/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
anhænger/sidevogn totalvægt
Fra : Henrik Mahler


Dato : 02-01-06 01:00

Hej ,.. og godt nytår

En anhængers totalvægt må være 50 pct af MC´ens egenvægt

Hvis MC er med sidevogn er det så af den samlede vægt ?

MVH Henrik


 
 
HOLM (03-01-2006)
Kommentar
Fra : HOLM


Dato : 03-01-06 09:48

Hej Henrik

Det er rigtig at anhængeren / traileren max må udgør 50% af
motorcyklen vægt men må samtidigt kun have en total vægt på
anhængeren / traileren på 150 kg. Det med de 50% er "kun" for de
mindre MC'er og ikke Goldwings, Venturas og BMWer ( vægt over 300 kg.)
Samlet vægt = MC alene / solo.

mvh

Jan Holm
Goldwing
GL 1200 SE-i
m/ trailer


Lunø (03-01-2006)
Kommentar
Fra : Lunø


Dato : 03-01-06 21:33

Hej Henrik.

Hvis trækket er monteret på sidevognens ramme/stel eller tilhørende dele,
tæller hele køretøjets vægt som egenvægt.
Hvis den samlede egenvægt er f. eks 300 kg må sidevognscyklen lovligt trække
en trailer med max. totalvægt på 150 kg.
Samme regler gælder for de store solo cykler og da mange af dem er over 300
kg i egenvægt, må de altså trække trailere med op til 150 kg.
Hvis du monterer dit træk på sidevognen for at opnå stor egenvægt og derved
jo rykker trækket ind til højre, kræver synshallerne (efter loven) bremse på
sidevognen..................og det får den så også brug for!!
Hilsen Jørn Lunø

"Henrik Mahler" <ng@paradis.dk> skrev i en meddelelse
news:11361602100.975202692460481@dtext.news.tele.dk...
> Hej ,.. og godt nytår
>
> En anhængers totalvægt må være 50 pct af MC´ens egenvægt
>
> Hvis MC er med sidevogn er det så af den samlede vægt ?
>
> MVH Henrik
>



Henrik Mahler (04-01-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Mahler


Dato : 04-01-06 11:19

Tusind tak, det er jeg rigtig glad for at høre, jeg vil
på et tidspunkt sætte en original MZ eller Velorex 700
på min MX Saxon Tour der vejer 130 Kg ,. så det betyder
meget ,. trailer vil jeg bygger over dette chassis:

http://www.hdcamp.dk/gordetselvsaet.htm

Hvis der er noget specielt jeg skal være opmærksom på
er glad for ethvert råd om indkøb, opbygning, syn osv

Regner med at kunne lave det meste selv, beslag t krog
må jo nødvendigvis blive special-lavet med syns-hallens
"individuelle" godkendelse bagefter, såvidt jeg kan se

Bremse på sidevogn er den koblet på for eller bag brems ?

MVH Henrik



Lunø <sidepower@gvdnet.dk> skrev:
>Hej Henrik.
>
>Hvis trækket er monteret på
>sidevognens ramme/stel eller
>tilhørende dele,
>tæller hele køretøjets vægt som egenvægt.
>Hvis den samlede egenvægt er f. eks
>300 kg må sidevognscyklen lovligt trække
>en trailer med max. totalvægt på 150 kg.
>Samme regler gælder for de store solo
>cykler og da mange af dem er over 300
>kg i egenvægt, må de altså trække
>trailere med op til 150 kg.
>Hvis du monterer dit træk på
>sidevognen for at opnå stor egenvægt og derved
>jo rykker trækket ind til højre,
>kræver synshallerne (efter loven) bremse på
>sidevognen..................og det
>får den så også brug for!!
>Hilsen Jørn Lunø
>
>"Henrik Mahler" <ng@paradis.dk> skrev
>i en meddelelse
>news:11361602100.975202692460481@dtex
>t.news.tele.dk...
>> Hej ,.. og godt nytår
>>
>> En anhængers totalvægt må være 50
>>pct af MC´ens egenvægt
>>
>> Hvis MC er med sidevogn er det så
>>af den samlede vægt ?
>>
>> MVH Henrik
>>


Lunø (04-01-2006)
Kommentar
Fra : Lunø


Dato : 04-01-06 14:27


"Henrik Mahler" <ng@paradis.dk> skrev i en meddelelse
news:11363701830.329778423731756@dtext.news.tele.dk...
> Tusind tak, det er jeg rigtig glad for at høre, jeg vil
> på et tidspunkt sætte en original MZ eller Velorex 700
> på min MX Saxon Tour der vejer 130 Kg ,. så det betyder
> meget ,. trailer vil jeg bygger over dette chassis:
>
> http://www.hdcamp.dk/gordetselvsaet.htm
>
> Hvis der er noget specielt jeg skal være opmærksom på
> er glad for ethvert råd om indkøb, opbygning, syn osv
>
> Regner med at kunne lave det meste selv, beslag t krog
> må jo nødvendigvis blive special-lavet med syns-hallens
> "individuelle" godkendelse bagefter, såvidt jeg kan se
>
> Bremse på sidevogn er den koblet på for eller bag brems ?
>
> MVH Henrik
>
Normal praksis i synshallerne er at de kræver oplysning om monteringsmetode
(befæstigelse på cykel/vogn) fra træk fabrikanten. Denne skal være proff.
fabrikant af træk ellers regnes det ikke. Squire/Watsonian i UK laver træk
til mange forskellige cykler og medsender papirer mm. Men snak lige med
synshallen først, de er blevet helt menneskelige og er måske ikke kørt helt
af sporet.
Da man bruger forbremsen mest er det den mest anvendte til sammenkobling af
bremserne og reaktionen er meget hurtigere. Hvis du vælger MZ´s vogn har du
allerede bremsecylinderen ude på hjulet.
VH Jørn



Henrik Mahler (04-01-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Mahler


Dato : 04-01-06 20:47

Tak igen, har forsøgt at google dem:

http://www.motorcycle-luggage-trailers.info/trialer_prices.htm

De har ikke umidelbart lagt alle tilgængelige modeller frem
men kun listet et par stykker, (hvilket undrer mig), MZ ikke
nævnt, men så er der "Modular (semi-universal) Kit £ 81.90",
er det dette man bruger hvis et specielt sæt ikke findes ?
og mon der medleveres tilfreds-stillende papirer til dette ?

Og hvad med træk monteret på sidevogns-chassis ?

Kan dit eller et andet firma her i Danmark løse opgaven med
en krog på den MC og/eller sidevogn jeg nu engang vælger og
samtidig give mig nødvendige papirer eller selv få den synet
hvis jeg ikke finder en færdiglavet løsning ?

I hvilket område kunne prisen så tænkes at ende ?

Undskyld at jeg bliver ved med at spørge

MVH Henrik

Lunø <sidepower@gvdnet.dk> skrev:

>Normal praksis i synshallerne er at
>de kræver oplysning om
>monteringsmetode
>(befæstigelse på cykel/vogn) fra træk
>fabrikanten. Denne skal være proff.
>fabrikant af træk ellers regnes det
>ikke. Squire/Watsonian i UK laver træk
>til mange forskellige cykler og
>medsender papirer mm. Men snak lige med
>synshallen først, de er blevet helt
>menneskelige og er måske ikke kørt helt
>af sporet.
>Da man bruger forbremsen mest er det
>den mest anvendte til sammenkobling af
>bremserne og reaktionen er meget
>hurtigere. Hvis du vælger MZ´s vogn har du
>allerede bremsecylinderen ude på hjulet.
>VH Jørn


Henrik Mahler (04-01-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Mahler


Dato : 04-01-06 21:16

Fik lige googlet denne fyr op, han har lavet noget lignende,
har bare skruet en krog i sidevogns-steller, men det er UK

http://members.aol.com/vonsuhl/5wheeler.html


Lunø (05-01-2006)
Kommentar
Fra : Lunø


Dato : 05-01-06 14:47


"Henrik Mahler" <ng@paradis.dk> skrev i en meddelelse
news:11364042310.0423291874374137@dtext.news.tele.dk...
> Tak igen, har forsøgt at google dem:
>
> http://www.motorcycle-luggage-trailers.info/trialer_prices.htm
>
> De har ikke umidelbart lagt alle tilgængelige modeller frem
> men kun listet et par stykker, (hvilket undrer mig), MZ ikke
> nævnt, men så er der "Modular (semi-universal) Kit £ 81.90",
> er det dette man bruger hvis et specielt sæt ikke findes ?
> og mon der medleveres tilfreds-stillende papirer til dette ?
>
> Og hvad med træk monteret på sidevogns-chassis ?
>
> Kan dit eller et andet firma her i Danmark løse opgaven med
> en krog på den MC og/eller sidevogn jeg nu engang vælger og
> samtidig give mig nødvendige papirer eller selv få den synet
> hvis jeg ikke finder en færdiglavet løsning ?
>
> I hvilket område kunne prisen så tænkes at ende ?
>
> Undskyld at jeg bliver ved med at spørge
>
> MVH Henrik
>
> Hej Henrik.

Jo men trækket skal laves af en fabrikant som ernærer sig af fabrikationenen
(ja det lyder lidt søgt) altså ikke én som mig der lavede 5 træk om året.
Snak med din synshal, da der er lavet rigtigt meget om på reglerne den
seneste tid og forklar dem at trækket skal sidde på sidevognens stel, mellem
cykel og vogn.
Semi-universal fra Squire er et træk som placerer kuglen i midten af cyklen
og så får du ikke den store totalvægt, idet sidevognen kan afmonteres uden
at trækket følger med.
Et træk koster typisk mellem 1000,- og 3000,- alt efter hvad der følger med.
Hilsen Jørn



Henrik Mahler (07-01-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Mahler


Dato : 07-01-06 03:07

Hmmm ,.. i et andet EU land, (UK) ser jeg nu den ethjulede
oddleg som med en egenvægt på kun 16 kg, og et load på 50 kg,
det ville godt nok være perfekt til en 130 kg MC som min, den
følger cyklens krængning med en speciel tilkobling, gad vide
hvad de ville sige til syn,.....

http://www.f2motorcycles.ltd.uk/trailers.html

Og gad vide hvad de vil sige til det færdige MZ træk-kit der er
listet læængere nede til kun 82 pund gad vide om der ikke er en
vis harmonisering og regler imod "import protektionisme" i et
frit marked hvor regler søge harmoniseret, kender dog ikke til
en bestemt EU-norm for træk og trailer, og er nu blevet klar
over gennem http://www.hdcamp.dk/ at rigtig mange får godkendt
selv-byggede træk, hmmmmmmm

Har set en anden spændende trailer også i norge, men meget dyr:

http://www.mcprofil.no/Uni-go-henger.htm

MVH henrik

Lunø <sidepower@gvdnet.dk> skrev:
>
>"Henrik Mahler" <ng@paradis.dk> skrev
>i en meddelelse
>news:11364042310.0423291874374137@dte
>xt.news.tele.dk...
>> Tak igen, har forsøgt at google dem:
>>
>> http://www.motorcycle-luggage-trail
>>ers.info/trialer_prices.htm
>>
>> De har ikke umidelbart lagt alle
>>tilgængelige modeller frem
>> men kun listet et par stykker,
>>(hvilket undrer mig), MZ ikke
>> nævnt, men så er der "Modular
>>(semi-universal) Kit £ 81.90",
>> er det dette man bruger hvis et
>>specielt sæt ikke findes ?
>> og mon der medleveres
>>tilfreds-stillende papirer til dette ?
>>
>> Og hvad med træk monteret på
>>sidevogns-chassis ?
>>
>> Kan dit eller et andet firma her i
>>Danmark løse opgaven med
>> en krog på den MC og/eller sidevogn
>>jeg nu engang vælger og
>> samtidig give mig nødvendige
>>papirer eller selv få den synet
>> hvis jeg ikke finder en færdiglavet løsning ?
>>
>> I hvilket område kunne prisen så
>>tænkes at ende ?
>>
>> Undskyld at jeg bliver ved med at spørge
>>
>> MVH Henrik
>>
>> Hej Henrik.
>
>Jo men trækket skal laves af en
>fabrikant som ernærer sig af
>fabrikationenen
>(ja det lyder lidt søgt) altså ikke
>én som mig der lavede 5 træk om året.
>Snak med din synshal, da der er lavet
>rigtigt meget om på reglerne den
>seneste tid og forklar dem at trækket
>skal sidde på sidevognens stel, mellem
>cykel og vogn.
>Semi-universal fra Squire er et træk
>som placerer kuglen i midten af cyklen
>og så får du ikke den store
>totalvægt, idet sidevognen kan
>afmonteres uden
>at trækket følger med.
>Et træk koster typisk mellem 1000,-
>og 3000,- alt efter hvad der følger med.
>Hilsen Jørn


Lunø (07-01-2006)
Kommentar
Fra : Lunø


Dato : 07-01-06 14:26


"Henrik Mahler" <ng@paradis.dk> skrev i en meddelelse
news:11365998270.210997731032879@dtext.news.tele.dk...
> Hmmm ,.. i et andet EU land, (UK) ser jeg nu den ethjulede
> oddleg som med en egenvægt på kun 16 kg, og et load på 50 kg,
> det ville godt nok være perfekt til en 130 kg MC som min, den
> følger cyklens krængning med en speciel tilkobling, gad vide
> hvad de ville sige til syn,.....
>
> http://www.f2motorcycles.ltd.uk/trailers.html
>
> Og gad vide hvad de vil sige til det færdige MZ træk-kit der er
> listet læængere nede til kun 82 pund gad vide om der ikke er en
> vis harmonisering og regler imod "import protektionisme" i et
> frit marked hvor regler søge harmoniseret, kender dog ikke til
> en bestemt EU-norm for træk og trailer, og er nu blevet klar
> over gennem http://www.hdcamp.dk/ at rigtig mange får godkendt
> selv-byggede træk, hmmmmmmm
>
> Har set en anden spændende trailer også i norge, men meget dyr:
>
> http://www.mcprofil.no/Uni-go-henger.htm
>
> MVH henrik
>
> Ja, men det er også derfor at jeg opfordrer dig til at søge viden hos din
synshal, da der er forskellige metoder at tolke loven på, samtidig med at
meget er ændret de sidste to år.
Færdselsstyrelsen påberåbte sig tidligere særregler, men mange af dem har
man nu lempet/afskaffet uden egentlig at informere os dødelige om det.
VH Jørn



Henrik Mahler (08-01-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Mahler


Dato : 08-01-06 11:02

Takker, jeg prøver,..

>> Ja, men det er også derfor at jeg
>>opfordrer dig til at søge viden hos din
>synshal, da der er forskellige
>metoder at tolke loven på, samtidig med at
>meget er ændret de sidste to år.
>Færdselsstyrelsen påberåbte sig
>tidligere særregler, men mange af dem har
>man nu lempet/afskaffet uden egentlig
>at informere os dødelige om det.
>VH Jørn


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste