/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
pulverlakere et stel
Fra : Manuel Korell


Dato : 28-12-05 23:16



Jeg har en gammel Gsx 250 som har en del rust på overfladen af stellet, så
derfor har jeg slebet store dele af cyklen og har malet det to gange med
grunder og en gang med sort, begge med spraymaling. Nu er det sådan at efter
24 timer, kan jeg skrabe det af med min negl og derfor ikke noget der holder.
Min næste tanke er så, hvor kan man få det sandblæst og pulverlakeret til
rimelige penge nær København? Nogen der ved det?

Hilsen Manuel

Gsx 250
Gsx-R 250



 
 
Hekto (28-12-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 28-12-05 23:22

> Min næste tanke er så, hvor kan man få det sandblæst og
> pulverlakeret til rimelige penge nær København?

Overvej om pulverlak er det rigtige! Et stenslag og rusten kravler
rundt inde under plastikken!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Manuel Korell (28-12-2005)
Kommentar
Fra : Manuel Korell


Dato : 28-12-05 23:36

Hej Hekto, hvad er der af muligheder? Det skulle være noget af det hårdeste.



>> Min næste tanke er så, hvor kan man få det sandblæst og
>> pulverlakeret til rimelige penge nær København?
>>
> Overvej om pulverlak er det rigtige! Et stenslag og rusten kravler
> rundt inde under plastikken!
>



Hekto (29-12-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 29-12-05 00:07

> Hej Hekto, hvad er der af muligheder? Det skulle være noget af det
> hårdeste.

Ja, det er også udemærket; men går der hul er det sket.
Jeg har et par stel jeg skal have lakkeret her i vinter, og jeg har
tænkt mig at finde et sted hvor jeg kan få dem lakkeret med Hammerite.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Manuel Korell (29-12-2005)
Kommentar
Fra : Manuel Korell


Dato : 29-12-05 00:18

Jeg kender det ikke, men var lige ude på google, og det ser ud til at man
kan gøre det selv. Mon ikke, man kan finde det billigt på nettet og bestille
det?



>> Hej Hekto, hvad er der af muligheder? Det skulle være noget af det
>> hårdeste.
>>
> Ja, det er også udemærket; men går der hul er det sket.
> Jeg har et par stel jeg skal have lakkeret her i vinter, og jeg har
> tænkt mig at finde et sted hvor jeg kan få dem lakkeret med Hammerite.



Hekto (29-12-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 29-12-05 00:34

> Jeg kender det ikke, men var lige ude på google, og det ser ud til at
> man kan gøre det selv. Mon ikke, man kan finde det billigt på nettet
> og bestille det?

Man kan godt lave det selv; men det er bedst når emnet varmes lidt op
inden lakkeringen, og bagefter varmes godt egennem nogle timer.
Silvan o.s.v. har masser af det på spary bl.a. 90-100, - kr. /dåse.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Manuel Korell (29-12-2005)
Kommentar
Fra : Manuel Korell


Dato : 29-12-05 00:37

Det jo lidt af et problem, kender du steder som maler med den slags?

>> Jeg kender det ikke, men var lige ude på google, og det ser ud til at
>> man kan gøre det selv. Mon ikke, man kan finde det billigt på nettet
>> og bestille det?
>>
> Man kan godt lave det selv; men det er bedst når emnet varmes lidt op
> inden lakkeringen, og bagefter varmes godt egennem nogle timer.
> Silvan o.s.v. har masser af det på spary bl.a. 90-100, - kr. /dåse.



Hekto (29-12-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 29-12-05 00:57

> Det jo lidt af et problem, kender du steder som maler med den slags?

Nej, jeg har brugt bageovnen herhjemme; men det kniber med et helt
stel! Pizzaria'et???

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Manuel Korell (29-12-2005)
Kommentar
Fra : Manuel Korell


Dato : 29-12-05 00:48

Hvad syntes du om at metalisering, er det ikke en meget go måde at beskytte
på? Men er lidt bange for at man skal give sin sjæl i pant for det..



>> Jeg kender det ikke, men var lige ude på google, og det ser ud til at
>> man kan gøre det selv. Mon ikke, man kan finde det billigt på nettet
>> og bestille det?
>>
> Man kan godt lave det selv; men det er bedst når emnet varmes lidt op
> inden lakkeringen, og bagefter varmes godt egennem nogle timer.
> Silvan o.s.v. har masser af det på spary bl.a. 90-100, - kr. /dåse.



