/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Tilkøring af motor?
Fra : Per


Dato : 08-12-05 09:40

Hej NG!

Dette er ikke for at starte debatten om hvordan man skal tilkøre sin nye
Mc-motor.

Men - fabrikanterne foreskriver næsten altid et interval for tilkøringen. De
første 500 km så og så mange omdr. osv.

Det, der undrer mig, er, hvordan man fx. kører en Gsxr250 til. Den
foreskriver max 8000 omdr/min de første 800 km.
Hvad er det lige, der gør, at en Gsxr250 kan tåle så mange omdrejninger fra
fødslen? I forhold til så mange andre mc´er.

Ja - jeg ved godt at det ellers ville være umuligt at køre nogen vegne, hvis
den kun måtte køre med 4000 pmdr/min de første km - men alligevel.

Uanset stempelhastighed osv. så er 8000 omdr/min = 8000 omdr/min = hård
tilkøring.

"Man" ville da ikke - hvis vi igen følger fabrikantens foreskrifter - køre
op til 8000 omdr/min med ex. en Fazer 600.

Så mit spm. er det noget pjat med de tilkørselsintervaller - når en motor,
blot den er lille nok, kan tåle meget høje omdrejninger fra start.

Mvh. Per



--
Med venlig hilsen Per!




 
 
Ukendt (08-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-12-05 10:05

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in
news:4397f164$0$1742$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Hej NG!
>
> Dette er ikke for at starte debatten om hvordan man skal tilkøre sin
> nye Mc-motor.
>
> Men - fabrikanterne foreskriver næsten altid et interval for
> tilkøringen. De første 500 km så og så mange omdr. osv.
>
> Det, der undrer mig, er, hvordan man fx. kører en Gsxr250 til. Den
> foreskriver max 8000 omdr/min de første 800 km.
> Hvad er det lige, der gør, at en Gsxr250 kan tåle så mange
> omdrejninger fra fødslen? I forhold til så mange andre mc´er.
>
> Ja - jeg ved godt at det ellers ville være umuligt at køre nogen
> vegne, hvis den kun måtte køre med 4000 pmdr/min de første km - men
> alligevel.
>
> Uanset stempelhastighed osv. så er 8000 omdr/min = 8000 omdr/min =
> hård tilkøring.
>
> "Man" ville da ikke - hvis vi igen følger fabrikantens foreskrifter -
> køre op til 8000 omdr/min med ex. en Fazer 600.
>
> Så mit spm. er det noget pjat med de tilkørselsintervaller - når en
> motor, blot den er lille nok, kan tåle meget høje omdrejninger fra
> start.
>
> Mvh. Per
>
>
>

Det man ønsker at tilkøre er vel mest cylinder/stempel. Og netop på
gsx250 tager mange rpm, uden den store stempelhastighed.

Kenneth Østrup (08-12-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 08-12-05 12:09

Rasmus RS50 wrote:
> Det man ønsker at tilkøre er vel mest cylinder/stempel. Og netop på
> gsx250 tager mange rpm, uden den store stempelhastighed.

Hvad ligeså vigtigt om ikke endnu vigtigere er tilkørsel af lejer og
simmeringe i motoren. De skal gerne have lidt arbejde første gang
motoren starter og gerne i noget tid!


Men hvorfor en GSX-R 250 skal kunne tage mere pres end andre, det vil
jeg ikke gøre mig klog på.

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup
Weblog: <http://blog.riskoger.net/>
Billedarkiv: <http://bronson.dk/>
Honda RC04/SC01/PC25 - 1984

Ukendt (09-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-12-05 14:55

Kenneth Østrup <ksFJERN@skysovs.com> wrote in news:43981431$0$67261
$157c6196@dreader2.cybercity.dk:


>
> Hvad ligeså vigtigt om ikke endnu vigtigere er tilkørsel af lejer og
> simmeringe i motoren. De skal gerne have lidt arbejde første gang
> motoren starter og gerne i noget tid!
>
>
> Men hvorfor en GSX-R 250 skal kunne tage mere pres end andre, det vil
> jeg ikke gøre mig klog på.
>

kugle/rullelejer er idag ren plug´n play, monter og kør. Forudsat at de er
monteret korrekt selvfølgelig.

Kenneth Østrup (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 11-12-05 14:26

Rasmus RS50 wrote:
> kugle/rullelejer er idag ren plug´n play, monter og kør. Forudsat at de er
> monteret korrekt selvfølgelig.

Ja helt klart, set i forhold til sarte lejepander, som kan tage stor
skade efter forkert opstart efter olieskift.

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup
Weblog: <http://blog.riskoger.net/>
Billedarkiv: <http://bronson.dk/>
Honda RC04/SC01/PC25 - 1984

Ukendt (19-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-12-05 13:23

Kenneth Østrup <ksFJERN@skysovs.com> wrote in
news:439c28fe$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

> Rasmus RS50 wrote:
>> kugle/rullelejer er idag ren plug´n play, monter og kør. Forudsat at
>> de er monteret korrekt selvfølgelig.
>
> Ja helt klart, set i forhold til sarte lejepander, som kan tage stor
> skade efter forkert opstart efter olieskift.
>

kan du uddybe hvad du mener med forkert opstart ?? Do and Dont´s....

Hekto (19-12-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 19-12-05 14:41

Rasmus RS50 submitted this idea :
> kan du uddybe hvad du mener med forkert opstart ?? Do and Dont´s....

F.eks. tørne motoren med starteren til der er olietryk og luften er
kommet ud af filteret. Der skal også olie frem til knasterne.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Hekto (19-12-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 19-12-05 15:28

Rasmus RS50 formulated the question :
> kugle/rullelejer er idag ren plug´n play, monter og kør. Forudsat at de er
> monteret korrekt selvfølgelig.

Vrøvl!!!!!!

Skal det være ordentligt, skal det også gøres ordenetligt!

Nogle motorer (gæt hvilke!!!) kører med lejer med vinklet kontaktflade,
og skal 'preloades'. Så man skal måle ud imellem lejefladerne og så
shim'me op til den korrekte (negative) tolerance, så krumtappen faktisk
sidder i spænd.
Til race måler nogen ud til 0-tolerance eller mindre.

Plug'n Play ... min bare!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Torben Scheel (20-12-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 20-12-05 09:49

Hekto wrote:
>
> Plug'n Play ... min bare!
>
AD!

--
vh
Torben

Ukendt (20-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-12-05 10:17

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote in
news:mn.9b9f7d5c6b1dddec.41842@urxgb.qxROT-13:


>
> Vrøvl!!!!!!
>
> Skal det være ordentligt, skal det også gøres ordenetligt!
>
> Nogle motorer (gæt hvilke!!!) kører med lejer med vinklet
> kontaktflade, og skal 'preloades'. Så man skal måle ud imellem
> lejefladerne og så shim'me op til den korrekte (negative) tolerance,
> så krumtappen faktisk sidder i spænd.
> Til race måler nogen ud til 0-tolerance eller mindre.
>
> Plug'n Play ... min bare!
>

nu var det mere tilkøring som var PnP. Men lejer som monteres på en
klemmebøsning skal også tolerence udmåles. Slå op i en tabel og find
målet, monter lejer og spænd bøsningen til den rette tolerence mellem
kugle/rulle og ydre lejering.

well montering af lejer har altid, er stadig, og vil altid være et emne
som diskuteres livligt !

Psycho Cowboy (08-12-2005)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 08-12-05 11:44

Per wrote:

> Det, der undrer mig, er, hvordan man fx. kører en Gsxr250 til. Den
> foreskriver max 8000 omdr/min de første 800 km.
> Hvad er det lige, der gør, at en Gsxr250 kan tåle så mange
> omdrejninger fra fødslen? I forhold til så mange andre mc´er.
_____________________________________________

Som Rasmus skriver, handler det ren og skær om stemplets hastighed, og ikke
en dyt andet.
Stempelhastigheden i en babygixxer ved fuld belastning er faktisk ikke
større end på fx. en gixxer600, som den jeg kører på - ligeledes ved fuld
belastning.
Lejer osv. skal nok holde til omdrejningerne... Det er i forholdet mellem
cylindervæg og stempel, flaskehalsen skal findes.
_____________________________________________

> Uanset stempelhastighed osv. så er 8000 omdr/min = 8000 omdr/min =
> hård tilkøring.
_____________________________________________

Njae... De ekstra omdrejninger, som babygixxeren kan præstere, berører vel
dybest set ikke andet end lejerne, som sagtens burde kunne holde til det -
selv lige fra fødslen.
_____________________________________________

> "Man" ville da ikke - hvis vi igen følger fabrikantens foreskrifter -
> køre op til 8000 omdr/min med ex. en Fazer 600.
_____________________________________________

Præcis, men den har (vil jeg da tro!) også en del længere slaglængde i
forhold til babygixxeren og dermed en større stempelhastighed ved lavere
omdrejninger. Det handler som sagt ikke om noget som helst andet end at
holde en stærk smørende oliefilm mellem stempel og cylinder.
_____________________________________________

> Så mit spm. er det noget pjat med de tilkørselsintervaller - når en
> motor, blot den er lille nok, kan tåle meget høje omdrejninger fra
> start.
_____________________________________________

Man kan (som du jo nok kan forstå) ikke rigtig bruge dit argument i denne
sammenhæng, da omdrejningstallene generelt ikke siger noget om belastningen
i en motor, så længe man ikke kender slaglængden osv.
Om det er pjat eller ej med de intervaller, skal jeg ikke gøre mig klog på,
men fakta er vel efterhånden, at man er blevet bedre og mere præcis i
tollerencerne, og at maskinerne fra fabrikken vel i realiteten har de
"rigtige" mål, selv inden de er kørt til.
Så jeg ville ikke være så bange for at give min kommende nye ged noget gas -
dog uden at overdreje den fra starten af.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 ...snorker i sit vinterhi...
http://dfmc.dk/234



Kawa Rider (08-12-2005)
Kommentar
Fra : Kawa Rider


Dato : 08-12-05 15:54

Min opfattelse er at grunden til at en motor skal køres til, er at når
stempelringene er nye er de "lidt runde" der er derfor dårlig varme
overførsel mellem foring og ringe. Der vil derfor være en risiko for at man
river cylindren, hvis ringene ikke bliver slidt til og derved skaber bedre
varmeoverførsel, da de bliver mere plane på kanterne..

(Ovenstående gør sig ihvertfald gældende på større dieselmotorer, som mon
det ikke også gælder for motorcykler!)



OZ7PUS (11-12-2005)
Kommentar
Fra : OZ7PUS


Dato : 11-12-05 02:36


"Kawa Rider" <Spam@Spam.com> skrev i en meddelelse
news:43984919$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
> Min opfattelse er at grunden til at en motor skal køres til, er at når
> stempelringene er nye er de "lidt runde" der er derfor dårlig varme
> overførsel mellem foring og ringe. Der vil derfor være en risiko for at
> man river cylindren, hvis ringene ikke bliver slidt til og derved skaber
> bedre varmeoverførsel, da de bliver mere plane på kanterne..
>
> (Ovenstående gør sig ihvertfald gældende på større dieselmotorer, som mon
> det ikke også gælder for motorcykler!)
>

Lyder fornuftig
Det er jo af samme grund at en tunet 30er/45er scooter bør tilkøres efter
montering af ny cylle kit

OZ3BTO



Ukendt (19-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-12-05 13:24

"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> wrote in
news:439b829b$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

>
> Lyder fornuftig
> Det er jo af samme grund at en tunet 30er/45er scooter bør tilkøres
> efter montering af ny cylle kit
>
> OZ3BTO
>
>
>
Gælder ved alle cylinder/stempel skift !!

Leonard (08-12-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 08-12-05 16:23

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

>Det, der undrer mig, er, hvordan man fx. kører en Gsxr250 til. Den
>foreskriver max 8000 omdr/min de første 800 km.
>Hvad er det lige, der gør, at en Gsxr250 kan tåle så mange omdrejninger fra
>fødslen? I forhold til så mange andre mc´er.

Hvis du kigger ind i dens motor, så vil du opdage at alting er meget
mindre i den.
Dvs. at belastningen af delene er mindre, da de vejer mindre og
bevæger sig kortere, og som andre har skrevet, så er det
stempelhastigheden der gør forskellen, da det er den der bryder
oliefilmen. Men også den lave vægt af de mindre dele, gør at
belastningen på lejer osv. er mindre.

Men ret simpelt kan du jo prøve at regne på forholdene mellem
tilkørsels omdrejninger og max. omdrejninger.

På en GSXR250R begynder det røde felt ved 18.000 svjh.
På min daværende CB750F begyndte det røde felt ved 7.500

8.000/18.000 svarer til 3.333/7.500 og det passer meget godt med at
tilkørsel af min gamle Mc blev tilrådet til af foregå under 3.000 rpm
stigende svagt til 4.000, mens en GSXR250R bliver belastet tilsvarende
ved 8.000 rpm.

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Armand (09-12-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-12-05 17:52

Leonard wrote:
> "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:
>
>
>>Det, der undrer mig, er, hvordan man fx. kører en Gsxr250 til. Den
>>foreskriver max 8000 omdr/min de første 800 km.
>>Hvad er det lige, der gør, at en Gsxr250 kan tåle så mange omdrejninger fra
>>fødslen? I forhold til så mange andre mc´er.
>
> .............. som andre har skrevet, så er det
> stempelhastigheden der gør forskellen, da det er den der bryder
> oliefilmen. Men også den lave vægt af de mindre dele, gør at
> belastningen på lejer osv. er mindre.
>
> Men ret simpelt kan du jo prøve at regne på forholdene mellem
> tilkørsels omdrejninger og max. omdrejninger.
> På en GSXR250R begynder det røde felt ved 18.000 svjh.
> På min daværende CB750F begyndte det røde felt ved 7.500
> 8.000/18.000 svarer til 3.333/7.500 og det passer meget godt med at
> tilkørsel af min gamle Mc blev tilrådet til af foregå under 3.000 rpm
> stigende svagt til 4.000, mens en GSXR250R bliver belastet tilsvarende
> ved 8.000 rpm.
>
Jup!
Når Per selv nævner stempelhastigheden, er det sært at han ikke
gennemskuer at det vitterligt er dér at hunden ligger begravet

Faktum er at hvis man regner på'ed vil alle motorcyklers red-line
befinde sig omkring en stempelhastighed på 21-22m/s, hvorfor man roligt
kan anskue i forhold til redline, som af dig gjort.

Også i glidelejerne er det i grunden en hastighed mellem aksel og
lejepande at man skal anskue. Og da mindre-ydende motorer har mindre
aksel-diametre vil lejehastigheden mindskes ved sammenlignelig
omdrejningstal, så også omkring lejer og simmeringe behøver høje
omdrejninger ikke betyde noget på små motorer!

Lige netop omkring GSXR250 har jeg før plæderet for at
omdrejningstællere burde være udstyret med en 0-120%-skalering, hvor
redline var 100%, og med '06-R6'erens tilsvarende høje omdrejningstal
kan jeg lige gentage foreslaget - Det ville lette overblikket for mange

--
Armand.

Arne Lorenzen (08-12-2005)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 08-12-05 17:26

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i
news:4397f164$0$1742$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Dette er ikke for at starte debatten om hvordan man skal tilkøre sin nye
> Mc-motor.

[klip]

Århhhva - emnet er uudtømmeligt

Citat:
"Warning: This is a very controversial topic !!
I wrote "Break-In Secrets" after successfully applying this method
to approximately 300 new engines, all without any problems whatsoever"

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Ulvir (08-12-2005)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 08-12-05 18:43

Arne Lorenzen wrote:

> http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Her er en mere til at forvirre lidt..

http://www.919.org/breakin.htm



Flyrider (08-12-2005)
Kommentar
Fra : Flyrider


Dato : 08-12-05 22:13


"Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:43987071$0$8801$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Arne Lorenzen wrote:
>
>> http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Og dette er præsis den metode jeg har anvendt, og som den motorfabrik jeg
arbejdede for foreskrev, når vi prøvekørte nye eller hovedreparerede
motorer. Hvad enten det drejede sig om to eller firetakt, 30 eller 2000hk.
En sådan prøvekørsel blev foretaget i en motorbremse med en varighed på ca.
2 timer. De første 15 minutter i tomgang til opvarming og kontrol, derefter
gradvis øgning af omdrejninger og belastning.
Den sidste halve time med max omdrejninger og 100% belastning. Hvis en motor
af en eller anden grund fik lov at køre for langsomt og for længe uden
belastning i startfasen, medførte det øget røg fra uforbrændt olie og
brændstof, og problemer med at få den til afgive de hk som den skulle, netop
fordi trykket bag stempel og skraberinge ikke er højt nok, grundet den
manglende belastning. Så der skulle virkelig tæsk til bagefter, før den kom
op på fuld ydelse. Om det aldrig gik galt? Jo, en enkelt gang forlod
stempler topstykker blokken, men det faldt bare tilbage på ham der havde
samlet den. Så kunne han lære at få alle boltene spændt korrekt:) Og det er
trods alt bedre at evt. skader sker på værkstedet og ikke hos brugeren. Så
bare gå til den, jeg ville ikke havde nogen betænkelighed, og har brugt
metoden på mine sidste 5 biler fra de var nye. Husk på at mange af disse
forskrifter fra instruktionsbøger stammer fra før krigen. I gamle Henry
Fords tid, blev alle bilmotorer trukket rundt med dampmaskiner i 2 dage,
adskildt, renset, samlet og først derefter lov at køre for egen hjælp i
yderligere 2 dage, adskildt, renset igen og var så klar til montering i
bilen. Med de tolerancer og den overfladefinish man kan præstere idag, er
situationen en anden.
Palle







Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste