Afvaskning af kældervægge
Fra : TDC

Dato : 23-01-06 10:42

Hejsa..

Vi har et problem med meget kolde ydervægge på 1 side af kælderen...
De er ofte fugtige trods ivrigt udluftning. Jeg planlægger at grave
fugtspærre og isolering ned til foråret, så det burde klare problemet..

Men indtil da.. Problemet er at der kommer sorte skjolder.. Jordslået
gætter jeg på, og dette er hårdt at vaske af..
Kan man aftørre væggen med et eller andet, der kan holde det i ave, frem for
at bruge et par timer på at skruppe og skurre væggen ;)

Mvh Dennis

Fra : Max

Dato : 23-01-06 10:56

Hej

> De er ofte fugtige trods ivrigt udluftning. Jeg planlægger at grave
> fugtspærre og isolering ned til foråret, så det burde klare
> problemet..

Lægger du ikke dræn i også ?

> Kan man aftørre væggen med et eller andet, der kan holde det i ave,
> frem for at bruge et par timer på at skruppe og skurre væggen ;)

Rodalon eller Klorin måske.

Mvh Max

Fra : Ingolf Hansen

Dato : 23-01-06 17:04

Man kan med held blande atamon i en spand med klorin.Atamonen er svampe
dræbene. MVH.Ingolf

Fra : Max

Dato : 23-01-06 20:34

Hej Ingolf

> Man kan med held blande atamon i en spand med klorin.Atamonen er
> svampe dræbene. MVH.Ingolf

Så må man håbe at Dennis læser hvad du skriver til mig.

Mvh Max

Fra : TDC

Dato : 25-01-06 13:52

> Så må man håbe at Dennis læser hvad du skriver til mig.

Det gjorde jeg ;)

Fra : TDC

Dato : 25-01-06 13:52

"Ingolf Hansen" <ingolf.hansen@email.dk> wrote in message
> Man kan med held blande atamon i en spand med klorin.Atamonen er svampe
> dræbene. MVH.Ingolf

Hmm - Det kunne jeg da lige prøve.

Lyder ikke så dumt endda..

Mvh Dennis

Fra : TDC

Dato : 25-01-06 13:51

> Lægger du ikke dræn i også ?

Jo det gør jeg ;)

> Rodalon eller Klorin måske.

Klorin afprøvet tidligere. Virkede ikke som om det hjalp..

Takker..
Mvh Dennis

Fra : Max

Dato : 25-01-06 14:26

Hej

> Jo det gør jeg ;)

Fint, så om et par år eller tre, skulle du gerne have tørre væge
i kældren med alle de ulemper det medføre :)

> Klorin afprøvet tidligere. Virkede ikke som om det hjalp..

Jeg tror faktisk også ved nærmere omtanke mere på
Atamon ideen.

Mvh Max

Fra : TDC

Dato : 25-01-06 20:16

> Fint, så om et par år eller tre, skulle du gerne have tørre væge
> i kældren med alle de ulemper det medføre :)

Ulemper ved tørre vægge??

Og et par år.. Jeg håbede sku da det var væk allerede om efteråret..

Mvh Dennis

Fra : Max

Dato : 25-01-06 20:58

Hej Dennis.

> Ulemper ved tørre vægge??
>
> Og et par år.. Jeg håbede sku da det var væk allerede om efteråret..

Jeg vil lige sige at jeg bor i en gammel bungalow fra 1930 hvor der er
ca. halv kælder, du kan se skuret her www.sandcastle.dk

I forbindelse med nyt tag for 3 år siden fik jeg lavet omfangsdræn
hele vejen rundt om huset og der blev anbragt plader og isolering
uden på soklen. Og det har da hjulpet på fugten i kældren, men
det er en meget langsom proces og det vare sikkert flere år
endnu før ændringerne er helt slået igennem. De ulemper der
kommer er nok af en karakter der er til at leve med, men det er
ting som at tapeten nu falder af vægene på grund af at limen
tørre ud, puds der falder ned også på grund af udtørring, sjove
mærker og aftegninger på klinkegulvet på grund af ændringer
i den fugt der normalt steg op gennem gulvet, og andre af den
slags ting der sker når man ændre et gammelt miljø.

Mvh Max

Fra : TDC

Dato : 26-01-06 15:45

> [...]
> i den fugt der normalt steg op gennem gulvet, og andre af den
> slags ting der sker når man ændre et gammelt miljø.

Okay.. Tak for det ;)

Grundet fugten har jeg kategorisk nægtet at lave andet end en pudset væg,
for at den kan ånde så meget som muligt.. Så tapet vil jeg nok ikke opleve
falde ned

Fliser har vi indkøbt til kældergulvet, der i øjeblikket kun er beton,
bortset fra den halve kælder vi gravede ud og isolerede +pex, så der er
ingen fugt.. Generelt har vi ikke det problem i gulvet heldigvis ;)

Så er jeg ikke nervøs over din melding..
Men tak for input

mvh Dennis

Fra : Max

Dato : 27-01-06 08:21

Hej TD

> Så er jeg ikke nervøs over din melding..

Det var så sandelig heller ikke for at gøre dig nervøs, det var bare
en fortælling om min oplevelse. Jeg havde såmændt ikke problemer
med fugt i kældren, men da jeg skulle skifte alt kloark, vandledninger
og fjernvarmeledninger, ja så skulle jeg have gravet op 80% af vejen
rundt om huset, så merudgiften for at lave omfangsdræn og isolering
var så begrænset at man jo lige så godt kunne gøre det.

Mvh Max

Fra : TDC

Dato : 26-01-06 21:53

> I forbindelse med nyt tag for 3 år siden fik jeg lavet omfangsdræn
> hele vejen rundt om huset og der blev anbragt plader og isolering
> uden på soklen.

Hejsa igen..

Jeg kunne vel ikke få dig til at kort skitsere hvad du brugte, hvordan du
gjorde og hvor meget
Den teoretiske ide om hvordan jeg skal gøre har jeg, men jeg mangler at vide
det "lidt" mere detaljeret, så jeg har en egentlig arbjedsgang.
PS: Vi har muret sokkel.. Hus fra 1921..

PFT Dennis

Fra : Max

Dato : 27-01-06 12:51

Hej Dennis

> Jeg kunne vel ikke få dig til at kort skitsere hvad du brugte,
> hvordan du gjorde og hvor meget

Først vil jeg sige at jeg også har muret sokel på huset.

Men opgaven løste jeg ikke selv, jeg havde en entrepenør
der forestod hele opgaven. Jeg fulgte ikke meget med i
hvad de lavede på grund af at jeg var væk på ferie. Men
de løste tilsyneladene opgaven meget lig den beskrivelse
du kan finde her http://makeashorterlink.com/?E26326A8C

Mvh Max

Fra : Dennis \(7600\)

Dato : 30-01-06 19:54

> [...]
> hvad de lavede på grund af at jeg var væk på ferie. Men
> de løste tilsyneladene opgaven meget lig den beskrivelse

Hej Igen...

Hvad afholdt dig fra at gøre det selv? - Det var vel at de alligevel var
igang..
Jeg har da tænke mig at gør det hele selv, da jeg kun skal grave ned omkring
2 sider = ca 20 meter, og vi skal ikke have lavet andet..

Jeg tænker bare, at du kunne vel have sparet en del håndører alligevel..
Eller det var måske ikke det store..

PS: Tak for linket.. Jeg havde dog et udprint liggende i min mappe

Mvh Dennis