/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
MC og rygsæk
Fra : Danniboy


Dato : 16-01-06 10:29

Jeg har ladet mig høre at det kan være farligt at køre MC med
rygsæk...hvorfor?



 
 
Thomas Jensen (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 16-01-06 10:49

> Jeg har ladet mig høre at det kan være farligt at køre MC med
> rygsæk...hvorfor?
>
>
Fordi du har noget på ryggen der kan presses ind i din ryg ved styrt.
Har du fx en lille hård genstand i rygsækken, kan denne gøre stor skade hvis
den presses hårdt ind i rygsøjlen.

Samme grund til du ikke skal have for meget lort i lommerne som fx
skivebremselåse og lign.
De gør ondt når de knalder ind i lårbenet eller andre steder.

Thomas Jensen
FZ6S Fazer ´04
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
"Jeg følger skam trafikken, kører bare forrest "



M. Hoey (16-01-2006)
Kommentar
Fra : M. Hoey


Dato : 16-01-06 11:01


"Danniboy" <dan@noyb.xyz> skrev i en meddelelse
news:744f7$43cb674d$56300f94$6989@news.jay.net...
> Jeg har ladet mig høre at det kan være farligt at køre MC med
> rygsæk...hvorfor?


Hej

Det er nok ikke rygsækken der er det store problem, nok nærmere det du kan
have i den, jeg er også imod at køre med rygsæk. Forestil dig at lande på en
stum genstand der ikke kan komprimeres, tror jeg ikke ens ryg/rygsøjle kan
have godt af. Prøv at rette din ryg bagud, det er nemmere den anden vej,
forover, der er man ikke så stiv i det!

Køb du hellere en rygbeskytter, hvis du skal have noget på ryggen, der er
pengene givet bedre ud! Og hvis du skal have noget til baggage, så er en
tanktaske og sidetasker da et bedre valg end en rygsæk, sikkerheden taget i
betragtning.

Men ellers er der vel et par sjæle herinde der måske kan fortælle lidt om
episoder med styrt og rygsæk??? Min mening vil fortsat gå på at det ikke er
en god ide, det siger sig selv, hvis man tænker med bare nogenlunde fornuft!

Kan I have det godt.....

Nu vil jeg snart daffe til Aalborg, bussen går klokken 13.50 fra Holbæk,
ville have været mere opløftende at tage Vifferen eller GT'en. men de må
vente, svær tid.....


Mvh.


M. Hoey
Suzuki GT750A 1976
Honda VFR RC36-2 1996
http://www.dfmc.dk/?id=355



Kent (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Kent


Dato : 16-01-06 12:52

Danniboy wrote:
> Jeg har ladet mig høre at det kan være farligt at køre MC med
> rygsæk...hvorfor?
>
>
Det siger sig selv, at det må være farligt at lande på en rygsæk med
noget hårdt inden i, men jeg har aldrig hørt om nogen, som rent faktisk
er kommet til skade af den grund.

Jeg har selv kørt med rygsæk i mange år, da det er nemmere at slæbe
rundt på en rygsæk end på en tanktaske. Og hurtigere at bruge i et
bymiljø. Det tungeste var nok et topstykke til en Honda CB 1100. Og et
sådan kan hverken være i en tank- eller sidetaske.

Jeg bruger i øjeblikket kun det rygskjold, som er indbygget i min Rukka,
men jeg plejede at køre med et Dainese, som er meget bedre. Jeg begyndte
at bruge rygskjold fordi, at jeg var nervøs for, hvad der kunne ske ved
en ulykke på grund af rygsækken.

Hvis du vælger at bruge en rygsæk, så sørg for, at den kan spændes
sammen på brystet. Det tager en del pres fra skuldrene.

God fornøjelse

Kent

Vibeke (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Vibeke


Dato : 17-01-06 21:31

> Det siger sig selv, at det må være farligt at lande på en rygsæk med noget
> hårdt inden i, men jeg har aldrig hørt om nogen, som rent faktisk er
> kommet til skade af den grund.

Prøv at spørge Coloplast's stomi-afdeling. De kender indtil flere tilfælde
hvor folk er blevet lamme af at have ting liggende i rygsække under kørsel
på MC.

/Vibeke



Anna M. Andersen (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Anna M. Andersen


Dato : 16-01-06 16:53

Danniboy <dan@noyb.xyz> wrote:

> Jeg har ladet mig høre at det kan være farligt at køre MC med
> rygsæk...hvorfor?

Jeg er enig med de svar du har fået hidtil. Jeg er ikke tilhænger af det
der med rygsæk. Hvis du nu alligevel vil insistere så kan du evt. checke
denne side ud:

http://www.axio-usa.com/

Den danske distributør stod på Bella sidste år. Jeg har købt en af deres
rygsække, den er af enorm lækker kvalitet og er ret så sej og passer
perfekt til computeren. Jeg kører dog ikke med den på MC.

Forhandler i DK:

COMPANY: Munch & Munch
ADDRESS: Provstegade 3, 1.
DK-8900 Randers
Denmark
TEL: 0045 87 100 700
CONTACT: Christian Munch Svendsen
EMAIL: christian@munchogmunch.dk
Web: www.munchogmunch.dk

Mvh
Anna

--
http://homepage.mac.com/anna.andersen/blog/anna.html

Intet Navn (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Intet Navn


Dato : 16-01-06 23:58

"Anna M. Andersen" <noname@mail.dk> wrote in message
news:1h99nvo.1qgqv92bydr34N%noname@mail.dk...

> Jeg er enig med de svar du har fået hidtil. Jeg er ikke tilhænger af det
> der med rygsæk. Hvis du nu alligevel vil insistere så kan du evt. checke
> denne side ud:
>
> http://www.axio-usa.com/
>
> ...

Jeg vil da godt tilslutte mig 'jeg-bruger-heller-ikke-rygsæk-på-motorcykel'
koret - men hvis jeg gjorde, så blev det helt sikkert én af "Kriega"s, da
deres produkter er lavet til MC-brug - og oven i købet (i hvert fald på
mig!) virker temmelig gennemtænkte med "faldskærms-seletøj", ingen flaprende
remme osv.

De forhandles direkte fra fabrikantens engelske hjemmeside
(http://www.kriega.com) og er bestemt ikke billige - fra omkring en
1000-krone seddel - men så ydes der til gengæld 10 års garanti!


/Claus (der overvejer at købe en til 'ikke-MC brug'...)



Torben Scheel (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 16-01-06 17:00

Danniboy wrote:
> Jeg har ladet mig høre at det kan være farligt at køre MC med
> rygsæk...hvorfor?
>
>
En ting der vist ikke er nævnt er at en (god) skulderstrop kan rive en
pulsåre over. Jeg tør ikke tage chancen, men jeg har heller ikke noget
imod at cyklen har monteret taskesæt.

--
vh
Torben

Armand (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-01-06 20:22

Torben Scheel skrev:
>
>>
> En ting der vist ikke er nævnt er at en (god) skulderstrop kan rive en
> pulsåre over. Jeg tør ikke tage chancen....

Årh, la' væær! Hvis man får rykket en halspulsåre over strejker hjernen
så hurtigt over manglende blodtilførsel, at man ikke engang når at ærgre
sig. Så hvad er der at være bange for??

Mit pip til debatten beror, ud over de allerede nævnte trusler mod
bærerens fysik, dels på:

Kørselsdynamikken:
1: På især ældre , men absolut også nyere motorcykler kan det hænde at
hele ekvipagen kommer i selvsving ved højere hastigheder. Løse
stel-lejringer og uhensigtsmæssig placering af tung bagage er blandt
hovedårsagerne hertil; men også løs beklædning vil kunne være
medvirkende til at turbolenser og blafren fra tøjet bliver transporteret
i styr/forhjul af pilotens krop/arme.
En løs rygsæk vil kunne have samme indvirkning på kørslen, ligesom en
stoppet og fast rygsæk kan tænkes at blive påvirket af turbolensen bag
pilotens ryg og i så fald "blafre" men noget større overbevisning p.g.a.
vægten
2: I tilfælde af at man lige akkurat præsterer den perfekte
refleks-undvigemanøvre i en farlig situation, kan en slaskende rygsæk
være forskellen på om man klarer situationen, eller ej :-|

Og dels endnu unævnte påvirkninger i selve styrtet:
- Læg dig blødt på ryggen og henover en af sofapuderne! Er dét
behageligt? næppe!
Læg dig derefter hårdt ned over samme (hvis du vover) og forestil dig at
lande fra 1 meters højde på selvsamme! Av - Det er sgu'tte kun
topstykker og værktøjskasser der er uhensigtsmæssige at lande med ryggen
på =
- Hvorledes ser det ud med hovedet/nakken i tilfælde af et baglæns
nedslag på en proppet rygsæk? Er rygsækken så fyldig at hovedet vil
skulle bevæges blot(?) yderligere 10cm før kontakt med jorden, betyder
dét en voldsom bagud-bøjning af nakken! =
- Selvom påvirkningerne ikke er hverken fatale eller decideret
skadelige, vil man i bedre fald "kun" kunne få slået luften ud af
lungerne - Men i trafikken er det ikke hensigtsmæssigt at ligge med et
knockout midt på kørebanen =
- Som ved undvige-manøvren kan en slaskende rygsæk være den faktor der
gør at man ikke selv har størst indflydelse på ens fald-bane og nedslag:
Det kræver i forvejen stort held eller kæmpe rutine at kunne lande
(planlagt) hensigtsmæssigt (mange er, som gående, end ikke i stand til
at snuble "elegant" over en kantsten!), så hvorfor spænde ben for sit
eget held ved at medbringe en generende faktor på ryggen :-|


--
Armand.

Ronni (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Ronni


Dato : 17-01-06 08:42

Armand wrote:

> - Som ved undvige-manøvren kan en slaskende rygsæk være den faktor der
> gør at man ikke selv har størst indflydelse på ens fald-bane og nedslag:
> Det kræver i forvejen stort held eller kæmpe rutine at kunne lande
> (planlagt) hensigtsmæssigt (mange er, som gående, end ikke i stand til
> at snuble "elegant" over en kantsten!), så hvorfor spænde ben for sit
> eget held ved at medbringe en generende faktor på ryggen :-|

Du har så evigt ret Armand - men jeg kan ikke lade være at tænke på, at
dine udtømmende, rationelle argumenter kunne føres videre til at
argumentere for, at man aldrig skulle sætte sig op på et køretøj med kun
to hjul :)



Armand (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-01-06 22:48

Ronni skrev:
> Armand wrote:
>
>> ..................... så hvorfor spænde
>> ben for sit eget held ved at medbringe en generende faktor på ryggen :-|
>
> Du har så evigt ret Armand - men jeg kan ikke lade være at tænke på, at
> dine udtømmende, rationelle argumenter kunne føres videre til at
> argumentere for, at man aldrig skulle sætte sig op på et køretøj med kun
> to hjul :)

Hæ!
Du har ikke mødt mig i trafikken kan jeg høre!'
Der er ca. 1½ km fra skrivende position og ud til klubben; me alligevel
er det sjældent at jeg tropper op derude uden at jeg er iført hele
molletjavsen !

Jeg tager skam risikoen ganske alvorlig; men kunne nu godt klare f.eks.
en tur i klubben med cordura; jeans og støvler (kører da også derud for
at skrue iført alm. arbejdstøj) - men hvad nu med den tur, som én
pludselig opfordrer til mens man er derude

--
Armand.
(der ikke afholder sig fra at snakke crashtest og NCAP-stjerner hen over
frokostbordet på arbejde, selvom en motorcykel aldrig får så meget som
én eneste crash-stjerne)

jesper@FJERNveloce.d~ (17-01-2006)
Kommentar
Fra : jesper@FJERNveloce.d~


Dato : 17-01-06 11:50

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
> [snip noget om bagage på ryggen]

Givi lavede engang en "SpeedBag". s700 hed den vist. Den er gået ud af
produktion - var det fordi den var dårlig? Det lignede eller et godt
koncept, med at man kan have den på rykke når man går, og eller kan
den sidde bag på MCen når man kører...

Kender I til alternativer?

--
Jesper - der nok skal have en læderdragt i denne sæson, og derfor også
et sted til en masse småting...
http://www.veloce.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=33

Bo Nielsen (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Bo Nielsen


Dato : 17-01-06 19:39


<jesper@FJERNveloce.dk> skrev i en meddelelse
news:lv64oj2knp.fsf@FJERNveloce.dk...
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
>> [snip noget om bagage på ryggen]
>
> Givi lavede engang en "SpeedBag". s700 hed den vist. Den er gået ud af
> produktion - var det fordi den var dårlig? Det lignede eller et godt
> koncept, med at man kan have den på rykke når man går, og eller kan
> den sidde bag på MCen når man kører...
>
> Kender I til alternativer?

Hva med en tanktaske? man kan få flere modeller, hvor en del af tasken kan
lynes af og bruges som rygsæk. F.eks.:
http://dinmc.dk/catalog/product_info.php?cPath=49_54&products_id=36
eller
http://www.mc-select.dk/img/oxford%20tilbeh%F8r.pdf
eller
http://www.nassa.dk/catalog/default.php?cPath=30_32&osCsid=5af6754b7b332a84bd4fe8edd623c7e1

ScooterBo



jesper@FJERNveloce.d~ (18-01-2006)
Kommentar
Fra : jesper@FJERNveloce.d~


Dato : 18-01-06 09:05

Hej Bo

"Bo Nielsen" <kok.b.nielsen@privat.dk> writes:
> Hva med en tanktaske? man kan få flere modeller, hvor en del af tasken kan
> lynes af og bruges som rygsæk. F.eks.:
> [snip - mange gode taktasker]

Ja det var måske en ide. Jeg har faktisk en tanktaske med magneter,
men "desværre" har jeg fået mig en MC med delvis plastic "tank". Jeg
kender godt systemer med sugekopper og/eller stropper, men jeg ved
ikke helt om jeg synes om systemet Måske er jeg også lidt øm
overfor lakken. Jeg har et ekstra bagsæde til Zixxeren - jeg mås se
om jeg kan få lavet noget bagageplads ud af det...

Men tak for tippet

--
Jesper
http://www.veloce.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=33

Bjørn S (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 18-01-06 09:48

jesper@FJERNveloce.dk wrote:

> Ja det var måske en ide. Jeg har faktisk en tanktaske med magneter,
> men "desværre" har jeg fået mig en MC med delvis plastic "tank". Jeg
> kender godt systemer med sugekopper og/eller stropper, men jeg ved
> ikke helt om jeg synes om systemet Måske er jeg også lidt øm
> overfor lakken. Jeg har et ekstra bagsæde til Zixxeren - jeg mås se
> om jeg kan få lavet noget bagageplads ud af det...

Så skulle du måske kigge på;
www.bagster.com

--
/Bjørn


Allan (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Allan


Dato : 17-01-06 09:46

> Jeg har ladet mig høre at det kan være farligt at køre MC med
> rygsæk...hvorfor?

Ud over det allerede nævnte med indholdet i rygsækken, så er det ændrede
tyngdepunkt ved tungt baggage, vel også en faktor i risikovurderingen !?

mvh
Allan



Moller (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 17-01-06 11:18

Allan wrote:
>> Jeg har ladet mig høre at det kan være farligt at køre MC med
>> rygsæk...hvorfor?
>
> Ud over det allerede nævnte med indholdet i rygsækken, så er det ændrede
> tyngdepunkt ved tungt baggage, vel også en faktor i risikovurderingen !?

   Hæ, bare det at ha en tom topboks med kan tydeligs mærkes.... og når
der er indhold i ala reservedele osv. ;) så er den rigtig sjov i sving.

   Men i de fleste tilfælde med en rygsæk, så syntes at topboksen er meget
være at ha rent køreegenskabs mæssigt ;) men for de fleste er det jo ret
ligegyldigt, da man jo køre forsvaligt og forsigtigt på vejen, og alle
sving tages under 40km/t :)


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit , www.molnit.com

Simon Rasch 9640 (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Simon Rasch 9640


Dato : 18-01-06 11:43

<SNIP>
....men for de fleste er det jo ret
> ligegyldigt, da man jo køre forsvaligt og forsigtigt på vejen, og alle
> sving tages under 40km/t :)

ja nemlig ja...

og hvis man alligel tager rygsækken på, kan man jo huske at spænde stroppen
omkring maven, så man ved et styrt ikke kurer tæt forbi en lygtepæl og
fanger den, og så man undgår selvsving (som nævnt tidligere i denne tråd) ja
altså hvis "man jo køre forsvaligt og forsigtigt på vejen, og alle sving
tages under 40km/t :) ".


Simon



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste