Tips til fastgøring af mc i varevogn
Fra : Jan Bachman

Dato : 22-11-05 09:06

Så nærmer tiden sig til at jeg skal trille en varevogn sydpå og hente
en maskine til næste sæson. Jeg har ikke selv prøvet at hente før.

Er der nogen kan dele ud af erfaring med fastgørelse af maskinen i
vognen? Vi taler om en stor cruiser på 300kg uden centralstøtteben.
Jeg har i tankerne at skaffe en 3-4 stabler gamle bildæk, som placeres
i den ene side, og så læne maskinen op ad dem. Herefter bindes
maskinen fast til samme side, og et par klodser plantes på hver side
af baghjulet.

Jeg har skaffet nogle køreskinner på 2,5 m, så maskinen kan komme op i
vognen.

Lyder det som en plan, eller er det bedre at have maskinen på
støtteben, og så fastgøre i gulvet, i stil med hvad man gør på færger?

/Jan

Fra : Anders Majland

Dato : 22-11-05 10:45

> [...]
> i den ene side, og så læne maskinen op ad dem. Herefter bindes
> maskinen fast til samme side, og et par klodser plantes på hver side

Jeg ville ikke lade den stå opad noget som helst !

> Lyder det som en plan, eller er det bedre at have maskinen på
> støtteben, og så fastgøre i gulvet, i stil med hvad man gør på færger?

Jeg ville heller ikke bruge støttefoden - den står bedre på gummiet.

Når den er kørt lige ind så lav en ramme i bunden af bilen. Et par
langsgående på hver side af hjulene og skru nogle tværgående imellem der er
lige så brede som varerummet. Så har du et spor som hjulene ikke kan hoppe
ud af hvis du spænder et par stropper til hver side ..

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/galleryframe1.asp?gid=1260&pid=12754

Når dansk autohjælp spænder en mc fast på ladet af en af deres biler sker
det også typisk med 4 stropper og mc'en på hjulene - det er ihvertfald min
erfaring ved at lade dem køre en håndfuld gange med min aprilia ....

Fra : Lasse Christensen

Dato : 22-11-05 15:11

Anders Majland wrote:

> [...]
> det også typisk med 4 stropper og mc'en på hjulene - det er ihvertfald min
> erfaring ved at lade dem køre en håndfuld gange med min aprilia ....

Sådan nogle stropper der kan spændes er det ultimative, det kan få en
hvilken som helst mc til og stå fast.

Eventuelt strop motorcyklen op i den ene side af varevognen.

--
Lasse Christensen, Esbjerg
Britbike, forhåbentlig snart :)

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 22-11-05 16:40

Jan Bachman <jamen@davs.du> writes:

> [...]
> en maskine til næste sæson. Jeg har ikke selv prøvet at hente før.
>
> Er der nogen kan dele ud af erfaring med fastgørelse af maskinen i

Masser af erfaring. f.eks. 3 racere i en HiAce samtidig.

Det eneste der tæller er stropper med skralder på. Én i hvert hjørne,
til øjet i gulvet. Stram cykelen ned, så den står i lod, og så meget
at den ikke kan flytte sig frem/tilbage.

> Jeg har skaffet nogle køreskinner på 2,5 m, så maskinen kan komme op i
> vognen.

Min er ca 2m x 40cm, det er rigeligt. Selvfølgelig vejer de maskiner
jeg har haft fat i under 200kg (der er jo sportsmaskiner :), så jeg
skal ikke afvise, at du har behov for den længere rampe.

> Lyder det som en plan, eller er det bedre at have maskinen på
> støtteben, og så fastgøre i gulvet, i stil med hvad man gør på færger?

Det er også en mulighed. Jeg ville dog bruge 4 stropper, en i hvert
hjørne.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Jan Bachman

Dato : 22-11-05 20:12

On Tue, 22 Nov 2005 16:39:35 +0100, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

>Det eneste der tæller er stropper med skralder på. Én i hvert hjørne,
>til øjet i gulvet. Stram cykelen ned, så den står i lod, og så meget
>at den ikke kan flytte sig frem/tilbage.

Der er købt fire stropper i dag i Bilexperten

Er der øjer i gulvet i en HiAce? Min genbo har én og siger han ikke
har øjer i sin. Jeg spørger da jeg har fundet et (relativt) billigt
sted at leje HiAce.

>Min er ca 2m x 40cm, det er rigeligt. Selvfølgelig vejer de maskiner
>jeg har haft fat i under 200kg (der er jo sportsmaskiner :), så jeg
>skal ikke afvise, at du har behov for den længere rampe.

Ja, nu er jeg så nået til den konklusion at mine er en tand for lange,
og passer dårligt til et lavt læs. De bliver byttet til nogen på 2m.

/Jan

Fra : MKS - 74

Dato : 22-11-05 20:35

On Tue, 22 Nov 2005 20:11:42 +0100, Jan Bachman <jamen@davs.du> wrote:

>Er der øjer i gulvet i en HiAce? Min genbo har én og siger han ikke
>har øjer i sin. Jeg spørger da jeg har fundet et (relativt) billigt
>sted at leje HiAce.

Jeg har flere gange lejet en Hi-ace med øjer i gulvet (til
MC-transport), af og til har der ligget en træplade over, som dog har
været lige til at hive ud. Iøvrigt er det hver gang forløbet helt
problemløst med en skralde i hvert hjørne og cyklen kørt helt op imod
kabine/varerum-adskillelsen.

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/

Fra : Jesper Hillerup

Dato : 22-11-05 23:10

Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> Det er også en mulighed. Jeg ville dog bruge 4 stropper, en i hvert
> hjørne.

har brugt samme metode flere gange,, det dur!
mvh jesper
hawk`s

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 23-11-05 00:50

MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk> writes:

> [...]
> været lige til at hive ud. Iøvrigt er det hver gang forløbet helt
> problemløst med en skralde i hvert hjørne og cyklen kørt helt op imod

Der er 6 øjer i gulvet på min Hiace. Jeg _mener_ det er standard, men
jeg er ikke 112% sikker.

Kai

Fra : Jan Bachman

Dato : 24-11-05 08:54

On Wed, 23 Nov 2005 00:49:45 +0100, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

>Der er 6 øjer i gulvet på min Hiace. Jeg _mener_ det er standard, men
>jeg er ikke 112% sikker.

Jeg har været inde og tjekke/måle HiAcen hos udlejeren. Der er to øjer
midt i bilen. Én i hver side. Men det rækker til formålet

/Jan

Fra : Leonard

Dato : 22-11-05 21:49

Jan Bachman <jamen@davs.du> wrote:

>Lyder det som en plan, eller er det bedre at have maskinen på
>støtteben, og så fastgøre i gulvet, i stil med hvad man gør på færger?

Sådan gør jeg, se billeder fra en vellykket transport i dag:
http://162.dk/gallery/Automotive/GS500E

MCen skal stå helt fremme, så den ikke kan flytte sig ved en
opbremsning. Fastgør forhjulet til noget fast foran, så den ikke
flytter sig bagud ved acceleration af bilen.
En elastik fra forhjul til sidestøtteben sørger for at støttebenet
ikke slår op, hvis MCen skulle vippe lidt mod højre.
En strop fra højre side af stellet holder MCen ned mod gulvet, så
stram som muligt, så den ikke kan vippe til højre og bliver stående på
sidestøttebenet.
Og lidt overflødigt er der en strop omkring baghjulet, der holder
dette på plads så det ikke kan flytte sig sidelæns.

Det kræver at der er noget indvendigt i bilen at fastgøre stropperne
i.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : GRISEN

Dato : 22-11-05 23:11

On Tue, 22 Nov 2005 21:48:48 +0100, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

> [...]

Bare husk, at SKUBBE maskinen op i vognen.
At lade den trække sig selv op, kan ikke anbefales!

*
Jan

Fra : Jan Bachman

Dato : 23-11-05 09:28

On Tue, 22 Nov 2005 23:11:26 +0100, GRISEN <fjern_grisen@grisen.org>
wrote:

>Bare husk, at SKUBBE maskinen op i vognen.
>At lade den trække sig selv op, kan ikke anbefales!

Hvorfor ikke? Er det faren for at miste kontrol du tænker på?

At lade maskinen trække sig selv op virker som det mest naturlige, når
den nu vejer 300kg. Ellers skal jeg sgu' spise godt med morgenmad den
dag Men det er måske nemmere at skubbe den op end jeg regner med.

Jeg har anskaffet tre køreskinner, så jeg netop har noget at støtte på
til begge ben. Jeg regner med at fæstne køreskinnerne til en træplade
i bilen, så de ikke rutcher ud.

/Jan

Fra : Leonard

Dato : 23-11-05 19:33

> [...]

>den nu vejer 300kg. Ellers skal jeg sgu' spise godt med morgenmad den
>dag Men det er måske nemmere at skubbe den op end jeg regner med.

Er der ikke en der kan hjælpe dig, hvor du henter den?

Da jeg var en splejs på 65 kg trak jeg ofte MCer alene op i en Hiace,
de tungeste var vel på 240 kg. Det var ikke noget problem, men det
kræver lidt øvelse og gåpåmod. Et godt tilløb og så bare ramme rampen,
som der kun skal være en af, en høj benløftning så man selv kommer
helt med ind i vognen, og altid 2 fingre på forbremsen.

Har du styr på højden?
Der skal ikke meget kåbeglas til før det ikke kan være i en Hiace.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 23-11-05 20:09

Leonard <usenet@leonard.dk> writes:

> [...]
> som der kun skal være en af, en høj benløftning så man selv kommer
> helt med ind i vognen, og altid 2 fingre på forbremsen.

Jeps, og så huske at man skal have hele vægten fra forhjulet inde på
ladet, npr man stopper. Hvis ikke forhjulet er kommet forbi stigningen
på rampen, er der kun én vej: baglængs ned af rampen, og prøv igen.

Kai