batteri
Fra : Ib Tinning

Dato : 09-01-06 16:06

ville bare lige høre hvor tit jeg bør aflade og oplade mit batteri her nu
den står stille
mvh Tinning

Fra : Moller

Dato : 09-01-06 16:45

Ib Tinning wrote:
> ville bare lige høre hvor tit jeg bør aflade og oplade mit batteri her nu
> den står stille

   Det skal bare holdes opladet med en mild ladning... MC batterier er
bygget til at give en god startstrøm, ikke til at blive op og afladet
hele tiden.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Jens Jessen

Dato : 09-01-06 18:34

Batterier er netop bygget til at blive ladet på. Men til emnet:
Vask det, stil det koldt, fyld op så der er 5 mm over pladerne.Oplad det én
gang hver måned, men aflad det først - sæt eksempelvis en pære mellem.

Motor Press
Journalist Jens Jessen (DjF)
Skanderborgvej 140
DK-8660 Skanderborg
Danmark
Tlf. DK + 8657 7201
Fax. DK+ 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

Fra : Peter

Dato : 09-01-06 19:25

"Jens Jessen" <jens.jessen@get2net.dk> wrote in message
> Batterier er netop bygget til at blive ladet på. Men til emnet:
> Vask det, stil det koldt, fyld op så der er 5 mm over pladerne.Oplad det
> én gang hver måned, men aflad det først - sæt eksempelvis en pære mellem.

Du skal endelig ikke aflade det. Blot lade det op hver måned eller evt. lade
en automatisk lader sidde på hele vinteren.

Blybatterier har ikke godt af at blive afladet, det nedsætter deres levetid
væsentligt. Til forskel fra f.eks. NiCd batterier.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-06 19:58

Jens Jessen skrev i meddelelsen
<43c29e7e$0$1774$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> men aflad det først - sæt eksempelvis en pære mellem.

Notorisk vås ! Tag evt. kontakt til Exide og få opdateret din viden.

mvh
Orla

Fra : Steen E.

Dato : 09-01-06 19:11

> ville bare lige høre hvor tit jeg bør aflade og oplade mit batteri her
> nu
> den står stille

Det skal ikke aflades - det har derimod godt af være permanent
tilsluttet en lille oplader som automatisk går ned på
vedligeholdelsesladning - Louis har en til < 100 kr. beregnet til
lukkede, vedligeholdelsesfrie batterier

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 09-01-06 19:56

Steen E. wrote:

> [...]
> tilsluttet en lille oplader som automatisk går ned på
> vedligeholdelsesladning - Louis har en til < 100 kr. beregnet til

Hmm en vedligeholdelsesladning til vedligeholdelsesfrie batterier?

Er det ikke ligegyldigt jævnligt at lade på vedligeholdelsesfrie
batterier over perioder de ikke bruges på motorcyklen?

Kenneth Østrup
Weblog: <http://blog.riskoger.net/>
Billedarkiv: <http://bronson.dk/>
Honda RC04/SC01/PC25 - 1984

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-06 20:20

Kenneth Østrup <ksFJERN@skysovs.com> wrote in news:43c2b1b4$0$78287
$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

> Hmm en vedligeholdelsesladning til vedligeholdelsesfrie batterier?
>
> Er det ikke ligegyldigt jævnligt at lade på vedligeholdelsesfrie
> batterier over perioder de ikke bruges på motorcyklen?

Vedligeholdelsesfri betyder blot at du ikke skal bekymre dig om
væskestanden i batteriet. Det har ikke noget med vedligelsesladning at
gøre, og skal behandles som alm. batterier, hvad ladning angår. Med mindre,
der er noget som jeg har totalt misforstået !!

Fra : Steen E.

Dato : 09-01-06 23:50

> [...]
> mindre,
> der er noget som jeg har totalt misforstået !!

Præcis. Både almindelige, åbne blybatterier og lukkede,
vedligeholdelsesfrie (lukkede,gel,agm) batterier skal holdes opladede
for at undgå døden i form af sulfatering af pladerne.

Forskellen på dem er at vedligeholdelsesfrie (specifikt gel-typerne)
kræver en intelligent lader, som kan lade batteriet helt op og derefter
gå ned på en vedligeholdelsesladning for ikke at beskadige batteriet.

Fra : AP Skovsen

Dato : 09-01-06 20:27

Kenneth Østrup wrote:

> Hmm en vedligeholdelsesladning til vedligeholdelsesfrie batterier?
>
> Er det ikke ligegyldigt jævnligt at lade på vedligeholdelsesfrie
> batterier over perioder de ikke bruges på motorcyklen?

Vedligeholdelsesfri batteri betyder bare at du ikke behøver/må/kan åbne
det for at hælde syre på.

--
/Skovsen

1998 GSX600F