Jumpstarter fra Netto
Fra : Kim Persson

Dato : 12-01-06 13:14

Ja egentlig købt fordi at bilen har lidt problemer...

anyway må man koble den på mc'en? min gamle mc havde engang lidt
startproblemer
men det løste et sætstartkabler og en bil hehe
Men hvad siger ledningsnettet på mc'en egentlig til det?

og nogen der ved hvor lang tid jumperen kan holde strøm?

//Kim

Fra : Jan A Jensen

Dato : 12-01-06 19:57

> [...]
> Men hvad siger ledningsnettet på mc'en egentlig til det?
>
> og nogen der ved hvor lang tid jumperen kan holde strøm?

Ja jeg vil ikke være bange for at sætte min power station til mc'en.. for
mc'en tager jo kun det strøm den skal bruge.

og hvis du lader din power station op engang inden vinter , så kan du bruge
den hele vinteren uden problemer.. Sådan gjorde jeg med min dengang min bil
havde problemer med sit batt. når der var frost.

--
Jan @ Jensen.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=871

Fra : Brian Laursen

Dato : 13-01-06 08:41

Kim Persson wrote:
> [...]
> Men hvad siger ledningsnettet på mc'en egentlig til det?
>
> og nogen der ved hvor lang tid jumperen kan holde strøm?

JA du må gerne bruge din jumpstarter til mc . Faktisk må man ikke bruge
starthjælp fra bil fordi man risikere at brænde noget eletronik af, da der
kan være stor spændingsforskel. En jumpstarter er kun 12V, men har flere
AMP. Et fuldt opladet bilbatt. er jo ca 14 V. Det er hvad jeg fik at vide af
en falckmand.

--
Virtually Yours

Brian laursen
http://dfmc.dk/brian_laursen

Fra : Flyrider

Dato : 13-01-06 09:34

"Brian Laursen" <cbr1100xxblackbird_2004@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> AMP. Et fuldt opladet bilbatt. er jo ca 14 V. Det er hvad jeg fik at vide

Og heraf kan man konkludere, at falck er gode til at slæbe rundt på syge
mennesker og køretøjer, men teknik har de sjældent forstand på. Magen til
nonsens han har bildt dig ind. En jumpstarter indeholder et såkaldt
vedligeholdesfrit batteri der opladet har en spænding på 12,5 til 14 volt,
hvilket er det samme som alle andre batterier af samme type. Og kapaciteten
er omtrent den samme som et mc batteri. Batteriets kapacitet i amperetimer
fortæller kun noget om, ja kapaciteten. Derfor kan du også sagtens anvende
et batteri på et par hundrede amperetimer uden problemer.

--
Palle Flygenring
Yamaha Dragstar 1100

Fra : Anders Majland

Dato : 13-01-06 12:25

> [...]
> har en spænding på 12,5 til 14 volt, hvilket er det samme som alle andre
> batterier af samme type. Og kapaciteten er omtrent den samme som et mc

En lille tilføjelse - Batteriets kapacitet er mindre ved lave temperaturer
så hav endeligt jumpstarteren inden i varmen. Den sidste uge inden jeg sidst
skiftede batteri på mc'en tog jeg batteriet ind om natten. Så havde det
rigelig kraft til at starte en mc'en ved 0 grader. Var batteriet kølet ned
til det samme kunne det knapt trække starteren...

Fra : Flyrider

Dato : 13-01-06 09:38

> [...]
> AMP. Et fuldt opladet bilbatt. er jo ca 14 V. Det er hvad jeg fik at vide

Men det kræver selfølgelig at man anvender et stort batteri med omhu og ikke
kører med starteren længere end højst 10 sek. og derefter lader den hvile et
minuts tid, ellers er det goodbye til starter og ledningsnet:)

--
Palle Flygenring
Yamaha Dragstar 1100

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-06 11:13

Brian Laursen skrev i meddelelsen
<43c7598f$0$4820$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...

>Det er hvad jeg fik at vide af
>en falckmand.

Jeg er bange for at din falckmand trænger til et grundigt "elteknisk
service" :-|

Men der er nogle få regler at overholde:

En hjælpende bil/mc bør ikke have motoren gående når kablerne tilsluttes.

Den sidste klemme, (stel), som tilsluttes, må IKKE tilsluttes på
akkumulatoren, men tilsluttes stel på motoren, (en motorbolt, evt ved
stelkablet der går mellem motor og akkumulator). Faktisk er det en god idé,
at sidste stelklemme sættes på hos hjælpekøretøjet, (typisk bil med masser
af stelmuligheder på motorblokken).

Herefter må hjælpekøretøjet gerne startes, men det er ikke absolut
nødvendigt. Hvis at man starter hjælpekøretøjet, så vent en smøgs tid før
startforsøg udføres. Det giver hjælpekøretøjet mulighed for at lade lidt
strøm på køretøjet, som skal hjælpes.

