Radiator-spørgsmål
Fra : Tanja Bromley

Dato : 21-01-06 11:51

Hejsa,

Vi står for at skulle efterisolere en del af vores ydervægge, og i den
forbindelse har vi snakket om at udskifte de gamle radiatorere
(centralvarme) med nye.
Det drejer sig om to sammenhængende stuer på hver 25 kvm (og ca. 2,5 meter
til loft) hvor der p.t. sidder én stor (under to vinduer) og én lille (under
ét vindue) radiator i hvert rum. Vi har planlagt at opsætte 3 små
radiatorere i hvert rum i stedet (én under hvert vindue, bredde: ca. 1 meter
pr. stk.).

Vi har kig på radiatorere fra www.olt.dk samt fra www.harald-nyborg.dk -
men er i tvivl om dimensioneringen ? Huset er fra starten af 1900-tallet og
ikke særlig godt isoleret (endnu).
Sker der noget ved at man vælger "for store" radiatorere, rent
ydelsesmæssigt ? Vi har sjuset os frem til, at 3 x én radiator i hvert rum,
med en ydelse på 1000 Watt/stk., burde kunne holde rigeligt for, og også
afgive varme til bl.a. køkkenet, som der ligeledes er åbent ud til (og her
er kun mulighed for én sølle radiator). Lyder det ok, eller er vi galt på
den ?

På Harald Nyborg's hjemmeside står der, at man skal regne med 20 Watt/kvm -
men andre steder står der helt op til 100-150 Watt/kvm ... så det er ikke
let at gennemskue, synes vi.

Håber nogen kan hjælpe os lidt på vej ...

Og vi vil også gerne høre om erfaringer med radiatorere fra de to ovennævnte
firmaer. - Det er jo billige radiatorere, men det er vel uden betydning,
hvis man ikke har noget imod udseendet af dem ?

Mvh. Tanja

Fra : Kay Larsen

Dato : 21-01-06 12:52

"Tanja Bromley" <tanja@FJERNDETTEbromley.dk> wrote in message
> [...]
> firmaer. - Det er jo billige radiatorere, men det er vel uden betydning,
> hvis man ikke har noget imod udseendet af dem ?

Blot en lille kommentar. En væsentlig del af varmen i radiatorerne gives
af varmepumpen. Er denne meget gammel og kun har een hastighed,
så kan det være fordelagtigt at udskiftte denne. Både fordi de nye
bruger (måske) mindre strøm, men også fordi deres pumpekapasiteter
kan styres manuelt eller automatisk.

Har en radiator ikke samme varme i den ende hvor vandet forlader
radiatoren, så er det måske pumpens kapasitet, som skal øges, særligt
her vinteren bliver rigtig kold?

--
Hilsen Kay

Fra : Tanja Bromley

Dato : 21-01-06 13:06

"Kay Larsen" <newsbaad@kaylarsen.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Har en radiator ikke samme varme i den ende hvor vandet forlader
> radiatoren, så er det måske pumpens kapasitet, som skal øges, særligt

Vi har netop fået nyt træpillefyr, i stedet for oliefyr, og i samme
forbindelse opsat en sparepumpe (som totalt off topic godt nok ikke virker
helt efter hensigten, idet den kører på max. uanset hvad vi end gør).

Vores radiatorere er lige varme i begge ender, men koldere i bunden, som jeg
kan forstå, de også bør være. Men vi aner jo ikke, hvilken effekt de
nuværende radiatorere yder, så det kan vi vel ikke bruge til ret meget ? De
er gamle og sandsynligvis malet mere end bare én gang - og der er ingen
mærker og/eller navn på dem ...

/Tanja

Fra : Allan Jensen \(2750~

Dato : 21-01-06 20:07

"Tanja Bromley" <tanja@FJERNDETTEbromley.dk> skrev i en meddelelse

> "Kay Larsen" <newsbaad@kaylarsen.com> skrev i en meddelelse

Her er det væsentligt for valg af pumpe -
at vide om man har et-strenget- eller et 2 strenget varmeanlæg
Hvis 2 -strenget - så kan pumpen med fordel være trykstyret
dvs. at den slukker/går ned i hastighed - når alle radiatorventiler er
lukket.
Denne sluk/skrue ned funktion vil ikke virke så godt på etstrenget systemer.
så brugeren opfatter for det meste, at den så kører for fuld kraft altid
uanset indstillinger.

Her er dette næsten korrekt ved et et-strenget anlæg - afhænger af placering
på anlægget (først/sidst)
og det gælder kun ved første radiator - men sidste radiator i kæden -må
gerne være kold ved afgang

men 100% forkert ved et 2 strenget anlæg, idet det her gælder om at have så
koldt der hvor vandet forlader radiatoren, ellers ødelægges økonomien for
anlægget.

For dem som evt ikke ved hvad forskellen på 1 og 2 strenget varmeanlæg
er - kan med fordel læse denne pdf fil:

www.hng.dk/raadgivning/energibesparelser/files/varmefordeling.pdf

> [...]
> De
> er gamle og sandsynligvis malet mere end bare én gang - og der er ingen

Vedr radiator -termostater/ventiler så er der også stor forskel på om de
anvendes på 1 strenget
eller 2 strenget anlæg - og feks så dem der sælges hos Harald Nyborg -
er til etstrænget anlæg iflg Danfoss type informationer. se her for videre
info.

http://varme.danfoss.dk/PCM/Presentation/ProductList.asp?DepartmentID=6&LanguageID=14&PresentationGroupID=912&MenuUID=DC1B241F-458C-46B0-A01E-1DE6F2E037E2&MenuID=20

Mvh Allan

Fra : Tanja Bromley

Dato : 21-01-06 20:25

" Allan Jensen (2750)" <DKAIJ@spam-mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
systemer.
> så brugeren opfatter for det meste, at den så kører for fuld kraft altid

Systemet er efter vores bedste overbevisning 2-strenget (frem/retur, i de
radiatorere med synlige rør, er koblet på hvert sit rør, der løber parallelt
langs væggen). Så det skulle ikke være årsagen til, at pumpen kører på
max.ydelse konstant.

(SNIP)

> men 100% forkert ved et 2 strenget anlæg, idet det her gælder om at have

> koldt der hvor vandet forlader radiatoren, ellers ødelægges økonomien for
> anlægget.

Og vores radiatorere er kolde (eller i det mindste kølige) i bunden, men
varme i toppen - og det må jo så være godt.

(SNIP)

> [...]
> eller 2 strenget anlæg - og feks så dem der sælges hos Harald Nyborg -
> er til etstrænget anlæg iflg Danfoss type informationer. se her for videre
(SNIP - link)

Det forstår jeg så til gengæld ikke ? Det fremgår da ikke hos de forskellige
forretninger, der sælger radiatorere, hvorvidt deres radiatorere er beregnet
til 1- eller 2-strenget system ? Hvordan kan man så vide det, når man står i
en købssituation, som os ?
Vil dem fra www.olt.dk kunne bruges til et 2-strenget system som vores ?

Er der ingen som har et bud på ydelsen ? Er det fint med 1.000 Watt/stk. ?

/Tanja

Fra : Allan Jensen \(2750~

Dato : 21-01-06 21:21

> [...]
> parallelt
> langs væggen). Så det skulle ikke være årsagen til, at pumpen kører på

Hvis du anvender gulv-varme - kan gulvvarmesystemet give problemet
For at finde ud af dette - så luk for gulv-varmen og se om pumpen så
stopper.
Hvis pumpen stopper er gulvvarmen dit problem.
Årsagen kan være dette IKKE styres af en Danfoss FJVR returløbsventil
idet en alm termostatventil ikke yder tilstrækkeligt modtryk til at få
pumpen til at regulere på trykket.

> [...]
> beregnet
> til 1- eller 2-strenget system ? Hvordan kan man så vide det, når man står

Hvis du læser det jeg skrev - så skriver jeg om de ventiler der
regulerevarmen -
du skriver om selve radiatorerne -
Der tror jeg ikke de er nogen forskel - og her gælder det om at
de er tilstrækkelig store - ud fra de oplysninger du tidligere har oplyst.

> Er der ingen som har et bud på ydelsen ? Er det fint med 1.000 Watt/stk. ?

Jo - men det afhænger af isolationsgraden på bygningen.

Fra : Tanja Bromley

Dato : 22-01-06 11:50

> [...]
> Årsagen kan være dette IKKE styres af en Danfoss FJVR returløbsventil
> idet en alm termostatventil ikke yder tilstrækkeligt modtryk til at få

Vi har ikke central-gulvvarme (kun el-gulvvarme på badeværelset).
Kan det simpelthen være vores gamle radiatorere (de er gamle i hele huset)
der har forkerte/uegnede ventiler e.l. ?

(SNIP)

> [...]
> Der tror jeg ikke de er nogen forskel - og her gælder det om at
> de er tilstrækkelig store - ud fra de oplysninger du tidligere har oplyst.

Sorry, min fejl. - Det er nu noteret, at vi skal være obs på ventiler m.v.
Sker der noget ved at vælge radiatorere, der måske er "for store",
ydelsesmæssigt ? Vi efterisolerer jo løbende, ergo falder varmebehovet over
tiden.

/Tanja

Fra : Allan Jensen \(2750~

Dato : 22-01-06 14:18

> Vi har ikke central-gulvvarme (kun el-gulvvarme på badeværelset).
> Kan det simpelthen være vores gamle radiatorere (de er gamle i hele huset)
> der har forkerte/uegnede ventiler e.l. ?

Ja det det måske - men hvis nu huset tidligere har været bygget om - eller
anlægget renoveret
så man kan have installeret noget forkert - feks noget er 2 strenget og
andet 1 strenget -
så giver det en anderledes driftsituation

et eks - så pt slås min genbo med at han pga det samme (feks noget er 2
strenget og andet 1 strenget )
med at han bruger 30-40 mere Gas tilopvarming end mig - på ellers ens huse
mht areal /isolering og temp
Surt for ham.

> [...]
> Sker der noget ved at vælge radiatorere, der måske er "for store",
> ydelsesmæssigt ? Vi efterisolerer jo løbende, ergo falder varmebehovet
Hvis jeg skulle købe radiatorer - så ville jeg vælge denne type
http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer/Radiatorer/df5082593f5536e8cda6f11a53ef167b.html

>Vi efterisolerer jo løbende, ergo falder varmebehovet over
> tiden.
Husk altid en ordenligt dampsp-spærre - ellers er det omsonst - og spild af
penge.

Mvh Allan

Fra : Tanja Bromley

Dato : 22-01-06 19:21

> [...]
> andet 1 strenget -
> så giver det en anderledes driftsituation

Hmm, ja, det kan jeg godt se - og vi har desværre ikke adgang umiddelbart
til at kunne se alle centralvarmerør (de fleste ligger i krybekælderen, som
ikke ligefrem er let at komme til eller i). Men på sigt burde vi kunne få
rede på det, da der også engang skal efterisoleres under gulvene.

> Hvis jeg skulle købe radiatorer - så ville jeg vælge denne type

http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer/Radiatorer/df5082593f5536e8cda6f11a53ef167b.html

De ser klodsede ud (dybe) - og de er væsentligt dyrere end de andre, vi
har kig på. Er dem du linker til bedre ? - I givet fald, hvorfor/hvordan ?

> Husk altid en ordenligt dampsp-spærre - ellers er det omsonst - og spild
af
> penge.

Naturligvis

/Tanja

Fra : Allan Jensen \(2750~

Dato : 22-01-06 19:48

> [...]
> har kig på. Er dem du linker til bedre ? - I givet fald, hvorfor/hvordan ?

Eftersom det er arealet af overfladen som er bestemmende for radiatorens
effektivitet,
så gælder det om at arealet er så stort som muligt. - her er de så lidt
dybere for at opnå dette med 3 lag
og de er gode nok til brug sammen med jordvarme - som mange begynder at
interessere sig for.
Se under info - på Linket

I praksis: du kan nøjes med en lavere fremløbstemperatur -
og derved en lavere returtemp - således at du får en bedre økonomi i dit
varmeanlæg.

Du har ikke anført hvad du benytter som brændsel - men jeg går ud fra
at du ikke ønsker at det skal blive alt for dyrt på lang sigt.

Nej jeg har ikke den type du selv har set på - men den jeg anbefalede.

Fra : Tanja Bromley

Dato : 23-01-06 09:58

> [...]
>
> Du har ikke anført hvad du benytter som brændsel - men jeg går ud fra
> at du ikke ønsker at det skal blive alt for dyrt på lang sigt.

Vi har for mindre end 14 dage siden udskiftet vores gamle oliefyr, der stod
i stuehuset, med et træpillefyr, der står i et nyopført fyrrum i en
udbygning.
Vi har "leget" med fremløbstemperaturen, og af uransagelige årsager har det
ingen synlig effekt på pilleforbruget, om vi skruer op eller ned (+/- 5
grader). Til gengæld kan vi på kolde dage (som nu) ikke nøjes med f.eks. 65
grader på fremløbet - så er det som om huset bliver koldere - så p.t.
kører vi med 70 grader på fremløbet, og det fungerer fint.

Jeg er ikke vild med at få så brede radiatorere ... i forvejen skal vi til
at ha' efterisoleret ydervæggene i stuerne, og da det kun kan gøres
indvendigt, mister vi en god del af rumbredden i den forbindelse. Så
radioatorerne må helst ikke være dybere end de gamle vi har p.t. (alm.
dobbelt-konvektorere).

Men tak for alle dine tips i hvert fald! - Jeg synes, jeg blev bare LIDT
klogere Det sidste falder forhåbentlig helt på plads, når jeg kan
fremtrylle koncentrationen til at få læst endnu mere på stoffet. Lige nu går
det hele stadigvæk op i at nørde nyt pillefyr

/Tanja

Fra : Allan Jensen \(2750~

Dato : 21-01-06 21:30

> [...]
> parallelt
> langs væggen). Så det skulle ikke være årsagen til, at pumpen kører på

se om pumper på denne link:

http://www.energyproject.com/

http://www.grundfoss.dk/web/homeDK.nsf/Webopslag/2BFD50A22715A2EAC12570AC0040A525