Kineser/Italiener nyt !
Fra : Futte & Co.

Dato : 28-11-05 21:57

Iflg. tysk mc presse er Benelli overtaget af kinesiske Qianjaing.
Ikke for at flytte Benelli produktionen til Kina, men for at få fodfæste
i europa. Endelig nævnes at TnT 1130 sættes i produktion.

--

Jørgen, Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F, den fine, skadede, årgang 1975

Fra : Hekto

Dato : 28-11-05 23:07

> Iflg. tysk mc presse er Benelli overtaget af kinesiske Qianjaing.
> Ikke for at flytte Benelli produktionen til Kina, men for at få
> fodfæste i europa. Endelig nævnes at TnT 1130 sættes i produktion.

*LOL* en Itaneser eller en Kaneliener?

Ja, det bliver jo spændende at se hvad det ender med!
Kunne ellers godt lide stellet på Benelli'en!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-11-05 23:05

On Mon, 28 Nov 2005 23:07:20 +0100, "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13>
wrote:

Hej Hekto.

>*LOL* en Itaneser eller en Kaneliener?

Bær over med dem, det er jo ikke nogen helligbrøde.
Hvis ikke Yankee'rne havde grebet ind i Ducati's liv havde vi ikke
været helt så kry
Yancati )))

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 28-11-05 23:26

> Bær over med dem, det er jo ikke nogen helligbrøde.
> Hvis ikke Yankee'rne havde grebet ind i Ducati's liv havde vi ikke
> været helt så kry
> Yancati )

Orrrk ja!
Et eksklusivt mærke og så kenesere! Det bliver da spændende at se hvad
der kommer ud af det!

Jeg holder mig dog til gode klassiske europæiske mærker ... der bliver
holdt oppe af olie-dollaser!

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 30-11-05 21:24

Hekto wrote:

> [...]
> der kommer ud af det!

> Jeg holder mig dog til gode klassiske europæiske mærker ... der bliver

Hmm... Cagiva gruppen er da ejet af et Malaysisk firma (proton) så der kan
komme meget godt ud af østens pengemænd

/
Jesper

Fra : Hekto

Dato : 01-12-05 09:08

Jesper Pedersen wrote :
> Hmm... Cagiva gruppen er da ejet af et Malaysisk firma (proton) så der kan
> komme meget godt ud af østens pengemænd

Lige netop Cagiva er ikke det bedste eksempel.
Castiglioni startede med småmekanik, så lavede de motorcykler, købte
Ducati, CZ, Husquarna og lidt til. De lavede motorcykler meget
omhyggeligt og havde store planer.
Det varede ca. 10 år, og så var kassen tom. I dag er cagiva en skygge
af hvad det var.

Fra : Per

Dato : 29-11-05 06:36

"Futte & Co." <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> skrev i en meddelelse
> Iflg. tysk mc presse er Benelli overtaget af kinesiske Qianjaing.
> Ikke for at flytte Benelli produktionen til Kina, men for at få fodfæste i
> europa. Endelig nævnes at TnT 1130 sættes i produktion.

Det bliver så spændende at se om priserne bliver sat helt vildt ned - en
besparelse på 50% er vel ikke urealistisk.

Og så forstummer diskussionen om kinesisk kvalitet vel - den har jo været
oppe og vende et utal af gange her i gruppen efterhånden.

/Per

Fra : Allan K. Poulsen

Dato : 29-11-05 10:59

> [...]
>
> Og så forstummer diskussionen om kinesisk kvalitet vel - den har jo været
> oppe og vende et utal af gange her i gruppen efterhånden.

Jeg har nu altid været lidt forelsket i Benelli. Især deres Tornado Tre og
hvis jeg ikke skulle skifte Falcoen ud med en RSV Mille blev det sikkert en
Benelli. De har et dejligt design, samtidig er de ikke en cykel, man ser på
hvert gadehjørne som det er tilfældet med de fleste Suzuki, Yamaha og
Hondamodeller. Dog har Benellis skrantende økonomi været en faktor, der
kunne få mig til at holde fingrene fra mærket. Såfremt kinøjserne får held
med at stable en solid og bæredygtig produktion på benene her i Europa,
ville det være med til, at jeg atter ville overveje købet af en Benelli.
Måske kineserne er klar over, at deres podukter i Kina ikke tages alvorligt
mht. kvalitet, hvorfor de beholder produktionen i Europa, og forhåbentlig
forstår at beholde kvaliteten i produktion samt designet.

Mvh,

Allan
Aprilia SL1000 Falco

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 29-11-05 11:48

"Per" <mesked@hotmail.com> writes:

> Og så forstummer diskussionen om kinesisk kvalitet vel - den har jo
> været oppe og vende et utal af gange her i gruppen efterhånden.

Ja, alle er vel enige om at de ikke kan lave motorcykler?

--
Mikkel | You need only two tools: WD-40 and gaffer tape.
motortosse.dk | If it doesn't move and it should, use WD-40.

Fra : Marni

Dato : 29-11-05 12:09

Det hedder duct tape, ikke "gaffer". Hvis du vil tale fremmedsprog

Martin.

Fra : Harry Teicher

Dato : 29-11-05 12:49

Marni skrev:

> Det hedder duct tape, ikke "gaffer". Hvis du vil tale fremmedsprog

Gaffer tape (also, gaffer's tape, gaffa tape, or gaff tape) is a tough,
fabric backed adhesive tape used in the movie and entertainment
industry. The tape is manufactured in many colours, including
fluorescent and custom colours, but the most commonly seen variety is
matte black, since this blends in with the typical stage floor of a
theatre. While the tape has a strong adhesive and is difficult to break
by pulling, it is easily torn by hand along either axis and generally,
though not always, leaves little residue when removed (unlike duct
tape).
Duct tape is a strong, fabric-based, multi-purpose adhesive tape,
usually silver or black in color, although many other colors, including
transparent, are also available, and is usually 1.88 inches wide. It
was originally developed during World War II in 1942 under the name
"Duck Tape" as a waterproof sealing tape for ammunition casings.
Duct tape is found in many people's tool kits. Its versatility and
holding power are evidenced by its humorous nickname in engineering
circles: "the ultimate material". Another frequent joke (referenced
below) is that a handyman needs only two tools: duct tape for
"sticking" and the lubricant WD-40 for "unsticking".
The Duct Tape Guys (Jim Berg and Tim Nyberg) as of 2005 have written
seven books about Duct Tape. Their bestselling books have sold over 1.5
million copies and feature real and wacky uses of duct tape. In 1994
they coined the phrase, "It Ain't Broke, It Just Lacks Duct Tape".
Added to that phrase in 1995 with the publication of their WD-40 Book
was, "Two rules get you through life: If it's stuck and it's not
supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be,
duct tape it".

....så burde den være på plads

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 29-11-05 14:15

"Harry Teicher" <harry_teicher@yahoo.com> writes:

> Gaffer tape is a ...
[ ... ]
> [...]
> of their WD-40 Book was, "Two rules get you through life: If it's
> stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and

*LOL* ja, den var frit fra hukommelsen, men jeg huskede tydeligvis ikke
de subtile forskelle på duct og gaffer tape :) Nå, det var også på tide
at skifte den.

(iøvrigt nogle morsomme bøger om tape og WD40!)

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 30-11-05 01:42

Mikkel Christensen wrote:
> [...]
> at skifte den.
>
> (iøvrigt nogle morsomme bøger om tape og WD40!)

Du har set for meget MacGyver har du.

Kenneth Østrup
Weblog: <http://blog.riskoger.net/>
Billedarkiv: <http://bronson.dk/>
Honda RC04/SC01/PC25 - 1984
-----------------------> STOR MacGyver fan! <------------------

Fra : Ivar

Dato : 29-11-05 22:00

Futte & Co. skrev:

> Iflg. tysk mc presse er Benelli overtaget af kinesiske Qianjaing.

Det hænger fint sammen. Kineserne, der kopierer alt hvad de ser,
opkøber Benelli. Benelli skabte sig et navn ved at kopiere japanske
Hondas 4-cylindrede motorer. Japanerne kom ind i motorcykel-branchen
ved at kopiere englænderne.
Først tjener man penge ved at kopiere, og så slår man til.

Hvad mon der der sker på motorcykel-markedet, når kineserne begynder
at sælge højtydende superbiks til 100.000 DKK.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://www.mesnews.net/chargement-gb.php

Fra : MKS - 74

Dato : 29-11-05 22:02

On Tue, 29 Nov 2005 22:00:12 +0100, "Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

>Hvad mon der der sker på motorcykel-markedet, når kineserne begynder
>at sælge højtydende superbiks til 100.000 DKK.

Jeg skal ikke ha' noget biks, super eller ej .

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/

Fra : Hekto

Dato : 29-11-05 22:29

> Hvad mon der der sker på motorcykel-markedet, når kineserne begynder
> at sælge højtydende superbiks til 100.000 DKK.

Hyosung???

Fra : Ivar

Dato : 29-11-05 23:03

Hekto skrev:

> Hyosung???

Ja, hvorfor ikke?
I 50'erne var japanske biler og motorcykler så ringe, at man
sagde, at man ikke ville give dem til ens værste fjende.

I 1960 var Honda en vittighed, i 1970 havde de det hele!

Ivar Magnusson

--
MesNews, dansk version: http://www.mesnews.net/chargement-gb.php

Fra : Hekto

Dato : 30-11-05 11:54

Ivar brought next idea :
> Ja, hvorfor ikke?

Der er vist nogenlunde enighed om at selv om Hyosung er en Suzuki-klon,
er den ikke helt så heldig som den model den udgik fra (SV650) - slet
ikke den danske pris taget i betragtning.

En Benelli produceret i Kina ville nok lide samme skæbne, formoder jeg.
Kinesercykler produceret i europa, vill blive for dyre sammenlignet med
deres teknologiske stade.
Det bedste ville være hvis de bare investerede, og ikke forsøgte at
'bytte' varer/teknologi.

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-05 19:11

Ivar skrev i meddelelsen ...

>I 1960 var Honda en vittighed, i 1970 havde de det hele!

Så Honda 246 ohc Dream var en vittighed ?! Næeh, den var såmænd bare for
dyr, (samme pris som en 650 cm³ englænder), havde samme performance som en
500 cm³ tysker eller englænder, og så havde Honda elstart.

Hverken Honda eller englænderne solgte særligt godt i europa, derfor var
focus på USA, og der syntes man bestemt ikke at Honda var en vittighed.

mvh
Orla

Fra : Ivar

Dato : 30-11-05 21:47

Orla Pedersen skrev:

> Så Honda 246 ohc Dream var en vittighed ?!

Honda CB 72 Dream (247 ccm) kom i 1962. Den var med til at gøre Honda
kendt, som producent af små hurtige maskiner. I 50'erne var der ingen
der kunne drømme om at importere motorcykler fra Japan til Danmark.

CB 72 Super Sport var den første Honda (med blot nogenlunde styktal) på
det danske marked. Den kostede i 1962 5.440,- kr. En 650 ccm BSA Rocket
Goldstar kostede ca. 11.000,-, en Triumph Bonneville kostede
ca. 9.400,- kr.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://www.mesnews.net/chargement-gb.php

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-11-05 22:10

On Wed, 30 Nov 2005 21:46:52 +0100, "Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

Hej.

> [...]
>det danske marked. Den kostede i 1962 5.440,- kr. En 650 ccm BSA Rocket
>Goldstar kostede ca. 11.000,-, en Triumph Bonneville kostede

Nu syntes jeg også at det er en meget ligeværdigt at sammenligne en
gang bøttejern som en CB72 med en topmodel som BSA RGS og ædelt blod
som Triumph Bonneville.
Jeg tror jeg vil kalde det æbler og pærer ,-)

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ivar

Dato : 01-12-05 19:25

Steen Gruby skrev:

> Nu syntes jeg også at det er en meget ligeværdigt at sammenligne en
> gang bøttejern som en CB72 med en topmodel som BSA RGS og ædelt blod
> som Triumph Bonneville.
> Jeg tror jeg vil kalde det æbler og pærer ,-)

Det var blot for at vise at det ikke var rigtig at en Honda i
begyndelsen af 60'erne kostede det samme som en engelsk 650 ccm.
(læs tråden)
Den holdning du udviser er meget lig den gennerelle holdning
om engelske og japanske maskiner i begyndelsen af 60'erne.
Men i begyndelsen af 70'erne var rollerne byttet om. Alle ville
have japanske maskiner og ingen ville have de engelske.
De engelske forsvandt mærker som dug for solen - først Triumph, så BSA
og endelig Norton.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://www.mesnews.net/chargement-gb.php

Fra : Hekto

Dato : 01-12-05 20:13

> De engelske forsvandt mærker som dug for solen - først Triumph, så
> BSA
> og endelig Norton.

Ja, for de nægtede at produktudvikle!
Da de endelig lavede nye motorer og modeller var det forsent. Bandit og
Fury var deres sidste suk!
De kunne ikke hamle op med de 'moderigtige' fra Japan.

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-12-05 20:19

On Thu, 01 Dec 2005 19:24:57 +0100, "Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

Hej Ivar.

>Det var blot for at vise at det ikke var rigtig at en Honda i
>begyndelsen af 60'erne kostede det samme som en engelsk 650 ccm.
>(læs tråden)

Tjaeh, men de modeller du har valgt at sammenligne med er de absolutte
topmodeller fra dengang, og dermed stinkende dyre.
Der fandtes meget billigere 650 cc maskiner fra begge fabrikker og de
var nede i ca. 7500 Kr.

>Den holdning du udviser er meget lig den gennerelle holdning
>om engelske og japanske maskiner i begyndelsen af 60'erne.

Det bunder måske at jeg kørte MC dengang og har oplevet den tid.
På mit ydmyge køretøj stod der Velocette, og at jeg skulle drømme om
en riskoger henhører under Füchel & Quist.
Jeg har en japansk MC - Ikke fordi den er noget særligt, men den er et
stykke historie da den er en af de få modeller der er bygget med
turbolader.
Den kører ikke ret meget.
XN85 er en museumsgenstand som selv ikke dens skaber vil kendes ved,
hvorfor reservedele er en by i Rusland
Mit foretrukne køretøj er en Ducati.
Det er det tætteste man kommer en anstændig europæisk MC til hvilken
jeg har samme glæde ved ejerskabet som jeg havde til min Velocette.
Men stadig: Skulle jeg vælge mellem en hvilken som helst japansk MC
fra dengang og en engelsk røg japaneren på dumpen
Og er det en nutidig maskine vi taler om står den på Ducati, MV
Agusta, BMW eller måske Triumph.

>Men i begyndelsen af 70'erne var rollerne byttet om. Alle ville
>have japanske maskiner og ingen ville have de engelske.

En analyse fra dengang viste at det hovedsagentlig var pga.
bekvemmeligheds- og designfinesser at japanerne vandt slaget.
Den væsentligste var selvstarteren
Det var bestemt ikke pga. holdbarheden at de vandt det slag.
Det håndværksmæssige var langt hen af vejen en diskutabel sag.
Det er først efter at computeren har blandet sig i design og beregning
at japanerne har opnået et anstændigt udseende og en rimelig
holdbarhed.
Og stadig er der modeller der har helt åbentlyse børnesygdomme som
dårlige knaster, svage lejer, elendige gearkasser og rust i lange
baner.
Retfærdighedsvis skal siges at det er blevet bedre.

>De engelske forsvandt mærker som dug for solen - først Triumph, så BSA
>og endelig Norton.

BSA forsvandt for stedse.
Triumph har eksisteret hele tiden under forskelligt ejerskab og er de
seneste år opstået af asken som en anden Fugl Phønix - Faktisk syntes
jeg de gør det godt.
Norton havde en kort periode tilbage på arenaen hvor de producerede et
mindre antal MC med Wankel motor.
Det blev aldrig nogen succes.
At englænderne har opgivet at deltage i MC fremstillingen, betyder jo
ikke nødvendigvis at det japanerne fremstiller er kvalitet.
Der er bare nok af det

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ivar

Dato : 01-12-05 21:09

Steen Gruby skrev:

> En analyse fra dengang viste at det hovedsagentlig var pga.
> bekvemmeligheds- og designfinesser at japanerne vandt slaget.
> Den væsentligste var selvstarteren

Helt sikkert. CB750F vandt pga af teknik - selvstarter, skivebremser,
motor der ikke dryppede olie, 4 cylindre der spandt som en mis,
fremfor de engelske med 2 eller 3 cylindre hoppede og buldrede (det
sidste kan måske i dag være svært at forså for nogle, hvor det igen er
blevet moderne at en motorcykel skal give lyd fra sig)

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://www.mesnews.net/chargement-gb.php

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-05 20:45

Ivar skrev i meddelelsen ...

>Det var blot for at vise at det ikke var rigtig at en Honda i
>begyndelsen af 60'erne kostede det samme som en engelsk 650 ccm.
>(læs tråden)

Det ville have været mere rimeligt at sammenligne med en "almindelig" BSA
A10 og en Triumph Thunderbird, men så havde tallene nok ikke set så "flotte"
ud :-|

Æbler og pærer......

mvh
Orla

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-05 22:26

Ivar skrev i meddelelsen ...

>Honda CB 72 Dream (247 ccm) kom i 1962. Den var med til at gøre Honda
>kendt, som producent af små hurtige maskiner. I 50'erne var der ingen
>der kunne drømme om at importere motorcykler fra Japan til Danmark.

Det er da muligt at der gik to år før den kom til Danmark. Min reference er
Erwin Tragatsch.

mvh
Orla

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-05 22:22

Ivar skrev i meddelelsen ...

> Benelli skabte sig et navn ved at kopiere japanske
>Hondas 4-cylindrede motorer.

Nå-nå ?! Benelli havde nu 4 cylindrede rækkemotorer længe før Honda blev
tør bag ørene. Fine DOHC 250 cm³ motorer i halvtredserne.

mvh
Orla

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-11-05 23:03

On Tue, 29 Nov 2005 22:22:15 +0100, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Nå-nå ?! Benelli havde nu 4 cylindrede rækkemotorer længe før Honda blev
>tør bag ørene. Fine DOHC 250 cm³ motorer i halvtredserne.

Du har helt ret.
Japanerne er skrubbelløse plagiatorer

AJS supercharged V4 - 1939
Ariel square four - 1958
Nimbus Kakkelovnsrør - 1926
Henderson række 4 - 1913
Gilera
MV agusta
Rækken af 4 cyl. MC fra før Japan fik startet kopimaskinen er
alenlang.

Japan go home

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ivar

Dato : 29-11-05 23:37

Steen Gruby skrev:

> AJS supercharged V4 - 1939
> Ariel square four - 1958
> Nimbus Kakkelovnsrør - 1926
> Henderson række 4 - 1913
> Gilera
> MV agusta
> Rækken af 4 cyl. MC fra før Japan fik startet kopimaskinen er
> alenlang.

Det var da en håbløs kommentar!
Du mener altså, at fordi at der er nogen der har lavet en fircylindret
motor, kan man ikke kopiere. Hvad vil du sige med din liste?

Hondas første 4-cylindrede motor var helt deres egen konstruktion.
Det var i 1968, da havde japansk motorcykelindustri rejst sig af støvet.

Benelli kopierede Hondas motorer i begyndelsen af 70'erne, det
er der ingen tvivl om. Dækplade etc. blev ændret, men grundlæggende
var det samme konstruktion.

Her er lidt billeder, hvis du kan finde eksplodere tegninger er
det tydeligere.

http://www.motorcyclespecs.co.za/Gallery/Benelli%20500%20Quattro%20%202.jpg
http://www.bike70.com/moto7585/CB500.jpg

http://www.motorcyclespecs.co.za/Gallery/Benelli%20500%20Quattro%20%201.jpg
http://www.ama-cycle.org/vmd/2005/images/auctionpreview/CB500-44.jpg

NB: hvis du tror at japanerne ikke startede med at lave dårlige
kopier af europæiske biler og motorcykler, er din viden om japansk
motorcykelhistorie så blank som et hvidt stykke papir.

Ivar Magnusson

--
MesNews, dansk version: http://www.mesnews.net/chargement-gb.php

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-11-05 23:55

On Tue, 29 Nov 2005 23:37:24 +0100, "Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

Hej Ivar.

>Det var da en håbløs kommentar!

Ja, men jeg er da håbeløs.
Det troede jeg var almindeligt kendt

>Hondas første 4-cylindrede motor var helt deres egen konstruktion.
>Det var i 1968, da havde japansk motorcykelindustri rejst sig af støvet.

Så vidt jeg husker lavede Honda fire og seks cylindrede MC i 1965.
Jim Redman vandt alt hvad der kunne vindes på Honda i 1966.

>Benelli kopierede Hondas motorer i begyndelsen af 70'erne, det
>er der ingen tvivl om. Dækplade etc. blev ændret, men grundlæggende
>var det samme konstruktion.

Det betvivler jeg ikke.

>NB: hvis du tror at japanerne ikke startede med at lave dårlige
>kopier af europæiske biler og motorcykler, er din viden om japansk
>motorcykelhistorie så blank som et hvidt stykke papir.

Jeg mener, uden problemer, at kunne huske den tid.
Jeg husker at vi vred os af grin da CB72 kom til Danmark.
At anskaffe sådan en når man kunne få en anstændig europæisk MC
nærmede sig forrædderi
Det kan godt være jeg er gammel, men hukommelsen er stadig OK.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-12-05 17:45

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> Så vidt jeg husker lavede Honda fire og seks cylindrede MC i 1965.
> Jim Redman vandt alt hvad der kunne vindes på Honda i 1966.

Nemlig.
Deres 125cc 4takt RR cykel var 5-cylindret, og 250'eren var 6 cylindret. De
gik en forfærdelig masse rpm (16-18.000) og vandt VM. Det blev slutningen på
MV Agustas dominans gennem en årrække.

> [...]
> nærmede sig forrædderi
> Det kan godt være jeg er gammel, men hukommelsen er stadig OK.

Og mange af den type cykler har kunnet opleves på Nippon Tsudoi træf i
Randers i mange år, de ankommer dog typisk på trailer. Modsat englændere,
danskere og amerikanere fra samme periode er der nemlig ikke rigtig nogen
der kører på dem.

Rittig

Fra : Hekto

Dato : 30-11-05 00:02

> [...]
>
> Benelli kopierede Hondas motorer i begyndelsen af 70'erne, det
> er der ingen tvivl om. Dækplade etc. blev ændret, men grundlæggende

Hmmmm .... jeg synes nu mere den ligner en kawasaki???

Umiddelbart tror jeg ikke det kan betale sig at kopiere en motor sådan
1:1. Alene japanernes forkærlighed for specialstumper, og de europæiske
fabrikkers ditto for metriske stumper vil kræve at der redesignes en
del.
Man kunne også forestille sig at de simpelthen lavede den på licens
eller lignende.
En sidste mulighed er at man nok ikke kan få en 4-cyl. luftkølet
rækkemotor til at se voldsomt anderledes ud? De har måske skævet til
den; men ikke nødvendigvis kopieret den direkte.

- egentlig kan det være ligemeget! Resultatet var vist noget kluns, som
de ikke vandt markedsandele på.

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-12-05 17:49

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse

> [...]

> 1:1. Alene japanernes forkærlighed for specialstumper, og de europæiske
> fabrikkers ditto for metriske stumper vil kræve at der redesignes en

Benelli lavede faktisk kopier af Honda-motorer, ikke 1:1 men tæt på. 750 SEI
er en CB500F med et par ekstra cylindre klasket på, og vupti: Så var det
pludselig en eksotisk prestige-cykel!

Anderledes med Gasgas' (spansk) første enduro-racere, de var en ret tro kopi
af KX250 med CR250 motor. Mange af reservedelene fra de to japanere passede
direkte på Gasgas'en. Al KX plast kunne monteres uden ændringer, og
svinghjulet fra CR250 passede også direkte på.

Måske kan det ikke betale sig, men det ved du så nok mere om end dem

Rittig

Fra : Hekto

Dato : 01-12-05 20:18

> Måske kan det ikke betale sig, men det ved du så nok mere om end dem

Det kommer jo an på hvad der indgår af småstumper. Jeg kunne bare
forestille mig at det eneste der måske var rigtg værd at kopiere var
knaster, gearkasse om måske krumtappen. Det er jo regnearbejdet og
forsøgene der er en stor del af udviklingsomkostningerne.

Benelli vinklede jo også cylinderne lidt fremad på deres 'kopi'.

Fra : Ivar

Dato : 29-11-05 23:09

Orla Pedersen skrev:

> Nå-nå ?! Benelli havde nu 4 cylindrede rækkemotorer længe før Honda blev
> tør bag ørene. Fine DOHC 250 cm³ motorer i halvtredserne.

Prøv at kig på de motorer de lavede i 70'erne og 80'erne.
250 Quattro, 254 Quattro og 500 Ouattro det er tro kopier af Hondas
fircylindrede motorer fra omkring 1970 (CB350, CB500 og CB750).
De satte 2 ekstra cylindre på 750 Sei og 900 Sei, nok den bedst
kendte Benelli gennem tiderne, men Honda teknik var det.

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du med Outlook Express mangler:
yEnc, XFace/Face, automatisk synkronisering mm.

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-05 18:59

Ivar skrev i meddelelsen ...

>Prøv at kig på de motorer de lavede i 70'erne og 80'erne.
>250 Quattro, 254 Quattro og 500 Ouattro det er tro kopier af Hondas
>fircylindrede motorer fra omkring 1970 (CB350, CB500 og CB750).

Tjae, Honda lavede ikke en 250 four, Benelli topstykket på 231 var ikke så
lidt anderledes end CB350F CB500F'en tiltede Benelli lige cylindrene en
10-15° fremad, Sei'en fik generatoren flyttet. Benelli tog et koncept og
lavede en lignende cykel, faktisk tror jeg ikke at der er en stump, der kan
flyttes fra den ene til den anden.... (Armand, Du har haft fingrene i begge
?)

Laverda's SFC750 lignede også Honda's CB72/92, men at kalde det en kopi af
Honda ville være langt ude.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 01-12-05 20:17

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> flyttes fra den ene til den anden.... (Armand, Du har haft fingrene i begge

Jeg har (endnu) ikke flyttet rundt, hhv. finmålt; men det er indlysende
klart at 500 Quattro og 750 Sei, er direkte kopier af CB500 :-|
Ser man på gearskifte-mekanismen (á skiftegaflerne siddende udenpå
skiftetromlen) er der ingen tvivl - Det er få andre konstruktioner (om
nogen overhovedet) der bruger dette integrerede design!

Faktisk går jeg i mit stile sind og afventer den dag hvor det kommer for
dagen hvorfor at Honda tolererede sådan en kopieren af deres enestående
500'er - Måske ér svaret vitterligt at Benelli byggede på licens :-/
En Kinesisk overtagelse kan måske være den begivenhed der får arkiverne
åbnet for den slags detaljer :-/

Til gengæld finder jeg at selvom man på 900'eren atter flyttede
generatoren ned på enden af krumtappen, så er Benelli dem der, på 750
Sei, introducerede designet med generatoren bag cylindrene - Ligesom man
ser på stort set alle motorer idag :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-05 21:33

Armand skrev i meddelelsen ...

> [...]
>skiftetromlen) er der ingen tvivl - Det er få andre konstruktioner (om
>nogen overhovedet) der bruger dette integrerede design!

En BM33 detalje. En utrolig stiv konstruktion i øvrigt.

> [...]
>500'er - Måske ér svaret vitterligt at Benelli byggede på licens :-/
>En Kinesisk overtagelse kan måske være den begivenhed der får arkiverne

Jeg tror netop at Honda har måttet indse, at selvom konceptet var kopieret,
så var hver del alligevel tegnet om/redesignet, a den ændrede cylindervinkel
på krumtaphuset, og derfor har de ikke kunnet røre Benelli.

> [...]
>generatoren ned på enden af krumtappen, så er Benelli dem der, på 750
>Sei, introducerede designet med generatoren bag cylindrene - Ligesom man

Og CBR'en er tilbage på krumtappen. Det er som om den komponent ikke rigtigt
kan finde hvile... :-|

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 05-12-05 00:08

Orla Pedersen wrote:

> Og CBR'en er tilbage på krumtappen. Det er som om den komponent ikke rigtigt
> kan finde hvile... :-|

Jeg har sagt det før: Jeg fatter ikke at den lavteknologiske dynge kunne
vælte 750-superbike klassen :-|

--
Armand.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 05-12-05 17:31

> Jeg har sagt det før: Jeg fatter ikke at den
> lavteknologiske dynge kunne vælte 750-superbike klassen
> :-|

Så så...Der er jo ingen grund til at udstille det vel?
Hvis en CBR havde været en kawasaki havde du ikke undret dig så meget, havde
du?
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Armand

Dato : 05-12-05 17:53

Armand wrote:

> Jeg har sagt det før: Jeg fatter ikke at den lavteknologiske dynge kunne
> vælte 750-superbike klassen :-|

Ups! 750-supersport (á std. materiel) it is!

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 30-11-05 11:32

Ivar wrote:
Det er kopi-ister hele bundtet, alle til hobe!

*Alphonse Beau de Rochas*, se han var original - firtakt motoren
patenteret 1862

*Gottlieb Daimler* var original - første motorcykel 1865

*Wilhelm Maybach* , var original - 4 cylindret 4-takt motor 1890

Resten - kopi-ister,
og er det forresten ikke forrygende ligegyldigt så længe vi alle har et
knippel godt jern at køre på - med de forskelle de nu har :-/

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 30-11-05 16:52

J.C.Kløve wrote:
> [...]
> og er det forresten ikke forrygende ligegyldigt så længe vi alle har et
> knippel godt jern at køre på - med de forskelle de nu har :-/

Ja, der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken igen, medmindre
der er en god grund til det.
Hvis jeg skulle "opfinde" min egen motorcykel, ville jeg da også kigge
på andre modeller som udgangspunkt, for ikke at falde ned i de samme
faldgrupper andre har kæmpet med for 50-140 år siden...

Som man *kan* sige:
"man er et fjols hvis man ikke lærer af sine egne erfaringer men man er
komplet håbløs hvis man ikke lærer af andres"

Det er jo os som forbrugere, der bestemmer om de kan få noget ud af at
lave en "tro kopi".

Fra : Harry Teicher

Dato : 30-11-05 09:48