/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Adskildelse af motorblok
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 05-12-05 15:31

Hej NG,

Jeg er kommet godt i gang en CB900F (SC01) motor jeg har købt fra eBay,
jeg er ved at skilde motorblokken ad for at udskifte primærkæden og
knastkæden.

Jeg har taget alt hvad som er muligt aftageligt af motoren og skal nu
til at skilde motorblokken ad.

Alle boltene på blokken er blevet løsnet *rigtig omhyggeligt* på kryds,
af modsat rækkefølge som beskrevet for tilspænding i den originale
værkstedsmanual, men de to halvdele sidder stadigvæk urokkeligt sammen.

(Hvis der er nogen her som har styr på lige denne motor, kan jeg nævne
at der er fjernet 8 bolte fra toppen og 24 fra bunden af blokken)


Jeg har uden at bruge vold slået på en (blød) træklods mod de områder
som er tilgængelige for at få den til at gå forsigtig fra hinanden
(eksempelvis bunden af koblingshuset).
Men der kommer ikke så meget som en sprække nogensteder.


Det lader til at motoren originalt har været sølvgrå og senere hen er
blevet malet sort, så det kan muligvis være en blanding af flydende
pakning og maling som holder den sammen. Det var dog intet problem at
løsne topstykket fra cylinderen eller cylinderen fra motorblokken.


Er der nogen af jer som har et bud på hvordan jeg kan komme videre?

Bør jeg bare give den et par på kassen med træklodsen indtil den løsner
sig, eller?


På forhånd mange tak og indtil videre tak for at have læst mit spørgsmål

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup
Weblog: <http://blog.riskoger.net/>
Billedarkiv: <http://bronson.dk/>
Honda RC04/SC01/PC25 - 1984

 
 
Mikkel Christensen (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 05-12-05 16:05

Kenneth Østrup <ksFJERN@skysovs.com> writes:

> (Hvis der er nogen her som har styr på lige denne motor, kan jeg nævne
> at der er fjernet 8 bolte fra toppen og 24 fra bunden af blokken)

Sikker på at alle bolte er ude? (jeg ved ikke hvor mange der skal være,
men 24 lyder som mange). Jeg husker nemlig selv en gang eller 2 hvor
jeg ville have sværget at alle bolte var fjernet...

> Bør jeg bare give den et par på kassen med træklodsen indtil den
> løsner sig, eller?

Tjah, hvis alle bolte er ude ville jeg nok bare finde en større hammer
og så give den hvad den fortjener :)

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.
| -- David Gerard

Armand (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-12-05 17:30

Mikkel Christensen wrote:
> Kenneth Østrup <ksFJERN@skysovs.com> writes:
>
>
>>(Hvis der er nogen her som har styr på lige denne motor, kan jeg nævne
>>at der er fjernet 8 bolte fra toppen og 24 fra bunden af blokken)
>
>
> Sikker på at alle bolte er ude? (jeg ved ikke hvor mange der skal være,
> men 24 lyder som mange). Jeg husker nemlig selv en gang eller 2 hvor
> jeg ville have sværget at alle bolte var fjernet...
> ....hvis alle bolte er ude ville jeg nok bare finde en større hammer

Jeg ville nok sikre mig at alle bolte er fjernet, ved at læse mig til
det i en manual. Der MÅ findes en Haynes-manual over den, og dén kan
lånes på biblioteket!

--
Armand.

Ukendt (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-12-05 18:27



--
P.E.
x112kvik4u(a)dotcomprik.dk
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:mVZkf.2044$Cl2.39645@news000.worldonline.dk...
> Mikkel Christensen wrote:
>> Kenneth Østrup <ksFJERN@skysovs.com> writes:
>>
>>
>>>(Hvis der er nogen her som har styr på lige denne motor, kan jeg nævne
>>>at der er fjernet 8 bolte fra toppen og 24 fra bunden af blokken)
>>
>>
>> Sikker på at alle bolte er ude? (jeg ved ikke hvor mange der skal være,
>> men 24 lyder som mange). Jeg husker nemlig selv en gang eller 2 hvor
>> jeg ville have sværget at alle bolte var fjernet...
>> ....hvis alle bolte er ude ville jeg nok bare finde en større hammer
>
> Jeg ville nok sikre mig at alle bolte er fjernet, ved at læse mig til det
> i en manual. Der MÅ findes en Haynes-manual over den, og dén kan lånes på
> biblioteket!
>
> --
> Armand.


