|
| Rep. af tændrørsgevind Fra : Studen |
Dato : 17-12-05 16:32 |
|
Hejsa folkens
Ikke så snart den ene hurdel er overstået (Gruby fik skovlen under den
forbistrede boltstump, se tråd á 3.december) melder den næste sig på banen.
Det viser sig, at ét af mine tændrørsgevind har det rigtigt skidt, så jeg
kan ikke skrue et tændrør i på normal vis.
Løsningen hedder vist ofte helicoil/bøsning, men jeg vil meget gerne undgå
at pille toppen af motoren.
Jeg faldt over dette link: http://starrproducts.com/newBT.htm se evt.
demonstrationsvideo.
Det ser jo supersmart ud, og man slipper tilsyneladende for alu. spåner i
forbrændingskammeret. Om gevindet så bagefter er stærkt nok, er svært at
vide.. Er der nogen der kender til dette værktøj, og evt. ved hvor det kan
anskaffes (i Europa)?
Hvis nu jeg ender med at sætte en coil i, kan det så gøres uden at skille
toppen ad? Det er vel næppe godt med spåner ned på stemplet, men dem kan man
måske støvsuge/puste ud af kammeret?
--
Mvh
Studen
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=699
| |
Futte & Co. (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Futte & Co. |
Dato : 17-12-05 17:31 |
|
"Studen" <studen@gmail.com> wrote in message
news:43a42f51$0$203$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hejsa folkens
>
> Ikke så snart den ene hurdel er overstået (Gruby fik skovlen under den
> forbistrede boltstump, se tråd á 3.december)
Ja ja, det grå guld er ikke at kimse ad
> melder den næste sig på banen.
> Det viser sig, at ét af mine tændrørsgevind har det rigtigt skidt, så jeg
> kan ikke skrue et tændrør i på normal vis.
http://www.four-shop.de/ werkzeug spezial Zundkertzengewinde repa set
Kunne være en (lidt dyrere) mulighed. Det ku' jo være de solgte i anbrud,
spørg dem! De er gode og hurtige at handle med
--
Jørgen , Brøndby
Honda CB550F , den fine årgang 1975
Victoria KR 26N, en fornem 54'er
http://dfmc.dk/?id=70
| |
Armand (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-12-05 21:34 |
|
Futte & Co. wrote:
>
> http://www.four-shop.de/ werkzeug spezial Zundkertzengewinde repa set
Kiggede lige med og - - - Heeey!
Se lige varenummer: 7221120
Lige netop det helt rigtige sæt for motorcyklisten, med også de skæve
mål
--
Armand.
| |
Futte & Co. (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Futte & Co. |
Dato : 17-12-05 22:31 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:yC_of.2892$Cl2.86289@news000.worldonline.dk...
> Futte & Co. wrote:
> >
> > http://www.four-shop.de/ werkzeug spezial Zundkertzengewinde repa
set
>
> Kiggede lige med og - - - Heeey!
> Se lige varenummer: 7221120
> Lige netop det helt rigtige sæt for motorcyklisten, med også de skæve
> mål
>
Ja,... det er de underligste steder man finder tingene, ... en forhandler af
fortidens honda dele
Jeg har handlet med Kirsten flere gange. Hurtig og problemløs handel, så jeg
kan kun anbefale four-shop.de
Det var iøvrigt p.g.a. four-shops reservedele -og priser, at jeg kunne
overbevise forsikringsselskabet om, at den fiine 5½f skulle repareres, og at
det kunne gøres indenfor de sædvanlige erstatningsgrænser . Så nu mangler
den fiine kun at få tanken tilbage fra maler
--
Jørgen , Brøndby
Honda CB550F , den fine årgang 1975
Victoria KR 26N, en fornem 54'er
http://dfmc.dk/?id=70
| |
Steen Gruby (18-12-2005)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 18-12-05 14:04 |
|
Hej Jørgen
>
> http://www.four-shop.de/ werkzeug spezial Zundkertzengewinde repa set
>
Det er noget af en biks, og priserne er absolut i nåhøjde.
Mange tak.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Mehmet Kesen (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Mehmet Kesen |
Dato : 17-12-05 17:33 |
|
> Hvis nu jeg ender med at sætte en coil i, kan det så gøres uden at skille
> toppen ad? Det er vel næppe godt med spåner ned på stemplet, men dem kan
> man måske støvsuge/puste ud af kammeret?
Heysa, værktøjet ser rigtigt smart ud,,, Men jeg ved ikke hvor sådan en ting
kan skaffes, måske er der en anden der ved det?
Med hensyn til om toppen skal af, kan jeg sige at tilbage i mine unge dage,
hvor jeg kørte pop2 Go-karts ude ved kløvermarken "amager", der skilte vi
toppen af motoren ad, når der skulle sådan en coil ind i gevindet. Dels var
det nemmere at håndterer, og dels blev det til et meget renere stykke
arbejde. Og så meget længere tid burte det heller ikke tage :) Du skal
bare tage dig god tid og hygge med det. Kan forstå at der er langt til
sæsonen starter igen.
Mehmet
| |
Leonard (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 17-12-05 17:45 |
|
"Mehmet Kesen" <ikke-oplyst@ved-ikke-hvor.dk> wrote:
>Og så meget længere tid burte det heller ikke tage :)
At afmontere topstykket på en 4-cyl, 16-ventilet MC-motor tager altså
noget længere tid end at gøre det samme på en 1-cyl 2-takt
gokart-motor.
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::
| |
Mehmet Kesen (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Mehmet Kesen |
Dato : 17-12-05 17:44 |
|
>>Og så meget længere tid burte det heller ikke tage :)
>
> At afmontere topstykket på en 4-cyl, 16-ventilet MC-motor tager altså
> noget længere tid end at gøre det samme på en 1-cyl 2-takt
> gokart-motor.
Jeps klar over det. Men 4cylinder=4x så meget hygge :))))
Mehmet
| |
Leonard (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 17-12-05 18:01 |
|
"Mehmet Kesen" <ikke-oplyst@ved-ikke-hvor.dk> wrote:
>Jeps klar over det. Men 4cylinder=4x så meget hygge :))))
Ja, ja, du mangler lige 2 knastaksler, kæde osv. som slet ikke findes
på din gokart, så det bliver til uendelig meget mere hygge ...
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::
| |
Mehmet Kesen (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Mehmet Kesen |
Dato : 17-12-05 18:02 |
|
"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
news:31h8q1dbrjm1mdvi0ke50tg6d5ekj9e760@4ax.com...
> "Mehmet Kesen" <ikke-oplyst@ved-ikke-hvor.dk> wrote:
>
>>Jeps klar over det. Men 4cylinder=4x så meget hygge :))))
>
> Ja, ja, du mangler lige 2 knastaksler, kæde osv. som slet ikke findes
> på din gokart, så det bliver til uendelig meget mere hygge ...
4cylinder + x 2 knastaksler = 12x Hygge :) Det er alt for meget hygge, det
kan jeg godt se.
Mehmet
| |
Studen (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 17-12-05 18:10 |
|
"Mehmet Kesen" <ikke-oplyst@ved-ikke-hvor.dk> skrev i en meddelelse
news:43a4444c$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
> 4cylinder + x 2 knastaksler = 12x Hygge :) Det er alt for meget hygge,
> det kan jeg godt se.
Hæhæ - "alt for meget hygge" som du dog kan udtrykke det. Det lader sig
selvfølgelig gøre, men jeg er gerne fri, og det er lige dét, det værktøj kan
jeg hjælpe mig med. Ellers forestiller jeg mig, at man må kunne sætte en
bøsning i, og suge/blæse kammeret rent for alu spåner.
Studen :)
| |
Ukendt (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-12-05 19:02 |
|
Studen skrev i meddelelsen <43a44665$0$103$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>og suge/blæse kammeret rent for alu spåner.
Netop det kan ikke lade sig gøre. Der er olie på cylindervæggen, der sætter
sig spåner. Herefter kommer spånerne i klemme mellem stempel og cylindervæg,
hvor de "skubbes sammen" af stempelringene. Nogle af spånerne kommer i
klemme ved stempelringene, som så ikke længere kan bevæge sig frit = utæt
motor. Andre af spånerne klemmes fast i overfladen af stemplet lige over
stempelringene. Disse "hotspots" slider så unødige riller i din cylindervæg.
Men hva'faen, der er jo også mekanikere, der ukritisk skruer tændrør ud uden
først at blæse rent i tændrørsbrøndene. Lortet skal jo helst ikke leve
for længe.......
mvh
Orla, negativ ? tjae, jeg har vist bare set for meget der er "repareret i
stykker"
| |
Leonard (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 17-12-05 18:15 |
|
"Mehmet Kesen" <ikke-oplyst@ved-ikke-hvor.dk> wrote:
>4cylinder + x 2 knastaksler = 12x Hygge :) Det er alt for meget hygge, det
>kan jeg godt se.
Du regner godt nok sjovt hvis 4 x 2 = 12 ?
.... pointen er at hyggen er uendelig meget større, for du kan ikke
dividere med 0 og da der er 0 knastaksler i gokartmotoren og 2 i
MCens, så skal du regne 2/0 og det bliver til et uendeligt tal.
Nå, men nok matematik i denne tråd
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::
| |
Ukendt (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-12-05 18:20 |
|
Studen skrev i meddelelsen <43a42f51$0$203$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>Hejsa folkens
>Løsningen hedder vist ofte helicoil/bøsning, men jeg vil meget gerne undgå
>at pille toppen af motoren.
Af med toppen, fire bøsninger i, (når Du nu er igang), pænt "nittet" i
forbrændingskamrene så bøsningerne ikke senere går løse.
Og når man tænker på de overraskelser Du allerede _har_ haft med den motor,
så vil Du gerne se den indvendigt _før_ foråret kommer, og motoren _er_
monteret :-|
mvh
Orla
| |
Studen (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 17-12-05 18:31 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:43a4490d$0$178$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Af med toppen, fire bøsninger i, (når Du nu er igang), pænt "nittet" i
> forbrændingskamrene så bøsningerne ikke senere går løse.
Nittet? Hvordan?
> Og når man tænker på de overraskelser Du allerede _har_ haft med den
> motor,
> så vil Du gerne se den indvendigt _før_ foråret kommer, og motoren _er_
> monteret :-|
Godt argument. Dog vil jeg lige fastslå, at 2 knækkede bolte ikke kom som en
overraskelse. At den ene skulle vise sig at være meget svær at bore i, siger
jo ikke noget om motoren tilstand (som faktisk er super god - også under
låget :)
Stud
| |
Ukendt (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-12-05 19:33 |
|
Studen skrev i meddelelsen <43a44b5f$0$149$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>Nittet? Hvordan?
Kravet ud, valset, nittet. Det handler om at udvide kanten inde i
forbrændingsrummet således at bøsningen aldrig vil kunne skrues ud. Uanset
at et evt. fastgroet tændrør skal skrues ud.
>Godt argument. Dog vil jeg lige fastslå, at 2 knækkede bolte ikke kom som
en
>overraskelse. At den ene skulle vise sig at være meget svær at bore i,
siger
>jo ikke noget om motoren tilstand (som faktisk er super god - også under
>låget :)
Men dog med et defekt tændrørsgevind :-/
mvh
Orla
| |
Armand (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-12-05 21:26 |
|
Studen wrote:
> Hejsa folkens
>
> Ikke så snart den ene hurdel er overstået (Gruby fik skovlen under den
> forbistrede boltstump, se tråd á 3.december) melder den næste sig på banen.
> Det viser sig, at ét af mine tændrørsgevind har det rigtigt skidt, så jeg
> kan ikke skrue et tændrør i på normal vis.
> Løsningen hedder vist ofte helicoil/bøsning, men jeg vil meget gerne undgå
> at pille toppen af motoren.
> Jeg faldt over dette link: http://starrproducts.com/newBT.htm...
> Det ser jo supersmart ud, og man slipper tilsyneladende for alu. spåner i
> forbrændingskammeret...............
> Hvis nu jeg ender med at sætte en coil i, kan det så gøres uden at skille
> toppen ad? Det er vel næppe godt med spåner ned på stemplet, men dem kan man
> måske støvsuge/puste ud af kammeret?
>
Fint stykke værktøj, der gør hvad den umiddelbare løsning også plejer at
være: Renoverer det oprindelige gevind bagfra med passende snittap
Både dét trick og en coil/lign kræver dog afmontering af toppen p.g.a.
spåner der ikke sådan er at kimse af :-|
--
Armand.
| |
Studen (18-12-2005)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 18-12-05 20:08 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:Tu_of.2889$Cl2.86184@news000.worldonline.dk...
>
> Fint stykke værktøj, der gør hvad den umiddelbare løsning også plejer at
> være: Renoverer det oprindelige gevind bagfra med passende snittap
> Både dét trick og en coil/lign kræver dog afmontering af toppen p.g.a.
> spåner der ikke sådan er at kimse af :-|
Ja, jeg syntes også det er pænt smart. Specielt når gevindet ikke er alt for
medtaget. Desværre er det vist en amerikansk opfindelse, der ikke rigtigt
har fundet vej til Europa (endnu).
Hvis man fedter "back tappen" godt ind, og vender motoren lidt på hovedet,
skulle det nok kunne lade sige gøre uden spåner i kammeret.
Ellers ryger der bøsninger/coils i istedet. Jeg havde bare gerne sluppet for
at hive toppen af indtil videre...
Stud
| |
Ukendt (18-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-12-05 20:43 |
|
Studen skrev i meddelelsen <43a5b38d$0$171$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>
>"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
>news:Tu_of.2889$Cl2.86184@news000.worldonline.dk...
>>
>> Fint stykke værktøj, der gør hvad den umiddelbare løsning også plejer at
>> være: Renoverer det oprindelige gevind bagfra med passende snittap
>> Både dét trick og en coil/lign kræver dog afmontering af toppen p.g.a.
>> spåner der ikke sådan er at kimse af :-|
>
>Ja, jeg syntes også det er pænt smart. Specielt når gevindet ikke er alt
for
>medtaget.
Og det vil nok også være en betingelse for at værktøjet kan virke. De fire
"flige", som snittene sidder for enden af, vil vrides hvis at snittet møder
for megen modstand, og så kan man virkelig tale om ødelagt gevind. :-|
Havde værktøjet været lidt smartere indrettet, så havde det haft tappe på
dornen så denne kunne drive snittene i den fjerne ende. :-/
mvh
Orla
| |
Flyrider (18-12-2005)
| Kommentar Fra : Flyrider |
Dato : 18-12-05 12:14 |
|
"Studen" <studen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:43a42f51$0$203$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hejsa folkens
>
> Ikke så snart den ene hurdel er overstået (Gruby fik skovlen under den
> forbistrede boltstump, se tråd á 3.december) melder den næste sig på
> banen. Det viser sig, at ét af mine tændrørsgevind har det rigtigt skidt,
> så jeg kan ikke skrue et tændrør i på normal vis.
> Løsningen hedder vist ofte helicoil/bøsning, men jeg vil meget gerne undgå
> at pille toppen af motoren.
> Jeg faldt over dette link: http://starrproducts.com/newBT.htm se evt.
> demonstrationsvideo.
> Det ser jo supersmart ud, og man slipper tilsyneladende for alu. spåner i
> forbrændingskammeret. Om gevindet så bagefter er stærkt nok, er svært at
> vide.. Er der nogen der kender til dette værktøj, og evt. ved hvor det kan
> anskaffes (i Europa)?
>
> Hvis nu jeg ender med at sætte en coil i, kan det så gøres uden at skille
> toppen ad? Det er vel næppe godt med spåner ned på stemplet, men dem kan
> man måske støvsuge/puste ud af kammeret?
>
> --
> Mvh
> Studen
> http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=699
Smart men, når et gevind bliver ødelagt, specielt i alu, forsvinder der
noget af gevindet og selv om man afmonterer topstykket og skærer gevindet op
på normal vis, vil gevindet aldrig få den oprindelige styrke tilbage. Skal
sådan et gevind repareres på forsvarlig håndværksmæssig vis er der kun en
vej, af med toppene og bøsninger i.
God arbejdslyst:)
--
Palle Flygenring
Yamaha Dragstar 1100
www.flygenring.dk
| |
Ukendt (19-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 19-12-05 12:41 |
|
"Flyrider" <flyrider@flygenring.dk> wrote in
news:43a54461$0$47089$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:
>> --
>> Mvh
>> Studen
>> http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=699
> Smart men, når et gevind bliver ødelagt, specielt i alu, forsvinder
> der noget af gevindet og selv om man afmonterer topstykket og skærer
> gevindet op på normal vis, vil gevindet aldrig få den oprindelige
> styrke tilbage. Skal sådan et gevind repareres på forsvarlig
> håndværksmæssig vis er der kun en vej, af med toppene og bøsninger i.
> God arbejdslyst:)
>
Nemlig. Alugevind har det med at forsvinde, og ikke bare blive trykket
flat som gevind i jern. Desuden er alu blødere, og dermed mere afhængig
af at alle rynker er ok !
Hvis du kan vippe/lægge motoren ned, og dreje krumtappen så
indsugningsventilerne er lukkede. og så sætte blæs/trykluft igennem
udstødningen, som så vil blæse ud gennem tændrørshullet, har du måske en
chance uden at skulle skille den ad ?
| |
|
|