Et par spørgsmål ang. imorgen..
Fra : Ulvir

Dato : 29-11-05 22:29

Hej gruppe-

Imorgen skal min CMX'er i vinterhi- øv.. Hun skal overvintre in en tør
muret garage med ventilation, så det forhold er iorden..

Men jeg skal ha' skiftet olien ud- (2000 km gammel- altså olien) og derfor
skal motoren køres varm- skal man absolut køre en bette tur i saltet- og
skylle den af bagefter- eller kan jeg nøjes med at køre den varm
stillestående?

Mht. til tømning af karben- kan jeg lade den køre med benzinhanen lukket,
indtil den siger 'put put prut finale' og regne med at karben er tømt?
Eller skal jeg bruge aftapningsskruen for at få de sidste dråber ud?

Efter afvaskning og polering har jeg tænkt at komme lidt 'Syrefri skæreolie'
på en klud og lægge et tyndt film på kromværket. Olien er meget tynd, og
gennemsigtig.
Er det OK med det?

Til sidst har jeg tænkt at komme lidt ekstra luft i dækkene- fyld tanken og
komme 1/3 liter karbsprit i, (10 liter tank)- af med batteriet og lade den
op en gang i måneden med et ½ amp.

Mange spørgsmål- men det er første gang jeg skal opstalde en mc.
Kommentarer og råd tages imod med kyshånd! På forhånd tak!

Mvh- Ulvir.

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 30-11-05 05:04

"Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mange spørgsmål- men det er første gang jeg skal opstalde en mc.
> Kommentarer og råd tages imod med kyshånd! På forhånd tak!

Det er ganske unødvendig at køre motoren varm før olieskift. Lad den bare
stå lidt længere uden bundprop, så den kolde og tykkere olie får længere tid
til at løbe ud. Efter olieskift ville jeg lige starte den, for at få frisk
olie ud i hele motoren.
Hilsen Matthias

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 30-11-05 06:53

> [...]
> derfor skal motoren køres varm- skal man absolut køre en bette tur i
> saltet- og skylle den af bagefter- eller kan jeg nøjes med at køre

Du kan godt køre den varm stillestående. Bare lad den stå i tomgang til
krumtapjuset er så varmt du brænder fingrene på det. Så er olen tynd og den
tømmes effektivt og hurtigt.

Hvis ikke du har lyst til at tømme dine svømmehuse så er "kør tør" metoden
ok.

Ellers lyder det somem din Honda får deluxe vinteropbevaringen.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Jan

Dato : 30-11-05 09:11

> Hvis ikke du har lyst til at tømme dine svømmehuse så er "kør tør" metoden
> ok.

Jeg undre mig over at så mange anbefaler at tømme karburatorene når "cyklen"
opstaldes i kolde garager, da de fleste dele i karburatoren er af aluminium
skulle man da mene den har bedst af at være fyldt så der ikke opstår iring i
den, jeg er fuldt ud klar over at benzinen fordamper efterhånden og
efterlader en kage af olie el. lign, men det må da alt andet lige være bedre
at rense karburatoren til foråret istedet for at have det slid som en
eventuel iring helt sikkert vil give.

Eller er der en anden grund??

jd

Fra : Peter Graff

Dato : 30-11-05 10:47

Hej Ulvir

Vask cyklen grundigt.

Kør motoren varm i tomgang. Vent lidt Tøm olien af og i med den nye. Fyld
tanken op.
Personligt ville jeg aldrig smøre noget (motorcykeldele) ind i olie, da
det olie du ikke får tørt af vil blive brændt af der hvor det ligger tilbage
og fordi det tiltrækker skidt og snavs.

Med hensyn til at tømme karburatorene, hvad skulle det gavne det eneste jeg
kan se er at evt. O-ringe og pakninger tørrer ud.

MVH

Peter Graff