Per wrote:
> Det, der undrer mig, er, hvordan man fx. kører en Gsxr250 til. Den
> foreskriver max 8000 omdr/min de første 800 km.
> Hvad er det lige, der gør, at en Gsxr250 kan tåle så mange
> omdrejninger fra fødslen? I forhold til så mange andre mc´er.
_____________________________________________
Som Rasmus skriver, handler det ren og skær om stemplets hastighed, og ikke
en dyt andet.
Stempelhastigheden i en babygixxer ved fuld belastning er faktisk ikke
større end på fx. en gixxer600, som den jeg kører på - ligeledes ved fuld
belastning.
Lejer osv. skal nok holde til omdrejningerne... Det er i forholdet mellem
cylindervæg og stempel, flaskehalsen skal findes.
_____________________________________________
> Uanset stempelhastighed osv. så er 8000 omdr/min = 8000 omdr/min =
> hård tilkøring.
_____________________________________________
Njae... De ekstra omdrejninger, som babygixxeren kan præstere, berører vel
dybest set ikke andet end lejerne, som sagtens burde kunne holde til det -
selv lige fra fødslen.
_____________________________________________
> "Man" ville da ikke - hvis vi igen følger fabrikantens foreskrifter -
> køre op til 8000 omdr/min med ex. en Fazer 600.
_____________________________________________
Præcis, men den har (vil jeg da tro!) også en del længere slaglængde i
forhold til babygixxeren og dermed en større stempelhastighed ved lavere
omdrejninger. Det handler som sagt ikke om noget som helst andet end at
holde en stærk smørende oliefilm mellem stempel og cylinder.
_____________________________________________
> Så mit spm. er det noget pjat med de tilkørselsintervaller - når en
> motor, blot den er lille nok, kan tåle meget høje omdrejninger fra
> start.
_____________________________________________
Man kan (som du jo nok kan forstå) ikke rigtig bruge dit argument i denne
sammenhæng, da omdrejningstallene generelt ikke siger noget om belastningen
i en motor, så længe man ikke kender slaglængden osv.
Om det er pjat eller ej med de intervaller, skal jeg ikke gøre mig klog på,
men fakta er vel efterhånden, at man er blevet bedre og mere præcis i
tollerencerne, og at maskinerne fra fabrikken vel i realiteten har de
"rigtige" mål, selv inden de er kørt til.
Så jeg ville ikke være så bange for at give min kommende nye ged noget gas -
dog uden at overdreje den fra starten af.
--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 ...snorker i sit vinterhi...
http://dfmc.dk/234