/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Den der smør godt, kører godt - men bremse~
Fra : Anders Majland


Dato : 15-12-05 21:18

Sidste weekend skiftede jeg det knækkede omdrejningstællerkabel og så kunne
jeg jo også lige smøre speedometerkablet. Jeg bruger tynd olie da fedt
bliver for tungt at trække i kulden og ødelægger snegl eller kabel. Så
speedokablet fik lige en sjat foroven og hvor tror i så en del af det er
endt efter ~500km Yep igennem sneglen ved forhjulet og ud på bremseskiven så
den er mærkbart fedtet på ydersiden - Så tror jeg da p**** at jeg synes den
mangler bid .... Så nu står den på affedtning og nok også nye bremseklodser
da jeg tvivler på at den der har fået olie kan reddes ... De er ellers kun
10000km gamle

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk



 
 
Thomas Gulholm (15-12-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 15-12-05 22:59

Anders Majland wrote:
> Så nu står den på affedtning og nok også nye bremseklodser
> da jeg tvivler på at den der har fået olie kan reddes ... De er ellers kun
> 10000km gamle

Hel uden at have nogen erfaring med det; når det er en tynd olie, kan
man så ikke forestille sig, at man let kan brænde den af (af klodserne),
med en gasbrænder, varmepistol eller en tur i ovnen ved 2-300 grader C
(hvilken temperatur når en hårde belastet bremseklods op på?), efter en
gang "overflade-affedtning" med acetone eller cellulose fortynder?

Det ville jeg nok intuitivt prøve med, hvis jeg stod i den situation,
men som sagt; det er ikke noget jeg ved, det er noget jeg tror :)

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT
Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Ukendt (16-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-12-05 15:35


"Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> skrev i en meddelelse
news:43a1e686$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Anders Majland wrote:
>> Så nu står den på affedtning og nok også nye bremseklodser da jeg tvivler
>> på at den der har fået olie kan reddes ... De er ellers kun 10000km gamle
>>
>
> Hel uden at have nogen erfaring med det; når det er en tynd olie, kan man
> så ikke forestille sig, at man let kan brænde den af (af klodserne), med
> en gasbrænder, varmepistol eller en tur i ovnen ved 2-300 grader C
> (hvilken temperatur når en hårde belastet bremseklods op på?), efter en
> gang "overflade-affedtning" med acetone eller cellulose fortynder?
>
> Det ville jeg nok intuitivt prøve med, hvis jeg stod i den situation, men
> som sagt; det er ikke noget jeg ved, det er noget jeg tror :)


Og dermed lege med dit, og andres liv og førlighed hvis du efterfølgende
ikke kan bremse.

Jeg ville ikke tage chancen.

--
Dannie
Kawasaki ZZ-R1100 - 1995 http://www.zx-r.dk
DMCN#409 http://www.dfmc.dk/?id=75
BMW 535I E34 - 1989; Hobby Prestige 495 - 1988




Thomas Gulholm (17-12-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 17-12-05 12:35


> Og dermed lege med dit, og andres liv og førlighed hvis du efterfølgende
> ikke kan bremse.

Min cykel har en bagbremse... og nej, jeg ville selvfølgeligt ikke smide
klodserne i en muffelovn ved 1800 grader i 12 timer, montere dem (helst
uden afkøling), barge afsted med 200 km/t, og først bemse når jeg er 200
meter fra gruppen af små børn der står foran en solid betonmur... Jeg
ville nok nærmere begynde med at kigge godt på klodserne og se efter om
de ser "sunde" ud, når de så er monteret vil jeg afprøve bemsen på en
plads/vej uden anden (eller kun lidt) trafik med stigende hastighed og
bremsetryk. Det første stykke tid med normal kørsel vil jeg stadig være
opmærksom på om bremsen virker som den skal, og med tiden finder man ud
af om bremsen er til at stole på. Det kan godt være jeg ville bruge en
anden fremgangsmåde en ovenstående, det kommer an på hvad der virker
rigtigt/forsvarligt i situationen.

Kunne også være at jeg ville smide de "tvivlsomme" klodser på
bagbremsen, og de gamle bag-klodser foran - det vil kræve lidt
tilkørsel, men det afhænger af situationen

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT
Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Ukendt (17-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-12-05 14:16


Thomas Gulholm skrev i meddelelsen
<43a3f73c$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
>
<mega snip>

Jeg ville ikke afholde mig fra at dumpe bremseklodserne i den store grønne
:-| Dum tendens at ville "eksperimentere" med den slags sikkerhedsudstyr.
Det koster sansynligvis mindre end en tankfuld benzin at skifte belægningen.

mvh
Orla



Ukendt (17-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-12-05 15:49


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:43a41023$0$8774$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Jeg ville ikke afholde mig fra at dumpe bremseklodserne i den store grønne
> :-| Dum tendens at ville "eksperimentere" med den slags sikkerhedsudstyr.
> Det koster sansynligvis mindre end en tankfuld benzin at skifte
> belægningen.


Lige nøjagtig samme tanke som jeg gjorde mig, så jeg er totalt enig.

--
Dannie
Kawasaki ZZ-R1100 - 1995 http://www.zx-r.dk
DMCN#409 http://www.dfmc.dk/?id=75
BMW 535I E34 - 1989; Hobby Prestige 495 - 1988




Thomas Gulholm (19-12-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 19-12-05 10:03

Orla Pedersen skrev:

> Jeg ville ikke afholde mig fra at dumpe bremseklodserne i den store grønne
> :-| Dum tendens at ville "eksperimentere" med den slags sikkerhedsudstyr.
> Det koster sansynligvis mindre end en tankfuld benzin at skifte belægningen.

Tja... ved nærmere eftertanke ville jeg måsk også bare skifte klodserne
(der er jo trods alt nok det mest kritisk punkt på en MC)- ved ikke lige
hvorfor, men jeg havde bildt mig selv ind at det ville være en
udskrivning på højde med nye skiver... hvilket Moller lige (andetsteds i
tråden) gjore mig opmærksom på at det IKKE er - tak for det, det er jo
en ret væsentlig forskel ;)

At det så nok altid har været/vil være min første tanke at "hvorfor
skiftet noget når man måske kan..." er en anden sag - i det mindste
ville jeg nok prøvet lidt at affedte klodserne, ligesom som Anders også
gjore, og når det virker, er der jo ingen grund til at gå til
"yderligheder" som jeg foreslog tidligere.

Vil godt lige understrege at jeg ikke er kamikaze-pilot, jeg får måske
til tider bare lidt for gode ideer, men så er det jo godt med en gruppe
som denne, der kan sætte tingen i perspektiv.

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT
Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Peter (17-12-2005)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 17-12-05 17:46


"Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> wrote in message
news:43a3f73c$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> Kunne også være at jeg ville smide de "tvivlsomme" klodser på bagbremsen,
> og de gamle bag-klodser foran - det vil kræve lidt tilkørsel, men det
> afhænger af situationen

Jeg ved ikke om det gælder for din mc, men på mange mc'er er der forskel på
bremsebelægningen på for- og bagbremser. Forbremserne anvender en
bremsebelægning med højere friktion end bagbremsen. Hvis du bytter dem rundt
får du en dårlig forbremse og en overeffektiv bagbremse.

--
Peter
FJR1300A



Thomas Gulholm (19-12-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 19-12-05 10:14

Peter skrev:

> Jeg ved ikke om det gælder for din mc, men på mange mc'er er der forskel på
> bremsebelægningen på for- og bagbremser. Forbremserne anvender en
> bremsebelægning med højere friktion end bagbremsen. Hvis du bytter dem rundt
> får du en dårlig forbremse og en overeffektiv bagbremse.

Jeg ved heller ikke om det gælder / hvad der gælder for min MC - der er
tre forskellige sæt klodser på - dog ens kloder på samme skive, men
øh... det er vist ikke helt standard (og nej, det er ikke mig der har
eksperimenteret - de sad på da jeg købte den). Den bremser dog fint nok,
mangler ikke bid i forhjulet og overbremser heller ikke bagpå, så det
får nok lov at sidde indtil til alligevel skal skiftes.

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT
Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Moller (18-12-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 18-12-05 17:36

Dannie wrote:

> Og dermed lege med dit, og andres liv og førlighed hvis du efterfølgende
> ikke kan bremse.
>
> Jeg ville ikke tage chancen.

   Og så er det jo kun klodserne der skal skiftes, ikke skiverne ;) så
prisen er ik værd at lave forsøge for meget.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit , www.molnit.com

Anders Majland (18-12-2005)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 18-12-05 21:28

>> Og dermed lege med dit, og andres liv og førlighed hvis du efterfølgende
>> ikke kan bremse.

Nu havde olie ikke medført et totalt bremsesvigt men blot tilstrækkelig
reduceret til at jeg syntes at der var noget galt ....

>> Jeg ville ikke tage chancen.
> Og så er det jo kun klodserne der skal skiftes, ikke skiverne ;) så prisen
> er ik værd at lave forsøge for meget.

Så fik jeg kigget på den.

Det var kun den yderste klods der havde fået olie så efter afrensning (i
benzin) valgte jeg at genbruge den. Jeg kunne ikke mærke forskel i
overfladen på den og den ikke oliesmurte, så jeg tror ikke at den havde lidt
overlast. Så jeg tog chancen og monterede dem igen. En hurtig prøvetur viste
at der var fint bid igen selvom jeg ikke lige øvede
katastrofeopbremsninger. -3 grader og asfalt med sand er ikke lige det
optimale underlag, men jeg øvede så også lige lidt forhjulsblokader på en
hård grusvej. Der er det nemmere at vurdere om hjulet blokere ved det
sædvanlige lette tryk på bremsen (Med Mitas E-07 er der forbavsende godt
greb i sådan en godt stampet grusvej - både til acc men også til
nedbremsning)

En anden grund til at genbruge klodsen er at jeg tog endnu en chance - jeg
tog ikke omdrejningstøæller kablet af igen men satser på at det overskydende
olie er kommet ud... Der er sådan lidt omstændelig at komme til bagsiden af
instrumenterne ....

Så hvis ikke vejret viser tænder er jeg på mc igen på tværs af landet i
næste uge - Selv i en snestorm er det sikkert hurtigere end med DSB - Jeg
prøvede igen DSB i fredags og var så heldig at blive taget gidsel i den
arbejdsnedlæggelsen så jeg sad i godt 3 timer og gloede på Odense
banegård... Det er dog kun den næst længste forsinkelse jeg har oplevet med
dem - Den længste var på omkring 7-8 timer men der var det også snevejr...





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste