som altid slå et
slag for nattoget, når man har tid nok er det en fantastisk måde at rejse
på. De eneste gange vi har benyttet andet er når togene er udsolgt eller
hvis vi har haft travlt (fly).

Jeg har været i Malaysia en enkelt gang, og jeg har kun godt at sige om
Georgetown, Pulau Kapas, Tioman og Cameron Highlands. Og så selvfølgelig,
Singapore. Som Jens siger, snyd ikke jer selv for denne by. Prisniveauet er
meget højt hvis man har vænnet sig til Thai/Malay-priser, men det er ikke så
galt set fra vestlig standard. Byen er meget ren og rar at være i, selvom
der er en hel del politistat over den

Dette er en rute vi selv har tænkt os at tage næste gang vi skal til østen,
dog nok i modsat retning, da vores skrædder ligger i BKK Skriv endelig i
gruppen hvis du har flere spørgsmål.

Keller

Fra : JCE

Dato : 13-01-06 13:46

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>meget storby til mig. Men det er jo smag og behag Jeg har været der et
>par gange. Men der er steder og byer der er langt bedre, men naturligvis
Jens

Fra : Carsten Keller

Dato : 13-01-06 15:01

"JCE" <jce@it.dk> wrote in message
> Jens

Storby og storby. Man skal nok have en hvis forkærlighed for ekstremt kaos,
hvis man skal kunne lide den

Det skal dog siges til byens forsvar at der har været mærkbare forbedringer
fra gang til gang jeg har været der. Det må vist efterhånden være 4 gange
siden 1999. Skytrain og undergrundsbane har bestemt hjulpet på
fremkommeligheden i byen.

Keller

Fra : JCE

Dato : 13-01-06 17:24

Fra : Steen Johansen

Dato : 14-01-06 13:15

"JCE" <jce@it.dk> skrev i en meddelelse

> "Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse

Tur med flodbussen til endestationan og "lansbymarket" der er toppen i
Bankok
Pris 2 gange 15 bath
MvH Steen

Fra : Carsten Keller

Dato : 16-01-06 08:58

"JCE" <jce@it.dk> wrote in message

Weeken-market er endnu mere et must. Her kan man rent faktisk få alt det
ragelse de sælger i PatPong til meget billigere penge, og hvis man rent
faktisk vil have noget brugbart med hjem kan det også findes her. Vi sætter
som regel en eftermiddag af til Chatuchak-markedet hver gang vi er der. Om
ikke andet for at opleve stemningen...

Keller

Fra : rt

Dato : 16-01-06 13:46

> [...]
> østen, dog nok i modsat retning, da vores skrædder ligger i BKK Skriv
> endelig i gruppen hvis du har flere spørgsmål.

Hej Keller.

Tak for din udførlige beskrivelse.
Det er rart med flinke mennesker som dig og Jens, til at hjælpe nybegyndere
som os :)

Jeg vil kigge på dine forslag til ruten, og tage med i overvejelserne, når
vi går
i gang med planlægningen.

"Dancing shrimps" ??

Hmm, mht. skrædder. Det er helt klart også min plan at få syet et jakkesæt i
Bangkok. Men så har du jo ret i, at det er smartest at afslutte rejsen til
Bangkok.
Det har vi også overvejet, men omvendt er det vel billigst at flyve til /fra
Bangkok?

Ja, der er mange ting der skal overvejes...

/rt

Fra : Carsten Keller

Dato : 16-01-06 15:57

> Tak for din udførlige beskrivelse.
> Det er rart med flinke mennesker som dig og Jens, til at hjælpe
> nybegyndere
> som os :)

Det er vel det vi sidder her for

> Jeg vil kigge på dine forslag til ruten, og tage med i overvejelserne, når
> vi går
> i gang med planlægningen.
>
> "Dancing shrimps" ??

En ret det vist er meget lokal. Består at friske (som i levende!!!)
ferskvandsrejer, fisket op af reservoiret og serveret på en salat der efter
smagen at dømme mest består af chilli. Rejerne hopper og danser, så retten
serveres i en skål med låg. For at få dem pacificeret længe nok til at man
kan spise dem ryster man skålen kraftigt, og de falder til ro et øjeblik. Vi
var ikke lige i humør til at eksperimentere den dag vi var der så vi
bestilte "Shrimp Salad", men det var ikke lige det vi troede det var
Rejerne var ganske udemærkede, men det grønne var helt absurd stærkt, så det
var begrænset hvad vi fik ned...

> Hmm, mht. skrædder. Det er helt klart også min plan at få syet et jakkesæt
> Bangkok. Men så har du jo ret i, at det er smartest at afslutte rejsen til
> Bangkok.

Det skal ikke nødvendigvis være det der afgør det. I kan bare få tøjet syet
og så sende det hjem inden i tager sydpå. Det koster lidt, men det kan måske
hurtigt være tjent hjem på billetten.

> Det har vi også overvejet, men omvendt er det vel billigst at flyve til
> /fra Bangkok?

Hvis I skal til Thailand er der ikke ret mange andre muligheder. MyTravel
flyver vist en 747'er direkte til Phuket en gang om ugen, men det er ikke
ret meget billigere. Så skal man i hvert fald vente til sidste øjeblik, og
jeg er ret sikker på at du ikke kan få en one-way (for at tage hjem fra
Singapore eller KL). Men snak med et rejsebureau (Killroy, Jysk etc). De kan
lave kombinationerne med Singapore/KL ud og hjem fra BKK eller omvendt.

Keller

Fra : rt

Dato : 21-01-06 14:52

> Det skal ikke nødvendigvis være det der afgør det. I kan bare få tøjet
> syet og så sende det hjem inden i tager sydpå. Det koster lidt, men det
> kan måske hurtigt være tjent hjem på billetten.

Har du nogle konkrete anbefalinger til en skrædder, eller skal man bare
"tage hvad
man finder" ?

/rt

Fra : Carsten Keller

Dato : 23-01-06 11:07

> Har du nogle konkrete anbefalinger til en skrædder, eller skal man bare
> "tage hvad
> man finder" ?

Vi har altid brugt ham Jysk har en eller anden skummel aftale med:

http://www.steponetailor.com/

Som de selv skriver er han nok hverken den billigste eller den bedste, men
vi har aldrig haft noget at klage over, håndværket er i top. Og det er
billigt, men det betyder selvfølgelig ikke at de ikke kan blive endnu lavere

Hvis du skulle vælge en af de 30000 andre skræddere så se dig for og pas på
de sædvanlige faldgruber beskrevet i alle guidebøgerne.

Keller

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-06 12:10

> [...]
>
> Hvis du skulle vælge en af de 30000 andre skræddere så se dig for og pas
> på de sædvanlige faldgruber beskrevet i alle guidebøgerne.

Tak!

/rt

Fra : kongaead@my-deja.com

Dato : 22-01-06 16:00

rt wrote:

> Jeg tror desværre ikke det kan blive sep og okt, men derimod nok aug og sep.
> Men glæder mig sgu alligevel :)

Hvis du skal til Pattaya, er dette også prismæssigt meget bedre, idet
højsaesonen stasrter o oktober. Bare husk paraplyen, hvis det ser ud
til regn.,

Bent

Fra : kongaead@my-deja.com

Dato : 22-01-06 16:40

rt wrote:

> Har du nogle konkrete anbefalinger til en skrædder, eller skal man bare
> "tage hvad man finder" ?

Ikke hvis det er en inderskrædder. De er for overfladiske. De syr ikke
tøjet selv. De tager ,un mål og sender en motorcyklist ud i byen for
at aflevere målskemaet hos den thai-skrædder, der i virkeligheden syr
tøjet. Hvis man skal have noget rettet, er dette derfor meget
omstændeligt hos inderskrædderne. Og så har inderne nogle alt for
store albuer. Næh, vælg hellere en thai-kinesisk skrædder, som selv
syr tøjet oppe på 1. sal. Jeg kan anbefale:.

DOWMAN
2818 Sukhumvit Road (opposite of Soi 103)
Bangna
Bangkok
Tel. 02 3936574

Man kommer nemmest til denne butik ved at tage en taxi ud ad
expressvejen mod Bangna. Efter Soi 62 men inden Namgna Intersection
skal taxien vognbanen helt til venstre. Så kommer man ud på Sukhumvit
Road in indadgående retniong, og man kan stå af lige ud for
butiksdøren.