pulverlakere et stel
Fra : Manuel Korell

Dato : 28-12-05 23:16

Jeg har en gammel Gsx 250 som har en del rust på overfladen af stellet, så
derfor har jeg slebet store dele af cyklen og har malet det to gange med
grunder og en gang med sort, begge med spraymaling. Nu er det sådan at efter
24 timer, kan jeg skrabe det af med min negl og derfor ikke noget der holder.
Min næste tanke er så, hvor kan man få det sandblæst og pulverlakeret til
rimelige penge nær København? Nogen der ved det?

Hilsen Manuel

Gsx 250
Gsx-R 250

Fra : Hekto

Dato : 28-12-05 23:22

> Min næste tanke er så, hvor kan man få det sandblæst og
> pulverlakeret til rimelige penge nær København?

Overvej om pulverlak er det rigtige! Et stenslag og rusten kravler
rundt inde under plastikken!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Manuel Korell

Dato : 28-12-05 23:36

Hej Hekto, hvad er der af muligheder? Det skulle være noget af det hårdeste.

Fra : Hekto

Dato : 29-12-05 00:07

> Hej Hekto, hvad er der af muligheder? Det skulle være noget af det
> hårdeste.

Ja, det er også udemærket; men går der hul er det sket.
Jeg har et par stel jeg skal have lakkeret her i vinter, og jeg har
tænkt mig at finde et sted hvor jeg kan få dem lakkeret med Hammerite.

Fra : Manuel Korell

Dato : 29-12-05 00:18

Jeg kender det ikke, men var lige ude på google, og det ser ud til at man
kan gøre det selv. Mon ikke, man kan finde det billigt på nettet og bestille
det?

Fra : Hekto

Dato : 29-12-05 00:34

> Jeg kender det ikke, men var lige ude på google, og det ser ud til at
> man kan gøre det selv. Mon ikke, man kan finde det billigt på nettet
> og bestille det?

Man kan godt lave det selv; men det er bedst når emnet varmes lidt op
inden lakkeringen, og bagefter varmes godt egennem nogle timer.
Silvan o.s.v. har masser af det på spary bl.a. 90-100, - kr. /dåse.

Fra : Manuel Korell

Dato : 29-12-05 00:37

Det jo lidt af et problem, kender du steder som maler med den slags?

Fra : Hekto

Dato : 29-12-05 00:57

> Det jo lidt af et problem, kender du steder som maler med den slags?

Nej, jeg har brugt bageovnen herhjemme; men det kniber med et helt
stel! Pizzaria'et???

Fra : Manuel Korell

Dato : 29-12-05 00:48

Hvad syntes du om at metalisering, er det ikke en meget go måde at beskytte
på? Men er lidt bange for at man skal give sin sjæl i pant for det..

Fra : Hekto

Dato : 29-12-05 01:23

> Hvad syntes du om at metalisering, er det ikke en meget go måde at
> beskytte på? Men er lidt bange for at man skal give sin sjæl i pant
> for det..

Dyrt og besværligt. Det giver en forholdsvis ru overflade.
Du skal jo heller ikke have den MC i 100år - vel?

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 29-12-05 08:13

Hekto wrote:
> Dyrt og besværligt. Det giver en forholdsvis ru overflade.
> Du skal jo heller ikke have den MC i 100år - vel?

Alternativet er at have nogle ekstra stel liggende konserveret i et
oliekar :) - det lyder som en god idé.

Kenneth Østrup
Weblog: <http://blog.riskoger.net/>
Billedarkiv: <http://bronson.dk/>
Honda RC04/SC01/PC25 - 1984

Fra : tb

Dato : 29-12-05 21:44

> Alternativet er at have nogle ekstra stel liggende konserveret i et
> oliekar :) - det lyder som en god idé.

jeg HAR rent faktisk ekstra stel liggende til min CBR, men en samtale med
T&S slukkede håbet - man kan godt flytte sit stelnr over på et andet stel,
men det SKAL være nyt. Kan på ingen måde gennemskue logikken i det, men de
var ikke til at stikke i...

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 30-12-05 01:28

tb wrote:

> [...]
> men det SKAL være nyt. Kan på ingen måde gennemskue logikken i det, men de

OK, det har jeg også et ekstra Honda RC04 stel liggende, det skal dog
bruges til noget test med tilpasning af en Bandit 1200 motor, bagsvinger
og monodæmper.

Der er vel ingen chance for om de kan se at stellet er nyt eller
gammelt? Selvfølgelig er det noget fusk, men der må være grænser for
hvor mange penge de skal have lov at presse ud af vores hobby, ikke?

Fra : Armand

Dato : 30-12-05 03:39

Kenneth Østrup wrote:
> [...]

Jeg tror at det ligger i gennemskueligheden: Hvis der var frit spil for
at islå nye numre i kronrøret, hvordan kan man så efterhånden sikre sig
imod uhæderlighed. Og hvordan kan du i samme situation være sikker på at
din motorcykel ikke bliver stjålet og omregistreret ved hjælp af simpelt
plat??

Selvom man sliber et gammelt stelnummer ned er det stadig teknisk muligt
at spore det i materialet, og ved helt og holdent at afvise brugte stel,
sikrer man sig at stel som man måtte finde forsvundne numre på ikke er
regulære :-/

> Der er vel ingen chance for om de kan se at stellet er nyt eller
> gammelt?

Allerede islået stelnummer vs. "blankt" reservedels-stel !?

> .....Selvfølgelig er det noget fusk, men der må være grænser for
> hvor mange penge de skal have lov at presse ud af vores hobby, ikke?

Når det gælder ikke helt nye motorcykler vil ind (om)registreringen af
et fremmed stel, som man har fået i hånden til spotpris, sikkert
balancere med hvad de ublu importører vil have for et friskt
reservedels-stel til en nyere motorcykel(*), så egentlig er der ingen
problem andet end at det er svært at vænne sig fra tanken om at noget er
gratis :-|

Og så er der den kendsgerning at i særlige enkelttilfælde (læs:
veteraner, hvorpå der alligevel ikke er noget afgift at høste) kan man
godt tale sig til at benytte et brugt stel ud fra at reservedels-stel
ikke er tilgængelige.
Men igen: I de tilfælde vil det ikke koste mere at bygge over på det
brugte stel og indregistrere (á afgifts-beløb der ikke løber over
treciffrede tal, og til mit kendskab sagtens kan være 0(nul) kroner :-|

(*):
Mener at kunne huske 19.000,- nævnt for et stel til en Mille!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 10:17

Armand skrev i meddelelsen ...

> [...]
>imod uhæderlighed. Og hvordan kan du i samme situation være sikker på at
>din motorcykel ikke bliver stjålet og omregistreret ved hjælp af simpelt

Et problem englænderne slås med

>Selvom man sliber et gammelt stelnummer ned er det stadig teknisk muligt
>at spore det i materialet,

Meget nemt endda i mange tilfælde, kig inden i kronrøret, ellers røntgen,
eller EBSD for nu at gå til yderligheder.

mvh
Orla

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-05 10:36

Hekto skrev i meddelelsen ...

>Overvej om pulverlak er det rigtige! Et stenslag og rusten kravler
>rundt inde under plastikken!

Mon ikke at Du tænker på "havestolspulverlakering" ? Der kan man tydeligt
under lakken mærke fedtstoffet fra da fabrikanten trak/bukkede rørene :-|
Jeg tror at pulverlakering holder ganske fremragende på affedtede emner, men
pulverlakering opnår aldrig samme glans som vådlakering.

Der findes også elektrostatisk vådlakering, har set det i brug i
køleindustrien, det er ganske effektivt til at komme rundt i alle hjørner.

mvh
Orla

Fra : Studen

Dato : 29-12-05 00:44

"Manuel Korell" <Manuel@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der holder. Min næste tanke er så, hvor kan man få det sandblæst og
> pulverlakeret til rimelige penge nær København? Nogen der ved det?

Prøv her: http://www.industrilak.com/ . Det ligger i Farum og han lavede et
glimrende arbejde på mit stel. Prisen var også glimragende.

Ellers hør www.imlak.dk eller http://www.metacoat.dk/ (lidt længere væk)

Mvh
Stud

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-12-05 01:03

> [...]
> Min næste tanke er så, hvor kan man få det sandblæst og pulverlakeret til
> rimelige penge nær København? Nogen der ved det?

Pulverlakering er en pæn, men ringe behandling, da der vil komme fugt ind
ved småhuller. Her kan rusten så arbejde i smug, indtil det ellers så pæne
stel er ødelagt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : BJ

Dato : 29-12-05 01:10

KLIP

> Pulverlakering er en pæn, men ringe behandling, da der vil komme fugt ind
> ved småhuller. Her kan rusten så arbejde i smug, indtil det ellers så pæne
> stel er ødelagt.

Blot af alm. nysgerrighed, hvordan er et stel (MC, knallert, cykel) malet ab
fabrik/producent..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Hekto

Dato : 29-12-05 01:11

> Blot af alm. nysgerrighed, hvordan er et stel (MC, knallert, cykel)
> malet ab fabrik/producent..?

Malet og malet!!!!???

Det er årt, og har så fået en eller anden kombinationslak der ikke
behøver grunder ... for at hænge fast et års tid eller to!!!

Med andre ord: Ringe!

Fra : BJ

Dato : 29-12-05 01:18

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse

KLIP

> Med andre ord: Ringe!

Så med andre ord, skal man tage sin fabriksnye jernhest, skille den totalt
ad og få den omlakeret med hammerite eller hårdforkromet for den skal holde
"resten af ens liv"..;)..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Armand

Dato : 29-12-05 01:50

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> ved småhuller. Her kan rusten så arbejde i smug, indtil det ellers så pæne

Pulverlakering var det helt store i "de glade Benelli-dage" i klubben og
fornuften i behandlingen er at pulveret påføres elektrostatisk hvorved
at det selv fordeler sig grundigt på overfladen og, ikke mindst, helt
ind i krogene (hvilke der er mange af på et mc-stel!). Derved skulle der
ikke forekomme "små huller som rusten kan komme ind under"!
Og rust skulle netop ikke "løbe under" som man ellers ser på
traditionelle lakeringer :-|

Motorrad testede for år tilbage lakeringer á centralstøtteben der fik en
tur i salt-tåge svarende til flere års vinterkørsel, og resultatet var
forskrækkende. Dog var der ét enkelt støtteben der bestod med glans: Det
var pulverlakeret!!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 29-12-05 01:49

> [...]
> en tur i salt-tåge svarende til flere års vinterkørsel, og resultatet
> var forskrækkende. Dog var der ét enkelt støtteben der bestod med

Gælder det alle former for pulverlakkering?
Jeg tænker på at der måske er forskellige 'materialer', og dermed bedre
vedhæftning o.s.v.

Fra : Armand

Dato : 29-12-05 02:37

Hekto wrote:

> Gælder det alle former for pulverlakkering?
> Jeg tænker på at der måske er forskellige 'materialer', og dermed bedre
> vedhæftning o.s.v.

Fidusen i pulverformen, uanset materialet, er at det frit forekommende
materiale fordeler sig bedre qua den elektrostatiske mulighed!
Jeg kender kun pulver-lakeringer med plast-materiale!
Som for alle andre overfladebehadlinger er forarbejdet væsentligt: En
affektiv sandblæsning og affedtning forinden er derfor elementær. Og
MOTORRAD testen blotlagde da også hvor udpræget arbejdsgangen: "ét tynd
lag lak på ubehandlet emne" er!

Da det var hip at få pulverlakeret stellet ude i klubben gjorde vi et
stort arbejde ud af at lukke af for leje-pasninger fordi det var et
helvede at skrabe/slibe af i f.eks kronrøret (og så gjorde vi
sammenspænding af alle beslag og løsdele til et kunstnerisk job á et
helt juletræ).

Rød og sølvgråt var populære farver, men beslutningen var ikke værre end
at (jvf. lakeriet) pulverlakeringen var ideel grunder p.g.a. den gode
vedhæftning som forhindrede rustløb indenunder.
Men sagerne ér tunge at få af og den eneste måde man på lakeriet kom af
med fejl-lakeringer var ved at brænde det af + stålbørste - Selv
sandblæsning bed ikke effektivt nok på det

--
Armand.

Fra : BJ

Dato : 29-12-05 04:17

KLIP

> Fidusen i pulverformen, uanset materialet, er at det frit forekommende
> materiale fordeler sig bedre qua den elektrostatiske mulighed!
> Jeg kender kun pulver-lakeringer med plast-materiale!

Jeg kan kun bekræfte, det virker fremragende, resultatet bliver meget flot
og holdbarheden er ganske fin (i forhold til fabriksmalingen).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Boye Wildt

Dato : 29-12-05 10:44

Jeg kan kun tilslutte mig Hekto's erfaring med pulverlakering.
Det er flot, og modstandsdygtigt over for salt, benzin, olie og lignende,
men går der hul på det kan man efter nogen tid rive det af som
plastikbelægninger på billige havemøbler. Jeg har et sidevognsstel, som har
været oppe at ride på en sten under snerally for et par år siden. Næste
sommer bemærkede jeg at overfladen var "bulet". Det viste sig at være rust.
Så min anbefaling til maling af slel er, sandblæsning eller slibning og
efterfølgende maling med en cellulosegrunder og til sidst en god
cellulosemaling. Går der hul på denne maling kan man altid reparere
skaderne. Det kan man ikke med pulverlakering.

Hilsen og godt Nytår
Boye

Fra : Hekto

Dato : 29-12-05 11:16

> [...]
> cellulosemaling. Går der hul på denne maling kan man altid reparere
> skaderne. Det kan man ikke med pulverlakering.

Ja, det er lige det der er skrækken!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-12-05 12:19

> Ja, det er lige det der er skrækken!

Det svarer til at få krympet en sprød plastpose over emnet, der i stellets
tilfælde(det arbejder) ret snart vil revne og sprække ved skarpe kanter
m.m., og så er det jo en ringe trøst at det er kommet helt ind i krogene.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-12-05 12:28

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

>....... og holdbarheden er ganske fin (i forhold til fabriksmalingen).

En sulten Etiopier ville også tro han var kommet i Himmerige, hvis han
smagte de pølser der har ligget og kogt en hel dag i pølsevognen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-12-05 11:01

Hekto wrote:

> Gælder det alle former for pulverlakkering?
> Jeg tænker på at der måske er forskellige 'materialer', og dermed bedre
> vedhæftning o.s.v.

Jeg snakkede med metacoat netop om rusthindring - de kan give en
rusthindrene grunder først hvis kunden vil betale - det må stoppe
udbredelsen af rust fra stenslag osv.

Metacoat er professionelle, og de er til at tale med om småemner. En
sjælden kombination.

Jeg vil fraråde en i Rødovre (islevdalsvej?) - han ville have 100 bobs
for at lakere en hjemmelavet cykelbagagebærer sort (også farven) (don't
ask - noget liggecykel), og den ruster lystigt fra huller og
rørsamlinger efter 1 års brug.

--
vh
Torben

Fra : Hekto

Dato : 29-12-05 11:16

> Metacoat er professionelle, og de er til at tale med om småemner. En
> sjælden kombination.

Er det dem i Greve?

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-12-05 13:36

Nærmere Græsted. www.metacoat.dk.

--
vh
Torben

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-12-05 12:24

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
> [...]
> ind i krogene (hvilke der er mange af på et mc-stel!). Derved skulle der
> ikke forekomme "små huller som rusten kan komme ind under"!

Korrekt, men livets realiteter er altså at nirvanatilstanden ikke forekommer
her på Jorden.

> Og rust skulle netop ikke "løbe under" som man ellers ser på
> traditionelle lakeringer :-|

Traditionel lakering (ab fabrik) er helt uantagelig. Får det en god grunder
på noget rent og sandblæst, får man det 'aldrig' af igen.

> [...]
> tur i salt-tåge svarende til flere års vinterkørsel, og resultatet var
> forskrækkende. Dog var der ét enkelt støtteben der bestod med glans: Det

Og ubeskadiget, men den holder som sagt ikke i byretten.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Leif

Dato : 29-12-05 18:38

> en hel masse skrev om pulverlakering.................

Min egen erfaring med det:

Jeg har fået behandlet et Honda 750 F2 stel med div. smådele i 1979.

Da jeg solgte den i 1981 var der ikke et eneste sted hvor der krøbet

rust ind under de småskrammer, der var kommet.

Fik så i 1985 behandlet et Nimbus stel med alle smådele plus komplette

hjul med fælge og eger. Heller ikke her var der noget at komme efter.

Var især spændt på hvordan hjulene så ud når det hele var behandlet samlet,
men ok.

Desværre var der en eller flere der synes det var bedre den ikke kørte rundt
med mig i

sadlen, så den forsvandt i 1987.

Fordele: Ingen rust, let at vaske, tåler også lige at der smutter en
gaffelnøgle

hen af en kant / flade. Tåler faktisk næsten alle type kemikalier.

Ulemper: Ikke så glat, flot / skinnede som lak, tåler ikke klor ( vask den
ikke i

svimming-poolen var beskeden).

Jeg har selv indleveret & afhentet delene, så her er hvad jeg så, hørte og
fik fortalt om det:

Delene sandblæses, ophænges i transportskinne, pulverlakeres med
elektrostatisk forbindelser,

transporteres gennem en lang ovn, hvorunder temperaturen når 200° og
pulveret smelter på.

Laget kan godt slås af, men rust kan ikke kravle ind under - der er dog ikke
noget der hindrer

det ubeskyttede metal i at ruste. Tåler alt andet end klor.

Jeg handlede dengang hos HN Coating i Herning, der stadig findes.