Slutseddel i Tyskland
Fra : Jan Bachman

Dato : 23-11-05 20:52

Hvad skriver man af slutseddel med en privat i Tyskland omkring handel
af MC?

Jeg har umiddelbart tænkt mig at lave et simpelt stykke papir, hvor
der står maskinens model, type og stelnummer, kilometerstand, udstyr,
salgspris, køber og sælgers navn og adresse, og så skriver vi begge
under og får en kopi hver.

Jeg får fahrzeugbrief i hånden ved salget, og så vidt jeg har
forstået, så er det ensbetydende med at der ikke er gæld i maskinen,
korrekt?

/Jan

Fra : MKS - 74

Dato : 23-11-05 21:01

On Wed, 23 Nov 2005 20:52:02 +0100, Jan Bachman <jamen@davs.du> wrote:

>Hvad skriver man af slutseddel med en privat i Tyskland omkring handel
>af MC?

Inspiration eller in toto:

http://www.mobile.de/_pdf/kaufvertrag.pdf

>Jeg får fahrzeugbrief i hånden ved salget, og så vidt jeg har
>forstået, så er det ensbetydende med at der ikke er gæld i maskinen,
>korrekt?

Ja.

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/

Fra : Dr.Enduro

Dato : 24-11-05 15:36

MKS - 74 wrote:

> Ja.

Husk også at få Fahrzeugschein med, såfremt cyklen endnu er på plader.
Hvis ikke, skal du bruge Abmeldebescheinigung (dokumentation for, at den
er afmeldt), når du får den indregistreret i Danmark.

--

Hilsen Jan

Fra : Jan Bachman

Dato : 24-11-05 19:36

On Thu, 24 Nov 2005 15:35:34 +0100, "Dr.Enduro"
<janeiffert@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>Husk også at få Fahrzeugschein med, såfremt cyklen endnu er på plader.
>Hvis ikke, skal du bruge Abmeldebescheinigung (dokumentation for, at den
>er afmeldt), når du får den indregistreret i Danmark.

Den var ny for mig, og ja maskinen er på plader. Er Farhzeugschein og
Fahrzeugbrief to forskellige ting?

/Jan

Fra : MKS - 74

Dato : 24-11-05 19:51

On Thu, 24 Nov 2005 19:35:46 +0100, Jan Bachman <jamen@davs.du> wrote:

>Den var ny for mig, og ja maskinen er på plader. Er Farhzeugschein og
>Fahrzeugbrief to forskellige ting?

Ja - Fahrzeugschein er en "minikopi" af de vigtigste oplysninger fra
Fahrzeugbriefet og skal medbringes under kørslen på/i køretøjet, mens
Fahrzeugbriefet er den egentlige reg. attest som man normalt absolut
ikke medbringer men opbevarer et sikkert sted - Du _behøver_ strengt
taget ikke Fahrzeugscheinet (da du jo allerede har FB'et med og
hjemtager i varevogn) men det gør da ikke noget at få det med også,
det har dog ingen betydning for de danske myndigheder, det absolut
essentielle dokument er dog FB'et. Egentlig ville det være smartest at
lade tyskeren afmelde cyklen og aflevere pladen i D. når du nu ikke
skal køre den hjem, den kan sagtens afmeldes i DK, men en sjælden gang
kan det godt skabe lidt problemer med de tyske myndigheder selvom det
ikke burde.

Fra : Dr.Enduro

Dato : 25-11-05 18:11

MKS - 74 wrote:
<snip>

Det er ikke helt rigtigt, hvad du siger. Du har ret i, at Fahrzeugbrief
er det vigtigste dokument (den er dokumentation for, at du ejer
køretøjet), men det er ret vigtigt at få Fahrzeugschein med, for den får
man brug for, når mc'en skal afmeldes. Når man kører i Tyskland, skal
man for øvrigt altid have Fahrzeugbrief med, ellers vanker der bøde på
linje med, hvis man har glemt sit kørekort.
Derudover er det rigtigt, at det nemmeste var, hvis sælger afmeldte
cyklen, men husk så at få Abmeldebescheinigung (den er vist grøn) med,
den er som sagt påkrævet, når man indregistrerer i DK (selvom nogen
herinde vist en gang var heldige ikke at blive spurgt om den).

--

Hilsen Jan

Fra : MKS - 74

Dato : 25-11-05 18:37

On Fri, 25 Nov 2005 18:11:13 +0100, "Dr.Enduro"
> [...]

>er det vigtigste dokument (den er dokumentation for, at du ejer
>køretøjet), men det er ret vigtigt at få Fahrzeugschein med, for den får

Nej kun hvis den afmeldes i D. og så er det jo uaktuelt - jeg har
afmeldt mange MC'er i DK og der er _aldrig_ forlangt forevist
Fahrzeugschein (de har ikke engang spurgt efter det) derimod
_altid_det originale Fahrzeugbrief.

>Når man kører i Tyskland, skal
>man for øvrigt altid have Fahrzeugbrief med, ellers vanker der bøde på
>linje med, hvis man har glemt sit kørekort.

Imponerende al den stund at når der er gæld i MC'en opbevares
Fahrzeugbrief'et hos panthaver . Men læs dette:

http://www.tyskland.org/fahrzeugbrief.htm

> [...]
>den er som sagt påkrævet, når man indregistrerer i DK (selvom nogen
>herinde vist en gang var heldige ikke at blive spurgt om den).

Det er til gengæld smart ja, ikke altid nødvendigt, men det letter tit
sagsgangen.

Fra : MKS - 74

Dato : 25-11-05 18:43

On Fri, 25 Nov 2005 18:36:47 +0100, MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk>
wrote:

>Imponerende al den stund at når der er gæld i MC'en opbevares
>Fahrzeugbrief'et hos panthaver . Men læs dette:
>
>http://www.tyskland.org/fahrzeugbrief.htm

Og yderligere:

http://www.autokredit-magazin.com/auto-lexikon-Fahrzeugbrief.htm
og
http://www.autokredit-magazin.com/auto-lexikon-Fahrzeugschein.htm

Fra : Dr.Enduro

Dato : 25-11-05 21:26

MKS - 74 wrote:

> Imponerende al den stund at når der er gæld i MC'en opbevares
> Fahrzeugbrief'et hos panthaver . Men læs dette:

Der skal selvfølgelig stå FahrzeugSCHEIN og ikke Brief. Man skal altid
have sin Fahrzeugschein med, ellers får man en bøde, hvis man bliver
stoppet (og de tjekker!).

--

Hilsen Jan

Fra : MKS - 74

Dato : 25-11-05 21:49

On Fri, 25 Nov 2005 21:25:39 +0100, "Dr.Enduro"
<janeiffert@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>Der skal selvfølgelig stå FahrzeugSCHEIN og ikke Brief.

Nååååh jaså .

> Man skal altid
>have sin Fahrzeugschein med, ellers får man en bøde, hvis man bliver
>stoppet (og de tjekker!).

Som jeg allerede havde beskrevet ja, men såfremt man hjemtager i
varevogn har man ikke rigtig så meget at bruge det til, da man som
sagt ikke skal bruge det i DK ved hverken afmelding eller senere reg.
men nogen skade gør det da heller ikke .

Til gengæld er der heller ikke meget fidus i at hjemtage en tysk reg.
MC på plader hvis ikke man har tænkt sig at køre den hjem, så kan man
som sagt ligeså godt bede tyskeren afreg. den i D. før afhentningen,
også for vedkommendes egen skyld.

Fra : Dr.Enduro

Dato : 26-11-05 23:01

MKS - 74 wrote:

> [...]
> MC på plader hvis ikke man har tænkt sig at køre den hjem, så kan man
> som sagt ligeså godt bede tyskeren afreg. den i D. før afhentningen,

Ja, men så er vi vist enige om det meste!

--

Hilsen Jan

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-11-05 23:21

On Sat, 26 Nov 2005 23:01:22 +0100, "Dr.Enduro"
<janeiffert@NOSPAMhotmail.com> wrote:

Hej.

> [...]
Det er Fahrzeugschein.
Jeg har lige stået med et i hånden i dag ,-)

På fahrzeugschein er der en rubrik med "Stilstand".
Det betyder at den er uden nummerplader, men ikke afmeldt.

Til afmelding hører en abmeldebescheinigung.
Den skal man også have med for at undgå vrøvl med de danske
myndigheder.
Jeg vil dermed ikke sige at men ikke accepterer at den mangler, men
det er surt at mangle et dokument når man kan få det med.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jan Bachman

Dato : 27-11-05 09:04

On Sat, 26 Nov 2005 23:20:56 +0100, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:

> [...]
>Jeg vil dermed ikke sige at men ikke accepterer at den mangler, men
>det er surt at mangle et dokument når man kan få det med.

Jeg takker for alle de gode input. Men jeg når ikke at få tyskeren til
at afmelde, da jeg kører i dag. Så må vi tage evt. vrøvl på
motorkontoret efterfølgende

Jeg sørger for at få:

Fahrzeugbrief + schein, samt en slutseddel (og mc sæføli')

/Jan

Fra : MKS - 74

Dato : 27-11-05 13:37

On Sun, 27 Nov 2005 09:04:20 +0100, Jan Bachman <jamen@davs.du> wrote:

>Jeg takker for alle de gode input. Men jeg når ikke at få tyskeren til
>at afmelde, da jeg kører i dag. Så må vi tage evt. vrøvl på
>motorkontoret efterfølgende

_Du_ får næppe noget vrøvl på motorkontoret i DK, men gør tyskeren en
tjeneste og tilsend ham en kopi af afmeldingen direkte (dokument der
erklærer at den tyske plade bliver destrueret i DK, og derfor skal du
sørge for at få pladen med også). Selvom der bliver sendt en kopi til
et fælles kontor for D. i Flensborg, så kan det godt tage noget
(=lang) tid at få meddelt dette videre lokalt i D. og som sagt en
sjælden gang skabe lidt problemer for tyskeren.

Fra : Peter Skov

Dato : 27-11-05 14:04

> [...]
> (=lang) tid at få meddelt dette videre lokalt i D. og som sagt en
> sjælden gang skabe lidt problemer for tyskeren.

Det er ikke pladen, som de vil have, de vil bare sikre sig at det
klistermærke som er på den bliver fjernet.

Når man afmelder i Tyskland, får man lov til at beholde pladen, med de
skraver mærket af med det samme.
Har det fra tyskeren som jeg talte med i sidste uge.

Mvh

Peter
http://www.dfmc.dk/?id=993

Fra : MKS - 74

Dato : 27-11-05 14:17

On Sun, 27 Nov 2005 14:04:29 +0100, "Peter Skov"
<dbsf_fjern-dette@sport.dk> wrote:

>Det er ikke pladen, som de vil have, de vil bare sikre sig at det
>klistermærke som er på den bliver fjernet.

Det _danske_ motorkontor vil have den tyske plade når man afmelder i
DK, den bliver ikke sendt tilbage til D. men destrueret i DK - De
sender så et dokument der bekræfter destruktion af pladen til det
fælles kontor i Flensborg, og det burde så være det (og er det også
næsten altid), men en sjælden gang går der kludder i det i D. hvilket
principielt er ligegyldigt for den danske køber fordi han har sit på
det tørre (DK og D. har indgået en aftale om afmelding). Tyskeren
derimod kan komme ud for de særeste ting med sin forsikring og de
lokale myndigheder, derfor plejer jeg altid at sende en kopi af den
danske afmelding direkte til den tyske sælger (som PDF).

Fra : Armand

Dato : 27-11-05 16:16

MKS - 74 wrote:

> [...]
> (=lang) tid at få meddelt dette videre lokalt i D. og som sagt en
> sjælden gang skabe lidt problemer for tyskeren.

Med den røde V2'er løb jeg uventet ind i problemer deromkring:
Der er kommet nye regler syd for grænsen sidst på sommeren, og det tyske
konsulat udbad sig papirerne tilsendt for rettelig tysk afmelding á et
stempel tværs over dokumentet!
De udbad sig for øvrigt ca. 180,-kr for ulejligheden

--
Armand.

Fra : MKS - 74

Dato : 27-11-05 17:32

On Sun, 27 Nov 2005 16:15:59 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>stempel tværs over dokumentet!
>De udbad sig for øvrigt ca. 180,-kr for ulejligheden

Jeg tror ikke det er nye regler for jeg talte i aug. med CRM omkring
det problem at tyskerne nogle gange stiller sig på bagbenene selvom de
ikke burde (ifølge den aftale der foreligger) og deres svar (højeste
danske reg. myndighed) var at afmelding kan ske i DK som beskrevet, at
tyskerne må henvende sig til CRM hvis der er problemer, at de ingen
ret har til at kræve FB'et tilsendt og at det ikke er den danske
købers problem. CRM affotograferer alle indkomne FB'er på mikrofilm så
de har dem liggende. Endelig kan der også gå en rum tid mellem at
MC'en afmeldes og den ind.reg og tyskerne kan dårligt forvente at man
i den periode vil sende værdipapiret som FB'et er, med risiko for at
det går tabt, ikke som original i hvert fald.

Fra : Dr.Enduro

Dato : 27-11-05 17:39

Armand wrote:

> De udbad sig for øvrigt ca. 180,-kr for ulejligheden

Så vidt jeg husker, er der i Tyskland også forskel på midlertidig
afmelding og permanent afmelding. Den permanente koster et ekstra gebyr
i forhold til den midlertidige, måske forklarer det de 180 kr?

Hvis man er snedig (som tysker), afmelder man bare midlertidigt i første
omgang, efter en periode (var det ikke to år?) gælder køretøjet nemlig
alligevel automatisk som permanent afmeldt.

--

Hilsen Jan

Fra : Jan Bachman

Dato : 29-11-05 02:32

On Sun, 27 Nov 2005 13:36:55 +0100, MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
>(=lang) tid at få meddelt dette videre lokalt i D. og som sagt en
>sjælden gang skabe lidt problemer for tyskeren.

Jeg er kommet vel hjem efter en langtur til Tyskland på 2x900 km på 2
dage, selvom der var hårde odds fra vejrguderne. En lækker maskine
rigere. Et bund euro fattigere. Jeg har DE-pladen og aftalte med
sælger at han får en kopi af afmeldingspapiret pr. brev. Han skulle
ganske rigtigt bruge det til sin forsikring.

Det lykkedes os i øvrigt at få maskinen (300 kg) op i varevognen to
mand ved håndkraft. Omvendt så brugte vi to mand her til aften næsten
10 minutter på forgæves at hive den ud igen, hen over noget sømmet
trækonstruktion i bilen, som var lettere at fjerne efter cyklen var
ude. Gode råd var dyre indtil mit langtursforvirrede og særdeles
trætte hoved fangede at maskinen stadig stod i gear (pinligt).

/Jan

Fra : MKS - 74

Dato : 29-11-05 22:12

On Tue, 29 Nov 2005 02:32:27 +0100, Jan Bachman <jamen@davs.du> wrote:

>Jeg er kommet vel hjem efter en langtur til Tyskland på 2x900 km på 2
>dage, selvom der var hårde odds fra vejrguderne.

Føj for den lede selv, det var eddermukkeme langt, det gider jeg ikke
længere, så plejer jeg at vælge et transportfirma istedet, men du
havde vel dine grunde. Jeg hentede tidligere på året en cykel i
Düsseldorf og kørte den hjem kl. lort om natten i 3 graders regnvejr -
meget dårligt valg, jeg var nær død af frys .

> En lækker maskine rigere. Et bund euro fattigere.

Te'løkke mæ'en....Skal vi slet ikke høre hvad?

Fra : Jan Bachman

Dato : 30-11-05 09:58

On Tue, 29 Nov 2005 22:11:39 +0100, MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk>
wrote:

>Te'løkke mæ'en....Skal vi slet ikke høre hvad?

Joda, det er en Yamaha Wildstar i grøn/sølv fra '99 med 15 kkm på
klokken. Sissybar, H&B saddeltasker og vindskærm fulgte med. Maskinen
er i imponerende flot stand. Ikke en ridse, og sælger er typen der har
pudset/poleret egerne, så der er noget jeg skal leve op til! Prisen
var god. Fik den for 7000 euro. Det svarer nogenlunde til vurderingen
herhjemme. De tilsvarende maskiner jeg har set på Mobile og i Holland
har ligget på 8500-9000 euro :-/

Så nu skal vi bare lige har overstået det her kulde- og snepjat og ha'
noget forår

/Jan