Godt batteri til speedfight
Fra : Henrik Madsen

Dato : 28-12-05 16:20

Hej

Jeg har fået et "penge-gavekort" til køb af et nyt batteri til min
speedfight..

Derfor spørger jeg ... Hvad skal man købe hvis man vil have noget der
er ordentligt.. ? Mærke, prisklasse og forhandler ...

Har pt et Tsvansen batteri men det er ved at være et år gammelt og den
slags lort holder åbenbart ikke længere end 1 år...Samme erfaring har
jeg gjort med bilbatteri fra Tsvansen så nu vil jeg gerne have noget
der er kvalitet..

Forslag modtages med kyshånd..

Henrik

Fra : Hekto

Dato : 28-12-05 18:33

> [...]
> slags lort holder åbenbart ikke længere end 1 år...Samme erfaring har
> jeg gjort med bilbatteri fra Tsvansen så nu vil jeg gerne have noget

Det er ligegyldigt hvor batteriet er fra, hvis det får lov til at
aflade, holder det ikke længe. Specielt om vinteren må det ikke stå
koldt og være afladt.

- ellers kan du sådan set batale hvad du har lyst til!
Der er gel-batterier, vedligeholdelsesfrie batterier og gode gamle
billige vedligeholdelsesbatterier!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Henrik Madsen

Dato : 28-12-05 19:54

On Wed, 28 Dec 2005 18:32:57 +0100, "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13>
wrote:

>Det er ligegyldigt hvor batteriet er fra, hvis det får lov til at
>aflade, holder det ikke længe. Specielt om vinteren må det ikke stå
>koldt og være afladt.

Det har ikke som sådant fået lov at aflade...

Det er blevet brugt som det skulle og jeg har endda lavet et ladestik
så jeg kan lade eksternt med en lader da min generator ikke kan nå at
oplade batteriet på den forholdsvis korte (5 km) tur til arbejde..

Batteriet er af en sådan forfatning at der skal omkring 17 volt til
for at lade strøm på det og dette betyder i min terminologi at det er
ved at være kaput...

Spændingen hvormed der skulle lades for at det vil tage strøm er
gradvist steget fra de 13-14 volt de første 2 måneder til nu efter 12
måneder altså at skulle have de der 17-18 stykker..

Knallerten bliver brugt dagligt og er altid blevet holdt ved lige med
destileret vand så det er ikke fordi jeg har mishandlet batteriet..

Havde en lignende situation med et bilbatteri fra TSvansen, dette
begyndte efter 3 måneder at selvaflade helt vildt..Man kunne lade det
helt op og lade det stå i bilen i 2 dage og så var det
afladet....Købte et Varta kvalitetsbatteri til bilen og siden har der
overhovedet ikke været problemer..

>- ellers kan du sådan set batale hvad du har lyst til!
>Der er gel-batterier, vedligeholdelsesfrie batterier og gode gamle
>billige vedligeholdelsesbatterier!

Men det jeg er ude efter er et alm blybatteri i en ordentlig
kvalitet..Ikke sådan et batteri som dem Tsvansen sælger ... Laver
Varta eller f.eks danbrit ikke den slags batterier til knallert 45 ?

Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-05 20:17

"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Men det jeg er ude efter er et alm blybatteri i en ordentlig
> kvalitet..Ikke sådan et batteri som dem Tsvansen sælger ... Laver
> Varta eller f.eks danbrit ikke den slags batterier til knallert 45 ?

Ork ja. FTZ og Bak & Uhrenfeldt sælger dem i hvert fald.

Fra : Hekto

Dato : 28-12-05 21:41

> [...]
>
> Batteriet er af en sådan forfatning at der skal omkring 17 volt til
> for at lade strøm på det og dette betyder i min terminologi at det er

Har du målt ladespændingen med motoren kørende på ca. 5.000 omdr.?

Fra : Henrik Madsen

Dato : 31-12-05 13:07

On Wed, 28 Dec 2005 21:40:59 +0100, "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13>
wrote:

>Har du målt ladespændingen med motoren kørende på ca. 5.000 omdr.?

Pyha, så fik jeg lige 10 minutter til at måle lidt på det..

Jeg har ikke lige mulighed for at måle omdr så jeg har bare målt disse
2 målinger.

Tomgang = 14.0 volt
Fuld gas = 14.4 volt.

Det må vel være ok ..

Så prøvede jeg med min batteri oplader og hvis jeg indstiller den til
minimum så giver den 14.2 volt og lader så batteriet med 0.3 amp

Jeg har også prøvet at stille den anderledes og får følgende 3
resultater.

14.2 Volt = 0.3 Amp
15.4 Volt = 0,56 Amp
19,3 Volt = 4.2 Amp

Ergo skal jeg op omkring de 17-19 volt inden den lader batteriet på en
måde så der bare er en minimal chance for at den har mulighed for at
holde batteriet med strøm. Som det er nu vil jeg skulle køre 13+ timer
for at lade alle 4 amp på batteriet og min køretur er på max 10
minutter så jeg lader altså omkring (10/60 = 1/6 * 0.3 = 0.05 Amp = 50
mA på mit batteri hver vej og jeg vil vædde med at jeg forbruger mere
end det på at elstarte den )

Batteriet var ikke afladet idag men da jeg ikke har kørt på knallerten
i en god uge så var det selvfølgelig heller ikke ret meget opladet.
Altså målingerne er lavet på et "lidt mere end halvfladt batteri"..

Henrik

Fra : Hekto

Dato : 01-01-06 14:05

> Tomgang = 14.0 volt
> Fuld gas = 14.4 volt.

Det brurde være OK.
Så er det bateriet.

Fra : Kristian Knigge

Dato : 03-01-06 13:32

Bare fordi at varene i Thansen ikke er kvalitet er der jo ikke noget galt
med butikken.
Så vis din Opel går i stykker så er det altså Bennys Biler nede på hjørnet
der er en lorte forretning og ikke Opel. Det er jo Benny der har designet og
produceret lige præcis DIN bil.

--
- Knixe

http://Knixe.lir.dk - bliver MÅSKE lavet snart :D
Fjern *remove* i min mail!

Fra : Henrik Madsen

Dato : 03-01-06 18:13

On Tue, 3 Jan 2006 13:31:58 +0100, "Kristian Knigge"
<knixe@*remove*frac.dk> wrote:

>Bare fordi at varene i Thansen ikke er kvalitet er der jo ikke noget galt
>med butikken.

Nej selve butikken er måske ok, det er bare det lort de sælger der er
noget skrammel..

>Så vis din Opel går i stykker så er det altså Bennys Biler nede på hjørnet
>der er en lorte forretning og ikke Opel. Det er jo Benny der har designet og
>produceret lige præcis DIN bil.

Nej men hvis det er dem der har solgt mig et lorte batteri så ER det
deres skyld..

Og hvis det er dem der har lavet en reperation og den så ikke holder
mere end 2 dage så ER det deres skyld...

Undslyld mig men du lyder ikke til at være ret gammel..

Henrik