XENA XN18 Lås (hvad mener i?)
Fra : Danniboy

Dato : 01-12-05 10:56

Så den i THansens katalog. Skivelås med indbygget alarm. Er det værd at
investere i? Og er der nogen af jer der har erfaringer med denne?

Jeg har overvejet at købe en spyball-alarm - men monteringsarbejdet skræmmer
mig en anelse. Er det et stort arbejde at montere sådan en på en CBR600?

/Dan

Fra : Anders Majland

Dato : 01-12-05 12:23

> Så den i THansens katalog. Skivelås med indbygget alarm. Er det værd at
> investere i? Og er der nogen af jer der har erfaringer med denne?

Det er en gammel model som THansn sælger relativt billigt. Alle låse med de
runde nøgler er ikke "sikre nok" da der findes universalværktøj til at låse
dem op. Derfor har Xena og mange andre ændret deres låse til andre
nøglesystemer...

Jeg har købt en Xena XN14 (tror jeg der er) hos THansen. En skivebremselås
kan imho ikke stå alene men er en nem lås når man lige er i fakta (væk 5min)
og bør suppleres med en kæde der kan læse den fast til gadeinventaret når
man parkerer for natten.

> Jeg har overvejet at købe en spyball-alarm - men monteringsarbejdet
> skræmmer
> mig en anelse. Er det et stort arbejde at montere sådan en på en CBR600?

Regn ikke med at en alarm afskrækker en tyv eller at nogen reagerer på en
hylende alarm - Den er kun til gavn hvis du kan høre den med hovedet på
hovedpuden - og i den forbindelse er xena alarmen lige så god som så mange
andre ... En alarm med startspærre er selvffølgelig marginalt bedre da den
forhindre en tyv i at køre fra gerningstedet med en skruetrækker i
tændingslåsen men den kan jo stadig nemt bortføres i en varevogn ...

Kan man være lidt distret efter en lang arbejdsdag og glemme skivelåsen kan
xena alarmen nemt være redningen fra at køre med låst hjul - alene af den
grund synes jeg den er ok. De er tilsyneladende fræst ud af et stykke
rustfrit stål og er af den grund væsenligt stærkere end dem der er støbt i
en alu legering - Abus Buffo er skrækeksemplet på en lås der kan knække bare
af at tabe den eller brækkes op med et koben ....

Efter et tyveriforsøg kunne jeg ikke låse min gamle skivebremselås op (måtte
skære den af med en vinkelsliber - tog <5min) og jeg købte så xena'en da jeg
må erkende at jeg kan glemme låsen - Det har kostet mig en bremseskive på
yamaha'en og også en på apriliaen for et par år siden ....

Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 01-12-05 12:48

Hej

Det er sgu meget smart med alarm på en skivebremselås, da det næsten
eliminere risikoen for at man glemmer at fjerne den inden man kører.

Jeg har har selv en XENA XN14 og den er jeg da rimelig tilfreds med, jeg
havde dog regnet med at jeg kunne bruge den både på skiverne i for og bag,
men den passer desværre kun på baghjulsbremseskiven (det vænnet jeg mig dog
hurtigt til), derudover synes jeg også at den har en lille designfejl:

Når man låser den op, har man under 1 sekund til at fjerne den fra skiven
før alarmen går, det er faktisk svært at nå hvergang selvom man selvfølgelig
bliver bedre til det, heldigvis stopper den i det øjeblik har fjernet den
fra skiven, men den når tit lige at give et bib fra sig,, 2 sekunder ville
være meget mere passende

Der er nok er mange der har forbehold overfor den nøgle den bruger, da det
er et åbent spørgsmål om den kan lirkes op med en kuglepen.

Men ellers virker den til at være i god kvalitet.

Mvh.
Martin Guld Thomsen

Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 01-12-05 12:57

Kiggede lige ind på THansen hjemmeside for at se prisen for en XN18, og med
den forældede "runde" nøgle, må jeg sige at jeg ikke synes den er de 700kr
værd.

For 700kr må det kunne lade sig gøre at få noget en ordentlig
nøglekonstruktion.

Mvh.
Martin Guld Thomsen

Fra : Anders Majland

Dato : 01-12-05 15:10

> For 700kr må det kunne lade sig gøre at få noget en ordentlig
> nøglekonstruktion.

Så køb af den aktuelle generation http://www.xenasecurity.com

Selve låsens konstruktion tror jeg på er "god nok" - og jeg har tillid til
Sold Secure mærket (som ikke længere gives til de runde nøgler - men stadig
står på de gamle låse thansen sælger)

Fra : Pizzabager

Dato : 01-12-05 16:48

> [...]
> fjernet den fra skiven, men den når tit lige at give et bib fra sig,, 2

Kan du nå at fjerne din før den siger en lyd?, min siger sku lyd med det
samme nøglen rør låsen..

men sammen med et par kæder er den fin nok. og som en anden skriver sørge
lyden jo netop for man ikke kører med bremsen på :)

kasper

Fra : Anders Majland

Dato : 02-12-05 09:18

> Kan du nå at fjerne din før den siger en lyd?, min siger sku lyd med det
> samme nøglen rør låsen..

Det kniber lidt for mig at nå - men jeg har gjort det til en vane at holde
hånden over rillerne hvor lyden kommer ud - det dæmper lyden nok til at jeg
ikke tror det generer naboerne væsenligt ..... (I valby har jeg prøvet at
komme hjem med en revnet udstødning klokken 2 om natten - klokken 8 der jeg
skulle afsted igen var fordækket skåret op !)