Og mon ikke lige der er en kæde mere du ikke løsnet til feks olie pumpe

Som lige har været det samme igemmen :(((((( og efter ca 500 slag græden og
tuden osv. lige læste lidt i bogen og vupti

--
P.E.
x112kvik4u(a)dotcomprik.dk



Kenneth Østrup (06-12-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 06-12-05 00:20

P.E. wrote:
> Og mon ikke lige der er en kæde mere du ikke løsnet til feks olie pumpe
>
> Som lige har været det samme igemmen :(((((( og efter ca 500 slag
> græden og tuden osv. lige læste lidt i bogen og vupti

Tja, jeg har både den originale værksteds håndbog og Haynes bogen til
motoren. Der er ingen kæde i oliepumpen, den kører direkte med et
tandhjul imod primær akslen.

Jeg tror bare at jeg må gå det hele igennem en gang til

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup
Weblog: <http://blog.riskoger.net/>
Billedarkiv: <http://bronson.dk/>
Honda RC04/SC01/PC25 - 1984

Steen Gruby (06-12-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 06-12-05 00:25

On Tue, 06 Dec 2005 00:19:55 +0100, Kenneth Østrup
<ksFJERN@skysovs.com> wrote:

Hej Kenneth.
>
>Jeg tror bare at jeg må gå det hele igennem en gang til

Prøv lige at se om der ikke er et pat bolte under krumtappens normale
placering.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Kenneth Østrup (06-12-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 06-12-05 00:51

Steen Gruby wrote:
> On Tue, 06 Dec 2005 00:19:55 +0100, Kenneth Østrup
> <ksFJERN@skysovs.com> wrote:
>
> Hej Kenneth.
>
>>Jeg tror bare at jeg må gå det hele igennem en gang til
>
>
> Prøv lige at se om der ikke er et pat bolte under krumtappens normale
> placering.
>

Det er der ikke, jeg har gået hele bunden af blokken igennem mindst 5
gange og sammenlignet antallet af bolte (24) jeg har fået ud med det som
står i værksteds manualen, det stemmer :-|

Jeg har dog ikke kigget den øvre side igennem mere end 2 gange, det vil
jeg lige prøve igen. (selvom jeg også har de 8 bolte som manualen
foreskriver).

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup
Weblog: <http://blog.riskoger.net/>
Billedarkiv: <http://bronson.dk/>
Honda RC04/SC01/PC25 - 1984

Armand (06-12-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-12-05 06:06

Kenneth Østrup wrote:
> Steen Gruby wrote:
>
>>On Tue, 06 Dec 2005 00:19:55 +0100, Kenneth Østrup
>><ksFJERN@skysovs.com> wrote:
>>
>>Hej Kenneth.
>>
>>
>>>Jeg tror bare at jeg må gå det hele igennem en gang til
>>
>>
>>Prøv lige at se om der ikke er et pat bolte under krumtappens normale
>>placering.
>>
>
>
> Det er der ikke, jeg har gået hele bunden af blokken igennem mindst 5
> gange og sammenlignet antallet af bolte (24) jeg har fået ud med det som
> står i værksteds manualen, det stemmer :-|
>
> Jeg har dog ikke kigget den øvre side igennem mere end 2 gange, det vil
> jeg lige prøve igen. (selvom jeg også har de 8 bolte som manualen
> foreskriver).
>

Så skulle den ged jo være kneppet!
Motorblokken er tætnet med flydende pakning og dét virker som klister
når man skal have sagerne adskildt.
Der må være nogle "pry point's" langs skillelinien, hvor du kan få en
stor skruetrækker eller et dækjern ind og vrikke sagerne fra hinanden.
Når der først går hul på bylden er det let nok at skille hele vejen
rundt, og husk at du ikke kan åbne den som et hængslet låg - den skal
lindes nogle mm ensartet hele vejen rundt!!

--
Armand.

Kenneth Østrup (06-12-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 06-12-05 11:10

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:o_8lf.2079$Cl2.41789@news000.worldonline.dk...
> Så skulle den ged jo være kneppet!
> Motorblokken er tætnet med flydende pakning og dét virker som klister
> når man skal have sagerne adskildt.
> Der må være nogle "pry point's" langs skillelinien, hvor du kan få en
> stor skruetrækker eller et dækjern ind og vrikke sagerne fra hinanden.
> Når der først går hul på bylden er det let nok at skille hele vejen
> rundt, og husk at du ikke kan åbne den som et hængslet låg - den skal
> lindes nogle mm ensartet hele vejen rundt!!
>

Jep.

Det handlede om at vippe motoren op så den stod på højkant med bagenden i
vejret.
Der var som du skriver nogle punkter hvorpå jeg kunne "tæve" den med noget
træ imellem.

I værkstedsmanualen anbefaler de dog at man ikke skal bruge en skruetrækker
eller lign. til at vrikke den åben da man kan rissikere at lave ridser som
kan være skyld i senere utæthed. Men alt med måde, det kan gøres forsigtigt
med et tyndt stykke træ eller lign.

Det kan også være en god ide hvis der langsomt er ved at dannes en sprække
lige at tage en hobbykniv og skære pakningsmassen op med.

Hilsen Kenneth Østrup
(som ikke er i nærheden af sin sædvanlige signatur i øjeblikket :( )



Armand (06-12-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-12-05 17:14

Kenneth Østrup wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:o_8lf.2079$Cl2.41789@news000.worldonline.dk...
>
>>Der må være nogle "pry point's" langs skillelinien, hvor du kan få en
>>stor skruetrækker eller et dækjern ind og vrikke sagerne fra hinanden.
>>Når der først går hul på bylden er det let nok at skille hele vejen
>>rundt, og husk at du ikke kan åbne den som et hængslet låg - den skal
>>lindes nogle mm ensartet hele vejen rundt!!
>>
> I værkstedsmanualen anbefaler de dog at man ikke skal bruge en skruetrækker
> eller lign. til at vrikke den åben da man kan rissikere at lave ridser som
> kan være skyld i senere utæthed. Men alt med måde, det kan gøres forsigtigt
> med et tyndt stykke træ eller lign.

Helt rigtigt - Hvad angår pakfladerne; men mange kostruktioner har
Udvendige "pry-points" der er lavet til at man kan få et "brækjern" ind
i og tvinge ½-parterne fra hinanden med "blød vold" frem for slag, og
uden ar komme i berøring med pakfladerne!

--
Armand.

Kenneth Østrup (06-12-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 06-12-05 05:32

Kenneth Østrup wrote:
> Alle boltene på blokken er blevet løsnet *rigtig omhyggeligt* på kryds,
> af modsat rækkefølge som beskrevet for tilspænding i den originale
> værkstedsmanual, men de to halvdele sidder stadigvæk urokkeligt sammen.
>

Sådan, nu er den løs, skulle bare blive ved med at slå

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup
Weblog: <http://blog.riskoger.net/>
Billedarkiv: <http://bronson.dk/>
Honda RC04/SC01/PC25 - 1984

Armand (06-12-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-12-05 16:53

Kenneth Østrup wrote:
> Kenneth Østrup wrote:
>
>>Alle boltene på blokken er blevet løsnet *rigtig omhyggeligt* på kryds,
>>af modsat rækkefølge som beskrevet for tilspænding i den originale
>>værkstedsmanual, men de to halvdele sidder stadigvæk urokkeligt sammen.
>>
>
>
> Sådan, nu er den løs, skulle bare blive ved med at slå
>

Man kan også lettere lægge flere kræfter i, når man er sikker på at det
kun er dét der skal til

--
Armand.

Kai Harrekilde-Peter~ (06-12-2005)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 06-12-05 17:29

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Kenneth Østrup wrote:
>> Kenneth Østrup wrote:
>>
>>>Alle boltene på blokken er blevet løsnet *rigtig omhyggeligt* på kryds,
>>>af modsat rækkefølge som beskrevet for tilspænding i den originale
>>>værkstedsmanual, men de to halvdele sidder stadigvæk urokkeligt sammen.
>>>
>> Sådan, nu er den løs, skulle bare blive ved med at slå
>>
>
> Man kan også lettere lægge flere kræfter i, når man er sikker på at
> det kun er dét der skal til

"Don't force it - use a bigger hammer!"


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste