Kvalitets momentnøgle
Fra : Kenneth Østrup

Dato : 07-12-05 23:49

Hej NG,

Jeg står og skal til at bruge en momentnøgle til at tilspænde motordele,
hvor det er af *stor* vigtighed momentet er rigtigt, særligt da det
skal bruges i forbindelse med opmåling af gamle lejepander.

Jeg leder derfor efter nogle gode erfaringer med forskellige kvalitets
momentnøgler, samt forhandlere af disse.

Mine krav til momentnøglen er at den skal kunne måle helt ned til
følgende moment:
5 ft-lb (ca. 0.7 kg-m)

og op til:
80 ft-lb (10.0 kg-m)

En decideret fysisk butik i københavnsområdet vil klart være at
foretrække, men en webshop som private også kan handle i, er også helt fint!

På forhånd mange tak

Kenneth Østrup
Weblog: <http://blog.riskoger.net/>
Billedarkiv: <http://bronson.dk/>
Honda RC04/SC01/PC25 - 1984

Fra : PJ

Dato : 08-12-05 01:38

Her er danmarks førende på området - og er over hele landet!

http://www.lmg.dk/Default.aspx?ID=3577

PJ

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 08-12-05 03:08

PJ wrote:
> Her er danmarks førende på området - og er over hele landet!
>
> http://www.lmg.dk/Default.aspx?ID=3577

Tak, kan man 'gå ned' i en af deres afdelinger og købe værktøj?

Deres webshop ser ud til at være tilegnet erhvervskunder.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-12-05 07:23

Kenneth Østrup skrev:

> Tak, kan man 'gå ned' i en af deres afdelinger og købe værktøj?
>
> Deres webshop ser ud til at være tilegnet erhvervskunder.

Du kan også prøve den lokale mekonomen. De har Facom, som er
kvalitet. Og som regel til øjeblikkelig levering.

Ib Jakobsen

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-12-05 12:51

Kenneth Østrup wrote:

> Tak, kan man 'gå ned' i en af deres afdelinger og købe værktøj?
>
> Deres webshop ser ud til at være tilegnet erhvervskunder.

Bad og energi i Hillerød har en fysisk butik med værktøj og en rørhal
også med handel til private (dog bliver man sendt til betalingskontoret
med regningen efter vareudlevering, så det minder meget om prof.). Prøv
at ringe til en afdeling nær dig og se om det ikke er det samme.

--
vh
Torben

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 08-12-05 11:34

Kenneth Østrup wrote:
> [...]
> hvor det er af *stor* vigtighed momentet er rigtigt, særligt da det
> skal bruges i forbindelse med opmåling af gamle lejepander.

FTZ Autodele & Værktøj - de har en "billig" og en "dyr" serie (+nogle
flere), jeg købte den dyre til 438 kr (mener jeg det var) for en 7-112
Nm. Hver enkel nøgle er kalibreret (og kasseret ved afvigelser over 4%),
med nøglen følger et nummereret certifikat hvor afvigelsen er anført for
lav, mellem og høj belastning (relativt i forhold til nøglens skala).

> Mine krav til momentnøglen er at den skal kunne måle helt ned til
> følgende moment:
> 5 ft-lb (ca. 0.7 kg-m)
>
> og op til:
> 80 ft-lb (10.0 kg-m)

Den model jeg har købt er tæt på, men lige et par decimaler for høj i
den lave ende... Er der i øvrig nogle der har en idé om hvor stor
tollerence der "normalt" er på tilspændingsmomenter?

De har flere forskellige modeller, sikkert også en der passer til dig -
ellers må du jo købe to ;)

> En decideret fysisk butik i københavnsområdet vil klart være at
> foretrække, men en webshop som private også kan handle i, er også helt fint!

www.ftz.dk kan du finde en oversigt over deres fysiske butikker (de
ser lidt erhvervsmindede ud, men jeg har købt der privat). Jeg sprurgte
efter den nøgle jeg skulle have i Roskilde - hvor de ikke havde den, men
de havde en i Frederikssund, som de hentede hjem i løbet af 3 timer,
hvilket jeg synes er en helt fair leveringstid - det var oven i købet en
fredag eftermiddag.

Mvh - og god "jagt"
Thomas

Fra : KT

Dato : 08-12-05 14:13

> Den model jeg har købt er tæt på, men lige et par decimaler for høj i den
> lave ende... Er der i øvrig nogle der har en idé om hvor stor tollerence
> der "normalt" er på tilspændingsmomenter?

Der må være ret store tolerancer i og med at der er ganske stor forskel på
om skruen er smurt eller ej når den spændes.
Det står vist ikke angivet om skruen skal være smurt eller tør for det
angivne tilspændingsmoment, det har jeg i hvertfald aldrig set (I
værkstedsmanualen).

Mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-05 17:32

Kenneth Østrup skrev i meddelelsen
<439766f3$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

>Mine krav til momentnøglen er at den skal kunne måle helt ned til
>følgende moment:
> 5 ft-lb (ca. 0.7 kg-m)
>
>og op til:
> 80 ft-lb (10.0 kg-m)

Køb to størrelser. Min erfaring er, at nøjagtigheden kun gælder nær max
moment. :-|

mvh
Orla

Fra : Peter

Dato : 08-12-05 20:06

"Kenneth Østrup" <ksFJERN@skysovs.com> wrote in message
> [...]
> momentnøgler, samt forhandlere af disse.
>
> Mine krav til momentnøglen er at den skal kunne måle helt ned til

Jeg tror du får svært ved at finde een kvalitetsnøgle, der spænder så vidt.
Du bliver nok nødt til at købe to. Og du skal desværre ikke forvente at
finde dem til 500 kr. pr. stk.
Jeg har selv prøvet at købe at købe momentnøgler, med certifikat på max. 4 %
afvigelse, til ca. 500 kr. De duede ikke. Afvigelsen var langt større end 4
%. Desuden var de ustabile ved at de enkelte gange ganske enkelt ikke
klikkede, selv ved langt større moment end de var indstillet til.

Det er ikke svært at finde en god momentnøgle. Det svære at købe en uden at
blive ruineret.

--
Peter
FJR1300A

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 09-12-05 01:28

Peter wrote:

> Jeg tror du får svært ved at finde een kvalitetsnøgle, der spænder så vidt.
> Du bliver nok nødt til at købe to. Og du skal desværre ikke forvente at
> finde dem til 500 kr. pr. stk.

Med to nøgler skal den enkelte nøgle heller ikke dække så bred en skala,
så det vil vel på et eller andet plan øge præcisionen, og er der et
overlap på skalaerne, kan de to nøgler bruges til at kontrollere hinanden.

> [...]
> %. Desuden var de ustabile ved at de enkelte gange ganske enkelt ikke
> klikkede, selv ved langt større moment end de var indstillet til.

Tja... professionelt værktøj er da at foretrække, men som alternativ til
de nøgler der ligger og flyder i en papkasse i Bauhaus, mener jeg nok en
"billig" certificeret nøgle er at foretrække. I øvrigt har jeg set en
pneumatisk hjulnøgle svigte hos Ferrari F1, og jeg tvivler på at det var
en billig model ;) Min pointe: selv det beste værktøj kan svigte. Om
risikoen for svigt vs. pris falder ud til den ene eller anden side er
vel et spørgsmål om "temperament"... Jeg mener en semi-prof er fin til
mig, men det vil tiden jo vise. Peter, du får lige et wildcard til et
"Så kan du lære det..." hvis jeg en dag poster et indlæg med emnet
"HJÆÆLP - knækket skrue i motorblok" ;)

> Det er ikke svært at finde en god momentnøgle. Det svære at købe en uden at
> blive ruineret.

Altså... lad værre med at bruge momentnøgle - man kan alligevel smadre
mange gevinder inden man bliver ruineret af det ;)

Mvh
Thomas

Fra : Peter

Dato : 09-12-05 10:08

"Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> wrote in message

> Jeg mener en semi-prof er fin til mig, men det vil tiden jo vise. Peter,
> du får lige et wildcard til et "Så kan du lære det..." hvis jeg en dag
> poster et indlæg med emnet "HJÆÆLP - knækket skrue i motorblok" ;)

Det skal jeg huske

> Altså... lad værre med at bruge momentnøgle - man kan alligevel smadre
> mange gevinder inden man bliver ruineret af det ;)

Det er bedst at bruge en god momentnøgle, men jeg er enig i at ingen
momentnøgle er bedre end en dårlig. Ikke på grund af den sparede nøgle, men
fordi man meget nemmere kommer til at spænde for hårdt med en momentnøgle
der svigter, end når man selv bruger hovedet (og armen).

--
Peter
FJR1300A

Fra : Flyrider

Dato : 09-12-05 17:50

"Peter" <fiktiv@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> men fordi man meget nemmere kommer til at spænde for hårdt med en
> momentnøgle der svigter, end når man selv bruger hovedet (og armen).

Gå efter en stahlwille Manoscope 50180002 samt hoved 58240005. Den dækker
fra 4-20NM.
Du finder ingen der dækker hele området.
Den næste i rækken går vist fra 5-50 og næste fra 40-200
De er ret dyre, den lille fra omkring 1000kr. Til gengæld holder de
tolerancen selv efter lang tids brug, og de er lynhurtige at indstille. Men
kvalitet koster.
Jeg har selv brugt disse nøgler hver dag i 20 år, og har dem heldigvis
endnu. De holder.
http://www.stahlwille-online.de/index.php?amac=03030002000e&sid=efc7b8b17e241264450fe9e4833f4314&lid=12&mid=2&scmd=pdetail&pcid=4893&cid=4895&pid=4907

Palle

Palle

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-12-05 18:21

On Wed, 07 Dec 2005 23:49:20 +0100, Kenneth Østrup
<ksFJERN@skysovs.com> wrote:

Hej..

>Mine krav til momentnøglen er at den skal kunne måle helt ned til
>følgende moment:
> 5 ft-lb (ca. 0.7 kg-m)
>
>og op til:
> 80 ft-lb (10.0 kg-m)

Jeg har en fin lille sag der går fra 5 lb-ft til 45 lb-ft med en lige
så fin skala.
den er med 3/8" firkant, så jeg har en omsætter til ½".
Beta 606/6 er navnet, og den er svinedyr - 800 Kr.
Den er købt hos Fr. Sunds Autodele.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : PJ

Dato : 10-12-05 12:30

Ja - vi hos LMG er flinke mennesker - så du er velkommen med dit køb på
værktøj. Selvom vi er grossist - er det muligt at handle detail.

PJ

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 11-12-05 14:25

Tusind tak for alle de gode råd!
- har dog været nødt til at låne en nøgle til det "akutte" behov med
boltene på motorblokken.

De går lige til ønskelisten!