Bilkørsel i Norge
Fra : Marianne

Dato : 31-12-05 00:19

Hej

Vi skal køre på vinterferie til Norge for første gang. Vi sejler derop, og
skal køre 3-4 timer nordpå.

Hvordan med dæk? Nordmændene har vist selv pigdæk. Bør man anskaffe nogle
sådan eller er vinterdæk + snekæder tilstrækkeligt? Kan man evt. leje pigdæk
nogetsteds?

Andre anbefalinger?

mvh
Marianne

Fra : Jan

Dato : 31-12-05 00:46

Sat, 31 Dec 2005 00:18:37 +0100, "Marianne"
<handelfjerndette@lundbak.dk>;
<43b5c04d$0$99984$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>; <dk.fritid.rejse>:

>Vi skal køre på vinterferie til Norge for første gang. Vi sejler derop, og
>skal køre 3-4 timer nordpå.

Hvorhen?

>Hvordan med dæk? Nordmændene har vist selv pigdæk. Bør man anskaffe nogle
>sådan eller er vinterdæk + snekæder tilstrækkeligt? Kan man evt. leje pigdæk
>nogetsteds?

Vi har de sidste 20-25 år kørt med pigfrie vinterdæk, og ganske mange af
os her i Norge benytter pigfrie dæk.
Indtil fornylig havde vi dog snekæder med.
Nu benytter vi - øh, det gød vi ikke: nu _har_ vi "AutoSock" til at træ
udenpå dækkene, hvis det skulde knibe. Det har det ikke gjort de sidste
tre-fire år, hellere ikke på vej over det ene eller annet fjeld.

>Andre anbefalinger?

Kør, som om der skulde stå en bil tværs over vejen efter den næste
kurve.

Tjek <http://www.vegvesen.no> for meddelelser over lukkede veje, og veje
med kolonnekørsel, i det område, der I skal køre.

Godt nytår!

--
/jan
news postings should be followed up in news

Fra : Inger Buchard

Dato : 31-12-05 11:26

Som Jan:
Gode vinterdæk og snekæder (på tilbud i Føtex p.t.), men vi har ikke brugt
snekæderne endnu. Da vi ikke kunne klare den sidste bakke op til hytten,
stod passagererne ud af bilen; det gav kontakt til forhjulstrækket og
problemet var løst.
Sokkerne, Jan omtaler, har FDM anbefalet, fordi de er hurtigere at sætte på.
Købes hos FDM.

De første par år lejede vi pigdæk i Danmark - jeg ved ikke, om det kan lade
sig gøre mere.

Inger

Fra : Michael Nørgaard And~

Dato : 31-12-05 12:27

Som de andre skriver;

Vinterdæk til "almindelig" kørsel kan gøre det. Vi har dog haft brug for
snekæder et par gange - ex for at nå det sidste stykke op til hytten. Så dem
vil jeg helt klart anskaffe.
Hvis jeres vej går forbi, kan de fås til en lidt billigere pris hos
www.biltema.dk

God tur og godt nytår.

/Anne-Mette

Fra : Søren Larsen

Dato : 31-12-05 15:31

"Michael Nørgaard Andersen" <michael.noergaard.andersen@tdcadsl.dk> skrev i
en meddelelse news:VXttf.3557$Cl2.97420@news000.worldonline.dk...
> [...]
dem
> vil jeg helt klart anskaffe.
> Hvis jeres vej går forbi, kan de fås til en lidt billigere pris hos

Hej

Almindelige vinterdæk er gode nok, men tag snekæder med for en sikkerheds
skyld

vi har taget til noget de sidste 12 år, og vi har kun brugt snekæder 1 gang

MVH

Søren ( Som tager til Hafjell d. 19 januar med familien ) Larsen