Købeloven - reklamation osv.
Fra : Dr.Enduro

Dato : 25-11-05 18:17

Halløj, tøser og fellow-vintermotorcyklister.

For et stykke tid siden var der diskussion om købeloven i forbindelse
med køb og salg af f.eks. mc'er. Kan det være rigtigt, at også private
hænger på den i op til to år, hvis ikke de skriftligt udelukker købers
reklamationsret? Kan forhandlere omvendt fraskrive sig denne forpligtelse?

Som skrevet tidligere, er svarene henholdsvis ja og nej, og her er det
guldlink, jeg har ledt længe efter:

http://www.bilpriser.dk/guide.do?GUIDEID=72

"1. 2 års forældelse
Den tidligere 1-års forældelsesfrist er udvidet til 2 år. Dette gælder
alle køb, det vil sige både ved handel mellem erhvervsdrivende, mellem
private og mellem private og erhvervsdrivende.

Den 2 års forældelsesfrist er ufravigelig ved erhvervsdrivendes salg til
privatpersoner. Med andre ord kan en erhvervsdrivende sælger ikke
overfor en privat køber gøre forældelsesfristen kortere end 2 år. Som
med den tidligere regel om 1-års forældelse er 2-års reglen ikke nogen
garanti, og køberen skal fortsat reklamere rettidigt for ikke at miste
sit krav. Den 2-års forældelsesfrist betyder derimod, at køberen 2 år
efter leveringen mister retten til at gøre sælgeren ansvarlig, selv om
der er en mangel ved bilen. Dog gælder 2-års fristen ikke, hvis sælgeren
har handlet groft uagtsomt eller svigagtigt.

Der er intet i vejen for, at parterne aftaler en forældelsesfrist, som
er længere end 2 år, eksempelvis ved at sælgeren giver en garanti af
længere varighed.

2. Omvendt bevisbyrde i 6 måneder
Som udgangspunkt er det op til køberen at bevise en mangel ved bilen, og
at manglen var til stede, da bilen blev leveret.

Med de nye regler i købeloven er der indført en undtagelse, som går ud
på, at sælgeren i de første 6 måneder efter leveringen skal bevise, at
en mangel ved bilen ikke var til stede ved leveringen."

--

Hilsen Jan

Fra : lhm

Dato : 26-11-05 00:10

"Dr.Enduro" <janeiffert@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> hænger på den i op til to år, hvis ikke de skriftligt udelukker købers
> reklamationsret?

Nej, det er ikke rigtigt! Eftersom der er aftalefrihed i Danmark er der - i
privatkøb - intet til hindre for at aftale, at den to-årige reklamationsret
fraviges. Jeg tror næppe man ser et eneste privatkøb, hvor der aftales
reklamationsret. Såfremt man køber bil eller mc af en privat, anvendes "købt
som beset" jo ofte. Dermed afskæres reklamationsretten. En erhvervsdrivende
kan dog ikke anvende "som beset".
Med hensyn til skriftlighed er der intet formkrav til en aftale af denne
karakter. Det er primært af bevismæssige grunde, at man får det på skrft.

> Kan forhandlere omvendt fraskrive sig denne forpligtelse?

Nej! I forbrugerkøb (forhandler og privat) kan Købelovens § 83, der
omhandler reklamationsretten, ikke fraviges til skade for forbrugeren. Det
kan heller ikke § 77, som forhindre forhandleren i at anvende "som beset"

> Som skrevet tidligere, er svarene henholdsvis ja og nej, og her er det
> guldlink, jeg har ledt længe efter:

Nej! Svarene er hhv. Nej og Nej.

MvH
lhm

Fra : Dr.Enduro

Dato : 26-11-05 23:08

lhm wrote:

> [...]
> som beset" jo ofte. Dermed afskæres reklamationsretten. En erhvervsdrivende

Lige præcis! Pointen er, som du selv skriver, at køber har en
reklamationsret (også ved private sælgere), MEDMINDRE denne fraviges,
f.eks. ved at aftale, at varen er "købt som beset". Hvis der ikke står
noget sådant eller lignende, hænger også en privat sælger på den.
Reklamationsretten skal altså ikke, som du åbenbart tror, aftales
særskilt. Den gælder automatisk, medmindre køber og sælger aftaler noget
andet.

--

Hilsen Jan

Fra : lhm

Dato : 27-11-05 22:59

> [...]
> Reklamationsretten skal altså ikke, som du åbenbart tror, aftales
> særskilt. Den gælder automatisk, medmindre køber og sælger aftaler noget

Nå, men så lader det jo til at vi er enige

Fra : Dr.Enduro

Dato : 27-11-05 23:20

lhm wrote:

> Nå, men så lader det jo til at vi er enige

Ikke før jeg får papir på det...

--

Hilsen Jan