"Poul Dam" <pouldamhyggeadslhome.dk> writes:
>> Husk, at V-strom har aluminiums-stel, og derfor skal der ikke
>> stelforbindes, men trækkes ledning til batteri!
>>
>
> Der er nu ganske udmærkedet stel i aluminium, mange strømførende
> ledninger er i dag af aluminium.
Der er vist noget om at aluminiumsledere ikke har det godt med
jævnspænding (som jo er tilfældet her) pga. galvanisk korrosion. Det
der redder vekselspænding er vist at processen kører baglæns halvdelen
af tiden.
Nu måtte jeg lige finde noget dokumentation:
<
http://post.desitek.dk/PDFpub/5038_598.pdf>
,----
| 2. Elektrokemisk (galvanisk) korrosion optræder når metaller med
| forskellige potentialer forbindes sammen i ledende (elektrolytiske)
| omgivelser, eller når det samme metal befinder sig i uensartede
| (kemiske) og ledende omgivelser, der påvirker potentialet. Der
| opstår derved et anode-katodeforhold (element), hvor anoden vil
| korroderer (opløses) på grund af ionstrømmen i
| elektrolytten. Korrosionshastigheden er primært bestemt af
| temperaturen, potentialforskellen, hvor ledende (elektrolytiske)
| omgivelserne er samt selvfølgelig hvilket areal-og volumenforhold,
| der er mellem anode og katode. Fremmede strømme - især jævnstrømme
| - kan påvirke korrosionshastigheden både positivt og
| negativt. Beskyttelse mod elektrokemisk (galvanisk) korrosion er et
| spørgsmål om at undgå dannelsen af galvaniske elementer
| (dvs. samforbinding af metaller med for store potentialforskelle) i
| ledende omgivelser, eller udnytte de samme processer, der forårsager
| korrosion til korrosionsbeskyttelse. Anvendelse af offeranoder samt
| ved påtrykning af jævnspænding så metallet der skal beskyttes
| optræder som katode. Deraf navnene anodisk og katodisk beskyttelse.
| Kontrol og evt overvågning af fejlstrømme i installationer og anlæg
| kan forebygge korrosionsskader.
`----
De omtalte potentialeforskelle skal nok forekomme, især når
forbindelsen bliver lidt dårlig med tiden.
Jeg ville ikke eksperimentere med at få stelforbindelse gennem et
aluminiumsstel.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R