Passer min oplader til mit batteri?
Fra : Anders Houmark

Dato : 25-12-05 11:40

Jeg fik jo købt mig en oplader her for et par måneder siden, så jeg kunne
oplade mit mc batteri her i vintersæsonen. Nu er jeg dog i tvivl om
opladeren passer til mit batteri?

I instruktionsbogen til opladeren står der:
"By no means are dry batteries allowed to be connected to this charger. "The
correct usage of the product is exclussively for charging 2-6-12 wolt lead
acid and maintenence-free battieries (gel/AGM)"

Der står udover det, at laderen er beregnet til 12V lead acid batteriers..
(altså bly syreholdige batterier?).. og også at man skal "open the cells of
the lead acid battery before charging!"..også noget med at man skal
kontrollere hvor meget syre der er på batteriet?

Dette er dog i modstrid til hvad der står på batteriet:
"This is a saeled battery.. Do not remove the caps to add water or to charge
the battery, charge at 12v at the amperage and hours stated below"
"STD: 1,2A x5-10 hours or QUICK: 5.0A x1 hour"...

Så måske passer de to ting bare ikke sammen? Jeg må jo ikke åbne batteriet
for at kigge efter om der er syre på det..

Batteriladeren er intelligent og skulle selv slå fra når batteriet er ladet
maks op.

Hvad er for resten den korrekte måde at opbevare sådan et batteri på? Jeg
har ikke et isoleret skur til rådighed, højest et bryggers..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-12-05 12:02

On Sun, 25 Dec 2005 11:40:17 +0100, "Anders Houmark"
<anders@andersh.fjerndette.dk> wrote:

Hej Anders.

>Jeg fik jo købt mig en oplader her for et par måneder siden, så jeg kunne
>oplade mit mc batteri her i vintersæsonen. Nu er jeg dog i tvivl om
>opladeren passer til mit batteri?

Jeg tror den er helt OK.

> [...]
>correct usage of the product is exclussively for charging 2-6-12 wolt lead
>acid and maintenence-free battieries (gel/AGM)"

Der står frit oversat:
Prøv aldrig at oplade almindelige batterier (dem til lommelygter ol).
Denne lader er udelukkende til 2-6 og 12 volt syre (væske) og
vedligeholdelsesfrie batterier.

> [...]
>the battery, charge at 12v at the amperage and hours stated below"
>"STD: 1,2A x5-10 hours or QUICK: 5.0A x1 hour"...

Dit batteri er den vedligeholdelsesfrie type.
Det skal du ikke forsøge at åbne.
Det er heller ikke det der står i brugsforvirringen.
Når der er tale om væskebatterier bør man fjerne propperne og fylde
efter med deminiraliseret vand før opladning.
Under opladning bør propperne blot ligge løst i hollerne så den
frigjorte brint frit kan "flygte" uden at skabe overtryk i batteriet.

>Så måske passer de to ting bare ikke sammen? Jeg må jo ikke åbne batteriet
>for at kigge efter om der er syre på det..

Ork jo - lad du bare.

>Batteriladeren er intelligent og skulle selv slå fra når batteriet er ladet
>maks op.

Fin sag - Tillykke med den

>Hvad er for resten den korrekte måde at opbevare sådan et batteri på? Jeg
>har ikke et isoleret skur til rådighed, højest et bryggers..

Hvis du sætter den intilligente lader på kan du lade batteriet sidde
selv om der bliver lidt koldt omkring det.
Laderen sørger for at give det et skud en gang imellem.
Der er dog en risiko for at batteriet dør, og dermed frostsprænges,
hvorved syren løber ned ad stellet, og det ser ikke godt ud.
Jeg vil foretrække at demontere batteriet og stille det lunt og godt i
bryggerset, og så slatlade lidt på det i vinterens løb..

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Richard

Dato : 25-12-05 13:09

Hej Steen,

Steen Gruby wrote:

> Når der er tale om væskebatterier bør man fjerne propperne og fylde
> efter med deminiraliseret vand før opladning.

Du mener formentlig ikke "fylde efter til maks-mærket før opladning", men
snarere "efterfylde til min-mærket før opladning og til maks-mærket, når
batteriet siden er fuldt opladet".

Væskestanden stiger under opladning og kan let komme til at overstige
maks-mærket med både 5 og 10 mm, hvis et afladet batteri efterfyldes til
maks før opladning IMHO

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-12-05 13:19

On Sun, 25 Dec 2005 12:08:38 +0000 (UTC), rpaderichard@netscape.net
(Richard) wrote:

Hej Richard.

>Du mener formentlig ikke "fylde efter til maks-mærket før opladning", men
>snarere "efterfylde til min-mærket før opladning og til maks-mærket, når
>batteriet siden er fuldt opladet".

Du har selvfølgelig ret.

>Væskestanden stiger under opladning og kan let komme til at overstige
>maks-mærket med både 5 og 10 mm, hvis et afladet batteri efterfyldes til
>maks før opladning IMHO

Og igen

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Richard

Dato : 25-12-05 13:49

Steen Gruby wrote:

> Du har selvfølgelig ret.

Pyh, frygtede lige, at der var nyt på markedet - det ville jo være lettere
at fylde helt op uanset ladetilstand

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Anders Houmark

Dato : 25-12-05 13:29

Steen Gruby wrote:

> [...]
> Jeg vil foretrække at demontere batteriet og stille det lunt og godt i
> bryggerset, og så slatlade lidt på det i vinterens løb..

Tak til jer alle for de hurtige svar
Nu tør jeg godt lade batteriet op, blev nemlig lidt usikker af alle
advarslerne i manualen til opladeren
Det er snart en måned siden jeg skruede det ud af stellet så det er nok
begrænset hvor meget juice der er tilbage på det

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-05 12:06

Anders Houmark skrev i meddelelsen ...
>Jeg fik jo købt mig en oplader her for et par måneder siden, så jeg kunne
>oplade mit mc batteri her i vintersæsonen. Nu er jeg dog i tvivl om
>opladeren passer til mit batteri?

Den passer fint, din akku er i kategorien maintenence-free, sansynligvis GEL
typen.

Opbevaring i bryggers er ok.

mvh
Orla