Brug kun starteren få sekunder ad gangen, (max 10 sek.), og lad starteren
hvile/køle af mellem startforsøgene. Startere er små elmotorer med alt for
få viklinger, og helt uden anden køling end den smule akslen kan føre ud i
lejerne. Den tilladelige driftstid er kun ganske få %, og nedkølingstiden
meget lang. Det betyder jo ingenting under daglige driftsbetingelser, men
under startførsøg på en meget trægtstartende motor, så kan det ende med en
"nedsmeltet" startmotor.

Når hjælpekøretøjet frakobles, så er det stelklemmen på motorblokken, der
fjernes først. Igen, vent gerne lidt tid, så spændingerne når at udligne
mellem køretøjerne.

mvh
Orla

Fra : Pizzabager

Dato : 13-01-06 14:12

> [...]
> idé,
> at sidste stelklemme sættes på hos hjælpekøretøjet, (typisk bil med masser

Den har jeg undret mig over før.. forsvar den lige med logik, stelpolen på
batteriet går lige ned til stel, så jeg må godt tage bolten som stenkablet
sidder til stellet, men 40 CM længere oppe må jeg absolut ikke sætte det
til.. hmmmm

biler er blevet startet med minus til minus, plus til plus, gennem årtier,
hvad er der anderledes nu??

Kasper

Fra : Christer Waleryd

Dato : 13-01-06 14:37

På Fri, 13 Jan 2006 14:12:29 +0100, skrev Pizzabager
<Ingenmail@adresse.dk>:

> [...]
> stenkablet
> sidder til stellet, men 40 CM længere oppe må jeg absolut ikke sætte det

Du må gerne det dersom du vil ha den ekstra modstanden der er i kablet.
Det er et frit land

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-06 15:19

Christer Waleryd skrev i meddelelsen ...

>Du må gerne det dersom du vil ha den ekstra modstanden der er i kablet.
>Det er et frit land

Modstanden er det mindste problem :-|

mvh
Orla

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-06 15:17

Pizzabager skrev i meddelelsen
<43c7a7ca$0$15794$14726298@news.sunsite.dk>...

> [...]
>sidder til stellet, men 40 CM længere oppe må jeg absolut ikke sætte det

Såre logisk. Uanset hvor forsigtigt at Du går til værks, så vil der ske en
potentialeudligning når sidste klemme monteres, (små spændingsforskelle de
to køretøjer imellem), og det gnistrer en smule. Ikke farligt, men nok til
at lave små sorte mærker. Det sidste sted i verden at man ønsker den slags
gnister er i nærheden af en akkumulator, der potentielt indeholder knaldgas,
(ilt og brint i mest eksplosive blanding). Derfor sættes sidste klemme
_ikke_ på akkumulatoren.

>biler er blevet startet med minus til minus, plus til plus, gennem årtier,
>hvad er der anderledes nu??

Intet er anderledes, det har altid været sådan. Nogle mennesker har bare
måttet høre braget før at de lærte "reglerne". Sådan til sammenligning,
en eksploderet akkumulator monteret i en MC er nok værre end 10 års
vinterkørsel i saltlage, men det betyder så ikke så meget hvis at Du
alligevel har fået svovlsyre i øjnene..... :-|

mvh
Orla

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-01-06 15:41

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> vinterkørsel i saltlage, men det betyder så ikke så meget hvis at Du
> alligevel har fået svovlsyre i øjnene..... :-|

Det ved jeg at en falckmand erfarede på en gammel Skoda. Som
du ved sidder batteriet under bagsædet. Der havde han også
placeret startkablerne. Da han så satte dem i Unimogens 24
udtag havde den ikke noget bagsæde mere. For ikke at snakke
om resten af kabinen.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-06 16:37

Ib Jakobsen skrev i meddelelsen
<43c7bbe2$0$84038$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

>Det ved jeg at en falckmand erfarede på en gammel Skoda

Åhh hædr, jeg kommer lige i tanke om en rigtig god historie med en gammel
"pegoi". En veninde havde en vinterdag efterladt 505'eren igang uden for
blomsterhandleren, det havde trodsalt været noget af en præstation at drive
dieselmaskineriet igang. Da hun kom ud fra forretningen var 505'eren gået
istå, og den reagerede kun med klik fra starteren. Velvidende at her var
noget grueligt galt, så sendte hun bud efter falck til at transportere kræet
til det _meget_ lokale værksted med viden om økonomisk forsvarlige
reparationer på gamle biler, femfem'ere i særdeleshed.
Falckmanden var klogere, der skulle bare bruges 24 volt ikke at det
hjalp alverden, men nu var radioen da ihvertfald så død som den kunne være.
Aha ! Bæstet kunne helt sikkert trækkes igang, og nu var det så ikke bare en
radio, men også to bagdæk, som var slidt flade. Endelig gav falckmanden op,
og bragte, hvad der jo egentlig hele tiden havde været meningen, femfem'eren
til det skumle _meget_ lokale værksted med megen viden om økonomisk
forsvarlige reparationer, i særdeleshed på femfem'ere.
Hvor vi jo så måtte konstatere, at det der blot havde været en uskyldig
knækket oliepumpeaksel, under falckmandens torturstartforsøg, også var
blevet til dobbeltlagte lejepander på krumpeteren Det tog lidt tid at få
"brækket" tingene fra hinanden efter den hårdhændede behandling, Nok mest
fordi at vi ikke havde lyst til at pille krumtappen ud. Det ville nemlig i
fin fransk stil betyde, at vi for at få koblingen af skulle fjerne
gearkassen, som igen ville betyde at bagtøjet skulle af, og netop bagtøjet
er pr. definition altid totalt rustet fast på en femfem'er. Lidt lirken, og
med et nyt sæt lejepander, og en oliepumpeaksel, så var 505'eren akkurat
ligesågod, eller måske retteligen, ligesåringe som den altid havde været

mvh
Orla

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-01-06 19:40

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> Aha ! Bæstet kunne helt sikkert trækkes igang, og nu var det så ikke bare en
> radio, men også to bagdæk, som var slidt flade.

Har den forresten ikke snekkedrev i differentialet som mange
andre ældre pesløj?. Nogen af dem kan slet ikke slæbes i
gang på af dette. Et lignende eks kom en bekendt derer
mekaniker på samme mærke. Gårdmand Bjørn havde selv skiftet
tandrem. Og dastarteren ikke kunne klare det, så kunne hans
ven, John Deere. Den kunne få den til at snurre rundt.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-06 20:46

Ib Jakobsen skrev i meddelelsen
<43c7f40e$0$84021$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

>Har den forresten ikke snekkedrev i differentialet som mange
>andre ældre pesløj?.

Nøh, det var helt traditionelt, det utraditionelle var at differentialet var
i et med gearkassen. Et langt rør med en aksel indeni forbandt skidtet.

>Gårdmand Bjørn havde selv skiftet
>tandrem.

Dette var ren stødstang, og med en milliard bolte i topstykket.

Dertil hørte et tilspændingsritual fra posjov

1. Spænd bolte i rækkefølge til moment.
2. Løsn bolte enkeltvis, og spænd til moment
3. Kør 50 Km. afmonter vippearme, løsn bolte enkeltvis, og spænd til moment
+ 10%, genmonter vippearme
4. Kør 1000 Km. afmonter vippearme, løsn bolte enkeltvis, og spænd til
moment, genmonter vippearme
5. Kør 10.000 Km afret topstykke, monter ny toppakning, gå til punkt 1.
6. Repeat until no more topstykke

mvh
Orla

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-01-06 22:29

Orla Pedersen skrev:

> Nøh, det var helt traditionelt, det utraditionelle var at differentialet var
> i et med gearkassen. Et langt rør med en aksel indeni forbandt skidtet.

Nå ja. Har da skiftet en sådan aksel fordi noterne var
slut/rustet væk.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Perminator

Dato : 13-01-06 22:43

meddelelse news:43c80451$0$46987$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> moment, genmonter vippearme
> 5. Kør 10.000 Km afret topstykke, monter ny toppakning, gå til punkt 1.

d´ Áccord!
Efter denne rundvisning i fransk for erfarne, må man jo hellere snuppe en
Calvados i stedet for den stakkels Dimple som jeg har svært ved at udrydde,
men som velmenende pårørende har givet i god tro til een, der samler på
Islay malt!
A Votre Santee!
Perminator
CX500E

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-06 10:03

Perminator skrev i meddelelsen
<43c81e0d$0$38666$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> [...]
>men som velmenende pårørende har givet i god tro til een, der samler på

Det er tanken der tæller...... pftøj !

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 14-01-06 11:33

> [...]
> snuppe en Calvados i stedet for den stakkels Dimple som jeg har svært
> ved at udrydde, men som velmenende pårørende har givet i god tro til

Hvad skal man med fjender, når man har sådan en familie!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Bjørn S

Dato : 13-01-06 15:17

Pizzabager wrote:

> [...]
> til.. hmmmm
>
> biler er blevet startet med minus til minus, plus til plus, gennem årtier,

Det er fordi det "kan" ha udviklet en masse knaldgas når du tømmer de
sidste rester ud af et batteri, og der udvikles nye når du får strøm på
det igen. Den sidste tilsluttede kabel kan lage en gnist som ikke er en
god kombination med knaldgas tæt på batteriet. Derfor til et stelpunkt
et stykke fra batteriet.

--
/Bjørn