|
| Engelsk MC Fra : Jan Bachman |
Dato : 01-12-05 23:34 |
|
En strøtanke:
De ynder jo at køre i venstre side derorvre, og i bilerne sidder
rattet i højre side. Hvordan med en engelsk MC? Sidder alting også
omvendt? Dvs. gashåndtag i venstre side, kobling og gear i højre osv.
Eller er det for langt ude i hampen
/Jan
| |
MKS - 74 (01-12-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 01-12-05 23:39 |
|
On Thu, 01 Dec 2005 23:33:52 +0100, Jan Bachman <jamen@davs.du> wrote:
>En strøtanke:
>
>De ynder jo at køre i venstre side derorvre, og i bilerne sidder
>rattet i højre side. Hvordan med en engelsk MC? Sidder alting også
>omvendt? Dvs. gashåndtag i venstre side, kobling og gear i højre osv.
>Eller er det for langt ude i hampen
Næh-næh du, det er 1. dec ikke 1. april , det asymmetriske lys er
dog omvendt på de engelske.
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
Steen Gruby (01-12-2005)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 01-12-05 23:52 |
|
On Thu, 01 Dec 2005 23:38:52 +0100, MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk>
wrote:
Hej.
>
>Næh-næh du, det er 1. dec ikke 1. april , det asymmetriske lys er
>dog omvendt på de engelske.
Der er nu noget om snakken.
Op til midten / slutningen af 60'erne havde englænderne bremse- og
gearpedal ombyttet.
Flere, bl.a. min Velocette havde 1' opad og resten nedad.
Derefter overgik de til det vi kender i dag.
Der er bygget MC hvor gashåndtaget sidder i venstre side.
Et eksempel er Indian.
Gassen i venstre og tændingen i højre side.
Årsagen skulle i følge myten være at cyklen var bygget til politiet,
og de skulle have højre hånd fri til pistolen
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
MKS - 74 (01-12-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 01-12-05 23:55 |
| | |
Steen Gruby (02-12-2005)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 02-12-05 20:48 |
|
On Thu, 01 Dec 2005 23:55:12 +0100, MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk>
wrote:
Hej Michael.
>
>Pølsesnakken i så fald .
Skidt med at det er pølsesnak, så længe den er historisk korrekt
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
MKS - 74 (02-12-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 02-12-05 20:53 |
|
On Fri, 02 Dec 2005 20:48:01 +0100, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:
>Skidt med at det er pølsesnak, så længe den er historisk korrekt
Ja-ja-ja, jeg ved jo hvordan nogle elsker at snakke om gammelt
skrammel og gamle dage....go ahead knock yourself out .
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
Steen Gruby (02-12-2005)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 02-12-05 20:59 |
|
On Fri, 02 Dec 2005 20:53:00 +0100, MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk>
wrote:
Hej Michael.
>
>Ja-ja-ja, jeg ved jo hvordan nogle elsker at snakke om gammelt
>skrammel og gamle dage....go ahead knock yourself out .
Tjaeh - Vi er jo et par stykker der har været med så længe at vi kan
huske en bredere del af historien - Modsat dem der ikke er nået
længere end til et enkelt mærke fra den opgående sols land
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
MKS - 74 (02-12-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 02-12-05 21:12 |
|
On Fri, 02 Dec 2005 20:59:10 +0100, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:
>Tjaeh - Vi er jo et par stykker der har været med så længe at vi kan
>huske en bredere del af historien
Når man er meget ung og ved en smule er bjerge bjerge, vand er vand og
træer er træer. Når man har studeret og er blevet lærd er bjerge ikke
længere bjerge, vand er ikke længere vand og træer er ikke længere
træer. Når man er blevet viis, er bjerge igen bjerge, vand er vand og
træer er træer.
> - Modsat dem der ikke er nået
>længere end til et enkelt mærke fra den opgående sols land
Når man starter med perfektion behøver man ikke søge længere. .
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
Steen Gruby (02-12-2005)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 02-12-05 21:20 |
|
On Fri, 02 Dec 2005 21:12:00 +0100, MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk>
wrote:
Hej Michael.
>
>Når man starter med perfektion behøver man ikke søge længere. .
Du er sørme ikke bange for at tage munden fuld ))
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
MKS - 74 (02-12-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 02-12-05 21:20 |
| | |
"J.C.Kløve" (03-12-2005)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 03-12-05 07:17 |
|
Steen Gruby wrote:
> On Fri, 02 Dec 2005 21:12:00 +0100, MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk>
> wrote:
>
> Hej Michael.
>
>>Når man starter med perfektion behøver man ikke søge længere. .
>
>
> Du er sørme ikke bange for at tage munden fuld ))
>
ungdommelig kådhed, kalder men det vist..
--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745
*Growing old is mandatory, growing up is an option*
| |
MKS - 74 (03-12-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 03-12-05 11:08 |
| | |
Aragorn Elessar (03-12-2005)
| Kommentar Fra : Aragorn Elessar |
Dato : 03-12-05 11:57 |
| | |
MKS - 74 (03-12-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 03-12-05 12:05 |
|
On Sat, 3 Dec 2005 11:57:16 +0100, "Aragorn Elessar"
<aragornDK@gmailTIGERDYR.com> wrote:
>Så burde du jo køre BMW i stedet!!! ;oD
Jeg vil overveje det når jeg fylder 70 .
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
Jan (02-12-2005)
| Kommentar Fra : Jan |
Dato : 02-12-05 00:22 |
|
>
> Der er nu noget om snakken.
> Op til midten / slutningen af 60'erne havde englænderne bremse- og
> gearpedal ombyttet.
> Flere, bl.a. min Velocette havde 1' opad og resten nedad.
> Derefter overgik de til det vi kender i dag.
Nemlig, min gamle BSA fra '53 havde gear og bremse omvendt, tror i lige det
blev til nogle underlige nedbremsninger el. mangel på samme i starten LoL
jd
| |
Preben Riis Sørensen (02-12-2005)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 02-12-05 00:59 |
|
"Jan" <SPAMa45@SPAMsccd.dk> skrev >
> Nemlig, min gamle BSA fra '53 havde gear og bremse omvendt, tror i lige
det
> blev til nogle underlige nedbremsninger el. mangel på samme i starten LoL
Min Norton havde det også. Og den gearede op, når man havde glemt hvad man
sad på, ret ubehageligt når man gerne ville til at stoppe....
Og for at morskaben skulle være fuldendt, så skulle chokeren være fuldt
trukket for at være slået fra....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Thomas Gulholm (02-12-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Gulholm |
Dato : 02-12-05 08:14 |
|
Preben Riis Sørensen wrote:
> Og for at morskaben skulle være fuldendt, så skulle chokeren være fuldt
> trukket for at være slået fra....
Ja, og husk så at dreje gashåndtaget fremad når du vil give gas ;)
Mvh
Thomas
| |
Carsten Jensen (03-12-2005)
| Kommentar Fra : Carsten Jensen |
Dato : 03-12-05 10:07 |
|
Ja, det kostede nogle ufrivillige stop på min Ariel i starten.
"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:438f8e47$0$8824$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Jan" <SPAMa45@SPAMsccd.dk> skrev >
>> Nemlig, min gamle BSA fra '53 havde gear og bremse omvendt, tror i lige
> det
>> blev til nogle underlige nedbremsninger el. mangel på samme i starten LoL
>
> Min Norton havde det også. Og den gearede op, når man havde glemt hvad man
> sad på, ret ubehageligt når man gerne ville til at stoppe....
>
> Og for at morskaben skulle være fuldendt, så skulle chokeren være fuldt
> trukket for at være slået fra....
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
>
>
| |
Kenneth Østrup (02-12-2005)
| Kommentar Fra : Kenneth Østrup |
Dato : 02-12-05 05:41 |
|
Steen Gruby wrote:
> Der er nu noget om snakken.
> Op til midten / slutningen af 60'erne havde englænderne bremse- og
> gearpedal ombyttet.
> Flere, bl.a. min Velocette havde 1' opad og resten nedad.
> Derefter overgik de til det vi kender i dag.
>
> Der er bygget MC hvor gashåndtaget sidder i venstre side.
> Et eksempel er Indian.
> Gassen i venstre og tændingen i højre side.
> Årsagen skulle i følge myten være at cyklen var bygget til politiet,
> og de skulle have højre hånd fri til pistolen
>
Er der ikke også noget om at kædedrevet på visse modeller plejer at
sidde i højre side i stedet for venstre? - Det er måske mere tilfælde
end reglen.
--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup
Weblog: < http://blog.riskoger.net/>
Billedarkiv: < http://bronson.dk/>
Honda RC04/SC01/PC25 - 1984
| |
Ukendt (02-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-12-05 10:18 |
|
Kenneth Østrup skrev i meddelelsen
<438fd05a$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
>Er der ikke også noget om at kædedrevet på visse modeller plejer at
>sidde i højre side i stedet for venstre? - Det er måske mere tilfælde
>end reglen.
Fnis, Neej sgu'da. Langt de fleste i venstre, og resten til højre. Hvad
mange englændere havde, var koncentrisk ingangs, og udgangsaksel i
gearkassen, dvs. koblingen befandt sig i samme side som sekundærkædedrevet,
uden for sekundærkædehjulet. Genialt forsåvidt at ingen gearhjul var
indkoblet i højgear, og dermed intet tab i gearkassen.
mvh
Orla
| |
Armand (05-12-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-12-05 00:20 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Kenneth Østrup skrev i meddelelsen
> <438fd05a$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
>
>
>>Er der ikke også noget om at kædedrevet på visse modeller plejer at
>>sidde i højre side i stedet for venstre? - Det er måske mere tilfælde
>>end reglen.
>
>
>
> Fnis, Neej sgu'da. Langt de fleste i venstre, og resten til højre. Hvad
> mange englændere havde, var koncentrisk ingangs, og udgangsaksel i
> gearkassen ..... Genialt forsåvidt at ingen gearhjul var
> indkoblet i højgear, og dermed intet tab i gearkassen.
>
á et simpelt planet-gear? :-/
--
Armand.
| |
H. P. Holm (05-12-2005)
| Kommentar Fra : H. P. Holm |
Dato : 05-12-05 06:12 |
|
Armand skrev:
> Orla Pedersen wrote:
>>
>> Fnis, Neej sgu'da. Langt de fleste i venstre, og resten til højre. Hvad
>> mange englændere havde, var koncentrisk ingangs, og udgangsaksel i
>> gearkassen ..... Genialt forsåvidt at ingen gearhjul var
>> indkoblet i højgear, og dermed intet tab i gearkassen.
>>
>
> á et simpelt planet-gear? :-/
Nej, endnu simplere: < http://www.dansmc.com/transdrive1b.jpg>
Princippet er også brugt i Opel biler, f.eks Admiral / Kaptajn fra
1960'erne. Gearkassen kan hyle meget i de lave gear når alting er
slidt op, men der er stille i højt gear!
--
Hans
| |
Ukendt (02-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-12-05 22:21 |
|
> Er der ikke også noget om at kædedrevet på visse modeller plejer at
> sidde i højre side i stedet for venstre? - Det er måske mere tilfælde
> end reglen.
>
Aprilia RS125 har kæden i højre side....
| |
Armand (05-12-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-12-05 00:32 |
|
Rasmus RS50 wrote:
>>Er der ikke også noget om at kædedrevet på visse modeller plejer at
>>sidde i højre side i stedet for venstre? - Det er måske mere tilfælde
>>end reglen.
>>
>
>
> Aprilia RS125 har kæden i højre side....
Sure?
Jeg har svært ved at tro det, eftersom at forgængeren: AF1 havde en-arms
bagsvinger á i venstre side, hvorfor kæden også nødvendigvis måtte side
i venstre side, og jeg regner ikke med at man har skiftet motordesignet
ud sidenhen!?
--
Armand.
| |
Armand (05-12-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-12-05 00:37 |
|
Armand wrote:
> Rasmus RS50 wrote:
>
>>> Er der ikke også noget om at kædedrevet på visse modeller plejer at
>>> sidde i højre side i stedet for venstre? - Det er måske mere tilfælde
>>> end reglen.
>>>
>>
>>
>> Aprilia RS125 har kæden i højre side....
>
>
> Sure?
> Jeg har svært ved at tro det, eftersom at forgængeren: AF1 havde en-arms
> bagsvinger á i venstre side, hvorfor kæden også nødvendigvis måtte side
> i venstre side, og jeg regner ikke med at man har skiftet motordesignet
> ud sidenhen!?
>
Fuck!
Hvornår mon jeg lærer at Google inden jeg kaster mig ud så så kontante
modsigelser
I rest my case!
--
Armand.
(der troede at han havde set nok af RS125'ere til at dén detalje ville
have skinnet i øjnene)
| |
Bill C. (02-12-2005)
| Kommentar Fra : Bill C. |
Dato : 02-12-05 20:39 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:n9vuo1pa4q6vgepfr6q0kdtuh5davpce4l@4ax.com...
> Op til midten / slutningen af 60'erne havde englænderne bremse- og
> gearpedal ombyttet.
..Op til 60'erne var venstre bremse/ højre gearskift nærmest verdensstandard
for motorcykler.
> Derefter overgik de til det vi kender i dag.
Nu bestemmer japanske motorcykelfabrikanterne hvilken af jeres støvler der
skal slides mest.
(Er der virkelig ingen her der ved at japserne også kører på venstre side af
vejen?)
Bill Curran
GS450 GS550
XS650
| |
Steen Gruby (02-12-2005)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 02-12-05 20:47 |
|
On Fri, 2 Dec 2005 20:39:21 +0100, "Bill C." <unicorndk@post.tele.dk>
wrote:
Hej Bill.
>Nu bestemmer japanske motorcykelfabrikanterne hvilken af jeres støvler der
>skal slides mest.
>(Er der virkelig ingen her der ved at japserne også kører på venstre side af
>vejen?)
>
Tyskerne har altid haft gearet i venstre og bremsen i højre, så den
engelske fodstilling var ikke helt "verdensstandard".
Eneste tyske undtagelse jeg kan huske var NSU Konsul der var bygget
til det engelske marked.
Den var på alle måder et misfoster.
Så det er ikke lige japanerne der har sat standard, men gode gamle DIN
- Igen
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ukendt (02-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-12-05 22:08 |
|
Steen Gruby skrev i meddelelsen
<0u81p1lpoun2ao2o71e9bv3bt2ce5hv5cp@4ax.com>...
>Så det er ikke lige japanerne der har sat standard, men gode gamle DIN
>- Igen
Nøeh, det var såmænd et krav fra USA, englændernes sidste vedholdende
marked..... Gad vide om der nogensinde er lavet en standard for EU :-|
mvh
Orla
| |
Steen Gruby (02-12-2005)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 02-12-05 22:49 |
|
On Fri, 2 Dec 2005 22:08:23 +0100, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
Hej Orla.
>
>Nøeh, det var såmænd et krav fra USA, englændernes sidste vedholdende
>marked..... Gad vide om der nogensinde er lavet en standard for EU :-|
>
Jeg kan godt forestille mig at amierne har tvunget englænderne til at
makke ret.
De fik jo maskiner både fra Tyskland og England, så med amerikansk
sans for standardisering var der een der måtte rette ind.
Alle de efterkrigsmaskiner af tysk oprindelse jeg har haft fat i har
haft gearpedalen i venstre side.
Og alle englænderne omvendt.
Gilera fulgte dog England
Jeg har været lidt tilbage i fotoalbummet og kigget før krigen, men
den er lidt svær.
Mange maskiner fra dengang havde gearet på siden af tanken, og jeg har
ikke mange billeder af andet.
Dem jeg har med fodgear er som efter krigen.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ukendt (03-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 03-12-05 09:40 |
|
Steen Gruby skrev i meddelelsen ...
>Jeg har været lidt tilbage i fotoalbummet og kigget før krigen, men
>den er lidt svær.
>Mange maskiner fra dengang havde gearet på siden af tanken, og jeg har
>ikke mange billeder af andet.
Min Triumph NSD fra 1931 har bremse til venstre og gearstang til højre ved
tanken.
mvh
Orla
| |
Armand (05-12-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-12-05 00:28 |
|
Steen Gruby wrote:
>
> Gilera fulgte dog England
De tidlige Laverda 1000 3CL havde også på engelsk vis, så måske at
designet ligesåvel var italiensk :-/
Til de tidlige 3CL'ere fandtes der dog et udvendigt mekanisk
konversations-kit!
--
Armand.
| |
Armand (05-12-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-12-05 00:22 |
|
Steen Gruby wrote:
> On Fri, 2 Dec 2005 20:39:21 +0100, "Bill C." <unicorndk@post.tele.dk>
> wrote:
>
> Hej Bill.
>
>
>>Nu bestemmer japanske motorcykelfabrikanterne hvilken af jeres støvler der
>>skal slides mest.
>>(Er der virkelig ingen her der ved at japserne også kører på venstre side af
>>vejen?)
>>
>
> Tyskerne har altid haft gearet i venstre og bremsen i højre, så den
> engelske fodstilling var ikke helt "verdensstandard".
> Eneste tyske undtagelse jeg kan huske var NSU Konsul der var bygget
> til det engelske marked.
Hva' med "den tyske Triumph": TWN?
--
Armand.
| |
Steen Gruby (05-12-2005)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 05-12-05 00:26 |
|
On Mon, 05 Dec 2005 00:21:45 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
Hej Armand
>
>Hva' med "den tyske Triumph": TWN?
Triumph Werke Nürnberg fremstillede MC til hjemmemarkedet, så de
lignede alle de andre - Gear i venstre- og bremse i højre side
Jeg har faktisk haft en, men da der ikke var nogen papirer på den var
den udelukkende til jordbaneræs.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Preben Riis Sørensen (02-12-2005)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 02-12-05 22:03 |
|
"Bill C." <unicorndk@post.tele.dk> skrev
> (Er der virkelig ingen her der ved at japserne også kører på venstre side
af
> vejen?)
Og at der skal være en lampe der lyser rødt når man kører over 80.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Søren Jim (03-12-2005)
| Kommentar Fra : Søren Jim |
Dato : 03-12-05 03:35 |
|
"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4390b68c$0$8843$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Bill C." <unicorndk@post.tele.dk> skrev
>> (Er der virkelig ingen her der ved at japserne også kører på venstre
side
> af
>> vejen?)
>
> Og at der skal være en lampe der lyser rødt når man kører over 80.
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
lidt OT
Ja eller en klokke der ringer når man køre 100 km/t og ikke 80 km/t
sådan en import ting har jeg haft, det var nu blot ikke en MC men en
bil/minibus
en toyota Lightace med hele 7 soltag ! og køle og ja sågar en isterning
maskine
2 l Diesel Aut og alverden dingenoter......
Mvh Søren i Belfast med 1 stk Honda CBR1k F
----------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 33 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk
| |
Armand (05-12-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-12-05 00:39 |
|
Bill C. wrote:
> (Er der virkelig ingen her der ved at japserne også kører på venstre side af
> vejen?)
Ohhh!
Lammende tungt argument i debatten :-|
--
Armand.
| |
Jes Vestervang (02-12-2005)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 02-12-05 22:30 |
|
Rasmus RS50 <bumbum> writes:
> Aprilia RS125 har kæden i højre side....
Det er der vist også flere crossere og lignende der har.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R (begge med kæde i v. side)
| |
|
|