Er FDM også i lomme hos de lokale d
Fra : Moller

Dato : 30-12-05 10:09

Ja, i forvejen har jeg ik megen tiltro til dem, men tjæk lige deres eget
udsagn om dæk :

   "Parallelimporterede dæk
Parallelimporterede dæk er hentet til Danmark uden om de almindelige
salgskanaler. Det lyder fristende, at man her kan få et af de anerkendte
mærker for omkring halv pris. Men pas på! Dækkene kan være fremstillet
til det fjernøstlige eller sydamerikanske marked og derfor være
beregnede til helt andre klimatiske forhold end de europæiske.

Især under kølige eller fugtige vejrforhold kan disse dæk være farlige
for trafiksikkerheden. Dækkene er ofte fremstillet af en hårdere
gummiblanding, efter en teknologi og med dækmønstre beregnet for andre
kørselsforhold.

Er der fabrikationsfejl på sådanne parallelimporterede dæk, kan det også
give problemer. Måske kan et erstatningskrav ikke rettes mod importøren,
fordi han simpelthen er forsvundet lige så stille, som han kom.

Generelt skal du se dig godt for. Det er ikke sikkert, at det altid kan
betale sig at spare nogle få procent. Der er som bekendt også noget, der
hedder service og professionel rådgivning. Det bør du regne med i prisen
- både for din egen og trafiksikkerhedens skyld. Dæk af anerkendt
fabrikat har en kvalitet, der bevirker, at de kan regummieres, hvilket
er til gavn for miljøet."

   kilde : "http://www.fdm.dk/public/altombilen/drift/daek.asp"

   Så groft sagt er alt hvad der købes hos reifersand osv. rene dødsfælder
vs. dæk købt herhjemme.
--
VH
Lars Molnit

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-12-05 11:22

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> Så groft sagt er alt hvad der købes hos reifersand osv. rene dødsfælder
> vs. dæk købt herhjemme.

Det er ikke firmaer som Reifenversand de er ude efter. På alle markeder i
Europa er der parallelimporterede dæk af svingende kvalitet - man kan gøre
et godt køb, eller man kan ende med noget rigtigt lort, det har FDM da helt
ret i - og en advarsel er da på sin plads! Jeg tror bare ikke det gælder MC
dæk...

På min forrige bil fik jeg monteret nogle "billige" (jo, DET var de)
parallelimporterede dæk, der ikke kunne stå fast i sne, sjap, is, våd vej,
tør vej og varm sommerdag. Eller med andre ord: de kunne bare slet ikke stå
fast, og nedbremsning på våd vej med trailer var med livet som indsats. Men
de var da godtnok billige.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 30-12-05 15:44

Claus Rittig wrote:
> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> Det er ikke firmaer som Reifenversand de er ude efter.

Jup!
Det er Kræmmer Villy henne ved siden af tanken, der har købt en
containerfuld dæk til spotpris at man maner til forsigtighed om !
At problematikken kommer til overfladen hos FDM fortæller sin egen
historie om at problemet vitterligt forekommer og måske endda i vid grad
her på de seneste!

--
Armand.

Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 31-12-05 22:00

> Jup!
> Det er Kræmmer Villy henne ved siden af tanken,

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

He he... fed sammenligning...

MVH.

Jon Larsen ( nu med cykel i vinterhi. )

Fra : Armand

Dato : 31-12-05 01:47

Jon&Ann-Rikka wrote:

> He he... fed sammenligning...

Ja. Kan man næsten ikke høre melodien á: *Davndavn da-da-da davndavn*
for sit indre øre?

--
Armand.

Fra : Bjørn S

Dato : 30-12-05 11:36

Moller wrote:

>    Så groft sagt er alt hvad der købes hos reifersand osv. rene dødsfælder
> vs. dæk købt herhjemme.

Jeg tror ikke du løber den store fare hvis du handler med kændte
mønstertyper/modeller som er gængse (og erfaringsmessigt gode) på det
danske marked fra en seriøs forhandler, som jeg også vil mene
**Reifersvand er. Så skulle jo problematikken også være der (og det er den
jo i en viss grad)når du kører på fabrikmonterte dæk. Disse er tit bedre
egnet til en højere asfalt-temperatur end vi opnår hen over året.
Det er straks værre hvis du køber et dæk, ud fra tiltro til producentnavn,
bare fordi det er billigt, og blæser på hvilke egenskaber det er producert
til.

Noget helt andet er Kina-kopier, det ses snart alle vegne :-/

** At f.eks Reifersvand kan levere så billige dæk, er nok også tale om
hvor mange han kan sælge, og de rabatter han kan få hos leverandøren. Jeg
talte med mit firmas dækleverandør (som er stor i DK på alt andet end MC),
han fortalte at de havde forsøgt, men markedet var alt for lille til at de
kunne være konkurancedygtige

--
/Bjørn

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 30-12-05 15:17

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
--- snip, en masse snak om dæk---

Den er god nok. Jeg har fra flere kilder hørt at selv
kendte mærker har en anden gummiblanding i deres
dæk til andre verdensdele. Derimod har dækket
stadig samme navn, så man ikke umiddelbart kan
se hvor hårdt gummiet er.
Omvendt mener jeg at vinterdæk som jo er lavet
til at køre, ja om vinteren, de må da for hulen da
have samme bløde egenskaber i gummiet. Under
frysepunktet er vel for hulen under frysepunktet,og
derved burde blødheden være ens worldwide.

Fra : Dr.Enduro

Dato : 30-12-05 17:12

Andersen (3650) wrote:
> [...]
> have samme bløde egenskaber i gummiet. Under
> frysepunktet er vel for hulen under frysepunktet,og
> derved burde blødheden være ens worldwide.

Ifølge en artikel, som jeg læste for nylig (var det i Berlingerens
biltillæg?), så er det slet ikke nødvendigt at købe vinterdæk mere,
fordi de fleste nye sommerdæk har et så højt indhold af et eller andet
stof (var det silikat, det hed?), at de også er bløde om vinteren og
derfor lige så gode som vinterdæk. Jeg skal se, om jeg kan finde
artiklen et sted, så skal jeg nok smide et link.

--

Hilsen Jan

Fra : Armand

Dato : 30-12-05 18:01

Dr.Enduro wrote:

> [...]
> derfor lige så gode som vinterdæk. Jeg skal se, om jeg kan finde
> artiklen et sted, så skal jeg nok smide et link.

Hæ!
Prøv at skrive dét på bil-gruppen - Dér er interdæk, eller ej årsag til
utallige mega tråde med nærmest religiøst islet

--
Armand.

Fra : Dr.Enduro

Dato : 30-12-05 19:22

Armand wrote:

> Hæ!
> Prøv at skrive dét på bil-gruppen - Dér er interdæk, eller ej årsag til
> utallige mega tråde med nærmest religiøst islet

Ja, det kan jeg godt forestille mig. Jeg kan desværre ikke finde
artiklen, men selvom det er et religiøst emne, tror jeg alligevel, at
jeg som ateist hælder mest til vinterdæk, for det er simpelthen hvad de
fleste eksperter anbefaler (f.eks. FDM og ADAC).

--

Hilsen Jan

Fra : Armand

Dato : 30-12-05 19:35

Dr.Enduro wrote:

> [...]
> jeg som ateist hælder mest til vinterdæk, for det er simpelthen hvad de
> fleste eksperter anbefaler (f.eks. FDM og ADAC).

Tjaeh :-/
Altsammen udfra ens kørselsbehov á langt/kort hhv. indenbys/mellembys,
er det jo frit at vælge for sig selv; men at fravælge vinterdæk
indebærer som sådan at man griber i barmen og lader bilen stå når vejret
(mod forventning?) bliver som f.eks. hvad de senere dage har budt på.

--
Armand.
(der selv egentlig havde fravalgt at investere i vinterhjul trods

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 20:00

Dr.Enduro skrev i meddelelsen
<43b55c42$0$38684$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> [...]
>derfor lige så gode som vinterdæk. Jeg skal se, om jeg kan finde
>artiklen et sted, så skal jeg nok smide et link.

I dyb kontrast til dagens nyhedsudsendelser, hvor FDM og Falck hor "tordnet"
mod sommerdæk :-/

mvh
Orla

Fra : Perminator

Dato : 30-12-05 23:15

> I dyb kontrast til dagens nyhedsudsendelser, hvor FDM og Falck hor
> "tordnet"
> mod sommerdæk :-/
>
> mvh
> Orla

Helt enig Orla - Bravo!!
De seneste nyheders i TVs demonstration af bremselængden ved 30 km/t
(selvfølgelig ikke et kontrolleret eksperiment) - med bagerdæk mod
vinterdæk, viser jo med al tydelighed forskellen.
Kører selv i HiAcen på grove, superbløde vinterdæk med pigge. Pigge pga.
skiturene til Sverige.
Pga. dækkenes grovhed fristes man ikke til at køre hurtigere end 90 på våd
eller tør vej, ellers sejler den.
Min bremselængde ift. sommerdækkene er stort set halveret.
Mit greb på sjap, fastkørt sne eller isslag er ubeskriveligt meget bedre.
De dårligere egenskaber mht bremselængde som piggene forårsager på tør vej
opvejes af det superbløde gummi, men der ryger sommetider en pig på den
konto.
Dækkene vil slides lynhurtigt ned i varmt vejr eller på tør vej. Jeg
foretrækker dog det ekstreme dækvalg fordi de giver så meget større
sikkerhed under de forhold de er beregnet til, herunder hastigheden.
Med en Harald Nyborg garagedonkraft skifter jeg hjul på et kvarters tid, og
det kan sagtens ske adskillige gange i sæsonen, afhængig af vejrprognoserne
(temperatur).

Når man skifter til vinterdæk, skifter man også kørestil og bevidsthed om
føret og bilens formåen, - og måske også om egen formåen. Og det er jo ikke
så ringe.

Godt nytår
Perminator

Fra : C K Hansen

Dato : 31-12-05 10:25

> [...]
> vinterdæk, viser jo med al tydelighed forskellen.
> Kører selv i HiAcen på grove, superbløde vinterdæk med pigge. Pigge pga.

Det er vist temlig komplekst det der med vinterdæk/sommedæk. Læs fx hvad
Færdselsstyrelsen skriver: http://www.trm.dk/sw22289.asp?art_id=739
mvh
C K Hansen

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 02-01-06 14:13

Kort sagt sludder.
MØNSTER er det det kommer an på.
I forbindelse med et ralley mesterskab så jeg en meget lang række tests af
gummiblandinger & mønstre.
Konklusionen var:
Næsten ingen forskel baseret på blanding.
Meget stor forskel baseret på mønster.
På våd is dur kun PIGGE!

Edvard Korsbæk
meddelelse news:43b5857a$0$38699$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 22:40

fisk !?

mvh
Orla, bevist toppost :-|

<43b9258a$0$46998$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...

Fra : Dr.Enduro

Dato : 03-01-06 14:07

Edvard Korsbæk wrote:

> På våd mis dur kun PIKKE!

Hørt!

--

Hilsen Jan

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-12-05 13:45

"Dr.Enduro" <janeiffert@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> derfor lige så gode som vinterdæk. Jeg skal se, om jeg kan finde
> artiklen et sted, så skal jeg nok smide et link.

Gummiblandingen er bare mindre end halvdelen af historien!
Det handler primært om lameller i dækprofilen, så jeg tvivler på at
vinterdæk nogensinde bliver overgået af helårsdæk. Det er faktisk lidt som
at laver et godt motorcykeldæk til både asfalt og terræn, DET kompromis
bliver så stort, at dækket bliver rigtig ringe til begge dele.
Kravene til et vinterdæk og sommerdæk er modstridende på flere punkter,
derfor vil jeg altid køre med vinter- og sommer dæk, og jeg har slidt mit
sidste sæt helårsdæk (på bilen altså).

Rittig

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 02-01-06 14:09

Jeg var for nogle år siden ansat som laboratoriechef på en dækfabrik.

Dæk er noget sjovt noget.
I Indien fremstiller man dæk, der er beregnet til at kunne klare +200%
overvægt og vejbanetemperaturer på 100°C og derover.
Jeg havde nok en ide om hvordan de bar sig ad med det, men jeg ville meget
nødigt se nogle af 'Mine' dæk udsat for den behandling - De ville være
livsfarlige.
Hvorimod til skandinavisk brug var de udmærkede.
Hvordan tror du at en fjenøstlig/tropisk compounder forholder sig til vore
forhold, hvor den begrænsewnde faktor for sikkerheden som oftest er
temperaturskift lige omkring nul grader?

FDM har fat på noget endog meget vigtigt her ang. bildæk til 'Hr. og fru
Jensen'.
MC dæk er som oftest fra nogle ganske få leverandører med stort kendskab til
hvad de gør, og problemet er derfor mindre.

Edvard Korsbæk