/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Er FDM også i lomme hos de lokale d
Fra : Moller


Dato : 30-12-05 10:09

Ja, i forvejen har jeg ik megen tiltro til dem, men tjæk lige deres eget
udsagn om dæk :

   "Parallelimporterede dæk
Parallelimporterede dæk er hentet til Danmark uden om de almindelige
salgskanaler. Det lyder fristende, at man her kan få et af de anerkendte
mærker for omkring halv pris. Men pas på! Dækkene kan være fremstillet
til det fjernøstlige eller sydamerikanske marked og derfor være
beregnede til helt andre klimatiske forhold end de europæiske.

Især under kølige eller fugtige vejrforhold kan disse dæk være farlige
for trafiksikkerheden. Dækkene er ofte fremstillet af en hårdere
gummiblanding, efter en teknologi og med dækmønstre beregnet for andre
kørselsforhold.

Er der fabrikationsfejl på sådanne parallelimporterede dæk, kan det også
give problemer. Måske kan et erstatningskrav ikke rettes mod importøren,
fordi han simpelthen er forsvundet lige så stille, som han kom.

Generelt skal du se dig godt for. Det er ikke sikkert, at det altid kan
betale sig at spare nogle få procent. Der er som bekendt også noget, der
hedder service og professionel rådgivning. Det bør du regne med i prisen
- både for din egen og trafiksikkerhedens skyld. Dæk af anerkendt
fabrikat har en kvalitet, der bevirker, at de kan regummieres, hvilket
er til gavn for miljøet."

   kilde : "http://www.fdm.dk/public/altombilen/drift/daek.asp"

   Så groft sagt er alt hvad der købes hos reifersand osv. rene dødsfælder
vs. dæk købt herhjemme.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit , www.molnit.com

 
 
Claus Rittig (30-12-2005)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 30-12-05 11:22

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:43b4f912$0$15795$14726298@news.sunsite.dk...
> Så groft sagt er alt hvad der købes hos reifersand osv. rene dødsfælder
> vs. dæk købt herhjemme.

Det er ikke firmaer som Reifenversand de er ude efter. På alle markeder i
Europa er der parallelimporterede dæk af svingende kvalitet - man kan gøre
et godt køb, eller man kan ende med noget rigtigt lort, det har FDM da helt
ret i - og en advarsel er da på sin plads! Jeg tror bare ikke det gælder MC
dæk...

På min forrige bil fik jeg monteret nogle "billige" (jo, DET var de)
parallelimporterede dæk, der ikke kunne stå fast i sne, sjap, is, våd vej,
tør vej og varm sommerdag. Eller med andre ord: de kunne bare slet ikke stå
fast, og nedbremsning på våd vej med trailer var med livet som indsats. Men
de var da godtnok billige.

Rittig



Armand (30-12-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-12-05 15:44

Claus Rittig wrote:
> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> news:43b4f912$0$15795$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>Så groft sagt er alt hvad der købes hos reifersand osv. rene dødsfælder
>>vs. dæk købt herhjemme.
>
>
> Det er ikke firmaer som Reifenversand de er ude efter.

Jup!
Det er Kræmmer Villy henne ved siden af tanken, der har købt en
containerfuld dæk til spotpris at man maner til forsigtighed om !
At problematikken kommer til overfladen hos FDM fortæller sin egen
historie om at problemet vitterligt forekommer og måske endda i vid grad
her på de seneste!

--
Armand.

Jon&Ann-Rikka (31-12-2005)
Kommentar
Fra : Jon&Ann-Rikka


Dato : 31-12-05 22:00


>
> Jup!
> Det er Kræmmer Villy henne ved siden af tanken,

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

He he... fed sammenligning...

MVH.

Jon Larsen ( nu med cykel i vinterhi. )




Armand (31-12-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-12-05 01:47

Jon&Ann-Rikka wrote:

>> Jup!
>> Det er Kræmmer Villy henne ved siden af tanken,
>
>
> He he... fed sammenligning...


Ja. Kan man næsten ikke høre melodien á: *Davndavn da-da-da davndavn*
for sit indre øre?

--
Armand.

Bjørn S (30-12-2005)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 30-12-05 11:36

Moller wrote:

>    Så groft sagt er alt hvad der købes hos reifersand osv. rene dødsfælder
> vs. dæk købt herhjemme.

Jeg tror ikke du løber den store fare hvis du handler med kændte
mønstertyper/modeller som er gængse (og erfaringsmessigt gode) på det
danske marked fra en seriøs forhandler, som jeg også vil mene
**Reifersvand er. Så skulle jo problematikken også være der (og det er den
jo i en viss grad)når du kører på fabrikmonterte dæk. Disse er tit bedre
egnet til en højere asfalt-temperatur end vi opnår hen over året.
Det er straks værre hvis du køber et dæk, ud fra tiltro til producentnavn,
bare fordi det er billigt, og blæser på hvilke egenskaber det er producert
til.

Noget helt andet er Kina-kopier, det ses snart alle vegne :-/

** At f.eks Reifersvand kan levere så billige dæk, er nok også tale om
hvor mange han kan sælge, og de rabatter han kan få hos leverandøren. Jeg
talte med mit firmas dækleverandør (som er stor i DK på alt andet end MC),
han fortalte at de havde forsøgt, men markedet var alt for lille til at de
kunne være konkurancedygtige

--
/Bjørn




Andersen \(3650\) (30-12-2005)
Kommentar
Fra : Andersen \(3650\)


Dato : 30-12-05 15:17

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:43b4f912$0$15795$14726298@news.sunsite.dk...
--- snip, en masse snak om dæk---

Den er god nok. Jeg har fra flere kilder hørt at selv
kendte mærker har en anden gummiblanding i deres
dæk til andre verdensdele. Derimod har dækket
stadig samme navn, så man ikke umiddelbart kan
se hvor hårdt gummiet er.
Omvendt mener jeg at vinterdæk som jo er lavet
til at køre, ja om vinteren, de må da for hulen da
have samme bløde egenskaber i gummiet. Under
frysepunktet er vel for hulen under frysepunktet,og
derved burde blødheden være ens worldwide.



Dr.Enduro (30-12-2005)
Kommentar
Fra : Dr.Enduro


Dato : 30-12-05 17:12

Andersen (3650) wrote:
> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> news:43b4f912$0$15795$14726298@news.sunsite.dk...
> --- snip, en masse snak om dæk---
>
> Den er god nok. Jeg har fra flere kilder hørt at selv
> kendte mærker har en anden gummiblanding i deres
> dæk til andre verdensdele. Derimod har dækket
> stadig samme navn, så man ikke umiddelbart kan
> se hvor hårdt gummiet er.
> Omvendt mener jeg at vinterdæk som jo er lavet
> til at køre, ja om vinteren, de må da for hulen da
> have samme bløde egenskaber i gummiet. Under
> frysepunktet er vel for hulen under frysepunktet,og
> derved burde blødheden være ens worldwide.
>
>

Ifølge en artikel, som jeg læste for nylig (var det i Berlingerens
biltillæg?), så er det slet ikke nødvendigt at købe vinterdæk mere,
fordi de fleste nye sommerdæk har et så højt indhold af et eller andet
stof (var det silikat, det hed?), at de også er bløde om vinteren og
derfor lige så gode som vinterdæk. Jeg skal se, om jeg kan finde
artiklen et sted, så skal jeg nok smide et link.

--

Hilsen Jan

Armand (30-12-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-12-05 18:01

Dr.Enduro wrote:
>
>
> Ifølge en artikel, som jeg læste for nylig (var det i Berlingerens
> biltillæg?), så er det slet ikke nødvendigt at købe vinterdæk mere,
> fordi de fleste nye sommerdæk har et så højt indhold af et eller andet
> stof (var det silikat, det hed?), at de også er bløde om vinteren og
> derfor lige så gode som vinterdæk. Jeg skal se, om jeg kan finde
> artiklen et sted, så skal jeg nok smide et link.
>




Hæ!
Prøv at skrive dét på bil-gruppen - Dér er interdæk, eller ej årsag til
utallige mega tråde med nærmest religiøst islet

--
Armand.

Dr.Enduro (30-12-2005)
Kommentar
Fra : Dr.Enduro


Dato : 30-12-05 19:22

Armand wrote:

>
> Hæ!
> Prøv at skrive dét på bil-gruppen - Dér er interdæk, eller ej årsag til
> utallige mega tråde med nærmest religiøst islet
>

Ja, det kan jeg godt forestille mig. Jeg kan desværre ikke finde
artiklen, men selvom det er et religiøst emne, tror jeg alligevel, at
jeg som ateist hælder mest til vinterdæk, for det er simpelthen hvad de
fleste eksperter anbefaler (f.eks. FDM og ADAC).

--

Hilsen Jan

Armand (30-12-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-12-05 19:35

Dr.Enduro wrote:
> Armand wrote:
>
>>
>> Hæ!
>> Prøv at skrive dét på bil-gruppen - Dér er interdæk, eller ej årsag
>> til utallige mega tråde med nærmest religiøst islet
>>
>
> Ja, det kan jeg godt forestille mig. Jeg kan desværre ikke finde
> artiklen, men selvom det er et religiøst emne, tror jeg alligevel, at
> jeg som ateist hælder mest til vinterdæk, for det er simpelthen hvad de
> fleste eksperter anbefaler (f.eks. FDM og ADAC).
>

Tjaeh :-/
Altsammen udfra ens kørselsbehov á langt/kort hhv. indenbys/mellembys,
er det jo frit at vælge for sig selv; men at fravælge vinterdæk
indebærer som sådan at man griber i barmen og lader bilen stå når vejret
(mod forventning?) bliver som f.eks. hvad de senere dage har budt på.

--
Armand.
(der selv egentlig havde fravalgt at investere i vinterhjul trods
arbejde i nabobyen 25 km herfra, men så alligevel købte et sæt til
belejlig pris med henblik på en december-familie-weekend i bil til Berlin)

Ukendt (30-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-12-05 20:00


Dr.Enduro skrev i meddelelsen
<43b55c42$0$38684$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

>Ifølge en artikel, som jeg læste for nylig (var det i Berlingerens
>biltillæg?), så er det slet ikke nødvendigt at købe vinterdæk mere,
>fordi de fleste nye sommerdæk har et så højt indhold af et eller andet
>stof (var det silikat, det hed?), at de også er bløde om vinteren og
>derfor lige så gode som vinterdæk. Jeg skal se, om jeg kan finde
>artiklen et sted, så skal jeg nok smide et link.


I dyb kontrast til dagens nyhedsudsendelser, hvor FDM og Falck hor "tordnet"
mod sommerdæk :-/

mvh
Orla



Perminator (30-12-2005)
Kommentar
Fra : Perminator


Dato : 30-12-05 23:15



> I dyb kontrast til dagens nyhedsudsendelser, hvor FDM og Falck hor
> "tordnet"
> mod sommerdæk :-/
>
> mvh
> Orla

Helt enig Orla - Bravo!!
De seneste nyheders i TVs demonstration af bremselængden ved 30 km/t
(selvfølgelig ikke et kontrolleret eksperiment) - med bagerdæk mod
vinterdæk, viser jo med al tydelighed forskellen.
Kører selv i HiAcen på grove, superbløde vinterdæk med pigge. Pigge pga.
skiturene til Sverige.
Pga. dækkenes grovhed fristes man ikke til at køre hurtigere end 90 på våd
eller tør vej, ellers sejler den.
Min bremselængde ift. sommerdækkene er stort set halveret.
Mit greb på sjap, fastkørt sne eller isslag er ubeskriveligt meget bedre.
De dårligere egenskaber mht bremselængde som piggene forårsager på tør vej
opvejes af det superbløde gummi, men der ryger sommetider en pig på den
konto.
Dækkene vil slides lynhurtigt ned i varmt vejr eller på tør vej. Jeg
foretrækker dog det ekstreme dækvalg fordi de giver så meget større
sikkerhed under de forhold de er beregnet til, herunder hastigheden.
Med en Harald Nyborg garagedonkraft skifter jeg hjul på et kvarters tid, og
det kan sagtens ske adskillige gange i sæsonen, afhængig af vejrprognoserne
(temperatur).

Når man skifter til vinterdæk, skifter man også kørestil og bevidsthed om
føret og bilens formåen, - og måske også om egen formåen. Og det er jo ikke
så ringe.

Godt nytår
Perminator





C K Hansen (31-12-2005)
Kommentar
Fra : C K Hansen


Dato : 31-12-05 10:25


> Helt enig Orla - Bravo!!
> De seneste nyheders i TVs demonstration af bremselængden ved 30 km/t
> (selvfølgelig ikke et kontrolleret eksperiment) - med bagerdæk mod
> vinterdæk, viser jo med al tydelighed forskellen.
> Kører selv i HiAcen på grove, superbløde vinterdæk med pigge. Pigge pga.
> skiturene til Sverige.

Det er vist temlig komplekst det der med vinterdæk/sommedæk. Læs fx hvad
Færdselsstyrelsen skriver: http://www.trm.dk/sw22289.asp?art_id=739
mvh
C K Hansen

Edvard Korsbæk (02-01-2006)
Kommentar
Fra : Edvard Korsbæk


Dato : 02-01-06 14:13

Kort sagt sludder.
MØNSTER er det det kommer an på.
I forbindelse med et ralley mesterskab så jeg en meget lang række tests af
gummiblandinger & mønstre.
Konklusionen var:
Næsten ingen forskel baseret på blanding.
Meget stor forskel baseret på mønster.
På våd is dur kun PIGGE!

Edvard Korsbæk
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:43b5857a$0$38699$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Dr.Enduro skrev i meddelelsen
> <43b55c42$0$38684$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
>
>>Ifølge en artikel, som jeg læste for nylig (var det i Berlingerens
>>biltillæg?), så er det slet ikke nødvendigt at købe vinterdæk mere,
>>fordi de fleste nye sommerdæk har et så højt indhold af et eller andet
>>stof (var det silikat, det hed?), at de også er bløde om vinteren og
>>derfor lige så gode som vinterdæk. Jeg skal se, om jeg kan finde
>>artiklen et sted, så skal jeg nok smide et link.
>
>
> I dyb kontrast til dagens nyhedsudsendelser, hvor FDM og Falck hor
> "tordnet"
> mod sommerdæk :-/
>
> mvh
> Orla
>
>



Ukendt (02-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-01-06 22:40

fisk !?

mvh
Orla, bevist toppost :-|

Edvard Korsbæk skrev i meddelelsen
<43b9258a$0$46998$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
>Kort sagt sludder.
>MØNSTER er det det kommer an på.
>I forbindelse med et ralley mesterskab så jeg en meget lang række tests af
>gummiblandinger & mønstre.
>Konklusionen var:
>Næsten ingen forskel baseret på blanding.
>Meget stor forskel baseret på mønster.
>På våd is dur kun PIGGE!
>
>Edvard Korsbæk
>"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
>meddelelse news:43b5857a$0$38699$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>> Dr.Enduro skrev i meddelelsen
>> <43b55c42$0$38684$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
>>
>>>Ifølge en artikel, som jeg læste for nylig (var det i Berlingerens
>>>biltillæg?), så er det slet ikke nødvendigt at købe vinterdæk mere,
>>>fordi de fleste nye sommerdæk har et så højt indhold af et eller andet
>>>stof (var det silikat, det hed?), at de også er bløde om vinteren og
>>>derfor lige så gode som vinterdæk. Jeg skal se, om jeg kan finde
>>>artiklen et sted, så skal jeg nok smide et link.
>>
>>
>> I dyb kontrast til dagens nyhedsudsendelser, hvor FDM og Falck hor
>> "tordnet"
>> mod sommerdæk :-/
>>
>> mvh
>> Orla
>>
>>
>
>



Dr.Enduro (03-01-2006)
Kommentar
Fra : Dr.Enduro


Dato : 03-01-06 14:07

Edvard Korsbæk wrote:

> På våd mis dur kun PIKKE!

Hørt!

--

Hilsen Jan

Claus Rittig (31-12-2005)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 31-12-05 13:45

"Dr.Enduro" <janeiffert@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43b55c42$0$38684$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Ifølge en artikel, som jeg læste for nylig (var det i Berlingerens
> biltillæg?), så er det slet ikke nødvendigt at købe vinterdæk mere,
> fordi de fleste nye sommerdæk har et så højt indhold af et eller andet
> stof (var det silikat, det hed?), at de også er bløde om vinteren og
> derfor lige så gode som vinterdæk. Jeg skal se, om jeg kan finde
> artiklen et sted, så skal jeg nok smide et link.

Gummiblandingen er bare mindre end halvdelen af historien!
Det handler primært om lameller i dækprofilen, så jeg tvivler på at
vinterdæk nogensinde bliver overgået af helårsdæk. Det er faktisk lidt som
at laver et godt motorcykeldæk til både asfalt og terræn, DET kompromis
bliver så stort, at dækket bliver rigtig ringe til begge dele.
Kravene til et vinterdæk og sommerdæk er modstridende på flere punkter,
derfor vil jeg altid køre med vinter- og sommer dæk, og jeg har slidt mit
sidste sæt helårsdæk (på bilen altså).

Rittig



Edvard Korsbæk (02-01-2006)
Kommentar
Fra : Edvard Korsbæk


Dato : 02-01-06 14:09

Jeg var for nogle år siden ansat som laboratoriechef på en dækfabrik.

Dæk er noget sjovt noget.
I Indien fremstiller man dæk, der er beregnet til at kunne klare +200%
overvægt og vejbanetemperaturer på 100°C og derover.
Jeg havde nok en ide om hvordan de bar sig ad med det, men jeg ville meget
nødigt se nogle af 'Mine' dæk udsat for den behandling - De ville være
livsfarlige.
Hvorimod til skandinavisk brug var de udmærkede.
Hvordan tror du at en fjenøstlig/tropisk compounder forholder sig til vore
forhold, hvor den begrænsewnde faktor for sikkerheden som oftest er
temperaturskift lige omkring nul grader?

FDM har fat på noget endog meget vigtigt her ang. bildæk til 'Hr. og fru
Jensen'.
MC dæk er som oftest fra nogle ganske få leverandører med stort kendskab til
hvad de gør, og problemet er derfor mindre.

Edvard Korsbæk

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:43b4f912$0$15795$14726298@news.sunsite.dk...
> Ja, i forvejen har jeg ik megen tiltro til dem, men tjæk lige deres eget
> udsagn om dæk :
>
> "Parallelimporterede dæk
> Parallelimporterede dæk er hentet til Danmark uden om de almindelige
> salgskanaler. Det lyder fristende, at man her kan få et af de anerkendte
> mærker for omkring halv pris. Men pas på! Dækkene kan være fremstillet til
> det fjernøstlige eller sydamerikanske marked og derfor være beregnede til
> helt andre klimatiske forhold end de europæiske.
>
> Især under kølige eller fugtige vejrforhold kan disse dæk være farlige for
> trafiksikkerheden. Dækkene er ofte fremstillet af en hårdere
> gummiblanding, efter en teknologi og med dækmønstre beregnet for andre
> kørselsforhold.
>
> Er der fabrikationsfejl på sådanne parallelimporterede dæk, kan det også
> give problemer. Måske kan et erstatningskrav ikke rettes mod importøren,
> fordi han simpelthen er forsvundet lige så stille, som han kom.
>
> Generelt skal du se dig godt for. Det er ikke sikkert, at det altid kan
> betale sig at spare nogle få procent. Der er som bekendt også noget, der
> hedder service og professionel rådgivning. Det bør du regne med i prisen -
> både for din egen og trafiksikkerhedens skyld. Dæk af anerkendt fabrikat
> har en kvalitet, der bevirker, at de kan regummieres, hvilket er til gavn
> for miljøet."
>
> kilde : "http://www.fdm.dk/public/altombilen/drift/daek.asp"
>
> Så groft sagt er alt hvad der købes hos reifersand osv. rene dødsfælder
> vs. dæk købt herhjemme.
> --
> VH
> Lars Molnit
> MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
> Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
> www.dfmc.dk/Lars_Molnit , www.molnit.com



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste