Brændeovn nu, eller?
Fra : Ped

Dato : 22-01-06 18:06

Hej gruppe,

Vi har længe ønsket os en brændeovn, men er først nu nået så vidt, at vi
påtænker at gøre alvor af det. Men nu hører jeg til min skræk, at
brændeovne er kommet i Miljøministerens søgelys. Der skal være 700.000
af slagsen i Danmark, og de forurener alt for meget, mener hun.

Er der nogen der har overblik over, hvad det kunne komme til at betyde
for brændeovnsejerne? Jeg har hørt noget om påbud af partikelfiler, hvad
betyder det for brændeovnens forbrændingsevne og økonomi? Hvad koster
sådan et, og er der nogen løbende udgifter til servicering eller
udskiftning? Kunne man forestille sig forbud mod visse typer brændsel?
Eller brændselsmængde? Afgifter? Er det en dårlig ide at købe brændeovn
nu, eller?

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Jacob Andersen

Dato : 22-01-06 21:51

> [...]
> udskiftning? Kunne man forestille sig forbud mod visse typer brændsel?
> Eller brændselsmængde? Afgifter? Er det en dårlig ide at købe brændeovn

Ministerens veje er uransagelige - dvs der er afgjort et problem, men
hvornår og hvordan der bliver gjort noget ved det, er det ikke muligt at
sige noget om.
Det bedste bud på "fremtidssikring" er at købe en svanemærket ovn.

Fra : Kim

Dato : 23-01-06 17:18

"Jacob Andersen" <i@dk> skrev i en meddelelse
> Det bedste bud på "fremtidssikring" er at købe en svanemærket ovn.

Hmm..Hvad er så mest miljørigtigt:
Købe en svanemærket ovn og fyre som et svin, eller købe en
billig ovn og fyre korrekt ?
Moralen er blot, at miljøet ikke får det bedre af en svanemærket
ovn, hvis brugeren ikke ved hvordan der fyres korrekt.

Mvh, Kim

Fra : TGJ

Dato : 22-01-06 22:27

"Ped" <pedmail@danskbredbaandmail.dk> skrev i en meddelelse
> brændeovne er kommet i Miljøministerens søgelys. Der skal være 700.000 af
> slagsen i Danmark, og de forurener alt for meget, mener hun.

Var da også på tide.

> [...]
> udskiftning? Kunne man forestille sig forbud mod visse typer brændsel?
> Eller brændselsmængde? Afgifter? Er det en dårlig ide at købe brændeovn

Tror ikke der er nogen som har noget overblik, men bliver det en varm
kartoffel
i medierne, kommer der skred i sagerne.

Læs evt har:
http://kol.astma-allergi.dk/regado.jsp?type=page&id=87&domain=this

http://kol.astma-allergi.dk/regado.jsp?type=page&id=85

http://www.skorstensfejerlauget.dk/

http://www.mst.dk/ (søg på brændeovn)

Thomas

Fra : Carsten Keller

Dato : 23-01-06 13:20

"Ped" <pedmail@danskbredbaandmail.dk> wrote in message
> [...]
> udskiftning? Kunne man forestille sig forbud mod visse typer brændsel?
> Eller brændselsmængde? Afgifter? Er det en dårlig ide at købe brændeovn

Jeg mener ikke der i øjeblikket findes partikelfiltre til brændeovne, tror
det var noget Teknologisk Institut først nu skulle til at kigge på, så der
går nok nogle år før der kommer et eller andet i produktion.

Og når det kommer, så er mit umiddelbare bud er at et eventuelt påbud ikke
kommer til at gælde allerede installerede ovne. Tænk bare på hvor
"konsekvent" man har været med katalysatorer og partikelfiltre på biler. Der
er helt sikkert nogen der vil skrige "pengemaskine", "brud på skattestoppet"
eller andet skingert hvis man prøver at tvinge noget ned over 700000
villaejere.

Forbud mod forskellige typer brændsler er måske ikke utænkeligt, men jeg
tror allerede nu der er diverse love der forhindrer folk i at fyre med
bildæk og våde aviser.

Derfor: Installer du trygt en brændeovn nu. Inden der er skerevet de
obligatoriske 17 undersøgelser og forskerne er blevet enige om hvorvidt
partiklerne rent faktisk kommer fra danske brændeovne eller østeuropæiske
kraftværker har du haft mange gode fyringssæsoner foran din ovn.

Keller

PS: Men køb nu en ordentlig ovn, lær at fyre rigtigt i den og brug noget
ordentligt, tørt brænde. Hvis alle gjorde dette var udslippet fra ovnene
sikkert slet ikke noget problem...

Fra : tb

Dato : 23-01-06 18:58

> [...]
> udskiftning? Kunne man forestille sig forbud mod visse typer brændsel?
> Eller brændselsmængde? Afgifter? Er det en dårlig ide at købe brændeovn

Vi sparer ca 12.000 årligt i olie ved at bruge vores brændeovn kraftigt.
Den kostede 4000 brugt (8500 ny), så den var tjent ind på under et år.
Overstående kommer næppe i løbet af et par år, og det kommer næppe til at
koste meget over 10.000 hvis det er noget folk skal købe, hvilket vil sige
at det stadig er en overkommelig udgift