Spartling af gipsplader
Fra : Bjarne K.

Dato : 22-01-06 12:14

Der er blevet sat gipsplader op i mit badeværelse og jeg skal selv igang med
at spartle, men selv dette simple (for nogen) stykke arbejde er jeg kommet i
tvivl om hvordan udføres.

I en brochure fra alfix, skal der i revnen mellem 2 plader klæbes
armeringstæpe op med gummi tætningsmasse, hvorefter der spartles. I en anden
bruchure fra danogips, står der at der først spartles en gang med
spartelmasse, hvorefter der afsluttes med 2 gangle spartel (altså næsten det
samme som alfx foreslår), men på en anden danogips side stor der "De runde
gipskanter kræver ikke anvendelse af sparteltape."

Så hvad skal jeg tro ?

Bjarne K.

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 22-01-06 12:47

"Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev i en meddelelse
> [...]
> det samme som alfx foreslår), men på en anden danogips side stor der "De
> runde gipskanter kræver ikke anvendelse af sparteltape."

hvis du ikke bruger ameringstape resikere du at det en dag revner, så er det
ikke tæt mere så Alfix's måde må være den rette
--
Hilsen Gilbert
( . ) ( . )

Fra : CC

Dato : 22-01-06 14:41

"Bjarne K." skrev
> [...]
> det samme som alfx foreslår), men på en anden danogips side stor der "De
> runde gipskanter kræver ikke anvendelse af sparteltape."

Gipspladerne skal sættes op så der er 1 mm luft mellem pladerne.
Den 1. gang spartling er for at lukke denne revne. Køb færdig sandspartel og
tag en håndfuld i en bøtte.
Tilsæt en smule mere vand, så det har en mere lind konsistens. Fyld hele
revnen op med en alm. håndspartel.
Klæb en armeringstape (papir eller glasfiber - Jeg foretrækker glasfiber) i
hele samlingen.
Herefter er det bare og gå i gang med en bred spartel og sandspartel fra
spanden.
Lad være med at trykke for hårdt på spartlen, når du fylder samlingen - Du
får bare en lunke på midten, der kræver mere spartling.
Jeg plejer at spartle og mellemslibe min. 3 gange inden samlingen er ok.
Køb en slibefod til, at sætte på en stang (Jem & Fix -ca.100 kr.) Den er så
bred, at du kan slibe hele samlingen på en gang.

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-01-06 15:21

"CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Køb en slibefod til, at sætte på en stang (Jem & Fix -ca.100 kr.) Den er
> så bred, at du kan slibe hele samlingen på en gang.

Så er det jo godt at jeg har købt armeringsbånd. (mira safecoat, der minder
lidt om filt i en tyndere udgave)
Desuden har jeg købt noget spartel der hedder "Bostik vådrumsspartel"

Jeg må da vist en tur i jem og fix. Havde ikke lige overvejet hvordan der
skulle slibes. Troede at det kunne klares med noget sandpapir og en brik,
men det andet lyder smartere.

Bjarne K.

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 22-01-06 16:45

> [...]
> det samme som alfx foreslår), men på en anden danogips side stor der "De
> runde gipskanter kræver ikke anvendelse af sparteltape."

Du behøver ikke armeringstape hvis der skal glasvæv på som slutlag.
Skal der tapet på har pladerne en 5 cm bred fas på kanterne som
der trykkes en armeringstape ned i spartelmasse i. Du skal regne med
3 gange spartling og slibning for godt resultat.