Stelbrud på PGO Tornado
Fra : Esben K. Laustrup

Dato : 14-01-06 11:12

For omkring en måneds tid siden opdagede jeg, at min PGO Tornado fra
1998 var begyndt at krænge på midten af stellet. Den begyndte
simpelthen at bugge sammen på midten.

Jeg kontaktede min lokale scooterreperatør, og han dømte straks
scooteren totalt død. Møg ærgeligt, da scooteren er fra 1998 og kun
har kørt 12.000 km. Den kører stadig kanon, og derfor virker det som
sagt super ærgeligt, at et brud på stellet skulle sende den på
pension. Et nyt stel kostede iflg. forhandleren 2.500 kr. +
arbejdsløn, og det ville hurtigt løbe op i 5.000 kr. samlet.

Jeg går og overvejer, om man måske i stedet for at skifte stellet
kunne svejse en form for afstiver under stellet? Vil en sådan løsning
mon virke? Og er der ellers andet jeg kan gøre? Jeg synes som sagt, at
det er noget ærgeligt, at den skal sendes på pension, når den nu
kører perfekt...

Håber på at høre fra jeres erfaringer.

Esben

Fra : Hekto

Dato : 14-01-06 11:35

> [...]
> at
> det er noget ærgeligt, at den skal sendes på pension, når den nu

Find een der kan svejse ordentligt. Få så svejset delve røreet sammen,
og samtidig nogle afstivninger/stræbere på, så det ikke knækker samme
sted igen.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Allan Riise

Dato : 14-01-06 13:07

Hekto wrote:

> Find een der kan svejse ordentligt. Få så svejset delve røreet sammen,
> og samtidig nogle afstivninger/stræbere på, så det ikke knækker samme
> sted igen.

Er det i det hele taget lovligt?
Det er jeg ikke sikker på, da det jo er en bærende del.

--
Allan Riise
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=59672

Fra : Hekto

Dato : 14-01-06 17:38

> Er det i det hele taget lovligt?
> Det er jeg ikke sikker på, da det jo er en bærende del.

Ja/nej ... ihvertfald billigere og endda bedre!
Det må formodes at et nyt stel vil have et svagt punkt samme sted!?

Fra : Allan Riise

Dato : 14-01-06 17:52

Hekto wrote:

> Ja/nej ... ihvertfald billigere og endda bedre!
> Det må formodes at et nyt stel vil have et svagt punkt samme sted!?

Kan du henvise mig til at det er lovligt, gerne med dokumentation a'la
retsinfo, da jeg har fået forbud med at køre på en Yams 4 gears på et
tidspunkt, da pladen til fodkonsollen var svejtset på!

Fra : Hekto

Dato : 14-01-06 18:57

> Kan du henvise mig til at det er lovligt, gerne med dokumentation
> a'la retsinfo, da jeg har fået forbud med at køre på en Yams 4 gears
> på et tidspunkt, da pladen til fodkonsollen var svejtset på!

Ikke ud over at det er muligt under visse betingelser at få godkendt
svejsninger, og få synet køretøjet med x i 'Konstruktive ændringer'

I det hele taget noget vrøvl. Når stellet svejses på fabrikken, står
der en ufaglært og klatter det sammen, eller en robot svejser det.
Bagefter kører det direkte til lakering - og skulle det være bedre end
når mekanikker Olsen svejser det med sin CO2-svejser?

Fra : Allan Riise

Dato : 14-01-06 19:08

Hekto wrote:

> Ikke ud over at det er muligt under visse betingelser at få godkendt
> svejsninger, og få synet køretøjet med x i 'Konstruktive ændringer'

Og det er jo der jeg gerne ville hen. Man kan ikke, ligemeget om det er en
30'er eller 45'er, svejtse på sit stel *uden* at få det godkendt ved et syn.

> [...]
> Bagefter kører det direkte til lakering - og skulle det være bedre end
> når mekanikker Olsen svejser det med sin CO2-svejser?

Tjaae, nu er alle jo ikke lige gode med et svejtse app. og en 17 årig gut
der prøver sig frem, gør det nok ikke bedre end den uudlærte på fabrikken
der gør det hele dagen året rundt.

Fra : Hekto

Dato : 14-01-06 19:17

> Og det er jo der jeg gerne ville hen. Man kan ikke, ligemeget om det
> er en 30'er eller 45'er, svejtse på sit stel *uden* at få det
> godkendt ved et syn.

Man laver det pænt og ordentligt, og lader være med at sige det til
nogen! Det er ihvertfald hvad jeg ville vælge at gøre.

Fra : KubikH

Dato : 14-01-06 19:02

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> retsinfo, da jeg har fået forbud med at køre på en Yams 4 gears på et
> tidspunkt, da pladen til fodkonsollen var svejtset på!

Svejs stellet.
Det kan jo sådan set være lige meget, om det er lovligt eller ej.
Det er det eneste fornuftige at gøre.
Ang din Yamaha .... har du den indregistreret??

Ellers er det da tåbeligt af ordensmagten at blande sig i det.
Mvh
Niels

Fra : Allan Riise

Dato : 14-01-06 19:23

KubikH wrote:
> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Svejs stellet.

Nu var det ikke min Typhoon, så..

> Det kan jo sådan set være lige meget, om det er lovligt eller ej.
> Det er det eneste fornuftige at gøre.

Sig det til lovmagten.

> Ang din Yamaha .... har du den indregistreret??

Den er solgt, og det er jo en 30'er knallert.

> Ellers er det da tåbeligt af ordensmagten at blande sig i det.

Ja, fortæl mig om det

Fra : Esben K. Laustrup

Dato : 14-01-06 20:02

Tak for alle jeres svar. Jeg tror, at jeg vil få det svejset. Og nej -
jeg er ikke en gut på 17 år, og nej - jeg skal ikke gøre det selv

Er der nogen, der kan anbefale en god mekaniker/svejser i Århus og
omegn?

Tak,

Esben