Bog med forslag til små-ture?
Fra : Thomas

Dato : 04-12-05 13:51

Hej MC-folk.

Findes der nogle gode bøger om små-seværdigheder / naturområder man
besøge, evt. specifikt til MC-folk, så man har en undskyldning for at
køre en tur?

Jeg har søgt lidt hos diverse boghandlere, og der findes jo en del
bøger, men jeg kan ikke lige gennemskue hvad der er crap og hvad der er
brugbart. Har I nogle erfaringer?

Thomas

Fra : Ulvir

Dato : 04-12-05 14:29

Thomas wrote:
> Hej MC-folk.
>
> Findes der nogle gode bøger om små-seværdigheder / naturområder man
> besøge, evt. specifikt til MC-folk, så man har en undskyldning for at
> køre en tur?

Man skal ALDRIG ha' en undskyldning for at køre en tur..

Dit lokal turistkontor kan nok være behjælpelig med at anbefale lokale
seværdigheder, margueritaruter osv. Held og lykke!

Mvh- Ulvir.

Fra : Peter

Dato : 04-12-05 17:01

"Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Man skal ALDRIG ha' en undskyldning for at køre en tur..
>
> Dit lokal turistkontor kan nok være behjælpelig med at anbefale lokale
> seværdigheder, margueritaruter osv. Held og lykke!

Hmmmm, husk at lade cyklen stå før du starter på marguerita ruten

Fra : Nielsen

Dato : 04-12-05 14:37

"Thomas" <neumann@studjur.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men jeg kan ikke lige gennemskue hvad der er crap og hvad der er brugbart.

Her kunne det jo så være smart at anføre, hvorfra disse småture skal udgå
fra.

Ellers kan jeg da anbefale Toscana, Nordkap og Coloradofloden.

/Thomas (men ikke den samme).

Fra : Thomas

Dato : 04-12-05 15:02

Nielsen wrote:

> Her kunne det jo så være smart at anføre, hvorfra disse småture skal udgå
> fra.
>
> Ellers kan jeg da anbefale Toscana, Nordkap og Coloradofloden.
>
> /Thomas (men ikke den samme).

Yes sir - jeg tilslutter mig Nordkapp som et seværdigt sted, men hvis vi
nu starter i Jylland + Fyn.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-05 15:24

"Thomas" <neumann@studjur.dk> wrote in message

> Yes sir - jeg tilslutter mig Nordkapp som et seværdigt sted, men hvis vi
> nu starter i Jylland + Fyn.

Der findes bøger og kort på turistkontorerne om f.eks. marguerit ruterne. Du
kan jo evt. nøjes med det gratis kort og lade dig overraske undervejs.
Men kør nu ordentligt, jeg bruger også de kort til cykelture og vejene er
små, nogle steder.

Poul B-H

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-05 15:34

http://danmark.dk/portal/page?_pageid=34,328803&_dad=portal&_schema=PORTAL

Fra : Biker-Torben®

Dato : 05-12-05 13:01

> [...]
> men jeg kan ikke lige gennemskue hvad der er crap og hvad der er brugbart.

Dette er ganske vist ikke en bog, men www.turtips.dk kan man da godt blive
lidt inspireret af.

www.highways.dk kan også godt bruges til inspiration, synes jeg.

Ellers er der jo Politikens Turen går til ... f.eks. "Turen går til Fyn &
øerne" og "Turen går til Jylland" (www.tgt.dk). Jeg har ikke selv brugt de
to nævnte bøger - til gengæld har jeg brugt "Turen går til Sjælland osv..."
og den kan godt være nyttig i forbindelse med ture.

Hilsen
Biker-Torben®
www.bikertorben.dk
www.mc-rejser.dk

Fra : Thomas

Dato : 05-12-05 14:19

Jeg takker for alle de venlige svar.

Thomas

Fra : Jorgen Gerdorf

Dato : 06-12-05 22:23

> [...]
>
> Jeg har søgt lidt hos diverse boghandlere, og der findes jo en del
> bøger, men jeg kan ikke lige gennemskue hvad der er crap og hvad der er

Hej Thomas.
Så vidt jeg ved findes der ikke en sådan bog over danske MC-turer, men mon
ikke "Touring Nyt" har beskrevet danske MC-turer?

I Sverige (hvor de jo har alt!) har de noget der hedder "BIKEMAP", som er
plastkapslede specielle kort for MC-kørere.
Se http://www.bikemap.se
Hele sverige dækkes af tre kort, som hver koster 139 SEK (svenske kroner) ~
111 DKK (danske kroner).
Kortene har specielle afmærkninger for:
* Gode asfalterede MC-veje,
* Gode og meget kurvede asfalterede MC-veje,
* Grusveje,
* Asfalterede og lige (dvs. kedelige) veje,
* MC-forhandlere med værksted
* Spise- og/eller kaffesteder med telefonnummer og beskrivelse,
* Campingpladser med hytter (med servering og morgenmad),
* Motormuseer med beskrivelse og telefonnumre.

Har selv købt og brugt BIKEMAP over Sydsverige på ture i Skåne.

Hvornår mon der kommer et lignende initiativ i Danmark?

Med venlig hilsen
Jørgen Gerdorf
DKW RT250/2 (1955)

Fra : Thomas

Dato : 06-12-05 22:39

Det var jo lige sådan noget man skulle have på dansk også.

Thomas

Fra : Biker-Torben®

Dato : 07-12-05 09:30

"Jorgen Gerdorf" <jorgen_gerdorf@privat.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
>
> Har selv købt og brugt BIKEMAP over Sydsverige på ture i Skåne.
>
> Hvornår mon der kommer et lignende initiativ i Danmark?

Mht. mc-kort over Sverige er der også "MC Kartan" (www.liber.se/ - skriv "mc
kartan" i søgefeltet). Der er dels en samlet pakke med fem kort, som dækker
hele Sverige (1:600) eller mere detaljerede kort (1:275) over særlige
områder. Jeg har selv pakken, som dækker hele Sverige, og synes, at det
fungerer godt. Også her er særligt mc-egnede veje indtegnet med rødt, samt
alle de øvrige ting nævnt ovenfor. Det smarte ved begge kort er, at de er
solide og vandfaste og lige til at have i en tanktaske eller inde under
jakken.

http://www.motorcyklisterna.org/pdf/mcfolket/kartor4-03.pdf kan man læse
en anmeldelse af fire forskellige mc-kort over Sverige, herunder de to
nævnte.

Og ja, jeg har også tænkt på, at det kunne være rart med noget lignende i
Danmark. Man kan selvfølgelig komme langt ved at følge Marguerit-ruterne,
men der er jo masser af andre mc-venlige veje.

Hilsen
Biker-Torben®
www.bikertorben.dk
www.mc-rejser.dk