Hekto (29-12-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 29-12-05 01:23

> Hvad syntes du om at metalisering, er det ikke en meget go måde at
> beskytte på? Men er lidt bange for at man skal give sin sjæl i pant
> for det..

Dyrt og besværligt. Det giver en forholdsvis ru overflade.
Du skal jo heller ikke have den MC i 100år - vel?


--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Kenneth Østrup (29-12-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 29-12-05 08:13

Hekto wrote:
> Dyrt og besværligt. Det giver en forholdsvis ru overflade.
> Du skal jo heller ikke have den MC i 100år - vel?
>

Alternativet er at have nogle ekstra stel liggende konserveret i et
oliekar :) - det lyder som en god idé.

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup
Weblog: <http://blog.riskoger.net/>
Billedarkiv: <http://bronson.dk/>
Honda RC04/SC01/PC25 - 1984

tb (29-12-2005)
Kommentar
Fra : tb


Dato : 29-12-05 21:44

> Alternativet er at have nogle ekstra stel liggende konserveret i et
> oliekar :) - det lyder som en god idé.

jeg HAR rent faktisk ekstra stel liggende til min CBR, men en samtale med
T&S slukkede håbet - man kan godt flytte sit stelnr over på et andet stel,
men det SKAL være nyt. Kan på ingen måde gennemskue logikken i det, men de
var ikke til at stikke i...



Kenneth Østrup (30-12-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 30-12-05 01:28

tb wrote:
>>Alternativet er at have nogle ekstra stel liggende konserveret i et
>>oliekar :) - det lyder som en god idé.
>
>
> jeg HAR rent faktisk ekstra stel liggende til min CBR, men en samtale med
> T&S slukkede håbet - man kan godt flytte sit stelnr over på et andet stel,
> men det SKAL være nyt. Kan på ingen måde gennemskue logikken i det, men de
> var ikke til at stikke i...
>

OK, det har jeg også et ekstra Honda RC04 stel liggende, det skal dog
bruges til noget test med tilpasning af en Bandit 1200 motor, bagsvinger
og monodæmper.

Der er vel ingen chance for om de kan se at stellet er nyt eller
gammelt? Selvfølgelig er det noget fusk, men der må være grænser for
hvor mange penge de skal have lov at presse ud af vores hobby, ikke?


--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup
Weblog: <http://blog.riskoger.net/>
Billedarkiv: <http://bronson.dk/>
Honda RC04/SC01/PC25 - 1984

Armand (30-12-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-12-05 03:39

Kenneth Østrup wrote:
> tb wrote:
>
>>>Alternativet er at have nogle ekstra stel liggende konserveret i et
>>>oliekar :) - det lyder som en god idé.
>>
>>
>>jeg HAR rent faktisk ekstra stel liggende til min CBR, men en samtale med
>>T&S slukkede håbet - man kan godt flytte sit stelnr over på et andet stel,
>>men det SKAL være nyt. Kan på ingen måde gennemskue logikken i det, men de
>>var ikke til at stikke i...
>>

Jeg tror at det ligger i gennemskueligheden: Hvis der var frit spil for
at islå nye numre i kronrøret, hvordan kan man så efterhånden sikre sig
imod uhæderlighed. Og hvordan kan du i samme situation være sikker på at
din motorcykel ikke bliver stjålet og omregistreret ved hjælp af simpelt
plat??

Selvom man sliber et gammelt stelnummer ned er det stadig teknisk muligt
at spore det i materialet, og ved helt og holdent at afvise brugte stel,
sikrer man sig at stel som man måtte finde forsvundne numre på ikke er
regulære :-/

> Der er vel ingen chance for om de kan se at stellet er nyt eller
> gammelt?

Allerede islået stelnummer vs. "blankt" reservedels-stel !?

> .....Selvfølgelig er det noget fusk, men der må være grænser for
> hvor mange penge de skal have lov at presse ud af vores hobby, ikke?

Når det gælder ikke helt nye motorcykler vil ind (om)registreringen af
et fremmed stel, som man har fået i hånden til spotpris, sikkert
balancere med hvad de ublu importører vil have for et friskt
reservedels-stel til en nyere motorcykel(*), så egentlig er der ingen
problem andet end at det er svært at vænne sig fra tanken om at noget er
gratis :-|

Og så er der den kendsgerning at i særlige enkelttilfælde (læs:
veteraner, hvorpå der alligevel ikke er noget afgift at høste) kan man
godt tale sig til at benytte et brugt stel ud fra at reservedels-stel
ikke er tilgængelige.
Men igen: I de tilfælde vil det ikke koste mere at bygge over på det
brugte stel og indregistrere (á afgifts-beløb der ikke løber over
treciffrede tal, og til mit kendskab sagtens kan være 0(nul) kroner :-|

(*):
Mener at kunne huske 19.000,- nævnt for et stel til en Mille!

--
Armand.

Ukendt (30-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-12-05 10:17


Armand skrev i meddelelsen ...

>Jeg tror at det ligger i gennemskueligheden: Hvis der var frit spil for
>at islå nye numre i kronrøret, hvordan kan man så efterhånden sikre sig
>imod uhæderlighed. Og hvordan kan du i samme situation være sikker på at
>din motorcykel ikke bliver stjålet og omregistreret ved hjælp af simpelt
>plat??


Et problem englænderne slås med

>Selvom man sliber et gammelt stelnummer ned er det stadig teknisk muligt
>at spore det i materialet,

Meget nemt endda i mange tilfælde, kig inden i kronrøret, ellers røntgen,
eller EBSD for nu at gå til yderligheder.

mvh
Orla



Ukendt (29-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-12-05 10:36


Hekto skrev i meddelelsen ...
>> Min næste tanke er så, hvor kan man få det sandblæst og
>> pulverlakeret til rimelige penge nær København?
>
>Overvej om pulverlak er det rigtige! Et stenslag og rusten kravler
>rundt inde under plastikken!


Mon ikke at Du tænker på "havestolspulverlakering" ? Der kan man tydeligt
under lakken mærke fedtstoffet fra da fabrikanten trak/bukkede rørene :-|
Jeg tror at pulverlakering holder ganske fremragende på affedtede emner, men
pulverlakering opnår aldrig samme glans som vådlakering.

Der findes også elektrostatisk vådlakering, har set det i brug i
køleindustrien, det er ganske effektivt til at komme rundt i alle hjørner.

mvh
Orla




Studen (29-12-2005)
Kommentar
Fra : Studen


Dato : 29-12-05 00:44


"Manuel Korell" <Manuel@it.dk> skrev i en meddelelse
news:8bd42f4099298c7da1ca506c1e0@free.teranews.com...
>
> Jeg har en gammel Gsx 250 som har en del rust på overfladen af stellet, så
> derfor har jeg slebet store dele af cyklen og har malet det to gange med
> grunder og en gang med sort, begge med spraymaling. Nu er det sådan at
> efter 24 timer, kan jeg skrabe det af med min negl og derfor ikke noget
> der holder. Min næste tanke er så, hvor kan man få det sandblæst og
> pulverlakeret til rimelige penge nær København? Nogen der ved det?

Prøv her: http://www.industrilak.com/ . Det ligger i Farum og han lavede et
glimrende arbejde på mit stel. Prisen var også glimragende.

Ellers hør www.imlak.dk eller http://www.metacoat.dk/ (lidt længere væk)

Mvh
Stud



Preben Riis Sørensen (29-12-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 29-12-05 01:03


"Manuel Korell" <Manuel@it.dk> skrev i en meddelelse
news:8bd42f4099298c7da1ca506c1e0@free.teranews.com...
>
>
> Jeg har en gammel Gsx 250 som har en del rust på overfladen af stellet, så
> derfor har jeg slebet store dele af cyklen og har malet det to gange med
> grunder og en gang med sort, begge med spraymaling. Nu er det sådan at
efter
> 24 timer, kan jeg skrabe det af med min negl og derfor ikke noget der
holder.
> Min næste tanke er så, hvor kan man få det sandblæst og pulverlakeret til
> rimelige penge nær København? Nogen der ved det?

Pulverlakering er en pæn, men ringe behandling, da der vil komme fugt ind
ved småhuller. Her kan rusten så arbejde i smug, indtil det ellers så pæne
stel er ødelagt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




BJ (29-12-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 29-12-05 01:10


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:43b327b7$0$8787$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

KLIP

> Pulverlakering er en pæn, men ringe behandling, da der vil komme fugt ind
> ved småhuller. Her kan rusten så arbejde i smug, indtil det ellers så pæne
> stel er ødelagt.

Blot af alm. nysgerrighed, hvordan er et stel (MC, knallert, cykel) malet ab
fabrik/producent..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Hekto (29-12-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 29-12-05 01:11

> Blot af alm. nysgerrighed, hvordan er et stel (MC, knallert, cykel)
> malet ab fabrik/producent..?

Malet og malet!!!!???

Det er årt, og har så fået en eller anden kombinationslak der ikke
behøver grunder ... for at hænge fast et års tid eller to!!!

Med andre ord: Ringe!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



BJ (29-12-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 29-12-05 01:18


"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
news:mn.e8477d5c0e9b2691.41941@urxgb.qxROT13...

KLIP

> Med andre ord: Ringe!

Så med andre ord, skal man tage sin fabriksnye jernhest, skille den totalt
ad og få den omlakeret med hammerite eller hårdforkromet for den skal holde
"resten af ens liv"..;)..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Armand (29-12-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-12-05 01:50

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Manuel Korell" <Manuel@it.dk> skrev i en meddelelse
> news:8bd42f4099298c7da1ca506c1e0@free.teranews.com...
>
>>
>>Jeg har en gammel Gsx 250 som har en del rust på overfladen af stellet, så
>>derfor har jeg slebet store dele af cyklen og har malet det to gange med
>>grunder og en gang med sort, begge med spraymaling. Nu er det sådan at
>
> efter
>
>>24 timer, kan jeg skrabe det af med min negl og derfor ikke noget der
>
> holder.
>
>>Min næste tanke er så, hvor kan man få det sandblæst og pulverlakeret til
>>rimelige penge nær København? Nogen der ved det?
>
> Pulverlakering er en pæn, men ringe behandling, da der vil komme fugt ind
> ved småhuller. Her kan rusten så arbejde i smug, indtil det ellers så pæne
> stel er ødelagt.

Pulverlakering var det helt store i "de glade Benelli-dage" i klubben og
fornuften i behandlingen er at pulveret påføres elektrostatisk hvorved
at det selv fordeler sig grundigt på overfladen og, ikke mindst, helt
ind i krogene (hvilke der er mange af på et mc-stel!). Derved skulle der
ikke forekomme "små huller som rusten kan komme ind under"!
Og rust skulle netop ikke "løbe under" som man ellers ser på
traditionelle lakeringer :-|

Motorrad testede for år tilbage lakeringer á centralstøtteben der fik en
tur i salt-tåge svarende til flere års vinterkørsel, og resultatet var
forskrækkende. Dog var der ét enkelt støtteben der bestod med glans: Det
var pulverlakeret!!

--
Armand.

Hekto (29-12-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 29-12-05 01:49

> Motorrad testede for år tilbage lakeringer á centralstøtteben der fik
> en tur i salt-tåge svarende til flere års vinterkørsel, og resultatet
> var forskrækkende. Dog var der ét enkelt støtteben der bestod med
> glans: Det var pulverlakeret!!

Gælder det alle former for pulverlakkering?
Jeg tænker på at der måske er forskellige 'materialer', og dermed bedre
vedhæftning o.s.v.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Armand (29-12-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-12-05 02:37

Hekto wrote:
>> Motorrad testede for år tilbage lakeringer á centralstøtteben der fik
>> en tur i salt-tåge svarende til flere års vinterkørsel, og resultatet
>> var forskrækkende. Dog var der ét enkelt støtteben der bestod med
>> glans: Det var pulverlakeret!!
>
>
> Gælder det alle former for pulverlakkering?
> Jeg tænker på at der måske er forskellige 'materialer', og dermed bedre
> vedhæftning o.s.v.
>

Fidusen i pulverformen, uanset materialet, er at det frit forekommende
materiale fordeler sig bedre qua den elektrostatiske mulighed!
Jeg kender kun pulver-lakeringer med plast-materiale!
Som for alle andre overfladebehadlinger er forarbejdet væsentligt: En
affektiv sandblæsning og affedtning forinden er derfor elementær. Og
MOTORRAD testen blotlagde da også hvor udpræget arbejdsgangen: "ét tynd
lag lak på ubehandlet emne" er!

Da det var hip at få pulverlakeret stellet ude i klubben gjorde vi et
stort arbejde ud af at lukke af for leje-pasninger fordi det var et
helvede at skrabe/slibe af i f.eks kronrøret (og så gjorde vi
sammenspænding af alle beslag og løsdele til et kunstnerisk job á et
helt juletræ).

Rød og sølvgråt var populære farver, men beslutningen var ikke værre end
at (jvf. lakeriet) pulverlakeringen var ideel grunder p.g.a. den gode
vedhæftning som forhindrede rustløb indenunder.
Men sagerne ér tunge at få af og den eneste måde man på lakeriet kom af
med fejl-lakeringer var ved at brænde det af + stålbørste - Selv
sandblæsning bed ikke effektivt nok på det

--
Armand.

BJ (29-12-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 29-12-05 04:17


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:10Hsf.3430$Cl2.96642@news000.worldonline.dk...

KLIP

> Fidusen i pulverformen, uanset materialet, er at det frit forekommende
> materiale fordeler sig bedre qua den elektrostatiske mulighed!
> Jeg kender kun pulver-lakeringer med plast-materiale!

Jeg kan kun bekræfte, det virker fremragende, resultatet bliver meget flot
og holdbarheden er ganske fin (i forhold til fabriksmalingen).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Boye Wildt (29-12-2005)
Kommentar
Fra : Boye Wildt


Dato : 29-12-05 10:44

Jeg kan kun tilslutte mig Hekto's erfaring med pulverlakering.
Det er flot, og modstandsdygtigt over for salt, benzin, olie og lignende,
men går der hul på det kan man efter nogen tid rive det af som
plastikbelægninger på billige havemøbler. Jeg har et sidevognsstel, som har
været oppe at ride på en sten under snerally for et par år siden. Næste
sommer bemærkede jeg at overfladen var "bulet". Det viste sig at være rust.
Så min anbefaling til maling af slel er, sandblæsning eller slibning og
efterfølgende maling med en cellulosegrunder og til sidst en god
cellulosemaling. Går der hul på denne maling kan man altid reparere
skaderne. Det kan man ikke med pulverlakering.

Hilsen og godt Nytår
Boye

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:43b35531$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:10Hsf.3430$Cl2.96642@news000.worldonline.dk...
>
> KLIP
>
> > Fidusen i pulverformen, uanset materialet, er at det frit forekommende
> > materiale fordeler sig bedre qua den elektrostatiske mulighed!
> > Jeg kender kun pulver-lakeringer med plast-materiale!
>
> Jeg kan kun bekræfte, det virker fremragende, resultatet bliver meget flot
> og holdbarheden er ganske fin (i forhold til fabriksmalingen).
>
> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~
>
>



Hekto (29-12-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 29-12-05 11:16

> Jeg kan kun tilslutte mig Hekto's erfaring med pulverlakering.
> Det er flot, og modstandsdygtigt over for salt, benzin, olie og
> lignende,
> men går der hul på det kan man efter nogen tid rive det af som
> plastikbelægninger på billige havemøbler. Jeg har et sidevognsstel,
> som har
> været oppe at ride på en sten under snerally for et par år siden.
> Næste
> sommer bemærkede jeg at overfladen var "bulet". Det viste sig at være
> rust.
> Så min anbefaling til maling af slel er, sandblæsning eller slibning
> og
> efterfølgende maling med en cellulosegrunder og til sidst en god
> cellulosemaling. Går der hul på denne maling kan man altid reparere
> skaderne. Det kan man ikke med pulverlakering.

Ja, det er lige det der er skrækken!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Preben Riis Sørensen (29-12-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 29-12-05 12:19


"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
news:mn.eaa47d5cd63b1bd7.41941@urxgb.qxROT13...
> > Jeg kan kun tilslutte mig Hekto's erfaring med pulverlakering.
> > Det er flot, og modstandsdygtigt over for salt, benzin, olie og
> > lignende,
> > men går der hul på det kan man efter nogen tid rive det af som
> > plastikbelægninger på billige havemøbler. Jeg har et sidevognsstel,
> > som har
> > været oppe at ride på en sten under snerally for et par år siden.
> > Næste
> > sommer bemærkede jeg at overfladen var "bulet". Det viste sig at være
> > rust.
> > Så min anbefaling til maling af slel er, sandblæsning eller slibning
> > og
> > efterfølgende maling med en cellulosegrunder og til sidst en god
> > cellulosemaling. Går der hul på denne maling kan man altid reparere
> > skaderne. Det kan man ikke med pulverlakering.
>
> Ja, det er lige det der er skrækken!

Det svarer til at få krympet en sprød plastpose over emnet, der i stellets
tilfælde(det arbejder) ret snart vil revne og sprække ved skarpe kanter
m.m., og så er det jo en ringe trøst at det er kommet helt ind i krogene.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Preben Riis Sørensen (29-12-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 29-12-05 12:28


"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev
>
>....... og holdbarheden er ganske fin (i forhold til fabriksmalingen).

En sulten Etiopier ville også tro han var kommet i Himmerige, hvis han
smagte de pølser der har ligget og kogt en hel dag i pølsevognen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Torben Scheel (29-12-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 29-12-05 11:01

Hekto wrote:

> Gælder det alle former for pulverlakkering?
> Jeg tænker på at der måske er forskellige 'materialer', og dermed bedre
> vedhæftning o.s.v.
>
Jeg snakkede med metacoat netop om rusthindring - de kan give en
rusthindrene grunder først hvis kunden vil betale - det må stoppe
udbredelsen af rust fra stenslag osv.

Metacoat er professionelle, og de er til at tale med om småemner. En
sjælden kombination.

Jeg vil fraråde en i Rødovre (islevdalsvej?) - han ville have 100 bobs
for at lakere en hjemmelavet cykelbagagebærer sort (også farven) (don't
ask - noget liggecykel), og den ruster lystigt fra huller og
rørsamlinger efter 1 års brug.

--
vh
Torben

Hekto (29-12-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 29-12-05 11:16

> Metacoat er professionelle, og de er til at tale med om småemner. En
> sjælden kombination.

Er det dem i Greve?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Torben Scheel (29-12-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 29-12-05 13:36

Hekto wrote:
>> Metacoat er professionelle, og de er til at tale med om småemner. En
>> sjælden kombination.
>
>
> Er det dem i Greve?
>
Nærmere Græsted. www.metacoat.dk.

--
vh
Torben

Preben Riis Sørensen (29-12-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 29-12-05 12:24


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
> Pulverlakering var det helt store i "de glade Benelli-dage" i klubben og
> fornuften i behandlingen er at pulveret påføres elektrostatisk hvorved
> at det selv fordeler sig grundigt på overfladen og, ikke mindst, helt
> ind i krogene (hvilke der er mange af på et mc-stel!). Derved skulle der
> ikke forekomme "små huller som rusten kan komme ind under"!

Korrekt, men livets realiteter er altså at nirvanatilstanden ikke forekommer
her på Jorden.

> Og rust skulle netop ikke "løbe under" som man ellers ser på
> traditionelle lakeringer :-|

Traditionel lakering (ab fabrik) er helt uantagelig. Får det en god grunder
på noget rent og sandblæst, får man det 'aldrig' af igen.

>
> Motorrad testede for år tilbage lakeringer á centralstøtteben der fik en
> tur i salt-tåge svarende til flere års vinterkørsel, og resultatet var
> forskrækkende. Dog var der ét enkelt støtteben der bestod med glans: Det
> var pulverlakeret!!

Og ubeskadiget, men den holder som sagt ikke i byretten.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Leif (29-12-2005)
Kommentar
Fra : Leif


Dato : 29-12-05 18:38

> en hel masse skrev om pulverlakering.................



Min egen erfaring med det:



Jeg har fået behandlet et Honda 750 F2 stel med div. smådele i 1979.

Da jeg solgte den i 1981 var der ikke et eneste sted hvor der krøbet

rust ind under de småskrammer, der var kommet.



Fik så i 1985 behandlet et Nimbus stel med alle smådele plus komplette

hjul med fælge og eger. Heller ikke her var der noget at komme efter.

Var især spændt på hvordan hjulene så ud når det hele var behandlet samlet,
men ok.

Desværre var der en eller flere der synes det var bedre den ikke kørte rundt
med mig i

sadlen, så den forsvandt i 1987.



Fordele: Ingen rust, let at vaske, tåler også lige at der smutter en
gaffelnøgle

hen af en kant / flade. Tåler faktisk næsten alle type kemikalier.



Ulemper: Ikke så glat, flot / skinnede som lak, tåler ikke klor ( vask den
ikke i

svimming-poolen var beskeden).



Jeg har selv indleveret & afhentet delene, så her er hvad jeg så, hørte og
fik fortalt om det:



Delene sandblæses, ophænges i transportskinne, pulverlakeres med
elektrostatisk forbindelser,

transporteres gennem en lang ovn, hvorunder temperaturen når 200° og
pulveret smelter på.

Laget kan godt slås af, men rust kan ikke kravle ind under - der er dog ikke
noget der hindrer

det ubeskyttede metal i at ruste. Tåler alt andet end klor.



Jeg handlede dengang hos HN Coating i Herning, der stadig findes.






Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste