/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Stearin tricket i praksis
Fra : Steen Gruby


Dato : 14-01-06 13:36

Hej.

For nogen tid siden var der en tråd om hvorledes man får fastsiddende
bolte ud af f.eks. et topstykke.
Ved den lejlighed kom tricket med varme og stearin igen på bordet,
hvilket har foranlediget mig til at prøve det i praksis uden først at
have anvendt bunker af andre opløsningsmidler.
Min stearin er et julelys, hugget fra Lise, og min varmekilde er en
"Pencil Torch" til 29,85 hos Biltema.
Det er for i øvrigt en meget anvendelig lille varmeblæser der "kører"
på lighter gas (ikke sniffe, ikke sniffe )

Prøve #1:
En hul messingskrue i form af en stilleskrue til forbremsekablet på
min Max sidder uhjælpelig fast i det trykstøbte Magura gashåndtag /
forbremsegreb.
Skruen er helt i bund og har dermed fat over ca. 25 mm.
Kombinationen messeing og aluminium er nok den værst tænkelige mht.
galvanisk tæring.
Op i skruestikken med grebet og gang i gasvarmen.
Så snart temperaturen har nået stearins smeltepunkt får det så meget
stearin fra lyset man nu mener er nødvendigt.
Varmen holdes på indtil stearinen bobler lystigt
Efter ca., 5 min på kogepunktet lægges et moderat tryk på skruen med
en polygriptang, og vupti - spruen giver sig.
Resten er legeværk

Prøve #2.
En møtrik sidder uhjælpeligt fast på en bolt jeg skal bruge.
Bolten op i skruestikken, fat i gasbrænderen og stearinlyset.
Samme procedure som under #1, denne gang varmes der dog ikke så
forsigtigt - Bolten skal nok holde.
Igen 5 min varme og stearin og møtrikken glider af.

Det er i begge tilfælde tydeligt at se at stearinet er trængt ind
mellem de to fastsiddende materialer og har været smøremiddel nok til
at delene kan adskilles uden for megen vold.

Stearin tricket er "godt nok"

..

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

 
 
M. Hoey (15-01-2006)
Kommentar
Fra : M. Hoey


Dato : 15-01-06 13:07

Hej Hr. Gruby

Ja, det virker rigtig godt, brugte det adskillige gange for nogle år siden,
da jeg renoverede GT'en.


Mvh.

M. Hoey
Suzuki GT750A 1976
Honda VFR RC36-2 1996
http://www.dfmc.dk/?id=355



"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:hoqhs1l5h1gm0ao2nhee6fct2a4213ctr8@4ax.com...
> Hej.
>
> For nogen tid siden var der en tråd om hvorledes man får fastsiddende
> bolte ud af f.eks. et topstykke.
> Ved den lejlighed kom tricket med varme og stearin igen på bordet,
> hvilket har foranlediget mig til at prøve det i praksis uden først at
> have anvendt bunker af andre opløsningsmidler.
> Min stearin er et julelys, hugget fra Lise, og min varmekilde er en
> "Pencil Torch" til 29,85 hos Biltema.
> Det er for i øvrigt en meget anvendelig lille varmeblæser der "kører"
> på lighter gas (ikke sniffe, ikke sniffe )
>
> Prøve #1:
> En hul messingskrue i form af en stilleskrue til forbremsekablet på
> min Max sidder uhjælpelig fast i det trykstøbte Magura gashåndtag /
> forbremsegreb.
> Skruen er helt i bund og har dermed fat over ca. 25 mm.
> Kombinationen messeing og aluminium er nok den værst tænkelige mht.
> galvanisk tæring.
> Op i skruestikken med grebet og gang i gasvarmen.
> Så snart temperaturen har nået stearins smeltepunkt får det så meget
> stearin fra lyset man nu mener er nødvendigt.
> Varmen holdes på indtil stearinen bobler lystigt
> Efter ca., 5 min på kogepunktet lægges et moderat tryk på skruen med
> en polygriptang, og vupti - spruen giver sig.
> Resten er legeværk
>
> Prøve #2.
> En møtrik sidder uhjælpeligt fast på en bolt jeg skal bruge.
> Bolten op i skruestikken, fat i gasbrænderen og stearinlyset.
> Samme procedure som under #1, denne gang varmes der dog ikke så
> forsigtigt - Bolten skal nok holde.
> Igen 5 min varme og stearin og møtrikken glider af.
>
> Det er i begge tilfælde tydeligt at se at stearinet er trængt ind
> mellem de to fastsiddende materialer og har været smøremiddel nok til
> at delene kan adskilles uden for megen vold.
>
> Stearin tricket er "godt nok"
>
> .
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk



Hekto (15-01-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 15-01-06 16:21

> Ja, det virker rigtig godt, brugte det adskillige gange for nogle år
> siden, da jeg renoverede GT'en.

Jep - stearinen skal bare holdes flydende i nogle minutter. Ikke for
varmt og ikke for koldt! - Voila!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Steen Gruby (15-01-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 15-01-06 20:20

On Sun, 15 Jan 2006 16:20:30 +0100, "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13>
wrote:

Hej.
>
>Jep - stearinen skal bare holdes flydende i nogle minutter. Ikke for
>varmt og ikke for koldt! - Voila!

Nu skal man jo passe lidt på årsag og virkning.
sammen med stearinen anvendes der jo varme, hvilket også får
materialerne til at arbejde.
Der er dog ingen tvivl om at stearinen gør sin virkning ,-)

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Torben Scheel (15-01-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 15-01-06 21:26

Steen Gruby wrote:
>
> Nu skal man jo passe lidt på årsag og virkning.
> sammen med stearinen anvendes der jo varme, hvilket også får
> materialerne til at arbejde.
> Der er dog ingen tvivl om at stearinen gør sin virkning ,-)
>
Nemlig - og WD40 er ikke til at kombinere med varme - det er den
sammenligning der skal foretages.

--
vh
Torben

Preben Riis Sørensen (15-01-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 15-01-06 21:38


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:7v7ls15hcviegqf4h3usmk070qtkorvkkd@4ax.com...
> On Sun, 15 Jan 2006 16:20:30 +0100, "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13>
> wrote:
>
> Hej.
> >
> >Jep - stearinen skal bare holdes flydende i nogle minutter. Ikke for
> >varmt og ikke for koldt! - Voila!
>
> Nu skal man jo passe lidt på årsag og virkning.
> sammen med stearinen anvendes der jo varme, hvilket også får
> materialerne til at arbejde.
> Der er dog ingen tvivl om at stearinen gør sin virkning ,-)

Virkning??? Man får noget smørende til at trække ned ved et gevind. Det kan
det kun gøre hvor der er plads = her sidder bolten altså ikke fast. OK så er
der smurt, men fra den forkerte ende: man smører det der kan skrues fra
hinanden alligevel. Så hvor er hjælpen, A tror i hvert fald it det batter
det mindste.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Steen Gruby (15-01-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 15-01-06 21:44

On Sun, 15 Jan 2006 21:38:17 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

Hej Preben.
>
>Virkning??? Man får noget smørende til at trække ned ved et gevind. Det kan
>det kun gøre hvor der er plads = her sidder bolten altså ikke fast. OK så er
>der smurt, men fra den forkerte ende: man smører det der kan skrues fra
>hinanden alligevel. Så hvor er hjælpen, A tror i hvert fald it det batter
>det mindste.

Jeg kunne godt give dig ret men -.
Stearinen var i begge tilfælde trængt helt ind i gevindet, altså
overalt, og dermed været smørende.
Det var let at konstatere da boltene kom ud.
Smeltet stearin er noget meget tyndtflydnde stads .

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Preben Riis Sørensen (15-01-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 15-01-06 23:56


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:4ncls1l73ealn09m9jr9dcst1spbt09pfd@4ax.com...
> On Sun, 15 Jan 2006 21:38:17 +0100, "Preben Riis Sørensen"
> <preben@esenet.dk> wrote:
>
> Hej Preben.
> >
> >Virkning??? Man får noget smørende til at trække ned ved et gevind. Det
kan
> >det kun gøre hvor der er plads = her sidder bolten altså ikke fast. OK så
er
> >der smurt, men fra den forkerte ende: man smører det der kan skrues fra
> >hinanden alligevel. Så hvor er hjælpen, A tror i hvert fald it det batter
> >det mindste.
>
> Jeg kunne godt give dig ret men -.
> Stearinen var i begge tilfælde trængt helt ind i gevindet, altså
> overalt, og dermed været smørende.
> Det var let at konstatere da boltene kom ud.
> Smeltet stearin er noget meget tyndtflydnde stads .

Ja, det bliver ligeså tyndt som vand. Men hvem har sagt at bolten ikke
sagtens kunne skrues ud uden stearin?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Hekto (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 16-01-06 17:57

> Ja, det bliver ligeså tyndt som vand. Men hvem har sagt at bolten
> ikke
> sagtens kunne skrues ud uden stearin?

.... så havde der jo ikke været grund til at bruge stearinen? ... bare
sådan en strøtanke!

Smeltet stearin løber ind i selv den mindste sprække. Få bolte fylder
hele gevindet, og få ligger an på hele gevindfladen.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Arne Lorenzen (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 16-01-06 18:06

Steen Gruby skrev den 15 jan 2006 i
news:4ncls1l73ealn09m9jr9dcst1spbt09pfd@4ax.com:

[klop]

> Jeg kunne godt give dig ret men -.
> Stearinen var i begge tilfælde trængt helt ind i gevindet, altså
> overalt, og dermed været smørende.
> Det var let at konstatere da boltene kom ud.
> Smeltet stearin er noget meget tyndtflydnde stads .

Når jeg læser de her ting om det med stearinen der trænger ned omkring en
fastirret bolt, så forestiller jeg mig at der
1. sker det at delene arbejder i forhold til hinanden ved opvarmning
2. stearinen ikke "trænger ind" men "suges" ind kappilært.(hedder der vist?)

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Ukendt (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-01-06 19:37

Arne Lorenzen wrote:
> Steen Gruby skrev den 15 jan 2006 i
> news:4ncls1l73ealn09m9jr9dcst1spbt09pfd@4ax.com:
>
> [klop]
>
>
>>Jeg kunne godt give dig ret men -.
>>Stearinen var i begge tilfælde trængt helt ind i gevindet, altså
>>overalt, og dermed været smørende.
>>Det var let at konstatere da boltene kom ud.
>>Smeltet stearin er noget meget tyndtflydnde stads .
>
>
> Når jeg læser de her ting om det med stearinen der trænger ned omkring en
> fastirret bolt, så forestiller jeg mig at der
> 1. sker det at delene arbejder i forhold til hinanden ved opvarmning
> 2. stearinen ikke "trænger ind" men "suges" ind kappilært.(hedder der vist?)
>

Så burde WD40 vel også gøre det?

Mvh Jesper G

Hekto (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 16-01-06 20:16

> Når jeg læser de her ting om det med stearinen der trænger ned
> omkring en
> fastirret bolt, så forestiller jeg mig at der
> 1. sker det at delene arbejder i forhold til hinanden ved opvarmning
> 2. stearinen ikke "trænger ind" men "suges" ind kappilært.(hedder der
> vist?)

1. Så meget skal der ikke varmes op. Stearin smelter ved ca. 60 grader,
og man varmer måske op til det dobbelte. det plejer at ryge lidt.
2. Nemlig. Enestående egenskab!

- og
3. Man kan bare fortsætte med WD40, eller efterprøve det selv
Jeg tror ikke Gruby prædiker religion (det er jo ikke politiet!); men
bare delagtiggør andre i at han OGSÅ har opdaget at det virker!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Steen Gruby (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 16-01-06 21:10

On Mon, 16 Jan 2006 20:15:30 +0100, "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13>
wrote:

Hej.

>3. Man kan bare fortsætte med WD40, eller efterprøve det selv
>Jeg tror ikke Gruby prædiker religion (det er jo ikke politiet!); men
>bare delagtiggør andre i at han OGSÅ har opdaget at det virker!

Helt rigtigt - Jeg havde ikke forestillet mig at et "husmodertip"
skulle føres over i religionen.
Jeg er såmænd ligeglad med om nogen ikke mener at stearin er det
ultimative våben, og fortsætter med Caramba, WD40 og andre lignende
midler.
Jeg ville blot, i bedste Myth Buster stil, se om den med stearin
virker, og kom så for skade at skrive min erfaring her - Undskyld det
skal ikke ske oftere

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Torben Scheel (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 17-01-06 15:53

Steen Gruby wrote:
> Jeg ville blot, i bedste Myth Buster stil, se om den med stearin
> virker, og kom så for skade at skrive min erfaring her - Undskyld det
> skal ikke ske oftere
>
Jeg ville gerne skrive "Jo det skal!", men da min svartråd endte
latrinært, såeh..

--
vh
Torben

Grunnet (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Grunnet


Dato : 17-01-06 18:53

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:32vns1t4pp8m1u1f6399ibr0o632o3fe68@4ax.com
> On Mon, 16 Jan 2006 20:15:30 +0100, "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13>
> wrote:
>
> Hej.
>
>> 3. Man kan bare fortsætte med WD40, eller efterprøve det selv
>> Jeg tror ikke Gruby prædiker religion (det er jo ikke politiet!); men
>> bare delagtiggør andre i at han OGSÅ har opdaget at det virker!
>
> Helt rigtigt - Jeg havde ikke forestillet mig at et "husmodertip"
> skulle føres over i religionen.
> Jeg er såmænd ligeglad med om nogen ikke mener at stearin er det
> ultimative våben, og fortsætter med Caramba, WD40 og andre lignende
> midler.
> Jeg ville blot, i bedste Myth Buster stil, se om den med stearin
> virker, og kom så for skade at skrive min erfaring her - Undskyld det
> skal ikke ske oftere

Hov! Hov!
En enkelt "ikke troende" skal ikke afholde dig fra skrive om de erfaringer
der kan hjælpe alle os andre.

--
Hilsen Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2 hjulere m/motor, men intet om MC)



Steen Gruby (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 17-01-06 20:24

On Tue, 17 Jan 2006 18:53:02 +0100, "Grunnet"
<steen.grunnet@slet-dette-mail.dk> wrote:

Hej Steen.

>En enkelt "ikke troende" skal ikke afholde dig fra skrive om de erfaringer
>der kan hjælpe alle os andre.

Bare rolig.
Jeg er ikke sådan at lukke munden på.
Bemærk placeringen af min smily

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Torben Scheel (15-01-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 15-01-06 15:14

Steen Gruby wrote:
> Stearin tricket er "godt nok"
>
Tak for testberetningen - WD40 er fremover kun til konservering på mit
domæne

--
vh
Torben

Armand (15-01-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-01-06 16:37

Torben Scheel skrev:
> Steen Gruby wrote:
>> Stearin tricket er "godt nok"
>>
> Tak for testberetningen - WD40 er fremover kun til konservering på mit
> domæne








Hæ!
Giver lige mig lejlighed til at berette om weekendens trængsler:
Toilettet her i huset har i stigende grad strejket med at tage vand ind
efter skylning, men et gok på siden af cisternen har kunne klare løjerne
indtil denne weekend hvor det slog mig at cisternens indløbs-ventil ikke
lukkede helt af således at der stod og sivede vand i kummen hele tiden.
Nu er man vel ikke smed for ingenting, så jeg skilte sagerne ad for at
renovere ventilen á afkalke og smøre med vaseline, men kom til kort da
hoveddelen af cisternens ventil-arrangement skulle ud i fri luft
I sådan en situation er man som motorcyklist (BMW og Guzzi -ejere
undtaget) benådet med rette værktøj: Kædespray!
Hvorfor adskille og smøre manuelt med vaseline, når et par pust
kædespray klarer sagerne!

--
Armand.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408942
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste