Regnskraber på baghjul a la BMW F650GS...
Fra : Harry Teicher

Dato : 14-12-05 23:12

....ja, jeg ved ikke hvad sådan en hedder, men den ser altså sådan
ud:

http://www.cyclesaddles.com/Accessories/Staintune-F650GS.jpg

Nu er det sådan at der hvirvles en del saltvand op i en fint sky
omkring baghjulet på XT´en - kan man forestille sig med sådan en
mini-skærm på baghjulet at meget af de vand der bliver sprøjtet op
vil blive opfanget, og at man på den måde få lidt mindre sjap ind
til bagstøddæmperen osv? Hvis der er nogen der har en mening om dette
høre jeg gerne fra jer, og hvis systemet findes i en universal udgave
vil jeg også være glad for oplysningerne. Ellers prøver jeg at
snitte en selv.

På forhånd tak

Harry Teicher

Fra : Hekto

Dato : 15-12-05 10:37

Harry Teicher formulated the question :
> ja, jeg ved ikke hvad sådan en hedder, men den ser altså sådan
> ud:
>
> http://www.cyclesaddles.com/Accessories/Staintune-F650GS.jpg

Er du sikker på at den 'skraber' noget?
Dem jeg har set er bare en fjantet form for bagskærms-forlænger.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Harry Teicher

Dato : 15-12-05 11:33

Hekto skrev:
> Er du sikker på at den 'skraber' noget?
> Dem jeg har set er bare en fjantet form for bagskærms-forlænger.

Nej egentligt ikke, det jeg tænker på er en slags eftermonteret
bagskærm som dækker baghjulet bedre, således at der ikke sprøjtes
så meget sjask ind i cyklens vitale dele. Måske en universal
forskærm monteret på bagsvingen?

Fra : Hekto

Dato : 15-12-05 12:00

Harry Teicher brought next idea :
> [...]
> bagskærm som dækker baghjulet bedre, således at der ikke sprøjtes
> så meget sjask ind i cyklens vitale dele. Måske en universal

Det fås jo til mange modeller; men lige netop med den cykel er meningen
jo at den skal blive beskidt!?

Da det er en BMW, findes der normalt bjerge af ekstraudstyr, så prøv at
starte dér.

Fra : Armand

Dato : 15-12-05 17:17

Hekto wrote:
> Harry Teicher brought next idea :

> Det fås jo til mange modeller; men lige netop med den cykel er meningen
> jo at den skal blive beskidt!?

Og for den sags skyld, at mudder, kviste og sne ikke skal kunne sætte
sig i klemme mellem dæk og skærm!
Men hvis man bruger off-roaderen ganske on-road kan jeg godt se at man
kan føle en afskærmning for mere relevant.
Hvad med Yamaha's fun-bike ækvivalenter á TDR 125 og 250: Er der mon
anderledes afskærmning af baghjulet på dém? Og ifald: Kan man ikke
anektere designet mere eller mindre :-/

--
Armand.
(der personlig er vild med den måde at lave stænklap på)

Fra : Harry Teicher

Dato : 15-12-05 18:28

Armand skrev:
> Hvad med Yamaha's fun-bike ækvivalenter á TDR 125 og 250: Er der mon
> anderledes afskærmning af baghjulet på dém? Og ifald: Kan man ikke
> anektere designet mere eller mindre :-/

Ja! Se http://www.schaumalrein.ch/media/Yamaha_TDR_125_3.jpg - det var
lige sådan een! Nu ringer jeg altså til Yamaha forhandleren og får
een hjem!

Mange tak!
Harry

Fra : Armand

Dato : 16-12-05 00:06

Harry Teicher wrote:

> Ja! Se http://www.schaumalrein.ch/media/Yamaha_TDR_125_3.jpg - det var
> lige sådan een!

OK. Og det til trods for at dén afviger noget fra den fancy BMW-stænklap.

Lige til definitions-arkivet: En sådan baghjuls-skærm, der sidder
monteret på svingeren og derfor har fast afstand til hjulet kaldes
populært for "hugger", og dét må gælde TDR'ens også, omend at den er
noget kort i.f.t. normalen!

--
Armand.