Motorcykler fra Hæren
Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 21:00

Hello,

Har set at Hæren sælger en ordentlig røvfuld BMW'ere både nyere og ældre.
Jeg kunne godt være interesseret i en ældre 650'er (boxer).
Er der nogen som har prøvet at købe en gammel maskine fra forsvaret? Hvad
kostede den, og hvad var standen?
Hvad koster indregistrering ca. for en 27 HK BMW 650 fra '90?
Lad mig endelig høre jeres erfaringer.
Mvh/Frederik

PS: hvad med de gamle BSA B40, kan man hitte sådan en sag endnu??

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 07-01-06 21:38

"F. Olesen" <inbox_at_postkasse.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Lad mig endelig høre jeres erfaringer.
> Mvh/Frederik
>
> PS: hvad med de gamle BSA B40, kan man hitte sådan en sag endnu??

Et godt råd: Undersøg hvad prisen for en tilsvarende er i Tyskland. Har set
flere tilfælde, hvor folk har købt på auktion og givet alt for meget for
dem. Dem på auktion må ikke koste mere end dem i Tyskland, og så skal du
også regne med, at de danske er droslet. Det koster måske også at få det
fjernet. Og farven er også kedelig grøn på de fleste danske.
Hilsen Matthias

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-01-06 22:10

On Sat, 7 Jan 2006 21:37:55 +0100, "Matthias H Matthiessen"
<matthiessenSLET@dioder.dk> wrote:

Hej Matthias.

> [...]
>også regne med, at de danske er droslet. Det koster måske også at få det
>fjernet. Og farven er også kedelig grøn på de fleste danske.

Jeg sad og spekulerede på om jeg skulle blande mig i denne tråd, men
din indgangsreplik triggede mig.
Min søn der er "fritidsofficer" har kørt på de maskiner der sælges ud
af, så da tilbuddet nu er der så skulle det også prøves.
Vi kiggede lidt på hvad den første lot blev solgt til og sammenlignede
det med udvalget på www.mobile.de

Det var lidt chockerende at man i "Mercedesland" kan få luksusudgaven
af BMW F650 den der hedder SC Scaver for mindre end dem fra militæret.
Husk, at til den pris der pånås på auktionen skal der lægges 15%
auktionssalær, så slutresultatet er at man står med et forsuttet
bolche der har været kørt af "Rekrut Petersen" og hvor man ikke kender
vedligeholdelsesstanden.

OK så kom lot 2 - Det måtte da for søren blive billigere, men ak.
Min søn bød på en af dem, men fik den heldigvis ikke, idet prisen igen
tager himmelflugten.
Hvis man spørger mig må prisen på dem ikke komme over 24.000 alt
inclusive for de yngste modeller og ikke over 15.000 for de ældste -
Husk de er uden afgift.

Vi tager lige et check på dem vi har set i Tyskland, og beslutter os
for at kigge nærmere på en af dem.
Dels er det en BMW forhandler der sælger, det en F650 SC Scaver, den
har Indsprøjtning, Remtræk, ABS, Katalysator, varme i håndtagene, den
har 7800 Km bag sig, det er en 03 der kun har været indregistreret i 1
år i tyskland, og dens servicebog er i orden.
Tidligere ejer er i følge Fahrzeugsbrief 51 år, så den er sikkert ikke
vandaliseret
Den har ikke så meget som en ridse nogen steder og kører fint.
Vi tager til Tyskland og kigger på den og har den med hjem til samme
pris som F650 GS militærmaskinerne.

Det skal lige nævnes at der er en hel del opdateringer til den, som
BMW først er færdige med i 01/02, så hvis den er ældre end det skal
der skrues opdateringer i Computeren og et par andre steder.

Så er der Boxer modellerne.
De er bygget til det danske militær, og det jeg har forhørt mig er
reservedele en by i Rusland.
Jeg havde for nogle år siden kig på en til mig selv, og mine kumpaner
var helt klar til at binde mig til det var gået over

Jeg vil ikke med det foranstående sige "lad være", men kun pippe lidt
i koret og mane til omtanke.
Fordi noget kommer fra militæret er det ikke nødvendigvis guld, og
selv om kan guld altså også købes for dyrt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 08-01-06 08:54

> [...]
> Fordi noget kommer fra militæret er det ikke nødvendigvis guld, og
> selv om kan guld altså også købes for dyrt.

Og køber man en hos en forhandler, er der også garanti eller reklamationsret
eller hvad det nu hedder i Tyskland. Det kan selvfølgelig være lidt bøvlet
at benytte denne, når forhandleren ligger langt nede i Tyskland.
Ved militæret er der ingen reklamationsret overhovedet.
Hilsen Matthias

Fra : peter

Dato : 07-01-06 21:42

Hvor har du set det henne?
Jeg blev lige interesseret..

..peter

Fra : Lars Krucov Detlef

Dato : 07-01-06 21:45

Mon det ikke er på www.hmak.dk ??
--
Venlig hilsen

Lars
DragStar Classic 650

www.detlef.dk/xvs

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 07-01-06 21:54

"peter" <pingo_FJERN_@hule.net> skrev i en meddelelse
> Hvor har du set det henne?
> Jeg blev lige interesseret..
>
> .peter
> "F. Olesen" <inbox_at_postkasse.com> skrev i en meddelelse

www.hmak.dk
Hilsen Matthias

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-01-06 21:45

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> writes:

> Dem på auktion må ikke koste mere end dem i Tyskland, og så skal du
> også regne med, at de danske er droslet. Det koster måske også at få
> det fjernet. Og farven er også kedelig grøn på de fleste danske.

Grønt kan jo også være fint nok, men det er jo nok også
penselmalet. Det kan også være fint nok, men man skal nok lige være
opmærksom på det. Derudover kan man godt forvente at de har været
brugt meget hårdt og at der skal bruges en del penge for at få dem i
god stand.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-06 19:27

F. Olesen wrote:
> [...]
> Lad mig endelig høre jeres erfaringer.
> Mvh/Frederik
>
> PS: hvad med de gamle BSA B40, kan man hitte sådan en sag endnu??

Jeg får stadig kuldegysninger langt ned af ryggen, når jeg tænker på
hvad den MC har været igennem, som jeg fik udleveret som ny dengang jeg
var inde og springe (for ca 3 år siden). Da den skulle afleveres igen
stod der ca 5000km på klokken og det var ikke småting som den blev udsat
for. Absolut ingen tilkøring, max presset kobling (der til tider kunne
hvine pga det den blev udsat for) og utallige styrt med tilhørende
ridser og skader til følge.. Efter de 5000km var tophastighed reduceret
fra 140 til 120kmt (droslet udgave)..
Hvis der skal siges noget positivt, så er der blevet tjekket olie på den
ret ofte, kæden er smurt hver dag, den højest sansynlig vasket mindst
een gang i ugen og du kan muligvis få den med våbenholder. :)
Hvis jeg endelig skulle have sådan en maskine igen fra mili til privat
eje, skulle det kun være pga. nostalgi.. Mit livs kærlighed..

-Jesper G

Fra : Mc Kinley

Dato : 08-01-06 23:52

> [...]
>
> PS: hvad med de gamle BSA B40, kan man hitte sådan en sag endnu??
>
>Jeg har købt en BMW R65 GS 1990 På auktion i Tirstrup. ,- Km 33.000 HK 27

Cyklen var fuld af buler i den penselmalede tank.
Bøjede cylinderbøjler.
Rust på stel.
skævt slået sidetaskeholder
Oprevet sæde.
Defekt batteri.
Manglende relæer.
Nedslidte dæk.
Deffekt startmotor.
Deffekte kontakter til blinklys, starter og fjernlys
Deffekt 1gear(skal have helt ny gearkasse(brugt) til 6500.- i ombytning på
BMW værksted plus 8 timers arbejdsløn).

Alt i alt en motorcykel i så ringe stand, at den måtte være rimelig billig i
registreringsafgift.
Jeg brugte 3000,- på at få maskinen gennem syn.

registreringafgift: 23.100,- kr.!!!

Ved godt at jeg har lavet en ufornuftig investering, men der var ikke noget
at gøre. Jeg skulle bare ha den og det er en sjælden cykel (1700
eksemplarer) og ikke nem at få fat i andre steder(har søgt forgæves i
tyskland). Men hvad fanden en ny bil har til sammenligning et månedlig
værditab på 3-4000,-

Jeg synes afgiften er det rene tyveri, og tør ikke tænke på hvad den ville
være hvis motorcyklen havde været i normal stand.

Jeg har valgt forløbig at droppe ideen om at øge effekten fra 27-50HK, da
man dermed væsentlig reducerer det suveræne bundtræk denne cykel har.
Hvis neddroslingen skal fjernes er det en temmelig bøvlet affære; De
nuværende 26mm karburatorer skal udskiftes til 32mm. Knastaksler/topstykker
og evt krumtap skal også udskiftes, og så er det spørgsmålet om det ikke er
bedre at købe en brugt motor fra en R 80 GS som passer på stellet.

vh
Jens