Jacob skrev:
>
> Jamen så lykkedes det.
Tillykke med denne din nye færdighed!
> Sådan gjorde vi:
> 2) I ventilbrønden er der et lille hak som ........
>
> 4) Ventilværktøjet monteres. .........spidsen af
> værktøjet udelukkende ramme kanten af ventilbrøden (håber det
> hedder sådan!)
Nu du selv lægger op til det:
Den cylindriske ting, der dækker ventilfjederen og på hvis bund at
knasten træder, samt shimsen måske(!) ligger, hedder "knastfølgeren"!
Navnet henfører til at dens berettigelse er at følge knasten uden at
kæntre qua snæver føring i en cylindrisk boring.
Når jeg skriver at shimsen måske ligger ovenpå, er det fordi det også
findes udførelser hvor væsentligt mindre (á diameter) shims ligger under
knastfølgeren: De såkaldte "under bucket" shims
> 9) Monter den nye brik igen, ..........
> (En herfra gruppen har et lille skema hængene i værkstedet,
> med de aktuelle brikker noteret, og kan således nøjes med blot
> at måle, købe og montere brikker næste gang. Det har jeg også nu.)
Og dét er sgisme en lettelse for næste service!!!
> Knasten drejes bedst ved - i mit tilfæde XJ 900 - at tage ventsre
> sidedæksel af og dreje krumtappen på den firkantede "plademøtrik"
Det letter ulige meget på rotationen at fjerne tændrørene og derved ikke
at skulle kæmpe mod cylindrenes kompression!
Eftersom at arbejdet kræver "dreje frem og tilbage" vil man den ene vej
(á "baglæns" for motoren) kæmpe mod starterdrevets indkobling, hvilket
kræver (overraskende?) flere kræfter, men er ganske naturligt.
På modeller med mekanisk tændings-avancering (platin-monterede samt
tidlige pick-up monteringer) belaster man avancerings-mekanismen
voldsomt ved at "køre mod starteren", hvorfor centralben; indlagt gear
og motion v.h.a. baghjulet á stød/hug er anbefalelsesværdigt!
> Mange tak for hjælpen fra gruppen og Torben Scheel -
DFM rykkede igen!
Skønt at erfare
--
Armand.