Problemer med Yamaha Axis EU45'er
Fra : Gaakeligak

Dato : 01-01-06 14:08

Hey gruppe

Min kæreste har problemer med sin Yamaha Axis EU45 scooter fra 1995.

Når det er koldt, drukner maskinen ved startforsøg, uanset om man bruger
kick eller elstart. Det tager derefter en 15-20 sekunders brug af el-
starteren at få den i gang (eller 50+ tråd på kick'en). Gassen bliver
på intet tidspunkt rørt, hverken under start eller i det første halve
minut i tomgang - ellers dør den på stedet.

Den har netop været inde til stort eftersyn, og følgende er sket - men
har ikke hjulpet:

* Karburator renset, efterset og justeret
* Ny el-choker - original model
* Cylinder/stempel efterset - alt ok - original fra 1995 med 17000 km på
klokken.
* membran tjekket - alt ok (blev skiftet sommeren 2004).
* Nyt tændrør

Symptomer:
* Koldt vejr - kold maskine - drukner v. start
* Varmt vejr - kold maskine - drukner v. start
* Koldt vejr - varm maskine - starter i første hug
* Varmt vejr - varm maskine - starter i første hug

Den kører perfekt uden at 4-takte, hun bruger blyfri 95 med karb.sprit i
benzinen.

Alle stumper er originale dele - den er ikke tunet. Udstødning er
uoriginal model - men godkendt til EU45 - er 1 år gammel. Ringen i vario
mangler dog og der er 5g ruller.

Som sagt er maskinen fra 1995, den har kørt 17000 km på klokken.
Marchfart altid max 50 km/t på nålen - min kæreste er forsigtig.

Hvad er det lige som vi ikke tænker på - årsagen til drukningen søges.

Hjælp eftersøges - hvis ikke vi får den fixet bliver den solgt som
stumpemaskine - men så skal vi ud og finde noget andet - men det er en
dyr fornøjelse - hvis det blot er en justering eller noget andet vi ikke
lige tænker på.

Mvh og godt nytår til jer alle
Gaakeligak - Knud blandt venner

Fra : KubikH

Dato : 01-01-06 18:12

"Gaakeligak" <gaake@li.gak> skrev i en meddelelse
> [...]
> stumpemaskine - men så skal vi ud og finde noget andet - men det er en
> dyr fornøjelse - hvis det blot er en justering eller noget andet vi ikke

Er du sikker på at den drukner ?? ....... bliver tændrøret vådt ??
Er du sikker på at chokeren duer?? .... det passer jo med at den starter ok
ved varm motor.
(Her forudsætter jeg at den har automatchoker)

En anden ting i den modsatte ende er, at svømmerhuset kan være utæt.
Så skal du først have fyldt noget i det, før den vil gå.
(Her forudsætter jeg at den har vacuumstyret benzinhane)

Mvh
Niels

Fra : Gaakeligak

Dato : 01-01-06 22:48

"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> wrote in

> [...]
> Så skal du først have fyldt noget i det, før den vil gå.
> (Her forudsætter jeg at den har vacuumstyret benzinhane)

Jeps - den drukner. Og chokeren duer fint. helt ny original choker (400
kr). Blev testet inden den blev sat på. - og ja, det er en
automatchoker.

Karburatoren er tjekket igennem. Alle pakninger er tætte, og alle dele
er ok.

Der må overhovedet ikke røres ved gassen, når den skal starte - hvis man
gør det, er den umulig at starte (før der er gået 1 times tid).

Prodceduren for at starte scooteren er som følger:

1. Jeg trykker starteren ind - den springer i gang for at dø 1 sekund
senere.
2. Jeg trykker starten ind igen og holder den i 15-20 sekunder hvorefter
maskinen lige pludselig tager fat.
3. Jeg lader maskinen stå og hoste lidt i en 25-30 sekunder, hvorefter
der kan gives gas.

Hvis jeg giver gas på noget tidspunkt i ovenstående (og her taler vi
altså bare den allermest lette berøring af gashåndtaget) - dør maskinen
omgående og er møg-svær at starte igen.

Jeg har prøvet den klassiske - ligesom på en bil - tænding på, lige vrid
håndtaget i bund og slip igen med det samme - for at åbne for choker og
andet - og så starte den (pga vakuummangel vil det jo ikke suge benzin
ned) - men det hjælper minus (det hjælper i vores Ascona - og den har
trods alt også "bare" en karburator med automatchoker - hvor virkemåden
er det samme som på scooteren - omend i større målestok).

Maskinen går 35 km på en liter - så en utæt karb tror jeg ikke på.

Vi har ikke lyst til at købe en ny karb el. andre store (læs: dyre)
dele, hvis ikke det kan fjerne problemet. Maskinen er 10+ år gammel, så
det kan efterhånden ikke betale sig. Vi har indenfor det sidste halve år
brugt mange penge - især timepris på at få mekanikere til at kigge på
den, udel held.

Det går over min - og tydeligvis mekanikernes forstand. Desværre -
derfor søger jeg guruernes hjælp herinde.

Mvh
/Gaakeligak - Knud blandt venner.

Fra : KubikH

Dato : 02-01-06 18:54

> [...]
> den, udel held.
>
> Det går over min - og tydeligvis mekanikernes forstand. Desværre -
> derfor søger jeg guruernes hjælp herinde.

Hej igen
Ved godt at jeg er irriterende .... MEN!!
De symptomer du beskriver, passer ikke helt med at den drukner!!

Har du prøvet at pille tændrøret ud efter et mislykket startforsøg, og
kigget nærmere på det??
Hvis det er pladdervådt, og lugter af benzin, har du ret.

Er det stadig tørt, vinder jeg )

Jeg synes stadig du skulle kigge meget nøje efter om der er benzin i
svømmerhuset, inden du starter.
Der må være en tømmeskrue i bunden af svømmerhuset, du kan prøve at åbne.
Saml det evt.aftappede op, og gør det samme igen lige efter et stop så du
kan sammenligne.
Automatchokeren på sådan en fætter, åbner jo bare for en
"Ministartkarburator" der er integreret i den almindelige karburator.
Det eneste den kan gøre er at smide en masse benzindampe ind i en fart.

Da du har opgivet alt andet, er det værd at lege med.
En evt.utæthed,skal ikke være ret stor for at tømme svømmerhuset på et par
timer.
Hvis man så har en vacuumstyret benzinhane er den der.

Det startforsøg du beskriver ved at dreje paralleller til din Ascona, duer
ikke af den simple grund at der ikke er en accelerationspumpe på knallerten.
I Asconaen giver du den en ekstra "snaps" direkte i indsugningen vha. din
accelerationspumpe, når du træder på pedalen.

Til sidst:
Hvis den drukner ved en berøring af gashåndtaget, skulle man jo lige kunne
tage stikket fra chokeren, og starte samtidig med at man giver gas.
Så skulle den starte med det samme.

Mvh
Niels

Fra : Gaakeligak

Dato : 02-01-06 19:51

> [...]
> kunne tage stikket fra chokeren, og starte samtidig med at man giver
> gas. Så skulle den starte med det samme.

Hey Niels - det er helt ok - du prøver jo at hjælpe.

Maskinen er bare så forbandet svær at skille ad. Dem der har designet
Axis'en gjordet det med 1 formål - at gøreden så træls som muligt at
arbejde med. man kan ikke bare tage sædebrønden op - det er med at
pille de nederste sideskjolde af og selve sædet af, så kan man skrue
kåben af, det er næsten 20 skruer...

Jeg prøver, når sneen er væk - at følge dine råd, så må vi se.

Jeg takker for hjælpen.

Mvh
Gaakeligak - Knud blandt venner.

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 23:36

"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev i en meddelelse

> Til sidst:
> Hvis den drukner ved en berøring af gashåndtaget, skulle man jo lige kunne
> tage stikket fra chokeren, og starte samtidig med at man giver gas.
> Så skulle den starte med det samme.

Skal han så kære med chokeren 'til' hele tiden?