Fastbrændt sod..
Fra : L. Hjerrild

Dato : 23-01-06 20:21

Hej der.
Mit problem er jeg har to udstødningsrør (uden indmad) 1 3/4 " der skal
forkromes om
de siger så på forkromningsanstalten at alt sod skal være fjernet ellers vil
de ikke
røre ved dem. så er mit spørgsmål. Er der nogen der ved hvordan eller med
hvad
man opløser fastbrændt sod ??? Jeg har renset dem med grydesvampe og div.
stålbørster der er kørt igenem sammen med rensevæske og til sidst har jeg
kørt
Damprenseren igenem for fuld tryk. men der sidder stadig ligesom lidt sod
hist og her
der ikke kan fjernes på denne måde. Har nogen et godt forslag ??

På forhånd tak
L Hjerrild

Fra : Richard

Dato : 23-01-06 20:31

L. Hjerrild wrote:

> Er der nogen der ved hvordan eller med hvad man opløser fastbrændt sod ???

Udvendigt kan det sikkert opløses ved at blive smurt ind i brun sæbe og
pakket ind i en (sort) plasticsæk - i mangel af en varmende sol at lægge
den ud i for at styrke processen, må du vel blot væbne dig med lidt
tålmodighed. Men det skal nok få det opløst

Indvendigt kan det tilsvarende koges bort med en sodaopløsning, så vidt
jeg husker - anyone?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Hekto

Dato : 23-01-06 21:24

> Indvendigt kan det tilsvarende koges bort med en sodaopløsning, så
> vidt jeg husker - anyone?

På 2T'ere er kaustisk soda uhyre effektivt.

Nu er soden nok ikke så fedtet på en 4T, så jeg ville nok sovse det ind
i WD40 et døgn eller to, proppe den ene ende til og give dem en kopfuld
kaustisk soda, og derefter en keddel kogende vand.

Operationen er ikke ufarlig, så husk briller og gummihandsker
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Perminator

Dato : 23-01-06 22:40

> [...]
> kaustisk soda, og derefter en keddel kogende vand.
>
> Operationen er ikke ufarlig, så husk briller og gummihandsker

Hov Hov - ro på, det er sgu for farligt på den måde!
Når kautisk soda opløses i vand sker der en ganske voldsom varmeudvikling!
At hælde kautisk soda (som regel perler) ned i en affyringsrampe og hælde
kogende vand ovenpå er at bede om problemer, og mulighed for alvorlige
personskader.
Det rigtigste, når man nu skal arbejde med sådan noget pis er, at opløse
perlerne i rigeligt vand, ved at hælde perlerne i vand, og slet ikke
omvendt.
Gør det lidt efter lidt, rør rundt, og hold øje med varmeudviklingen. Når
opløsningen er stærk nok, kan den hældes ned i potterne, hvor der er lidt
rent vand i forvejen.
Herefter er kunsten at udnytte tiden. Lad det bare stå en uge - på et
sikkert sted - så er potterne HELT rene.
Held og lykke og pas nu på!
Perminator
Miljøtekniker
CX500E

Fra : Hekto

Dato : 23-01-06 23:14

> Hov Hov - ro på, det er sgu for farligt på den måde!

Det var jo det jeg skrev!

Det virker bare bedst på den måde. En opløsning er ikke nær så
effektiv.
Vandet skal bare hældes meget langsomt i, og det sprutter noget!!!

Fra : Perminator

Dato : 23-01-06 23:45

> Det var jo det jeg skrev!
>
> Det virker bare bedst på den måde. En opløsning er ikke nær så effektiv.
> Vandet skal bare hældes meget langsomt i, og det sprutter noget!!!

Det er stadig for farligt. Jeg skrev FOR farligt. Du får under alle
omstændigheder en opløsning. Der vil til enhver tid være overskud af
reaktivt soda til at opløse al tilstedeværende sod. Effektiviteten ligger
som jeg skrev i tidsfaktoren. Hvorfor i alverden give folk råd, som de kan
blive invalider af??
venlig hilsen Perminator

Fra : Hekto

Dato : 24-01-06 09:48

It happens that Perminator formulated :
> [...]
> som jeg skrev i tidsfaktoren. Hvorfor i alverden give folk råd, som de kan

Erfarringerne fra de 'glade 2T-dage' siger at det er den bedste metode.
Opløsningen trænger ikke i bund - ikke over et døgn ihvertfald.

Jeg er enig i at det er farligt. Det er endda FOR farligt hvis ikke man
husker beskyttelsesudstyr. Husker man udstyret bliver man ikke invalid!

(Næsten lidt li'som at køre MC! - eller svejse - eller tænde grillen
o.s.v.)

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-01-06 23:49

Hej Per

>At hælde kautisk soda (som regel perler) ned i en affyringsrampe og hælde
>kogende vand ovenpå er at bede om problemer, og mulighed for alvorlige
>personskader.

Nu er Hekto jo i vanen med at fyre raketter af, så det kniver nok
gevaldigt at lægge en rolig hånd på

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Perminator

Dato : 24-01-06 00:48

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> Hej Per

> Nu er Hekto jo i vanen med at fyre raketter af, så det kniver nok
> gevaldigt at lægge en rolig hånd på

Hej Steen - og Hekto
Der er vist gang i at opfinde et nyt drivmiddel her Jeg må straks
indrømme at jeg også har en (dårlig) vane med at fyre en messing salutkanon
af ved festlige lejligheder. Hvor drivmidlet kommer fra skal vi lade stå
hen i det uvisse, men også for mig kan det knibe med den rolige hånd ved
sådanne lejligheder
vh Per

Fra : Armand

Dato : 24-01-06 01:56

Perminator skrev:

>..... har en (dårlig) vane med at fyre en messing salutkanon
> af ved festlige lejligheder. Hvor drivmidlet kommer fra skal vi lade stå
> hen i det uvisse,.....

- - - Seat airbag's?

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 24-01-06 09:52

Armand presented the following explanation :
> - - - Seat airbag's?

*GRILL*

Nå, under alle omstændigheder er der grund til at opfordre til
forsigtighed, og anvendelse af handsker og briller - samt let adgang
til rindende vand.

Dypper man fingrene i det, føles det som en fdtet vædske. Problemet er
bare at det IKKE er en fedtet vædske - det er HUDEN der er blevet
opløst!

- men det virker!

Fra : Perminator

Dato : 24-01-06 21:47

TopPost:
Se mit svar til Kai i tråden ovenfor.
Yeps, uanset diskussionen, så virker det.
vh Perminator

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 24-01-06 09:42

"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> writes:

> Det er stadig for farligt. Jeg skrev FOR farligt.

Farligt og farligt. Jeg har bestemt mig for kun at være bange for én
type syre, og det er HF (flusssyre)

http://groups.google.com/group/no.alt.motorsykler/msg/4c77cd791dedbbb2?hl=en&

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Perminator

Dato : 24-01-06 20:54

> Kai wrote:
> Farligt og farligt. Jeg har bestemt mig for kun at være bange for én
> type syre, og det er HF (flusssyre)

Hej Kai
Jeg deler helt din frygt for flussyre, som selveste Fanden har skabt, og som
mennesker ikke burde kunne komme berøring med! Jeg har kun hørt om een
behandling af flussyre-ætsninger, nemlig amputation med rettidig omhu og i
tilstrækkeligt betryggende omfang.
Hvad angår basen NaOH, går min betænkelighed naturligvis på den voldsomme
reaktivitet (=varme og lyst til at undslippe) der er tilstede når novicer
hælder for lidt vand på for meget -OH.
Min kemilærer på Århus Universitet sagde i sin tid, at han fandt det
vanskeligt at kunne titrere til neutralt pH under huden og inde i vævene, og
han har sikkert ret.
Jeg plæderer for omtanke, og ikke mindst at tage tiden med som faktor, når
en proces skal forløbe.
Og ja - jeg tænder min grill med sprit, fordi jeg ikke gider at æde resterne
af uforbrændte højere kulbrinter fra tændvæske. Handsker, briller og
rettidig omhu med tændstikken
vh Perminator

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 25-01-06 00:15

> [...]
> mennesker ikke burde kunne komme berøring med! Jeg har kun hørt om een
> behandling af flussyre-ætsninger, nemlig amputation med rettidig omhu og i

Ja, der var en ulykke engang vistnok i '70-erne på Topsil, hvor manden
måtte have amputeret armen, efter at have fået 80 grader varm flussyre
ned i handsken.

Nå, hvorom alting er, så er HF og plasma stort set det eneste som
ætser glas (SiO2), så derfor bruges det i stor stil i IC-produktion.
Men det er så tilpas OT at jeg stopper her.

Kai

Fra : Perminator

Dato : 25-01-06 00:46

> [...]
> Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
> Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Ja vi slutter den. Der er nok ingen læsere som nu er i tvivl om at de
grimme sager skal behandles med omtanke.
vh Perminator

Fra : OFH

Dato : 24-01-06 14:36

Hej
Det er vel ikke sådan at du kender et sted hvor man har et affedtningsanlæg.
Maskinfabrikker og lign. Førhen brugte man Triklor i sådanne
affedtnings-anretninger. Med masser af afsugning forstås. Det var meget
effektivt, men det er vist helt forbudt i dag. I stedet for har man så
alkaliske affedtningsanlæg. Jeg ved ikke rigtig om de dur ligeså godt. Og
jeg ved heller ikke om de i det hele taget vil have en sodfyldt udstødning i
deres anlæg. Måske den dag hvor væsken alligevel skal udskiftes!

--
Venlig hilsen Ove

Fra : Lars

Dato : 24-01-06 18:57

Prøv at fylde det med vand og lad det stå uden omrøring, så vil det svovl og
lignende danne syre og dermed løsne soden uden brug af farlig kemi.

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-06 00:30

Hej

Hvad giver man for forkromning fo eksembel af 2 forrør???

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen