batterilader
Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 02-01-06 15:10

Hej

Kan man bare bruge en helt alm. lader (12v 5 amp) til et
vedligeholdelsesfrit batteri, jeg har lige købt en og der står at den ikke
er egnet til det.

Jim

Fra : KubikH

Dato : 02-01-06 18:57

"Majbritt Hågensen" <maajer@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan man bare bruge en helt alm. lader (12v 5 amp) til et
> vedligeholdelsesfrit batteri, jeg har lige købt en og der står at den ikke

Uha uha ...... det er vist en Troll.

Nå pyt, vover pelsen
5 Amp. er alt for meget til et knallert / Mc batteri, her er 0,5 mere
rigtigt.

Ang vedligeholdelsesfrie batterier og pulsladere mm.:
Hvis man lader det medsin mc eller lignende, er der vist ikke meget
pulsladning over det

Jeg har altid brugt alm. ladere, også til vedligeholdelsesfrie batterier, og
de har holdt udemærket.

Mvh
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 23:38

"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev i en meddelelse
> Uha uha ...... det er vist en Troll.

Hvorfor tror du det?

> 5 Amp. er alt for meget til et knallert / Mc batteri, her er 0,5 mere
> rigtigt.

Hvad er nu det for noget vås? Hvad hulen skulle problemet være ved at bruge
en 5amp laver?

Fra : Ivar

Dato : 05-01-06 22:06

Brian Axelgaard skrev:

> Hvad er nu det for noget vås? Hvad hulen skulle problemet være ved at bruge
> en 5amp laver?

Problemet er at man skader batteriet. 5 A til et 5Ah batteri vil
opvarme batteriet lokalt så meget at blypladerne kan tage skade,
desuden kan man risikere at elektrolytten begynder at spalte.
0,5 A er en sikker ladestrøm til et 5 Ah batteri.

Køb en batteri-lader og lad som ingen ting!

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
http://home20.inet.tele.dk/did/OutlookExpress/

Fra : dan

Dato : 06-01-06 12:24

Jeg giver Niels og Ivar ret
Man skal lade sit batteri med 5- 10% af efekten.
Er man på røven kan man lade 100% men, så skal man mærke til batteriet
hele
tiden (om det bliver varmt) Man skal dog regne med, at man skader
batteriet.
Så! små slag, det er jo ikke en religions-krig det her
Dan

Fra : Hekto

Dato : 06-01-06 12:47

dan explained on 06-01-2006 :
> [...]
> hele
> tiden (om det bliver varmt) Man skal dog regne med, at man skader

MC'ens/scooterens ladesystem lægger ikke fingre imellem!
Det lader alt hvad det kan, indtil spændingen på batteriet er ope igen,
efter en start.
De fleste scootere/knallerter lader ikke så kraftigt da de måske kun
har 50-100 watt til rådighed 60Watt er dog = 5 A!

Min egen har 530 Watt til rådighed, og så bliver batteriet varmt!

Fordelen ved en lav strøm er at batteriet stille og roligt lades op
uden større varme og gasudvikling.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Ivar

Dato : 07-01-06 00:27

Hekto skrev:

> Min egen har 530 Watt til rådighed, og så bliver batteriet varmt!

Det er 3/4 hk.
Pas på du ikke blander tingene sammen. Generatorens effekt er ikke
det samme som lade-effekten. Ligegyldigt hvor stor generatoren er,
vil ladestrømmen være afhængig af hvor stor generatorens spænding
er.

Ivar Magnusson

--
MesNews: http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/

Fra : Hekto

Dato : 07-01-06 19:59

> [...]
> det samme som lade-effekten. Ligegyldigt hvor stor generatoren er,
> vil ladestrømmen være afhængig af hvor stor generatorens spænding

Bare rolig - jeg blander ikke tingene sammen. Jeg har 530W _til
rådighed_. Det betyder også at jeg har >40A til rådighed. Ikke alle
bliver hældt i batteriet; men du kan være ganske sikker på at den ikke
nøjes med 5A, når akkumulatoren lige er tappet efter en start.

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 11:21

"dan" <dan.missi@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> batteriet.
> Så! små slag, det er jo ikke en religions-krig det her

Ingen religionskrig her, det var nu ikke det jeg ville frem til :) Men bare
fordi en lader er normeret til at kunne lade med 5A så gør den det altså
ikke fra du sætter den på til du tager den af igen.

Fra : Ivar

Dato : 07-01-06 13:04

Brian Axelgaard skrev:

> Ingen religionskrig her, det var nu ikke det jeg ville frem til :) Men bare
> fordi en lader er normeret til at kunne lade med 5A så gør den det altså ikke
> fra du sætter den på til du tager den af igen.

Hvis det er en almindelig autolader er den designet til
blyakkumulatorer
på 36-60 Ah, den vil trække en for stor strøm til et lille batteri.
Heldigvis har sådanne ladere normalt et amperemeter, så man kan
tjekke, at man ikke overlader. Hvis strømmen er for stor, skal man
kun benytte den kortvarigt, og være helt sikker på at man ikke
overlader.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/