Limning af plastic
Fra : Peter

Dato : 21-01-06 23:50

Jeg har ved afmontering af sidepanelerne på min NTV650 opdaget at de er
revnet ved boltene. Hvad kan jeg bedst lime dem med?
Det foresvæver mig at jeg tidligere har hørt noget om tagrendelim. Er det
den bedst egnede lim eller kan jeg ligeså godt bruge alm. 10 sek. lim? Eller
måske noget helt tredje?

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-01-06 00:00

On Sat, 21 Jan 2006 23:50:25 +0100, "Peter" <fiktiv@invalid> wrote:

Hej Peter.

> [...]
>den bedst egnede lim eller kan jeg ligeså godt bruge alm. 10 sek. lim? Eller

Prøv at gå tilbage i gamle indlæg og find det om legoklodser opløst i
acetone - Det er vist svaret på dit spørgsmål.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Eg Egemarke

Dato : 22-01-06 01:13

Det må være denne her du mener steen

http://www.motoguzzi.dk/dokumenter/legoklodser.htm

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
Manualer til Mc brug emule hent programmet på www.emule.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-01-06 01:16

On Sun, 22 Jan 2006 01:13:29 +0100, "Eg Egemarke"
<egemarke@hotmail.com> wrote:

Hej Eg.

>Det må være denne her du mener steen
>
>http://www.motoguzzi.dk/dokumenter/legoklodser.htm

Yes Sire.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 22-01-06 01:16

> Prøv at gå tilbage i gamle indlæg og find det om legoklodser opløst i
> acetone - Det er vist svaret på dit spørgsmål.

Men det kommer jo 100% an på hvad kåben er lavet af, er det fx. glasfiber
virker denne metode jo ikke.

MVH
Lars Bisgaard
"plastmager"

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-01-06 01:23

On Sun, 22 Jan 2006 01:16:18 +0100, "Lars Bisgaard"
<lcbfjern@dettemail.dk> wrote:

Hej Lars.

>Men det kommer jo 100% an på hvad kåben er lavet af, er det fx. glasfiber
>virker denne metode jo ikke.

Til den ende er der også indlæg der kan bruges.
F.eks. denne:
http://groups.google.com/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/6bc680864f4dcb4e/fa312f61688c9d0c?lnk=st&q=limning+af+plastic&rnum=1#fa312f61688c9d0c

eller kig her:
http://www.gruby.dk/new_page_3.htm

Jeg har repareret mange kåber og ombygget et utal af samme.
Det er et beskidt job, men nogen skal jo gøre det

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ole Hansen

Dato : 22-01-06 09:52

Lars Bisgaard wrote:

> Men det kommer jo 100% an på hvad kåben er lavet af, er det fx. glasfiber
> virker denne metode jo ikke.

Njøhh.. Men når nu emnet går på "Liming af plastic", vil jeg antage, at
delene er lavet af plastic

--
Ole Hansen

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 22-01-06 11:44

> Njøhh.. Men når nu emnet går på "Liming af plastic", vil jeg antage, at
> delene er lavet af plastic

Joo men nu er glasfiber jo også plast, bare hærdeplast men plast det er det
skam..

MVH

Lars Bisgaard

Fra : Ole Hansen

Dato : 23-01-06 15:25

"Lars Bisgaard" <lcbfjern@dettemail.dk> writes:

> Joo men nu er glasfiber jo også plast, bare hærdeplast men plast det er det
> skam..

Er det? Jeg har aldrig hørt glasfiber omtalt som plastic, men set det
benævnt som materiale som blev brugt til at forstærke plastic. Og
dermed lavet et komposit-materiale..

--
Ole Hansen

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-01-06 19:06

Ole Hansen wrote:

> Er det? Jeg har aldrig hørt glasfiber omtalt som plastic, men set det
> benævnt som materiale som blev brugt til at forstærke plastic. Og
> dermed lavet et komposit-materiale..

Jeps. Der menes glasfiberarmeret plast. Selve fiberen er naturligvis ikke.

--
vh
Torben

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-01-06 12:40

"Ole Hansen" <moped@get2net.dk> skrev>
> Njøhh.. Men når nu emnet går på "Liming af plastic", vil jeg antage, at
> delene er lavet af plastic

En korrekt limning eller lodning kræver at man ved præcist hvilken plast der
er tale om. Der findes hundreder af plasttyper og næsten ligeså mange typer
limning. Mange kan kun loddes, og selv det kræver viden.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 22-01-06 13:33

> [...]
> typer
> limning. Mange kan kun loddes, og selv det kræver viden.

Yes, eller svejses, mange typer fx. PEHD, PP osv, kan nemlig ikke limes (
man kan godt, men det holder ikke i længen,) det kan kun svejses.

MVH

Lars Bisgaard

Fra : Peter

Dato : 22-01-06 13:07

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
> [...]
>
> Prøv at gå tilbage i gamle indlæg og find det om legoklodser opløst i
> acetone - Det er vist svaret på dit spørgsmål.

Jeg kan godt huske de gamle indlæg om legoklodser, men jeg regnede med det
mere var til brug som spartelmasse. Her er der kun en fin revne i flangen
fra bolthullet og ud til kanten af flangen (ca. 15 mm).

Jeg gætter på de er kommet ved at den tidligere ejer har spændt boltene for
hårdt.

Mht. til hvad panelerne er lavet af, så er jeg sikker på det ikke er
glasfiber, men derimod plastic. Jeg ved dog ikke hvilken slags plastic.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-01-06 13:20

"Peter" <fiktiv@invalid> skrev
> Mht. til hvad panelerne er lavet af, så er jeg sikker på det ikke er
> glasfiber, men derimod plastic. Jeg ved dog ikke hvilken slags plastic.

Du kan næsten gå ud fra at det er ABS, som legoklodser vist nok også er
lavet af. Det lugter lidt som 'brændt modelfly' hvis du stikker ild til det,
hvad du næppe kan lokkes til. Men hvis du vil tage chancen, findes der
speciel ABS lim, måske kan du tigge en MCforhandler om at låne et par
dråber.
Kan vist også loddes, men det har det med at gøre sådan et sted skørt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 22-01-06 14:30

"Peter" <fiktiv@invalid> writes:

> [...]
>
> Mht. til hvad panelerne er lavet af, så er jeg sikker på det ikke er
> glasfiber, men derimod plastic. Jeg ved dog ikke hvilken slags plastic.

Normalt står der stemplet plasttypen på indersiden af panelet. Og jeg
vil vædde en skumfidus på at det er ABS plast.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Peter

Dato : 22-01-06 15:56

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> wrote in message

> Normalt står der stemplet plasttypen på indersiden af panelet. Og jeg
> vil vædde en skumfidus på at det er ABS plast.

Det eneste der står er:
77210-MS9-0000
COWL SEAT RR

Min fantasi rækker ikke til at få en plasttype ud det.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 22-01-06 19:03

"Peter" <fiktiv@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> 77210-MS9-0000
> COWL SEAT RR
>
> Min fantasi rækker ikke til at få en plasttype ud det.

Nææ der kan efter min mening heller ikke ses plast type ud fra hvad du
skriver, men det er rigtigt at der for det meste står et eller andet sted
hvilken type det er, ihvertfald på nyere plast ting.
men det er også rigtigt at de fleste nyere kåber er lavet af abs.
men det er jo farligt at genneralisere ;)

MVH

Lars Bisgaard

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 22-01-06 13:23

www.DMCN.dk, FAQ, din nyhedsgruppe resource

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Peter

Dato : 22-01-06 13:58

""J.C.Kløve"" <DunantFjern@X.mail.tele.dk> wrote in message

> www.DMCN.dk, FAQ, din nyhedsgruppe resource

Udover tagrendelim som jeg selv var inde på, nævnes kun tokomponentlim. Men
desværre ikke hvilken tokomponentlim. Der findes utrolig mange slags
tokomponentlim. Det jeg er ude efter er et helt specifikt navn på en lim,
som nogen har haft gode erfaringer med til netop dette formål.

Preben har i sit svar skrevet at det næsten sikkert er ABS plast. Hvis dette
er rigtigt kan jeg jo prøve finde en lim, der kan lime dette. Evt. prøve på
at par legoklodser først.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 22-01-06 14:25

Peter wrote:

> [...]
> er rigtigt kan jeg jo prøve finde en lim, der kan lime dette. Evt. prøve på

Jeg plejer at bruge Araldit (hedder det ikke det?/staves det ikke sårn?)

Fra : Torben Scheel

Dato : 22-01-06 14:56

Peter wrote:
> Preben har i sit svar skrevet at det næsten sikkert er ABS plast. Hvis dette
> er rigtigt kan jeg jo prøve finde en lim, der kan lime dette. Evt. prøve på
> at par legoklodser først.

Jeg har købt noget 2-komponent i Biltema - det hedder Plastic Welding -
varenummer 36-2444. Jeg har ikke prøvet det endnu, men regner med at
bruge det de steder hvor tagrendelimen har givet op - jeg har et par
kritiske reperationer af kåben, der er begyndt at give sig.

Tagrendelimen er ellers det hidtil bedste jeg har prøvet - man kan også
bygge lidt op med det omkring et brud - det bliver hårdt, men ikke sprødt.

--
vh
Torben

Fra : Jack Jensen

Dato : 25-01-06 11:06

"Peter" <fiktiv@invalid> wrote in message
> [...]
> Det foresvæver mig at jeg tidligere har hørt noget om tagrendelim. Er det
> den bedst egnede lim eller kan jeg ligeså godt bruge alm. 10 sek. lim?

Prøv denne side: http://veidec.dk/1
Deres produkter er på toppen til kåbereparationer.

Mvh.
Jack

Fra : Peter

Dato : 25-01-06 16:10

"Jack Jensen" <nobody@nowhere.dk> wrote in message

> "Peter" <fiktiv@invalid> wrote in message
>>
> Prøv denne side: http://veidec.dk/1
> Deres produkter er på toppen til kåbereparationer.

Desværre kræver det login at se deres produkter ;-(

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Peter

Dato : 22-02-06 19:40

> [...]
> Det foresvæver mig at jeg tidligere har hørt noget om tagrendelim. Er det
> den bedst egnede lim eller kan jeg ligeså godt bruge alm. 10 sek. lim?

Jeg er endt med at lime det med Sekundlim fra Dana Lim. Jeg lavede først en
prøve (med den plus to andre produkter) et harmløst sted på bagsiden og
valgte så den der så ud til at lave den bedste vedhæftning.
Jeg har dog stadig til gode at se hvordan det holder på længere sigt. Jeg
skal nok vende tilbage hvis det ikke holder.

--
Peter
FJR1300A & NTV650