Startermotor RPM.
Fra : Steen Gruby

Dato : 06-12-05 20:55

Hej.

Denne her er nok til Orla eller Poul Dam, men alle der har et bud er
velkommen.
Jeg sidder med et lille eksperiment på tegnebordet.
Jeg regner med at jeg skal benytte en startermotor fra en bil til at
drive værket med.
Jeg regner med at en startermotor lægger mellem 2 og 4 HK afhængigt af
hvilken motor den har skullet slæbe igang, så den er sikkert stærk
nok, men hvor hurtigt snurrer den rundt?
Jeg har desværre ikke en startermotor jeg kan måle på, så nu melder
spørgsmålet sig.
Hvor hurtigt kører en startmoter normalt under normal belastning?

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Brian Sørup

Dato : 06-12-05 21:11

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvilken motor den har skullet slæbe igang, så den er sikkert stærk
> nok, men hvor hurtigt snurrer den rundt?

omkring 3000 rpm - ud fra den udveksling der er mellem starter og
svinghjul og en starter drejer typisk motoren med omkring 200-350rpm.

Hvad skal den bruges til
--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-12-05 21:24

On Tue, 6 Dec 2005 21:10:52 +0100, "Brian Sørup"
<camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote:

Hej Brian.

>omkring 3000 rpm - ud fra den udveksling der er mellem starter og
>svinghjul og en starter drejer typisk motoren med omkring 200-350rpm.

Mange tak.
Det er lidt mere end jeg har regnet med.
Jeg skød på 1000, men det er til den gode side

>Hvad skal den bruges til

Tli at "løbe" en MC uden starter i gang med

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 06-12-05 21:47

Steen Gruby wrote:

> Tli at "løbe" en MC uden starter i gang med

Set for meget race?

Virkelig en luksus-gimmick, skulle jeg mene!

Jeg går ud fra at det er bevidst valg (á mobilitet) at du focuserer på
en 12V motor!?
Ellers plejer mit std.svar omkring billige elmotorer at være
vaskemaskine-ophug!

Low-budget alternativ set til RR-DM:
- En ramme med to godt lejrede ruller af ca. en meters længde.
- Donkraft under bilen; løfte et trækkende hjul og placere rammen derunder.
- Sæt i gear og bak motorcyklen op på mekanismen med 1./kobl.trukket.
- Sæt i værk!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-12-05 21:58

On Tue, 06 Dec 2005 21:47:10 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Set for meget race?

Tjaeh - Jeg så de misfostre de bruger i superbike da vi var i Imola.
Det er meget at der ikke er nogen der kommer til skade med det bras

>Virkelig en luksus-gimmick, skulle jeg mene!

Hov hov unge mand
Når man nærmer sig pensionsalderen og har lyst til at lave stumper til
race nytter det jo ikke at man dør af hjertestop fordi man skal knokle
rundt med geden ude på gaden for at starte den.

>Jeg går ud fra at det er bevidst valg (á mobilitet) at du focuserer på
>en 12V motor!?

Du har helt ret.

>Ellers plejer mit std.svar omkring billige elmotorer at være
>vaskemaskine-ophug!

Det kunne jeg forestille mig, men jeg foretrækker 12 volt.

> [...]
>- Donkraft under bilen; løfte et trækkende hjul og placere rammen derunder.
>- Sæt i gear og bak motorcyklen op på mekanismen med 1./kobl.trukket.

Ideen er ikke så tosset hvis man har et læskur med
differantialespærre.
Det tror jeg ikke min 300D kan diske op med.
(Jeg tænkte nok jeg skulle finde noget negativt på den en dag).

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Leonard

Dato : 06-12-05 22:16

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> wrote:

>Ideen er ikke så tosset hvis man har et læskur med
>differantialespærre.

Næh, det ene hjul på jorden og det andet på rullen, så skal du ikke
spærre noget, så kører læskuret jo

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-12-05 22:28

On Tue, 06 Dec 2005 22:15:59 +0100, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

Hej Leonard.

>Næh, det ene hjul på jorden og det andet på rullen, så skal du ikke
>spærre noget, så kører læskuret jo

Selvfølgelig - Differentialespærren vil ødelægge projektet.
Altzheimer

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Perminator

Dato : 06-12-05 23:17

Lige en tanke: Læskuret, behørigt afbremset, placeret med det ene hjul på
rullen og det andet på jorden. Differentialet bliver sat på en 100%
udfordring. Bliver det resulterende omdrejningstal på det løsslupne hjul så
ikke dobbelt op? Har betydning for valg af 1. gear i stedet for 2. som os
med højmoment læskure normalt ville vælge? Er et differentiale beregnet til
at befordre sådanne store kræfter som der kaldes på?
Det har selvfølgelig mindre betydning, når der er pløreturbine installeret,
som jeg ville mistænke SG´s Mercer at have?
Venlig hilsen
Perminator
CX500E, ToyHiAce2,4D

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-12-05 23:26

On Tue, 6 Dec 2005 23:16:40 +0100, "Perminator"
<per.misserfjern@mail.dk> wrote:

Hej Per.

> [...]
>med højmoment læskure normalt ville vælge? Er et differentiale beregnet til
>at befordre sådanne store kræfter som der kaldes på?

Jo, det vil det nok..
Men det arme differentiale får ofte betydeligt flere tæsk, som f.eks
når det ene hjul spinder og så pludselig tager fat, så det overlever
det nok
Det værste er nok automatgearet.
Det skal blokeres i lavt gear, ellers løber den løbsk
Men ideen er god nok.

>Det har selvfølgelig mindre betydning, når der er pløreturbine installeret,
>som jeg ville mistænke SG´s Mercer at have?

Det går såmænd nok

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Soren Lindholt Hanse~

Dato : 06-12-05 23:16

> Virkelig en luksus-gimmick, skulle jeg mene!

Arh hvad, der kan jo godt være knebent med pladsen i en pit...

> [...]
> derunder.
> - Sæt i gear og bak motorcyklen op på mekanismen med 1./kobl.trukket.

For syv da noget klyt...så skal man osse til at løfte bil, og det må da
fylde det halve af bilen...

må jeg i øvrigt anbefale speedway, der hiver man bare en gang i hjulet, så
startet tordenvejret...

Søren

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-12-05 23:29

On Tue, 6 Dec 2005 23:15:34 +0100, "Soren Lindholt Hansen"
<slh@REMOVEnonius.dk> wrote:

Hej Søren.

>Arh hvad, der kan jo godt være knebent med pladsen i en pit...

Det var faktisk ikke langt far tanken ,-)..

> må jeg i øvrigt anbefale speedway, der hiver man bare en gang i hjulet, så
>startet tordenvejret...

Du kan uden mindste besvær få jobbet

I øvrigt.
Tak for info - Det er meget værdsat.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-05 21:49

Steen Gruby skrev i meddelelsen ...

>Tli at "løbe" en MC uden starter i gang med

Huh ? Har Du (gen)fundet en Velo ?

mvh
Orla

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-12-05 22:02

On Tue, 6 Dec 2005 21:48:58 +0100, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Huh ? Har Du (gen)fundet en Velo ?

Næ, sådan er det desværre ikke fat.
Jeg har lidt andet i tankerne, men da det er andres projekt tilkommer
det ikke mig at offentliggøre det,
Undskyld

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-05 06:59

> omkring 3000 rpm - ud fra den udveksling der er mellem starter og
> svinghjul og en starter drejer typisk motoren med omkring 200-350rpm.

> [...]

Hej Steen
En starter kører uden belastning mellem 6000 og 12000 rpm. uden belastning,
jeg tror vi har de rigtige dataer på alle Bosch startere ude på arbejde.
Så ved alm. belastning passer det sikkeret meget godt med de 3000 som Brian
skriver.

Hygge PD CBR1100t

ps. en mc starter kører meget hurtigere.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 07-12-05 10:05

> [...]
> Jeg sidder med et lille eksperiment på tegnebordet.
> Jeg regner med at jeg skal benytte en startermotor fra en bil til at

Hej Steen

Jeg har en starter/ starterkobliong/ starterrelæ osv fra en XT 600 liggende
jeg ikke bruger. Skal du låne?
Ring 6133-5412

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-12-05 20:12

On Wed, 7 Dec 2005 10:05:08 +0100, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

Hej Bager.

>Jeg har en starter/ starterkobliong/ starterrelæ osv fra en XT 600 liggende
>jeg ikke bruger. Skal du låne?
>Ring 6133-5412

Det er sørme pænt af dig.
Den konstruktion jeg tumler med kræver en bilstarter for at drive
værket, så jeg tager turen til en ophugger.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo