Vedligeholdelsespligt på kloakledning ?
Fra : Jan

Dato : 21-01-06 21:06

Hej

Jeg har en kloak/regnvandsledning som tilsyneladende er stoppet i naboens
mark.
Den løber fra min rensebrønd, på min grund, gennem naboens mark til en
nærliggende Å. Jeg har haft en spuler ude, Han sagde (og viste mig ved at
have tilstrækkeligt mange meter slange i røret) at røret var stoppet på
naboens grund.
Alt på min grund virker fint, bortset fra at regnvandet ikke kan komme væk.
Jeg har fået at vide at man hver især har vedligeholdelsespligt på sin egen
grund. Jeg talte med naboen, som åbenbart ikke var særlige villig til at
betale for at få ordnet ledningen. Han talte endda om at jeg skulle erstatte
han afgrøder. Jeg kan godt se at det er surt for ham at skulle ordne en
vandledning som kun bruges af mig. Men den passerer altså hans mark.
Men hvad gør jeg nu ?
Kan nogen her hjælpe med et link til en lovtekst eller lignende ?
Eller andre gode ideer ?
Det skal lige siges at vi endnu er på talefod.

Venligst

Jan

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-01-06 21:24

> [...]
> væk.
> Jeg har fået at vide at man hver især har vedligeholdelsespligt på sin

Og det er så et spørgsmål, du bør undersøge nærmere - især i lyset af at du
er eneste bruger. I øvrigt undrer det mig at kloakmanden ikke spulede fra
den anden ende, nu han alligevel havde slange ude. Så havde du været en
diskussion foruden - og en kloak, der virker rigere.

Mvh Maria

Fra : Jan

Dato : 21-01-06 21:42

> [...]
> fra den anden ende, nu han alligevel havde slange ude. Så havde du været
> en diskussion foruden - og en kloak, der virker rigere.

Vi talte ikke om at spule fra den anden ende den dag. Men det var også
overflødigt, da det var en stor varevogn med indbygget spuler, der var her.
Den anden ende munder ud under vandspejlet i åen på den anden side af marken
ca. 150 - 200 meter fra min grund. Der kan denne varevogn ikke komme over.
Men naboen og jeg talte om det. og blev faktisk enige om at prøve det.
Eneste lille problem er at finde udmundingen. Det vil jeg prøve i morgen.
Jeg vil gerne vide hvem der skal betale her !

Venligst

Jan

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 21-01-06 22:47

Jan <Spørg@igruppen.dk> skrev:

>Jeg vil gerne vide hvem der skal betale her !

Jeg kan ikke se, hvorfor du ikke skulle betale for din egen
kloakledning...?? At den går under naboens grund giver ham
hverken ansvar eller interesse i at betale for din ledning - med
mindre hans egen kloak er sluttet til, så kan I slå halv skade.

Det er klart, at hvis du kommer og kræver, at han betaler, så
vil hans modtræk være at nægte - samt kræve, at du betaler for
ødelæggelserne på hans grund. Og så ryger det gode naboskab.

Vh. JIB

Fra : Finn Christiansen

Dato : 22-01-06 09:19

"Jørn Ibsen (slet QMU8Y)" <j-ibsen@QMU8Yget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vil hans modtræk være at nægte - samt kræve, at du betaler for
> ødelæggelserne på hans grund. Og så ryger det gode naboskab.

Det er helt klart at din nabo skal acseptere at din rørledning føres over
hans grund.
I det åbne land skal de lavere områder modtage det vand som kommer fra de
højere beliggende ejendomme . Det er lovbestemt.
Din nabo kan ikke nægte dig at have ledningen.
Men det er dig som har vedligeholdspligten, da du er den eneste bruger
Derfor er der ingen tvivel om at du skal betale hele gildet.
Aldt andet vil også værre urimeligt

mvh FC
Kloakmesteren

Fra : Jan

Dato : 22-01-06 13:19

"Finn Christiansen" <finn.christiansen@fjernesmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men det er dig som har vedligeholdspligten, da du er den eneste bruger
> Derfor er der ingen tvivel om at du skal betale hele gildet.

Hej Finn

Det er muligt at du har ret her.
Jeg vil heller ikke undlade at betale for det hvis jeg skal.
Jeg mener nemlig bare at have hørt at naboen har vedligeholdelsespligten, og
dermed også udgiften dertil. Selvom det lyder urimeligt.
Nu er røret lagt for mange år siden, førend at vi begge overtog hver sin
ejendom.
Der er tale om landzone.
Jeg vil på mandag undersøge det ved kommunen.

Venligst

Jan

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 22-01-06 16:31

"Jan" <Spørg@igruppen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg mener nemlig bare at have hørt at naboen har vedligeholdelsespligten,
> og dermed også udgiften dertil. Selvom det lyder urimeligt.

Har du ikke en forsikring ?
Min dækker da skulte rør som godt nok er et tillæg
og jeg har fået dækket f.eks. tagnedløbsbrønde.

Fra : Jan

Dato : 22-01-06 19:07

"Hans M. Pedersen" <hmp45@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Har du ikke en forsikring ?
> Min dækker da skulte rør som godt nok er et tillæg
> og jeg har fået dækket f.eks. tagnedløbsbrønde.

Jo det har jeg, men den dækker kun på min grund, hvor jeg har
vedligeholdelsespligt. Og ikke i naboens mark. Det hører ind under
stikledning og kloak.

Venligst

Jan

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 22-01-06 14:15

Jeg synes at du skal etablerer et siv dræn på din egen grund hvis det kun er
regnvand . tnews:MuwAf.756$eD2.445@news.get2net.dk...

Fra : Finn Christiansen

Dato : 23-01-06 16:23

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>Du kan etablere det som et nedsivningsanlæg. Med bundfældningstank. og
>sivestrenge, enten med fald eller tryknedsivning.
Prisen er alt efter hvor du bor i landet mellem 35000 og 50000 kr.

Du kan også etablere et minirenseanlæg. Det koster i omegen af 130000, kr
Her må du udlede direkte til vandløb.

Du vil under alle omsændigheder i løbet af ganske få år få pålagt at få det
lovliggjort. En septiktank med direkte udledning til vandløb, er ikke
lovligt.
Processen har været igang siden 1995, men det er ikke alle kommuner som er
lige kvikke .

Når det sker, at kommunen forlanger du foretager dig noget har du så
muligheden for at vende håndfladerne op. Så siger du at du ingen penge har.
Det forpligter kommunen til selv at etablere anlæget.
Der er bare lige den hage ved det at du så bliver registreret som
tilsluttet et renseanlæg, med deraf følgende vandafledningsafgift. Her i
kommunen gør det en forskel på 24,25 kr pr M3
og når man så bruger ca300m3 om året er det jo en ide at tage lommeregneren
i brug.

Det er en træls nød du har at knække

mvh FC
Kloakmesteren

Fra : Jan

Dato : 23-01-06 20:35

> [...]
> kommunen gør det en forskel på 24,25 kr pr M3
> og når man så bruger ca300m3 om året er det jo en ide at tage

Hej Finn

Tja jeg kan se at det ikke er forklaret ordentligt fra min side.
Vi overtog ejendommen i marts 2004. I Januar/februar 2004 blev den daværende
septitank fjernet og ejendommen blev tilsluttet offentlig kloak. Regnvandet
blev separeret og ledt via den gamle rørledning til den nærliggende å. Og
det er denne ledning der nu er faldet sammen/stoppet på naboens mark. Jeg
har i dag talt med kommunen, som fortalte at naboen har den fulde
vedligeholdelsespligt og dermed også udgifterne dertil. Unafægtet at jeg er
den eneste bruger af ledningen. Dermed havde jeg ret i min antagelse. Nu
skal jeg så bare have det fortalt til naboen på en pæn måde.
Jeg takker for alle de svar der er givet.

Venligst

Jan

Fra : Finn Christiansen

Dato : 25-01-06 19:24