Erfaringer med Varme i håndtagene?
Fra : Sean Koch Nyekjær

Dato : 27-11-05 21:26

Da det er blevet pisse koldt for fingrene at køre på mc har jeg
overvejet at købe varme til håndtagene på knallerten...
Er det godt kan man virkelig mærke en forskel?

Jeg har tænkt på at købe det her sæt ved louis.de:
http://www.louis.de/_209821f30eab263a85df9f09c5b65df7d9/shop/shop_dispatch.php?article_context=detail&grwgr=460&wgr=342&total=56&anzeige=0&page=2&back_url=.%25252Fshop_dispatch.php%25253Farticle_context%25253Dlist%252526grwgr%25253D460%252526wgr%25253D342%252526page%25253D2&artnr_gr=10032046

Er burde det ikke være godt i den lede kulde?

Mvh. Sean

Fra : Peter Skov

Dato : 27-11-05 21:38

> [...]
http://www.louis.de/_209821f30eab263a85df9f09c5b65df7d9/shop/shop_dispatch.php?article_context=detail&grwgr=460&wgr=342&total=56&anzeige=0&page=2&back_url=.%25252Fshop_dispatch.php%25253Farticle_context%25253Dlist%252526grwgr%25253D460%252526wgr%25253D342%252526page%25253D2&artnr_gr=10032046

Har ingen erfaring selv, med har hørt mange lovprisninger af det. Se evt.
produktanmeldelser på www.dmcn.dk de er vist gode nok.

Peter
http://www.dfmc.dk/?id=993

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-11-05 21:39

> Da det er blevet pisse koldt for fingrene at køre på mc har jeg
> overvejet at købe varme til håndtagene på knallerten...
> Er det godt kan man virkelig mærke en forskel?

Jeps, det hjælper temmeligt meget faktisk.

> [...]
> http://www.louis.de/_209821f30eab263a85df9f09c5b65df7d9/shop/shop_dispatch.php?article_context=detail&grwgr=460&wgr=342&total=56&anzeige=0&page=2&back_url=.%25252Fshop_dispatch.php%25253Farticle_context%25253Dlist%252526grwgr%25253D460%252526wgr%25253D342%252526page%25253D2&artnr_gr=10032046

Det er også det samme sæt jeg købte sidste år. Elektronikken i boksen er
godt nok gået i stykker (gjorde det rimeligt hurtigt), så jeg kan kun bruge
'start' eller 'off', men det er stadig rart at kunne få et skud varme ved at
sætte den på 'start' i nogle minutter.

Jeg skal have lavet en anden kontakt så jeg kan vælge at sætte dem i serie,
hvilket skulle svare til 'low' indstillingen.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Anders Majland

Dato : 28-11-05 08:53

> Det er også det samme sæt jeg købte sidste år. Elektronikken i boksen er
> godt nok gået i stykker (gjorde det rimeligt hurtigt)

Jeg har også saito med den firkantede boks. Der døde elektronikken til
low/high også på et halvt år. Jeg fik så en ny boks fra louis og den er nu
også stået af.... Så jeg vil anbefale at købe deres lidt dyrere daytona
håndtag der vist har lidt bedre holdbarhed.

Fra : Peter

Dato : 27-11-05 22:21

"Sean Koch Nyekjær" <skn.sean@gmail.com> wrote in message
> Da det er blevet pisse koldt for fingrene at køre på mc har jeg overvejet
> at købe varme til håndtagene på knallerten...
> Er det godt kan man virkelig mærke en forskel?

Hvis blot de kan levere tilstrækkelig varme, så er virkningen glimrende. Jeg
har selv et sæt med trinløs regulering af varmen. Det er jeg meget tilfreds
med. I varmeste stilling bliver de så varme at man ikke kan holde ved styret
uden handsker.

--
Peter
FJR1300A

Fra : Dr.Enduro

Dato : 28-11-05 16:13

Øv. Inspireret af denne tråd gik jeg lige ned i garagen for endelig at
sætte mine varmehåndtag til, som jeg havde købt for nogle uger siden,
men kun for at måtte konstatere, at jeg ikke kan finde ud af det, fordi
jeg er en total elektronik-mongol.

Jeg har en XT 600 (kickstart) og varmehåndtagene er fra Saito/Louis. Jeg
havde regnet med, at man bare kunne tilslutte kablerne til batteriet og
så kunne slukke for dem, når man stillede cyklen, men det viste sig, at
lampen i kontrolenheden lyser, selvom håndtagene er slukket, dvs. den
står på off.

Heldigvis havde jeg købt det relæ med, som Louis anbefaler, så man kan
tilslutte plus-kablet til en strømforbruger, men jeg fatter bare ikke
hvordan. Relæet har fire stik, men jeg aner ikke, hvordan (endsige hvor)
man skal tilslutte nogle kabler til sådanne stik. Skal man købe nogle
ekstra stik til? Eller skal man lodde dem fast?
Jeg prøvede at kigge under front-forklædningen, men der er bare et hav
af kabler, som jeg ikke kan hitte rede i.

--

Hilsen Jan

Fra : Armand

Dato : 28-11-05 19:11

Dr.Enduro wrote:

> [...]
> man skal tilslutte nogle kabler til sådanne stik. Skal man købe nogle
> ekstra stik til? Eller skal man lodde dem fast?

Uden at byde ind på hvad og hvor omkring din montage, vil jeg lige
bidrage til din mer-viden ved at skære ud i pap hvordan det der med
relæet er:
Et relæ er i al enkelthed en kontakt der er fjernbetjent elektrisk.
Virkemåden er at man med styrestrømmen ("fjernbetjeningen") får en spole
til at blive magnetisk, og denne magnetisme åbner/lukker for en kontakt.
det hele er sammenbygget i den lille terning hvorpå der befinder sig de
nødvendige fire stik:
- Plus og minus/stel - der tilhører styrestrømmen!
- De to stik som tilhører kontakt-funktionen!
De to førstnævnte er benævnt 85 og 86 på bundpladen, og de to
sidstnævnte er benævnt 30 hhv. 87

--
Armand.

Fra : Peter

Dato : 28-11-05 20:39

> [...]
> - De to stik som tilhører kontakt-funktionen!
> De to førstnævnte er benævnt 85 og 86 på bundpladen, og de to sidstnævnte

For at undgå at tømme dit batteri skal du, som minimum, tage styrestrømmen
til relæet fra et sted, hvor der kun er strøm når tændingen er slået til.
Eller endnu bedre, hvis det er muligt på din mc, tage den et sted hvor der
kun er strøm når motoren er startet, så er man helt sikker på ikke at tappe
batteriet. Sådan er det lavet på min.

--
Peter
FJR1300A

Fra : Dr.Enduro

Dato : 28-11-05 22:53

Hej Armand og Peter

Tak for svarene. Jeg har et mere konkret spørgsmål: burde det ikke være
muligt at slukke fuldstændig for varmehåndtagene, selvom de er tilkoblet
direkte til batteriet? Selv når den står på "off", lyser lampen
imidlertid, og btw bliver de heller ikke specielt varme, selv efter et
godt stykke tid. Måske er der noget galt med dem?

--

Hilsen Jan

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-11-05 01:14

> [...]
> være muligt at slukke fuldstændig for varmehåndtagene, selvom de er
> tilkoblet direkte til batteriet? Selv når den står på "off", lyser

Det bør den ikke gøre. Når jeg har min stående på 'off', så er den 100%
slukket og bruger ingen strøm, heller ikke til lysdioden.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Dr.Enduro

Dato : 29-11-05 11:44

Martin Sørensen wrote:

> Det bør den ikke gøre. Når jeg har min stående på 'off', så er den 100%
> slukket og bruger ingen strøm, heller ikke til lysdioden.

Pyha, det er jeg glad for at høre, så skal jeg ringe til tante Louise og
brokke mig. Tak!

--

Hilsen Jan

Fra : Armand

Dato : 01-12-05 17:37

Dr.Enduro wrote:

> [...]
> imidlertid, og btw bliver de heller ikke specielt varme, selv efter et
> godt stykke tid. Måske er der noget galt med dem?

Måske er det et fejl-forbindelses problem !?

--
Armand.

Fra : Dr.Enduro

Dato : 01-12-05 18:46

Armand wrote:

> Måske er det et fejl-forbindelses problem !?

Hm, hvad betyder det? At der er en løs forbindelse inde i håndtagene?

--

Hilsen Jan

Fra : Armand

Dato : 01-12-05 20:53

Dr.Enduro wrote:

> Hm, hvad betyder det? At der er en løs forbindelse inde i håndtagene?

Var der ikke noget med tvivl om de fire terminaler på et relæ??

--
Armand.

Fra : Dr.Enduro

Dato : 03-12-05 22:39

Armand wrote:

> Var der ikke noget med tvivl om de fire terminaler på et relæ??

Nå, nu er jeg med. Nej, jeg har slet ikke haft relæet på endnu,
foreløbig havde jeg kun sat den til direkte på batteriet.

--

Hilsen Jan

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-11-05 13:03

"Anders Majland" writes:

> [...]
> den er nu også stået af.... Så jeg vil anbefale at købe deres lidt
> dyrere daytona håndtag der vist har lidt bedre holdbarhed.

Det samme skete for mig efter nogle uger, men jeg fik dem i det
mindste til at sende en ny uden at de skulle have den gamle tilbage.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Henrik Mahler

Dato : 28-11-05 20:41

Jeg har lige monteret et sæt saito fra louis, elektronikken
er ikke gået i stykker endu, jeg er bestemt IKKE imponeret
over effekten, ikke engang i "start" possition syntes jeg
at de giver nok varme, venstre greb giver markant mindre
varme end højre, alt i alt en skuffelse, jeg vil dog gerne
prøve med nogle mere effektive hvis det ellers findes ????

4O minutters frost-kørsel med alm kevlar-forstærkede læder
handsker lærte mig desuden at man kan fryse på ydersiden af
fingrene mens indersiden er varme

Med rigtige gode thinsulate luffer og regn-overtræk under
1.5 timeres kørsel i sidste uge var jeg undertiden i tvivl
om håndtagene varmede, handskerne isolere også for varmen.

Måske ville noget i stil med en boxe-hanske være bedre, da
disse jo er tynde inadtil hvor varmen er, men tykke udad

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-11-05 20:51

> Jeg har lige monteret et sæt saito fra louis, elektronikken
> er ikke gået i stykker endu, jeg er bestemt IKKE imponeret
> over effekten, ikke engang i "start" possition syntes jeg
> at de giver nok varme,

I 'start' positionen giver mine varmehåndtag mere end rigeligt med varme..
Efter blot 5 minutter i frostvejr bliver de så varme at det bliver
ubehageligt.

Hvor er dine håndtag tilsluttet i MC'ens ledningsnet? Mine håndtag er
forbundet direkte til batteriet gennem en FET transistor der tænder og
slukker for forsyningen sammen med tændingen, så jeg undgår at den dræner
batteriet mens cyklen står stille.. Samtidig har jeg også en meget lav
modstand i forsyningsledningerne da der ikke er flere mere eller mindre
irede stik der kan ødelægge forbindelsen.

> venstre greb giver markant mindre varme end højre,

Det har jeg også oplevet, men det tror jeg skyldes at venstre håndtag
afleder noget af varmen til selve styret, mens den højre er isoleret af
gasrullen..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Henrik Mahler

Dato : 28-11-05 21:23

>I 'start' positionen giver mine
>varmehåndtag mere end rigeligt med varme..
>Efter blot 5 minutter i frostvejr
>bliver de så varme at det bliver
>ubehageligt.

Det forstår jeg simpelthen ikke, mine
saito er den model hvor omskifteren skubbes
sideverts: start,off, high,low, 12V/6A,...
måske er din model anderledes,....

>Hvor er dine håndtag tilsluttet i
>MC'ens ledningsnet? Mine håndtag er
>forbundet direkte til batteriet

Direkte til batteri gennem de noget tynde
ledninger som fulgte med, jeg er igang med
at lave et relæ til at sætte imellem

>Det har jeg også oplevet, men det
>tror jeg skyldes at venstre håndtag
>afleder noget af varmen til selve
>styret, mens den højre er isoleret af
>gasrullen..

Muligt, men det duer jo ikke, Min gamle mor
var iøvrigt ude for at mærke og hun spurgte
straks hvorfor de ikke varmere

Det skal lige siges at jeg er IKKE forfrossen
jeg arbejder udendørs året rundt,.....

Måske kan jeg selv lave nogle m konstantantråd,
det har været gjort før med succes, men først
vil jeg prøve at finde nogle der giver mere
varme, i stilling "low" er jeg faktisk tit
i tvivl om hvorvidt det venstre greb overhovedet
varmer noget som helst

Fra : Carl Dragert

Dato : 28-11-05 21:01

"Henrik Mahler" <ng@paradis.dk> wrote in message
> Måske ville noget i stil med en boxe-hanske være bedre, da
> disse jo er tynde inadtil hvor varmen er, men tykke udad

Husk at få taget nogle billeder og kom med en beskrivelse af turen med
boksehandsker

Fra : Henrik Mahler

Dato : 28-11-05 21:34

>Husk at få taget nogle billeder og
>kom med en beskrivelse af turen med
>boksehandsker

haha, indtil videre tror jeg bare at jeg laver
et eksperiment med nogle thinsulerede skiluffer
hvor jeg rykker det inderste lag ud på ydersiden

Anyway at holde varmen på fingrene handler vist
om at sætte ind flere steder samtidigt,....

1. Bryde vinden med "hånd-skåle" eller kåbe-design
2. holde vand/fugt borte i vid udstrækning m ovennævnte
3. handsker så vand-tætte som muligt dog ret åndbare
4. Sørge for at luffer ikke klemmer, (især tommel)
5. have varme i håndtag som supplement, helst effektvt
6. cruise-control hjælper blodomløb i højre tommel-finger

Fra : Anders Majland

Dato : 29-11-05 08:12

> Med rigtige gode thinsulate luffer og regn-overtræk under
> 1.5 timeres kørsel i sidste uge var jeg undertiden i tvivl
> om håndtagene varmede, handskerne isolere også for varmen.

Hein Gerickes 3-finger handsker er tynde på indersiden og tykke på
ydersiden. 2x100km i 10graders frost er ikke noget problem.

Fra : Henrik Mahler

Dato : 29-11-05 11:07

Hej,.. er det denne her ?

http://www.hein-gericke.de/shop2005/hg/eb_frameset.php?
sessionID=00d41d5b58f1b9d7d503d551e5dcc140@153802226

Fra : Anders Majland

Dato : 29-11-05 11:31

> http://www.hein-gericke.de/shop2005/hg/eb_frameset.php?
> sessionID=00d41d5b58f1b9d7d503d551e5dcc140@153802226

> på

Jeg kan ikke følge linket men tror ikke de har flere modeller. De bære H.G.
eget navn og har som sagt 3 fingre....

Fra : Henrik Mahler

Dato : 29-11-05 12:34

Ja der er kun en 3-finger, prøver igen:

http://www.hein-gericke.de/shop2001/prodpics/133301-pu.jpg

49 euro er prisen,...

hvad med vandtæthed ved rigtig kraftig langtids-regn ?

(har haft et utal af handsker, ingen har været 100 pct
vandtætte og samtidig åndbare, dem der kom tættest på
blev iøvrigt hurtigt mere utætte over tid, da syningers
coatning ældes af tid og brug på typisk under en sæsson )

Fra : Henrik Mahler

Dato : 29-11-05 12:47

Iøvrigt er den bedste kombination jeg har prøvet endu:

1. tynde thermo-inderhandsker fra spejdersport (199)
2. XL "vandtæt" skiluffe thinsuleret fra metro (50)
3. Vandtæt overtræksluffe XXXL fra HELD (99)

Stort og klumpet, men første løsning der virker bare
noget nær tilfredsstillende,... i det mindst omkring
frysepunktet, OGSÅ i tæt regn, den fuldstændig tætte
overtræks-luffe bryder vinden i mangel på styr-skåle

Hvis varmen kommer til at virke i håndtag så tror jeg
at det vil virke selv i hård forst,.......

Mine ynglings daytona-kevlar sommer-handske fra thansen
er kun brugbar til 10 gr gr afhængig vin/luftfugtighed

3 finger modellen kunne måske være en mellem-løsning

Fra : Anders Majland

Dato : 29-11-05 13:37

> http://www.hein-gericke.de/shop2001/prodpics/133301-pu.jpg

Så kan jeg se den og den ligner meget godt

> hvad med vandtæthed ved rigtig kraftig langtids-regn ?

Så holder den ikke tæt - men sådan en gang fin regn med et par småbyger
holder den da vandet ude et par hundrede km.

> (har haft et utal af handsker, ingen har været 100 pct
> vandtætte og samtidig åndbare

Samme her - derfor har jeg altid ekstra handsker med når det ikke bare er en
kort rundtur fra hjemmet. Der er ikke meget værre end at skulle have våde
kolde handsker på efter en pause ...

Det samme gælder også mine støvler - FreyDaytona Travelstar med goretex - De
er ikke længere vandtætte i snuden så et par hundrede km pis-vejr og
sokkerne har fugtskjolder ved tæerne... Jeg skal iøvrigt have fuldt op på
det - de er endnu ikke 2 år gamle ... (Jeg fik bytter rukka bukser efter 4
år da de blev utætte i skridtet)

Fra : Michael Kristiansen

Dato : 04-12-05 12:17

Hej

Har lige været til messe i tyskland igår da så jeg det her..

https://www.cls200.de/produkte/cls_heat/index.php

Hilsen Michael Kristiansen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-11-05 21:13

"Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> writes:

> Ok, jeg har slet ikke prøvet at reklamere over fejlen til Louis, da
> jeg ikke gad til at sende den gamle ind. Det kunne ikke rigtigt
> betale sig. Og hvis jeg får en ny, så går den sikkert også hurtigt i
> stykker, og så er jeg lige vidt..

Min nye har nu ellers holdt i godt et halvt års tid. Går det galt igen
må jeg ned i elektroniklaboratoriet og låne et par komponenter
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-11-05 22:04

Henrik Mahler <ng@paradis.dk> writes:

> [...]

Sådan er det også med mine Saito'er, der svjh. spiser 40 W i
start-positionen.

> Det forstår jeg simpelthen ikke, mine saito er den model hvor
> omskifteren skubbes sideverts: start,off, high,low, 12V/6A,...
> måske er din model anderledes,....

De skulle jo så kunne varme med 12*6=72 W, hvilket burde gøre dem
temmeligt varme. Har du prøvet at koble et amperemeter i serie og så
om den trækker den rette strøm? Dette virker nok kun i
start-positionen, hvis du bruger et almindeligt digitalt multimeter,
da de ikke kan finde ud af at effekten styres ved at slukke
varmehåndtagene noget af tiden. Mål også spændingen helt oppe ved
styreboksen (med håndtagene tændt), for at finde ud af om der er en
dårlig forbindelse et sted.

> Muligt, men det duer jo ikke, Min gamle mor var iøvrigt ude for at
> mærke og hun spurgte straks hvorfor de ikke varmere

Det har jeg nu ikke bemærket.

> [...]
> mere varme, i stilling "low" er jeg faktisk tit i tvivl om hvorvidt
> det venstre greb overhovedet varmer noget som helst

Noget er ihvertfald helt galt.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-11-05 23:01

> Ja det vil jeg prøve i næste uge, selv om jeg havde håbet at de bare
> virkede, er dog bange for at bruge mere tid på noget der måske
> aldrig bliver helt godt

Jeg kender godt fornemmelsen, men man kan jo heller ikke bare give
op. Det er også sådan en rar fornemmelse, når man endelig for skidtet
til at virke :-9

> Har allerede bøvlet meget med tilpasning til styr/håndtag idet dette
> var 2" typen og ikke den gængse 22 mm udgave

Havde du bestilt en forkert? Det kan jo evt. være at tilpasningen har
ødelagt den elektriske forbindelse et sted. Prøv at måle modstanden i
stikkene til hvert håndtag, der sandsynligvis skal være i nærheden af
4 Ohm (R = U/I = 12/6 = 2 Ohm i alt, dvs. 2 parallelle på 4 Ohm).

> Er styringen virkelig elektronisk ?

Det er den ihvertfald på mine Saito'er, fandt jeg ud af da jeg skilte
den defekte styrebox ad. Det er temmeligt simpelt, en 555 timerkreds,
en irf640b FET-transistor og lidt kontaktværk på drejeknoppen.

> jeg troede bare at det var forskellige omskiftninger mellem serie og
> parallel

Det kræver lidt mange ledninger, hvis der skal være mere end to
niveauer.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-11-05 23:05

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> writes:

> For at reparere den? Har du ikke set hvad elektronikken er støbt ind
> i?

Der er kun et tyndt lag klisterstads yderst, inde under er
elektronikken (en 555'er og en irf640b transistor) fin, ren og
lettilgængelig
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-11-05 08:56

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid>
writes:

> Modstanden i mine har jeg målt til 7-9 ohm (frit efter hukommelsen)

Mon ikke din er på 40 W (som mine egne) i modsætning til Henriks på 76
W?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-12-05 10:36

> Ja, hvis der ikke er nogen filtre af nogen art, så er det måske ikke
> så underligt at det futter af..

Der sidder vist en kondensator også, men jeg har ikke lige luret på
hvad den er tilsluttet. Lidt sløvt, jeg ved det
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R