Mikkel Christensen wrote:
> Jeg ville godt give penge for at undvære den danske kommentator. Jeg
> vil have mit .uk eurosport tilbage!
> Så lige i denne tid er jeg da enormt tilfreds med Zulu.
Der er flere, i andre lande som også klager over Eurosports kommentarer.
Lidt af årsagen skulle være at kommentatoren kun får dagens klip og
resultatlister smidt i hænderne 15 minutter inden sendetid. Dullum har jo
lidt mere at have det i, han er jo også hvor det sker.
Jeg følger det "live" (når jeg kan stjæle mig tid til det), det er meget
spændene.
På
www.dakar.com , efter man har valgt sprog, kan man vælge tracking, så
kommer der et flash-vindue op hvor man kan vælge 4 kørere, og se ca.
hvordan de bevæger sig, samtidig som man får op "breaking news".
På Dakar-siden er der også sider for standings, hvor CP tider og foreløbig
stilling bliver lagt op undervejs.
En anden meget god side, er nordmanden Pål Anders Ullevålseters
(sammenlagt nr. 4 så langt) ,
www.dakar.no , hvor konen sidder og
opdaterer med fyldige rapporter. Her er især gæstebogen meget aktiv under
løbene, og man får hele tiden oplyst tider og placeringer.
Gårsdagens etape var for MC'er kun en transportetape, til ære for
australieren Andy Caldecott som desværre døde efter sit styrt i mandags.
Caldecott vandt den tredje etape i forrige uge, og lå lunt an indtil etape
7, hvor han fik en times tids-straf grundet for høj fart.
Netop hastighed er en af de forandringer der er gjort i år for at forsøge
at gøre løbet mere sikkert, med en maks. hastighed på 150 km/t, samt krav
om bedre beskyttelse af førerne, kortere etaper mellem
benzinpåfyldningerne for at gøre cyklerne lettere, og en del andre ting.
En anden forandring i år, er at startrækkefølgen i på nogle etaper bliver
snuet på hovedet, så de som ligger sidst starter først. Her har de sidste
(udover at nå målplacering mens der endda er dag) også muligheder for at
hænge sig på en hurtigere fører som indhenter dem, og således køre på gode
tider, og rykke godt opad på listerne.
Løbene kører hver dag frem til søndag, så man kan stadig nå at få med lidt
af spændingen.
Selv om det allerede nu ser rimelig afgjort ud i toppen, er intet afgjort
før de er i mål. Styrt, navigeringsfejl, eller tekniske problemer kan
hurtig vende om på rækkefølgen.
--
/Bjørn