Udluftning af forbremse, PGO Big Max
Fra : Morten Trab

Dato : 17-01-06 17:48

Hej,

Jeg er igang med at reperere min forbremse (stemplet i kalibren var
groet fast) og ville i den forbindelse rense kamret med bremsevæsken,
hvilket jo betyder at væsken bliver skiftet...

Nu kan jeg imidlertid ikke få væsken til at komme ned i slangen igen,
jeg har prøvet at trykke på bremse håndtaget et par 100 gange, men
der sker intet...

Nogen der har et tip til hvordan jeg kommer vidre?? :)

Mvh. Morten

Fra : Allan Riise

Dato : 17-01-06 18:28

Morten Trab wrote:
> [...]
> der sker intet...
>
> Nogen der har et tip til hvordan jeg kommer vidre?? :)

http://cycle.shimano-eu.com/publish/content/cycle/seh/nl/en/premium_comfort/consumer_information.-MainContent-0002-DownloadFile.tmp/PCOMDK.pdf.pdf

side 34

--
Allan Riise
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=59672

Fra : Hans Jørgen

Dato : 02-12-06 00:00

er der nogen her der ved om der er en luftskrue på kaburatoren på en suzuki
addres jeg har prøvet og skrue den stjerne skrue 1½ omgang ud det virker
åbenbart ikke,når den stårpå foden er der ikke noget galt med omdr,jeg har
mistanke om det er udstødningen den kører ca 40km uden begrænsninger der er
nyt stempel og forholdsvis ny cyl.ruller er skiftet til 7 gr,der sad 6 gr i
den.og jeg syntes også der kommer nok ud af udstødningen,jeg mener den
snildt skal kunne køre omkring 55-60 mvh hjb

Fra : Morten Trab

Dato : 17-01-06 20:03

Allan Riise skrev:
> http://cycle.shimano-eu.com/publish/content/cycle/seh/nl/en/premium_comfort/consumer_information.-MainContent-0002-DownloadFile.tmp/PCOMDK.pdf.pdf
>
> side 34

Det hjalp ikke synderligt...

Problemet er at selv helt uden calipren sat på (altså bare med
slangen til calipren) så kommer der ikke noget bremsevæske ned...

Troede det så kunne være fordi man SKULLE have calipren på for at
kunne få det ned, men i forsøget på at åbne for niplen knækkede
den, helt nede ved calipren, så det koster lige en ny caliper til den
:(

Kan det være rigtigt at man SKAL have calipren på for at kunne få
væsken ned i slangen??

Mvh. Morten

Fra : Mikkel Lund

Dato : 17-01-06 22:35

-------------------------------
"Morten Trab" <morten@trab.dk> skrev i en meddelelse

Allan Riise skrev:
> [...]

:(

Kan det være rigtigt at man SKAL have calipren på for at kunne få

----------------------------------

Tjek om du ikke er kommet til at klemme slangen. Eller kan det være "pumpen"
der er utæt.

--
Hilsen Mikkel
------

Fra : Allan Riise

Dato : 18-01-06 07:58

Morten Trab wrote:

> Det hjalp ikke synderligt...
>
> Problemet er at selv helt uden calipren sat på (altså bare med
> slangen til calipren) så kommer der ikke noget bremsevæske ned...

Har du løsnet niplen?

> [...]
> kunne få det ned, men i forsøget på at åbne for niplen knækkede
> den, helt nede ved calipren, så det koster lige en ny caliper til den

Øhh, nu er jeg ikke helt med
Hvis det er niplen der er knækket så behøver du ikke nødvendigvis at købe et
nyt caliperhus.
Du kan tage en lidt ældre skruetrækker der kan komme ned i gevindet, holde
den fast ned til det sidste nippel stykke, og give den et par ordentlige
slag med en stor hammer, så har du en kærv du kan skrue niplen ud med.
Eller den mere prof. måde, køb en "ornepik", det er en udtrækker til
knækkede bolte, så borer du et lille hul i niplen, og bruger derefter
"ornepikken", den har linksgevind(venstredrejet) hvorefter du kan dreje
nippel stykket ud.

Men det kan også være at du skal have skiftet pakninger oppe ved grebet, du
kan høre om det "svupper" deroppe, og om der evt. skulle dryppe væske ud.

> Kan det være rigtigt at man SKAL have calipren på for at kunne få
> væsken ned i slangen??

Nej.

Fra : Dennis [9440]

Dato : 18-01-06 16:26

Når du har hældt væske i beholderen, skal du sætte låget på beholderen, og
pumpe indtil der kommer væske ved kaliper/udluftningsskrue, hvis dette ikke
virker, er der en utæthed i systemet...

Dennis, som har gjort det utallige gange på en peugeot scooter...

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-06 16:42

"Morten Trab" <morten@trab.dk> wrote in news:1137516483.227170.9030
@g49g2000cwa.googlegroups.com:

> [...]
> der sker intet...
>
> Nogen der har et tip til hvordan jeg kommer vidre?? :)

1. fyld beholderen.
2. tryk bremsegrebet ind, og hold det inde.
3. Løsn niblen, så bliver luften trykket ud.
4. stram niblen.
5. slip grebet, og begynd forfra.

Fortsæt indtil der kon kommer væske ud.
Husk at holde øje med at der hele tiden er væske i beholderen !!