|
| Olie i kølevæske ved uheld... Fra : Begbie |
Dato : 23-12-05 11:19 |
|
Jeg har en Cagiva Planet 2-takter som har kørt upåklageligt indtil
nu, men jeg har lige opdaget at jeg har dummede mig lidt for et par
måneder siden...
Jeg har hældt omkring 200ml motorolie i den forkert væskebeholder
under tanken (!).
Et eller anden sted er der sket en misforståelse, men der er to
beholder under tanken, hvoraf der ene indeholdt en mørk væske. På
denne beholder står der så "Agip Ecopermanent", som jeg, efter at
havde studeret den noget kryptisk manual har fundet ud af er
kølevæske.
Hvad så nu? Skal jeg tømme kølevæske beholder med det samme (det
ser nemt ud)? Hvor kan jeg bestille Agip Ecopermanent eller noget
tilsvarende snarest? Eller det måske ikke så slemt (der sket ikke
noget i de ca. 250 km jeg kørte efter "dumheden". Kan alm. mørke
grøn kølevæske til en bil evt. bruges?
Stor tak til dem som kan hjælpe lidt!
| |
Hekto (23-12-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 23-12-05 11:51 |
|
Begbie laid this down on his screen :
> Jeg har en Cagiva Planet 2-takter som har kørt upåklageligt indtil
> nu, men jeg har lige opdaget at jeg har dummede mig lidt for et par
> måneder siden...
>
> Jeg har hældt omkring 200ml motorolie i den forkert væskebeholder
> under tanken (!).
>
> Et eller anden sted er der sket en misforståelse, men der er to
> beholder under tanken, hvoraf der ene indeholdt en mørk væske. På
> denne beholder står der så "Agip Ecopermanent", som jeg, efter at
> havde studeret den noget kryptisk manual har fundet ud af er
> kølevæske.
>
> Hvad så nu? Skal jeg tømme kølevæske beholder med det samme (det
> ser nemt ud)? Hvor kan jeg bestille Agip Ecopermanent eller noget
> tilsvarende snarest? Eller det måske ikke så slemt (der sket ikke
> noget i de ca. 250 km jeg kørte efter "dumheden". Kan alm. mørke
> grøn kølevæske til en bil evt. bruges?
>
> Stor tak til dem som kan hjælpe lidt!
Vær glad for at du ikke gjorde det omvendte, for så havde den ikke kørt
250km!!!! =
Du tapper da bare det hele af og fylder alm. kølervæske på, evt. købt
på nærmeste tank.
Der vil heller ikke ske noget ved at få tømt oliebeholderen og renset
evt. snavs ud, der ligger på bunden af den. I det hele taget bør
smøresystemet gennemgås, og slangernes kvalitet også! De skulle jo
nødigt knække når det bliver sommer. Bagefter skal der frisk olie på,
og systemet udluftes. Der står sikkert noget i manualen om dette?
Alternativt kan du sikkert finde en manual til en cagiva Mito på
nettet.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Begbie (23-12-2005)
| Kommentar Fra : Begbie |
Dato : 23-12-05 16:32 |
|
Tak for det hurtige svar!
Jeg fik anskaffede mig noget OK kølevæske "til alle biltyper".
Blandes 1-1 med vand for frostsikring til -30 grader.
Instruktionsbogen anbefaler at man varmer motoren op efter skift af
kølevæske, så den får vel lov til at stå i tomgang i omkring 20
min. efter kølevæsken er skiftet.
Jeg prøver lykken i morgen
Hekto wrote:
> Begbie laid this down on his screen :
> > Jeg har en Cagiva Planet 2-takter som har kørt upåklageligt indtil
> > nu, men jeg har lige opdaget at jeg har dummede mig lidt for et par
> > måneder siden...
> >
> > Jeg har hældt omkring 200ml motorolie i den forkert væskebeholder
> > under tanken (!).
> >
> > Et eller anden sted er der sket en misforståelse, men der er to
> > beholder under tanken, hvoraf der ene indeholdt en mørk væske. På
> > denne beholder står der så "Agip Ecopermanent", som jeg, efter at
> > havde studeret den noget kryptisk manual har fundet ud af er
> > kølevæske.
> >
> > Hvad så nu? Skal jeg tømme kølevæske beholder med det samme (det
> > ser nemt ud)? Hvor kan jeg bestille Agip Ecopermanent eller noget
> > tilsvarende snarest? Eller det måske ikke så slemt (der sket ikke
> > noget i de ca. 250 km jeg kørte efter "dumheden". Kan alm. mørke
> > grøn kølevæske til en bil evt. bruges?
> >
> > Stor tak til dem som kan hjælpe lidt!
>
> Vær glad for at du ikke gjorde det omvendte, for så havde den ikke kørt
> 250km!!!! =
>
> Du tapper da bare det hele af og fylder alm. kølervæske på, evt. købt
> på nærmeste tank.
>
> Der vil heller ikke ske noget ved at få tømt oliebeholderen og renset
> evt. snavs ud, der ligger på bunden af den. I det hele taget bør
> smøresystemet gennemgås, og slangernes kvalitet også! De skulle jo
> nødigt knække når det bliver sommer. Bagefter skal der frisk olie på,
> og systemet udluftes. Der står sikkert noget i manualen om dette?
> Alternativt kan du sikkert finde en manual til en cagiva Mito på
> nettet.
>
> --
> /Hekto
> Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
> Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
> www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Ukendt (23-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-12-05 16:25 |
|
Begbie skrev i meddelelsen
<1135333157.580077.5160@g47g2000cwa.googlegroups.com>...
Jeg har en Cagiva Planet 2-takter som har kørt upåklageligt indtil
nu, men jeg har lige opdaget at jeg har dummede mig lidt for et par
måneder siden...
Tøm beholderen. Tøm herefter resten af kølesystemet. Skyl igennem med vand
fra haveslangen. Påfyld ny kølevædske, (50% ethylenglykol og 50% postevand),
udluft kølesystemet, efterfyld, og Du er kørende igen. Endda med god
samvittighed, for kølevædske skal alligevel skiftes mindst hvert andet år
mvh
Orla
| |
Ukendt (23-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-12-05 19:48 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:43ac18ba$0$38732$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Begbie skrev i meddelelsen
> <1135333157.580077.5160@g47g2000cwa.googlegroups.com>...
> Jeg har en Cagiva Planet 2-takter som har kørt upåklageligt indtil
> nu, men jeg har lige opdaget at jeg har dummede mig lidt for et par
> måneder siden...
>
> Tøm beholderen. Tøm herefter resten af kølesystemet. Skyl igennem med vand
> fra haveslangen. Påfyld ny kølevædske, (50% ethylenglykol og 50%
postevand),
> udluft kølesystemet, efterfyld, og Du er kørende igen. Endda med god
> samvittighed, for kølevædske skal alligevel skiftes mindst hvert andet år
Men ikke med 50% postevand, det er der kalk i og det sætter sig i køleren.
Det skal være demineraliseret vand, altså vand uden kalk.
--
Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk
| |
Ukendt (23-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-12-05 20:45 |
|
Flemming Disc skrev i meddelelsen
<43ac4668$0$114$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>Men ikke med 50% postevand, det er der kalk i og det sætter sig i køleren.
>Det skal være demineraliseret vand, altså vand uden kalk.
Man kan altid overdrive en ting. Postevand vil _aldrig_ blive et problem i
en motors levetid ved normale udskiftnings intervaller.
Et lastbilværksted vil aldrig nogensinde bruge demineraliseret vand på et
kølesystem med 60 liter + vand.
Hold nu lige proportionerne på plads Omend demineraliseret vand
selvfølgelig kun vil gøre skade på ølkontoen.
mvh
Orla, som aldrig har set en køler tilstoppet af kalk, (har dog set en del),
men derimod kølere tilstoppet af vandpumpefedt (skodamobil), og en køler
fyldt med sod, (aristokratisk englænder)
| |
Ukendt (24-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-12-05 15:00 |
|
----- Original Message -----
From: "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid>
Newsgroups: dk.fritid.motorcykel
Sent: Friday, December 23, 2005 8:45 PM
Subject: Re: Olie i kølevæske ved uheld...
>
> Flemming Disc skrev i meddelelsen
> <43ac4668$0$114$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>
> >Men ikke med 50% postevand, det er der kalk i og det sætter sig i
køleren.
> >Det skal være demineraliseret vand, altså vand uden kalk.
>
>
> Et lastbilværksted vil aldrig nogensinde bruge demineraliseret vand på et
> kølesystem med 60 liter + vand.
Nu er det heller ikke lastvogne eller biler vi taler om!!!
> mvh
> Orla, som aldrig har set en køler tilstoppet af kalk, (har dog set en
del),
Men åbenbart ikke alt, jeg ved at der er flere der har måtte afkalke deres
MC køler.
Og hvis du læser i originale værkstedbøger, står der også at det skal være
demineraliseret vand.
Her i biksen, kommer det bestemt ikke postevand, hverken i køler eller
batterier.
Kun i absolut nødstilfælde.
Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk
| |
Ukendt (25-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-12-05 01:12 |
|
Flemming Disc skrev i meddelelsen
<43ad544d$0$164$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>Men åbenbart ikke alt, jeg ved at der er flere der har måtte afkalke deres
>MC køler.
Ligesom med olie og koblinger, så har jeg også "hørt" en masse, men ingen
har kunnet fremvise en tilkalket køler fra en mc.
>Og hvis du læser i originale værkstedbøger, står der også at det skal være
>demineraliseret vand.
Skal jeg ikke kunne sige.... Kun set servicehæftet for "fie", og der står
vand/glykol :-|
>Her i biksen, kommer det bestemt ikke postevand, hverken i køler eller
>batterier.
Nu er akkuer også lidt noget andet, der er det salte at der er problemet.
mvh
Orla
| |
Ukendt (25-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-12-05 10:12 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:43ade48c$0$38694$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Ligesom med olie og koblinger, så har jeg også "hørt" en masse, men ingen
> har kunnet fremvise en tilkalket køler fra en mc.
Nu er det svært at tage et billede af en tilkalket køler, men man kunne jo
tage billder at det snask der kommer ud.
Jeg skal prøve at huske på det.
>
> Skal jeg ikke kunne sige.... Kun set servicehæftet for "fie", og der står
> vand/glykol :-|
Det er det jeg siger, du har ikke set så meget som du tror
> Nu er akkuer også lidt noget andet, der er det salte at der er problemet.
Jeg har nu en ide om at vedr. køler er det ikke bare kalket, men også andet
i postevandet der sætter sig i køleren,
Det der kommer ud af en køler, der renses, ligner bestemt ikke det der
kommer ud af en kaffemaskine ved afkalkning.
--
Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk
| |
Ukendt (25-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-12-05 10:48 |
|
Flemming Disc skrev i meddelelsen
<43ae6266$0$186$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>Jeg har nu en ide om at vedr. køler er det ikke bare kalket, men også andet
>i postevandet der sætter sig i køleren,
>Det der kommer ud af en køler, der renses, ligner bestemt ikke det der
>kommer ud af en kaffemaskine ved afkalkning.
Nemlig, se min anden post. Det er _ikke_ kalk, der er problemet. Men derimod
mangel på frost/tæringssikring, typisk aallt for sjældent skiftet
"frostvædske", eller utætte kølesystemer, der i evigheder efterfyldes kun
med vand.
Og, demineraliseret vand forhindrer _ikke_ tæring i aluminium.
Demineraliseret vand "transporterer" ilt lige så effektivt som postevand.
mvh
Orla
| |
Ukendt (25-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-12-05 10:27 |
|
Flemming Disc skrev i meddelelsen
<43ad544d$0$164$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>> >Det skal være demineraliseret vand, altså vand uden kalk.
Hej Flemming
For nu at det ikke skal blive til en kasten rundt med løse argumenter, så
har jeg googlet lidt.
Hårdt postevand kan indeholde op til 380 mg. kalk pr. liter vand.
Kalk har en massefylde på mellem 1,67 og 2,7 gram pr cm³
Det vil sige, at kalken i hårdt vand kan udgøre op til 0,023 % af rumfanget
i postevand.
Kalk er ikke noget problem ! Tænk blot på mængden af vand, der passerer din
kaffemaskine/vaskemaskine i forhold til de mængder der går gennem en mc i
dens liv. Og overfladen i mc'en er så mange gange større end eksempelvis
kaffemaskinen.
Jeg er ret sikker på at "forvekslingen" består i at aluminiumoxid minder om
kalk, og det får man masser af i en aluminiummotorblok, der køres på ren
postevand uden iblandet glykol,(eller anden frost/tærings- sikring).
mvh
Orla
| |
Ukendt (25-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-12-05 12:08 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:43ae67bc$0$8837$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Jeg er ret sikker på at "forvekslingen" består i at aluminiumoxid minder
om
> kalk, og det får man masser af i en aluminiummotorblok, der køres på ren
> postevand uden iblandet glykol,(eller anden frost/tærings- sikring).
>
Jeg kan bestemt ikke svare for hvad folk har puttet i deres køler eller ikke
har puttet i, og i postevand er der jo også andre ting og sager end vand,
så derfor vil jeg holde mig til hvad fabrikken foreskriver, og de siger i
mine bøger 50% kølervæske og 50% demineraliseret vand.
Så ved jeg hvad der er puttet i køleren (hvis fabrikanterne at vand og køler
væske ikke snyder mig ).
Og jeg har "lavet" et "produkt", som jeg med god samvittighed, kan levere
til kunden.
--
Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk
| |
Hekto (25-12-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 25-12-05 13:40 |
|
> Jeg kan bestemt ikke svare for hvad folk har puttet i deres køler
> eller ikke
> har puttet i, og i postevand er der jo også andre ting og sager end
> vand,
> så derfor vil jeg holde mig til hvad fabrikken foreskriver, og de
> siger i
> mine bøger 50% kølervæske og 50% demineraliseret vand.
> Så ved jeg hvad der er puttet i køleren (hvis fabrikanterne at vand
> og køler
> væske ikke snyder mig ).
> Og jeg har "lavet" et "produkt", som jeg med god samvittighed, kan
> levere
> til kunden.
Aircooling rules!!!!!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Ukendt (25-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-12-05 21:33 |
|
----- Original Message -----
From: "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13>
Newsgroups: dk.fritid.motorcykel
Sent: Sunday, December 25, 2005 1:39 PM
Subject: Re: Re: Olie i kølevæske ved uheld...
> > Jeg kan bestemt ikke svare for hvad folk har puttet i deres køler
> > eller ikke
> > har puttet i, og i postevand er der jo også andre ting og sager end
> > vand,
> > så derfor vil jeg holde mig til hvad fabrikken foreskriver, og de
> > siger i
> > mine bøger 50% kølervæske og 50% demineraliseret vand.
> > Så ved jeg hvad der er puttet i køleren (hvis fabrikanterne at vand
> > og køler
> > væske ikke snyder mig ).
> > Og jeg har "lavet" et "produkt", som jeg med god samvittighed, kan
> > levere
> > til kunden.
>
> Aircooling rules!!!!!
Vi er helt enig, ingen problemer og det virker ))))
Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk
| |
|
|