/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Justering af ventiler
Fra : Jacob


Dato : 07-01-06 02:00

Efter at have læst en del indlæg vedr. subjekt har jeg besluttet mig
for at justere min XJ900 fra 1983 - 8 ventiler.

Jeg har nu målt mellemrum ml. knast og brik på alle ventiler. I
Haynes står der en øvre grænse og en nedre grænse - hvilken af
grænserne bør jeg tilstræbe at ramme.

Bliver mellemrummet større eller mindre ved lang tids brug uden ventil
justering?

Når nye brikker skal købes, bør jeg så gå efter originale el.
uoriginale?

Har det nogen betydning for justeringen af rummets temp kun er ca. 10
grader?

Er der nogle fif der vil være gode at kende ?

VH Jacob


 
 
Christer Waleryd (07-01-2006)
Kommentar
Fra : Christer Waleryd


Dato : 07-01-06 09:37

På Sat, 07 Jan 2006 01:59:45 +0100, skrev Jacob <jt.kikkenborg@get2net.dk>:

> Efter at have læst en del indlæg vedr. subjekt har jeg besluttet mig
> for at justere min XJ900 fra 1983 - 8 ventiler.

Kun 8?
Jeg skiftet alle 16 på min cb750 fra 1981 nogle år tilbage.

> Jeg har nu målt mellemrum ml. knast og brik på alle ventiler. I
> Haynes står der en øvre grænse og en nedre grænse - hvilken af
> grænserne bør jeg tilstræbe at ramme.

Er de indenfor tolerancen er alt vel.

> Bliver mellemrummet større eller mindre ved lang tids brug uden ventil
> justering?

På min blev der intolerance, dvs alle ventiler lå litt åbne hele tiden. Et
hel**** at starte...

> Når nye brikker skal købes, bør jeg så gå efter originale el.
> uoriginale?

Du behøver ganske mange shims for at træffe riktigt.
Eventuelt kan du træffe med at bytte mellem de du haver.
Det enkleste er om du kan låne et sæt, og betale for de du bruger.
På den anden side slides ikke shims'ene, så de er genbrugbare.

> Har det nogen betydning for justeringen af rummets temp kun er ca. 10
> grader?

Ingen problem.

> Er der nogle fif der vil være gode at kende ?

Sikkert. Jeg overlod jobben til et værksted. Dumpede bare av motoren

Lykke til!

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500
'88 XT600 '69 Triumph T120
'59 Amazoooon '5? T24 OTC#440
http://lcw.at.dod.no lcw@dod.no

Moller (07-01-2006)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 07-01-06 09:52

Christer Waleryd wrote:

> Du behøver ganske mange shims for at træffe riktigt.

   ???? gider du at forklare hvorfor det ??? de fleste måler, skriver det
hele ned, og derefter ser på målende om hvilken der kan byttes om, og
hvilken der skal skiftes, og derved skifter dem... det er IKKE shimsne
der slides, derved skaffes en ny ud fra de mål den gamle havde +- det
som skal koregeres. For de fleste tilfælde skiftes der maks 1-2 når der
endelig skal skiftes. Og dem rammer man da plet med ud fra sine gode
målinger + noteringer.

>> Er der nogle fif der vil være gode at kende ?

   Find den lokale klub, eller en der er tæt fra gruppen her f.eks. eller
inviter på nogen Ventilstille Øl ;) for nogen som har prøvet det før, så
går det meget nemmere fordi mens der drikkes øl gives der dumsmarte
kommetere og fortælles røverhistorier, så du ik for lavet de samme fejl
andre ha lavet dengang de startede også :)

> Sikkert. Jeg overlod jobben til et værksted. Dumpede bare av motoren

   hmmmm, hvorfor ???? det jo svære at skifte kronrørslejer end at
justere/tjekke ventiler :) også når der er shims :)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit , www.molnit.com

Ukendt (07-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-01-06 11:24


Moller skrev i meddelelsen <43bf812f$0$15792$14726298@news.sunsite.dk>...
>Christer Waleryd wrote:
>
>> Du behøver ganske mange shims for at træffe riktigt.
>
> ???? gider du at forklare hvorfor det

Christer er ikke helt vågen endnu, han tror også at der er fireventilpjat på
en gammel XJ

I praksis er én nøjagtig udmåling nok, og så bestiller man hvad at man skal
bruge.

Måske værd at nævne for dem som ikke har prøvet, at der er to versioner af
"knast, bucket(cirkulær følger), brik, ventil" systemet.

Ved det ene system "gemmer" brikken sig mellem "bucket" og ventil, og ved et
sådant system skal knastakslerne afmonteres for at skifte brik. Hvad jeg
viser på http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/valves

Den anden mulighed er at brikken ligger mellem knast og "bucket", og her kan
man normalt, med et specialværktøj, skifte brikker uden at skulle demontere
knastakslerne. I dette system er brikkerne faktisk en sliddel :-|

For begge systemer gælder det, at engang justeret, så er der fred i 10.000
vis af Km. , faktisk checker man kun for slid på ventiler og ventilsæder.

mvh
Orla



Christer Waleryd (07-01-2006)
Kommentar
Fra : Christer Waleryd


Dato : 07-01-06 18:30

På Sat, 07 Jan 2006 11:24:09 +0100, skrev Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid>:

>
> Moller skrev i meddelelsen <43bf812f$0$15792$14726298@news.sunsite.dk>...
>> Christer Waleryd wrote:
>>
>>> Du behøver ganske mange shims for at træffe riktigt.
>>
>> ???? gider du at forklare hvorfor det
>
> Christer er ikke helt vågen endnu, han tror også at der er
> fireventilpjat på
> en gammel XJ

Hmm. Nu er jeg vågen
Kaffe har jeg også fået
Når kom Yamaha med 4-ventilere, tro?

> I praksis er én nøjagtig udmåling nok, og så bestiller man hvad at man
> skal
> bruge.

Jups.
Jeg tenkte at bestille in alt før jobben skulle gøres. Og da trænger man
endel. Som værkstederne haver

Jeg har de siste år syslet mæst med de gamle justerbare ventilløftere.
Meget nemt at justere, men det er kortere serviceintervaller :-/

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500
'88 XT600 '69 Triumph T120
'59 Amazoooon '5? T24 OTC#440
http://lcw.at.dod.no lcw@dod.no

Ukendt (07-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-01-06 21:53


Christer Waleryd skrev i meddelelsen ...

>Hmm. Nu er jeg vågen
>Kaffe har jeg også fået
>Når kom Yamaha med 4-ventilere, tro?


Den første var XS500 i ca. midt 70'erne.

Så var Yamaha skræmt nok til at holde sig fra det pjat i ret mange år.

>Jeg tenkte at bestille in alt før jobben skulle gøres. Og da trænger man
>endel. Som værkstederne haver


Tjae, min erfaring er, at værkstederne alligevel ikke har brikkerne hjemme.
Jeg har stadig to tilgode hos Bikes&Parts i Aalborg. Jeg havde betalt forud,
men efter 14 dage opgav jeg at ringe/møde op mere. Gert skaffede
efterfølgende med 1 dags varsel mod betaling af porto. Det kunne ingen af de
andre forhandlere tilbyde :-/


mvh
Orla



"J.C.Kløve" (07-01-2006)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 07-01-06 22:47

Orla Pedersen wrote:
> Christer Waleryd skrev i meddelelsen ...
>

>
> Tjae, min erfaring er, at værkstederne alligevel ikke har brikkerne hjemme.
> Jeg har stadig to tilgode hos Bikes&Parts i Aalborg. Jeg havde betalt forud,
> men efter 14 dage opgav jeg at ringe/møde op mere. Gert skaffede
> efterfølgende med 1 dags varsel mod betaling af porto. Det kunne ingen af de
> andre forhandlere tilbyde :-/
>
jo
Gert er ikke den billigste man kan finde, men til gengæld er service i
orden, og aftaler holdes, det er mange penge værd!

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745
*Growing old is mandatory, growing up is an option*

Lars Bisgaard (08-01-2006)
Kommentar
Fra : Lars Bisgaard


Dato : 08-01-06 00:04


> Gert er ikke den billigste man kan finde, men til gengæld er service i
> orden, og aftaler holdes, det er mange penge værd!


Ikke enig .. !

Jeg har handlet mc hos Gert flere gange, men da jeg havde en sprit ny (
under 1 år gammel ) GSX F som jeg "tabte" da jeg skulle have den baglæns ud
af noget grus skete der selvfølgelig skade på kåben, jeg valgte at få det
malet og blot bestille nyt skilt med GSX F, Det ville han få hjem efter
højest 14 dage, men det tog ham over 3 måneder at skaffe.. da der var gået
de 3 måneder byttede jeg mc hos ham til en CBR 600 og hvad der så skete ved
jeg ikke .. men håber da at den nye ejer fik sit skilt !

Ellers har jeg været ok tilfreds med servicen i Farsø


MVH

Lars Bisgaard



Christer Waleryd (07-01-2006)
Kommentar
Fra : Christer Waleryd


Dato : 07-01-06 18:24

På Sat, 07 Jan 2006 09:51:58 +0100, skrev Moller <news@molnit.com>:

> Christer Waleryd wrote:
>
>> Du behøver ganske mange shims for at træffe riktigt.
>
>    ???? gider du at forklare hvorfor det ??? de fleste måler, skriver det
> hele ned, og derefter ser på målende om hvilken der kan byttes om, og
> hvilken der skal skiftes, og derved skifter dem... det er IKKE shimsne
> der slides, derved skaffes en ny ud fra de mål den gamle havde +- det
> som skal koregeres. For de fleste tilfælde skiftes der maks 1-2 når der
> endelig skal skiftes. Og dem rammer man da plet med ud fra sine gode
> målinger + noteringer.

Ehem.
Jeg tænkte at gøre inkøb først, så gøre jobben. My bad...


>>> Er der nogle fif der vil være gode at kende ?
>
>    Find den lokale klub, eller en der er tæt fra gruppen her f.eks. eller
> inviter på nogen Ventilstille Øl ;) for nogen som har prøvet det før, så
> går det meget nemmere fordi mens der drikkes øl gives der dumsmarte
> kommetere og fortælles røverhistorier, så du ik for lavet de samme fejl
> andre ha lavet dengang de startede også :)
>
>> Sikkert. Jeg overlod jobben til et værksted. Dumpede bare av motoren
>
>    hmmmm, hvorfor ???? det jo svære at skifte kronrørslejer end at
> justere/tjekke ventiler :) også når der er shims :)

Dengang havde jeg kun en iskold bod med 2kvm plads uden lys eller
elektrisitæt.
Ikke så meget vertøj heller...
Idag ville jeg heller gjort jobben selv.

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500
'88 XT600 '69 Triumph T120
'59 Amazoooon '5? T24 OTC#440
http://lcw.at.dod.no lcw@dod.no

Jacob (07-01-2006)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 07-01-06 12:00


Moller skrev:

>    Find den lokale klub, eller en der er tæt fra gruppen her f.eks. eller
> inviter på nogen Ventilstille Øl ;) for nogen som har prøvet det før, så
> går det meget nemmere fordi mens der drikkes øl gives der dumsmarte
> kommetere og fortælles røverhistorier, så du ik for lavet de samme fejl
> andre ha lavet dengang de startede også :)
>
Er der nogen der bor i nærheden af Allerød - Nord for København -
der kunne tænke sig at dele erfa?

> > Sikkert. Jeg overlod jobben til et værksted. Dumpede bare av motoren
> hmmmm, hvorfor ???? det jo svære at skifte kronrørslejer end at
> justere/tjekke ventiler :) også når der er shims :)
Jeg (vi) prøver selv.

VH Jacob


Torben Scheel (08-01-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 08-01-06 13:33

Jacob wrote:
>
> Er der nogen der bor i nærheden af Allerød - Nord for København -
> der kunne tænke sig at dele erfa?

Tjah - jeg har ikke skiftet shims endnu (det var ikke nødvendigt på
fruens XJ600 ved sidste udmåling), men jeg har værktøjet der passer til
XJ600 og FJ1200 (måske også XJ900?), og er frisk på et forsøg. Har du et
lunt sted at stå med det?

--
vh
Torben - Hillerød

Ukendt (08-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-01-06 14:22


Torben Scheel skrev i meddelelsen
<43c10690$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
>Jacob wrote:
>>
>> Er der nogen der bor i nærheden af Allerød - Nord for København -
>> der kunne tænke sig at dele erfa?
>
>Tjah - jeg har ikke skiftet shims endnu (det var ikke nødvendigt på
>fruens XJ600 ved sidste udmåling), men jeg har værktøjet der passer til
>XJ600 og FJ1200 (måske også XJ900?), og er frisk på et forsøg. Har du et
>lunt sted at stå med det?


Hey ! Hvis at i går i fællesskab om opgaven, kan i så ikke tage et par
digifoto af sceancen, nærbillede af området knast, shim, knastfølger, og af
værktøjet i funktion ?

Så vil jeg lave et "side"afsnit til min vejledning om ventiljustering.

mvh
Orla




Torben Scheel (08-01-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 08-01-06 14:35

Orla Pedersen wrote:

>
> Hey ! Hvis at i går i fællesskab om opgaven, kan i så ikke tage et par
> digifoto af sceancen, nærbillede af området knast, shim, knastfølger, og af
> værktøjet i funktion ?
>
> Så vil jeg lave et "side"afsnit til min vejledning om ventiljustering.
>
God idé - jeg tager kamera med hvis det bliver til noget.

--
vh
Torben




Peter (08-01-2006)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 08-01-06 18:02


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message
news:43c10690$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jacob wrote:
>>
>> Er der nogen der bor i nærheden af Allerød - Nord for København -
>> der kunne tænke sig at dele erfa?
>
> Tjah - jeg har ikke skiftet shims endnu (det var ikke nødvendigt på fruens
> XJ600 ved sidste udmåling), men jeg har værktøjet der passer til XJ600 og
> FJ1200 (måske også XJ900?), og er frisk på et forsøg. Har du et lunt sted
> at stå med det?

Jeg har prøvet at stille ventiler på en XJ900 Diversion. Det er helt på
samme måde som på en XJ600 Diversion. Det er også samme værktøj der bruges.

--
Peter
FJR1300A & NTV650 (tidligere XJ600 Diversion)



Torben Scheel (08-01-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 08-01-06 21:57

Peter wrote:
>
> Jeg har prøvet at stille ventiler på en XJ900 Diversion. Det er helt på
> samme måde som på en XJ600 Diversion. Det er også samme værktøj der bruges.
>
OK - men vi taler om en generation af motorer der kom før diversion i
begge tilfælde. Men Yamaha plejer ikke at skifte noget ud der virker, så
chancen er der. De har endda brugt samme bremser på XJ600 og FJ1200

--
vh
Torben

Peter (08-01-2006)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 08-01-06 22:27


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message
news:43c17ca8$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Peter wrote:
>>
>> Jeg har prøvet at stille ventiler på en XJ900 Diversion. Det er helt på
>> samme måde som på en XJ600 Diversion. Det er også samme værktøj der
>> bruges.
>>
> OK - men vi taler om en generation af motorer der kom før diversion i
> begge tilfælde. Men Yamaha plejer ikke at skifte noget ud der virker, så
> chancen er der. De har endda brugt samme bremser på XJ600 og FJ1200

Der er sikker nogen her der ved om der er væsentlige ændringer ved
ventilerne på en XJ900 83 og på en XJ900 Diversion.
Jeg tror det nu ikke. Diversion'en er jo f.eks. stadig 2 ventilet.

--
Peter
FJR1300A & NTV650



Jacob (07-01-2006)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 07-01-06 11:57


Orla Pedersen skrev:

> I praksis er én nøjagtig udmåling nok, og så bestiller man hvad at man skal
> bruge.
Det satser jeg også på !

> Ved det ene system "gemmer" brikken sig mellem "bucket" og ventil, og ved et
> sådant system skal knastakslerne afmonteres for at skifte brik. Hvad jeg
> viser på http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/valves
Flotte billeder og gode forklaringer.

>
> Den anden mulighed er at brikken ligger mellem knast og "bucket", og her kan
> man normalt, med et specialværktøj, skifte brikker uden at skulle demontere
> knastakslerne. I dette system er brikkerne faktisk en sliddel :-|
Det tror jeg er gældende for en XJ 900 - serviceintervaller med tjek
af ventilspillerum er helt fast.
>
> For begge systemer gælder det, at engang justeret, så er der fred i 10.000
> vis af Km. , faktisk checker man kun for slid på ventiler og ventilsæder.
OK - det lyder jo godt.

VH Jacob


Jacob (08-01-2006)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 08-01-06 12:26


> Tjae, min erfaring er, at værkstederne alligevel ikke har brikkerne hjemme.
> Jeg har stadig to tilgode hos Bikes&Parts i Aalborg. Jeg havde betalt forud,
> men efter 14 dage opgav jeg at ringe/møde op mere. Gert skaffede
> efterfølgende med 1 dags varsel mod betaling af porto. Det kunne ingen af de
> andre forhandlere tilbyde :-/
>
Hvem er Gert? - har han en hjemmeside og hvad er hans telefonnummer?

På forhånd tak

VH Jacob


"J.C.Kløve" (09-01-2006)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 09-01-06 18:03

Jacob wrote:
>>Tjae, min erfaring er, at værkstederne alligevel ikke har brikkerne hjemme.
>>Jeg har stadig to tilgode hos Bikes&Parts i Aalborg. Jeg havde betalt forud,
>>men efter 14 dage opgav jeg at ringe/møde op mere. Gert skaffede
>>efterfølgende med 1 dags varsel mod betaling af porto. Det kunne ingen af de
>>andre forhandlere tilbyde :-/
>>
>
> Hvem er Gert? - har han en hjemmeside og hvad er hans telefonnummer?
>
> På forhånd tak
>
> VH Jacob
>

Farsø MC

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745
*Growing old is mandatory, growing up is an option*

Ole Hansen (09-01-2006)
Kommentar
Fra : Ole Hansen


Dato : 09-01-06 18:12

Jacob wrote:
>> Tjae, min erfaring er, at værkstederne alligevel ikke har brikkerne hjemme.
>> Jeg har stadig to tilgode hos Bikes&Parts i Aalborg. Jeg havde betalt forud,
>> men efter 14 dage opgav jeg at ringe/møde op mere. Gert skaffede
>> efterfølgende med 1 dags varsel mod betaling af porto. Det kunne ingen af de
>> andre forhandlere tilbyde :-/
>>
> Hvem er Gert? - har han en hjemmeside og hvad er hans telefonnummer?

Farsø MC måske? http://www.farsoemc.dk - men den laver halløj lige nu..
Telefon 98 63 11 57. De er altid så flinke og rare hos Farsø MC..

> VH Jacob

--
Ole Hansen

Jacob (09-01-2006)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 09-01-06 10:56


Torben Scheel skrev:

> Har du et lunt sted at stå med det?
>
> vh
> Torben - Hillerød

Har svaret dig off list

VH Jacob


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste