/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvad skal jeg vælge
Fra : Christian Platz


Dato : 27-11-05 15:29

Jeg skal ud og have min første MC, og det betyder at der er et par
spørgsmål som banker på.
Jeg har besluttet mig for at gå efter en 600ccm fra sidst i 80'erne
eller starten af 90'erne.
Jeg har her i nyhedsgruppen læst at en CBR 600 fra 91- er en god
maskine, men er der nogen som har erfaringer med Suzukis GSX eller
Kawasakis GPZ?
Hvad skal jeg være opmærksom på når jeg skal vurdere maskinen ved
køb?
Hvad er et typisk interval for skift af kæde og dæk?


 
 
Armand (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-11-05 16:51

Christian Platz (slet 9C84U) wrote:
> Jeg skal ud og have min første MC, og det betyder at der er et par
> spørgsmål som banker på.
> Jeg har besluttet mig for at gå efter en 600ccm fra sidst i 80'erne
> eller starten af 90'erne.
> Jeg har her i nyhedsgruppen læst at en CBR 600 fra 91- er en god
> maskine, men er der nogen som har erfaringer med Suzukis GSX eller
> Kawasakis GPZ?

Den første model der brød den klassiske motorstørrelse: 650ccm var
Kawasaki GPZ600 i '85. og så sent som et par år efter hoppede Honda og
Yamaha på vognen med hhv. FZR600 CBR600, hvorefter at Kawasaki suplerede
med GPX600 og Suzuki lancerede GSX-F
GPZ'en havde ikke mere end 75 hk; FZR'en kun et par og halvfjerds; CBR;
GPX og GSX-F ca. 85hk, hvorefter at 100hk blev referencen efter at
Honda lancerede den såkaldte F2'er i '91.
CBR's gode ry hænger primært på F2'erne, hvilket er grunden til at
F1'erne er (bør være!) markant billigere, hvilket også gælder for de
øvrige "under 100Hk -modeller"!

> Hvad skal jeg være opmærksom på når jeg skal vurdere maskinen ved
> køb?

Hvis du har kunnet orientere dig i gruppens tidligere indlæg, så skulle
du også kunne finde Jens Jacob Bagers svada om dét emne - Evt v.h.a.
google-grupper :-/

> Hvad er et typisk interval for skift af kæde og dæk?

Det allerførste bagdæk holder skældent længe p.g.a. ens
accelerations-iver og dét skal du regne med at holde en distance s¨å lav
som 5-6.000km :-/
ellers holder et bagdæk 8-12.000km og et fordæk en halv til en hel gang
længere.
Kæden holder mindst 20.000km hvis ellers du ikke lader den tørre op for
kædesmørelse. Stort set alle mine kæder har været passé foråret efter at
de har passeret 20.000km, og det tyder på at vinterkonserveringen er
væsentlig for kæder der ikke længere er helt nye, så med lidt flid
deromkring kan man sikkert trække den udgift en sæsons tid :-/
Alt efter hvor du køber dæk og om du selv monterer (evt. kun hjulet),
koster et sæt dæk mellem 2.500 og 3.000 kroner, bagdækket lidt dyrere
end fordækket.
Et kædekit incl tandhul koster ca. en tusse i ren indkøb, men er til
gengæld noget man sagtens selv kan skifte med almindeligt værktøj!

Når nu du allerede hár orienteret dig omkring 600'erne, er du så løbet
ind i de mangfoldige advarsler om at forsikringspræmien for sådan en
600'er/nybegtnder sandsynligvis vil tage pusten fra dig? Gør dig selv
den tejneste at orientere dig om hvad det skal koste dig inden(!) at du
handler og står med en model du i praksis ikke kan køre på :-|

--
Armand.

MKS - 74 (27-11-2005)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 27-11-05 18:00

On Sun, 27 Nov 2005 16:50:44 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Honda lancerede den såkaldte F2'er i '91.
>CBR's gode ry hænger primært på F2'erne, hvilket er grunden til at
>F1'erne er (bør være!) markant billigere, hvilket også gælder for de
>øvrige "under 100Hk -modeller"!

Helt korrekt, man kan med nogen ret sige at F1'erne (PC19 og PC23)
"nasser" på F2'ernes (PC25) rygte og derfor tit er prissat for højst
idet sælgerne udnytter at folk tit ikke kan differentiere en CBR fra
en anden. F1'erne er bestemt ikke dårlige, F2'erne ligger bare en
klasse over i det hele.

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/

Christian Platz (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Christian Platz


Dato : 27-11-05 21:16

MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk> skrev:
>On Sun, 27 Nov 2005 16:50:44
>+0100, Armand
><armand@mc-chaufforerne.dk>
>wrote:
>
>>Honda lancerede den såkaldte
>>F2'er i '91.
>>CBR's gode ry hænger primært på
>>F2'erne, hvilket er grunden til at
>>F1'erne er (bør være!) markant
>>billigere, hvilket også gælder for de
>>øvrige "under 100Hk -modeller"!
>
>Helt korrekt, man kan med nogen
>ret sige at F1'erne (PC19 og PC23)
>"nasser" på F2'ernes (PC25) rygte
>og derfor tit er prissat for højst
>idet sælgerne udnytter at folk tit
>ikke kan differentiere en CBR fra
>en anden. F1'erne er bestemt ikke
>dårlige, F2'erne ligger bare en
>klasse over i det hele.
>
>--
>-Michael
>CBR600 info -
>http://home.tiscali.dk/isl21043/CB R600/
>Div. VF500-, RS250- og
>CBR600F-dele m.m. til salg på:
>http://62.79.120.117/

Jeg takker for de to seriøse indlæg. Det kan man da bruge til
noget.
Mvh
Christian


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177505
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408554
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste