Radiator stoppet????
Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 19-01-06 15:05

Efter udskiftning af ventiler på alle vores radiatorer er der
et par stykker som ikke er med mere. De bliver simpelthen
ikke varme. De sidder midt på en ellers fungerende streng.
Jeg har luftet ud og efterfyldt flere gange. Slukket pumpen
og tændt den igen efter et stykke tid. Jeg har knoklet på
dem med en stor hammer. Intet har hjulpet. Er der et trick
som jeg endnu ikke har prøvet, inden jeg bliver tosset og
tømmer anlægget (og hele familien fryser) for at demontere
de genstridige radiatorer og give dem en gennemskylning?

Fra : Preben Andersen

Dato : 19-01-06 15:17

"Andersen (3650)" <virkerikke@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tømmer anlægget (og hele familien fryser) for at demontere
> de genstridige radiatorer og give dem en gennemskylning?

Kan der være noget med gennemløbsretning på ventilerne? Kan de være
vendt forkert?

mvh
Preben

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 19-01-06 18:58

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Kan der være noget med gennemløbsretning på ventilerne? Kan de være vendt
> forkert?

Næppe. De er udformet så det er umuligt.
Desuden er det er rigtig bliktud der har monteret dem,
da jeg ikke er satans stiv i at pakke rør.

Fra : Calle.

Dato : 20-01-06 11:07

Andersen (3650) wrote:
> "Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Næppe. De er udformet så det er umuligt.
> Desuden er det er rigtig bliktud der har monteret dem,
> da jeg ikke er satans stiv i at pakke rør.

Og han er ikke kommet til at sætte en FJVR-bundventil på istedet, den måler
nemlig på vand temperaturen
--
**** Calle ****

Fra : mcloud

Dato : 19-01-06 16:33

Hej Andersen
Start med at demontere termostathovederne på de ovne der ikke
virker.......

Det kunne være den lille pal der sidder når du demonterer
termostathovedet,den skal kunne vandre frit, måske du har fået monteret
hovedet lidt skævt.

Det kunne være at radiatorene har fald den forkerte vej ,det skal være op
mod luftskruen,hvis ikke ,har du luft nede ved ventilen ,som så har svært
ved at komme væk.

Prøv at lukke alle radiatorene og luk så dem der var kolde op en af gangen
,derved tvinger du vandet igennem.
mvh mcloud blik-varmesmed

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 19-01-06 19:03

"mcloud" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Andersen
> Start med at demontere termostathovederne på de ovne der ikke
> virker.......

Er allerede gjort.

> Det kunne være den lille pal der sidder når du demonterer
> termostathovedet,den skal kunne vandre frit, måske du har fået monteret
> hovedet lidt skævt.

Derfor kan ovenstående udelukkes

> Det kunne være at radiatorene har fald den forkerte vej ,det skal være op
> mod luftskruen,hvis ikke ,har du luft nede ved ventilen ,som så har svært
> ved at komme væk.

Det er radiatorer der har hængt sådan altid (og virket).

> Prøv at lukke alle radiatorene og luk så dem der var kolde op en af gangen
> ,derved tvinger du vandet igennem.

Den var ny. Det vil jeg straks prøve
Tænk hvis jeg slap for at skulle lukke ned, tappe af, demontere 2
radiatorer,
spule dem igennem for skidt og så hele turen baglæns.

Fra : Henning Lund

Dato : 19-01-06 19:35

Jeg har tit oplevet at vores thermostater tilstoppes af rust og andet
fnidder fra rør mm, det hul der er gennem thermostaten er så lille at
det let kan lade sig gøre, jeg plejer at afhjælpe problemet med at banke
på røret eller thermostaten med en hammer, det lyder voldsomt men
virker.

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 19-01-06 20:52

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> let kan lade sig gøre, jeg plejer at afhjælpe problemet med at banke på
> røret eller thermostaten med en hammer, det lyder voldsomt men virker.

Virker ikke. Som jeg skrev indledningsvis, så har jeg knoklet løs
med en hammer på radiatoren.

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 20-01-06 09:57

"mcloud" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Andersen
>
> Prøv at lukke alle radiatorene og luk så dem der var kolde op
> en af gangen
> ,derved tvinger du vandet igennem.

Det virkede............... indtil der blev lukket op for de
øvrige radiatorer.
Betyder det at flowet i disse så er det ringere og derfor løber
vandet
hellere gennem de andre, og jeg derfor alligevel skal have dem
ned
og skyllet igennem (hvilket jeg formoder).

Fra : Calle.

Dato : 20-01-06 11:10

Andersen (3650) wrote:
> [...]
> hellere gennem de andre, og jeg derfor alligevel skal have dem
> ned
> og skyllet igennem (hvilket jeg formoder).
enten er din fremløbs temperatur for lav, så de andre aldrig lukker, så
løber vandet den letteste vej. Eller din cirkulationspumpe står for lavt.

--
**** Calle ****

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 20-01-06 12:53

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse
> enten er din fremløbs temperatur for lav, så de andre aldrig
> lukker, så løber vandet den letteste vej. Eller din
> cirkulationspumpe står for lavt.

Fremløbstemp. er som før udskiftningen.
Det eneste der er ændret, er at en radiator
som tidligere blev pillet ned, er nu kommet
på igen (ny radiator).
Hast. på pumpe ved jeg ikke noget om.
Det kunne være jeg skulle lokalisere den.
Vil dog umiddelbart mene at det er ligemeget,
idet anlægget kørte fint før vi begyndte at rode
med den nye radiator og udskiftningen af alle
ventilerne. 15 stk i det hele.
Den nedtagne radiator var størrer end den
nye vi har sat op, så der bliver ikke lige så
meget afkølning af vandet, som med den
gamle.

Fra : Calle.

Dato : 20-01-06 11:06

Andersen (3650) wrote:
> [...]
> tømmer anlægget (og hele familien fryser) for at demontere
> de genstridige radiatorer og give dem en gennemskylning?

Har du vent ventilen rigtigt, der er en pil indstøbt i huset
--
**** Calle ****

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 20-01-06 12:46

> Har du vent ventilen rigtigt, der er en pil indstøbt i huset
> --
Yep.

Fra : mcloud

Dato : 20-01-06 13:44

Hej Andersen
Du skal ihvertfald ikke afmontere ovnene,da du lige har haft varme på dem
,ergo er der gennemstrømning.

Det er nok som Calle siger at forbruget på de første ovne stjåler varmen ,
så du skal checke din pumpe og sætte hastigheden et trin op eller hæve
din
fremløbstemp.

mvh mcloud

Fra : JorgenJ

Dato : 20-01-06 13:54

Nogle ventilhuse, f. eks. Danfoss RA-N, har en forindstilling (1 - 7), hvor
flowet kan reguleres. Prøv at kigge på deres hjemmeside (led efter Ventilhus
+ RA-N), så kan du se hvad jeg mener.
Mvh Jørgen

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 20-01-06 14:48

"JorgenJ" <jorgenj@nonotdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (1 - 7), hvor flowet kan reguleres. Prøv at kigge på deres
> hjemmeside (led efter Ventilhus + RA-N), så kan du se hvad jeg
En sådan indstilling findes ikke på mine ventiler.

Fra : Calle.

Dato : 21-01-06 01:10

Andersen (3650) wrote:
> En sådan indstilling findes ikke på mine ventiler.

Hvilke ventiler anvender du?
Fabrikat - Type
--
**** Calle ****

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 21-01-06 08:42

> Hvilke ventiler anvender du?
> Fabrikat - Type
> --

Jeg købte de Danfoss der just har været i Bauhaus
til 129,-
På Danfoss hjemmeside siger de at RA-N ventiler
har rød hætte, men nogle af dem jeg købte havde
grå hætter og nogle røde, men fælles for dem alle
var at der stod samme vvs nr. på pakningen
(som godtnok var mærket CADDY)
Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre. Efter jeg lukkede
allle ventiler og kun åbnede for de 2 der ikke varmede
er der flere radiatorer der ikke varmer ordentlig efter
jeg skruede op igen. ( har stadig en teori om noget
snavs, som nu har flyttet sig).
Lige nu har jeg lukket alle og åbner så kun en ad
gangen i den retning jeg formoder rørene løber,
i håbet om at skidtet bliver skubbet fremad indtil
der kommer et sted hvor det kan ligge "i fred".
Hvad fanden gør man ellers. Piller man hele
lortet fra, spuler radiatorer og rør igennem og
tjekker der ikke sidder skidt i ventilerne.
Inst er ca 30 år og lavet i kobberrør. Gasfyret
er kun små 3-4 år gammelt.

Fra : Calle.

Dato : 21-01-06 17:50

Andersen (3650) wrote:
> "Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> Jeg købte de Danfoss der just har været i Bauhaus
> til 129,-
Er det så ikke den tyske model, med det lange følergreb?
--
**** Calle ****

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 20-01-06 14:53

> [...]
> stjåler varmen ,
> så du skal checke din pumpe og sætte hastigheden et trin op

De radiatorer som ikke vil sidder om ikke midt
på strengen, så noget der ligner.
Pumpen står på 2 (på gaskedlen er der en omskifter
der hedder "pump" og der er 1 eller 2).
Fremløbet er sat til 65 ved udetemp på -10.

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-01-06 15:17

> De radiatorer som ikke vil sidder om ikke midt
> på strengen, så noget der ligner.
> Pumpen står på 2 (på gaskedlen er der en omskifter
> der hedder "pump" og der er 1 eller 2).

Den indstilling har ikke noget med pumpehastigheden at gøre.
Du skal på selve pumpen kunne indstille hastigheden, sikkert fra 1-3.

mvh
Preben

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 20-01-06 16:09

> Den indstilling har ikke noget med pumpehastigheden at gøre.
> Du skal på selve pumpen kunne indstille hastigheden, sikkert
> fra 1-3.

Jeg kan ikke finde pumpen. Har kigget under
kappen på gas unit'en. Så skal den sidde under
varmvands kappen og den er skruet fast. Kappen
over gas er lige til at hægte af.

Fra : mcloud

Dato : 20-01-06 18:20

Hej Andersen igen
Pumpen skal sidde under gaskappen eller ved siden af rød/sort/grøn er
farven normalt.
Hvis du har en fremløbstemp på 65 grader ved - 10 grader vil jeg mene ,
at
du er 5-10 grader under det du skal køre med .
mvh mcloud

Fra : Calle.

Dato : 21-01-06 01:12

Andersen (3650) wrote:
> Pumpen står på 2 (på gaskedlen er der en omskifter
> der hedder "pump" og der er 1 eller 2).
Ikke der pumpen stilles, normalt er der en drejeknap på den røde
cirkulationspumpe (hvis det da er en grundfos)

--
**** Calle ****

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 21-01-06 08:44

Fra : mcloud

Dato : 21-01-06 12:33

Hej Andersen
Har du mulighed for at tage et billede så kan vi pejle os frem til hvad
der
er pumpen ???
mvh mcloud

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 21-01-06 14:53

> Hej Andersen
> Har du mulighed for at tage et billede så kan vi pejle os frem
> [...]
Ligger et op i morgen, vi skal (desværre) til
farmands 60 års fødselsdag nu.

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 22-01-06 11:36

> Ligger et op i morgen, vi skal (desværre) til
> farmands 60 års fødselsdag nu.
Så er der kommet liv. Billeder taget og lagt i
dk.binaer :

Jeg må lige tilføje at i min tid som elektriker,
har jeg da set en del pumper, men i min
gas-unit er der bestemt intet der ligner.

Mht ventilerne (som jeg nu har tjekket), viser
det sig at der er 2 stk. som har den regulerings
mulighed som nævnt tidligere, men resten
er som den på billedet, og altså uden regulering.
Det undrer mig bare en del, idet de alle havde
samme vvs nr. (bortset fra lige og vinkel).

Fra : mcloud

Dato : 22-01-06 17:01

Hej
Kan ikke finde dine billeder
mvh mcloud

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 22-01-06 18:28

> Hej
> Kan ikke finde dine billeder

Hvis din mail ikke er "modificeret" så
har jeg sendt billederne direkte til dig.

Fra : mcloud

Dato : 22-01-06 21:18

Hej Andersen
Ud fra dine billeder har jeg svært ved at se en pumpe ,det har du ret i .

Mit bedste bud er at du ikke vinder noget ved at afmontere ovnene og
skylle
dem igennem.

Mit bedste råd til dig er at kontakte den VVS mand der har servicen og
spørge ham til råds angående pumpen på dit anlæg.
mvh mcloud

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 22-01-06 22:34

> [...]
>
> Mit bedste råd til dig er at kontakte den VVS mand der har
> servicen og
> spørge ham til råds angående pumpen på dit anlæg.

Ja jeg er også kommet derhen til at jeg i morgen vil
kontakte Danfoss for at finde ud af om det er de rigtige
ventiler jeg har anskaffet og Milton (producent af fyret)
for at få lidt bedre viden om anlæggets opbygning og
regulerings muligheder. Derunder søge viden ang
pumpen. Det kunne også tænkes at driftstoppet har
fremskyndet behovet for et service eftersyn ???
Jeg tror ikke der er foretaget noget overhovedet.
Det er max 4 år gammelt og vi købte huset for 2 år
siden (flyttede ind for 1½ år siden, men det sidste ½
år har sælger nok ikke gjort noget som helst).

Men derfor vil jeg nu alligevel sige specielt dig og
Calle, tak for den store offervilje til at afhjælpe min
kolde tilværelse. Også tak til JørgenJ og Preben
for deres input.

Hvis alt er som det bør, er der nok kun en (dyr)
aut. gas & vvs'er med Milton erfaring tilbage.

Men men men, jeg skal nok afslutte tråden med
løsningen (og prisen).

Fra : Calle.

Dato : 22-01-06 23:35

Andersen (3650) wrote:
> [...]
> ventiler jeg har anskaffet og Milton (producent af fyret)
> for at få lidt bedre viden om anlæggets opbygning og

Du kan finde datablade over ventilerne på Danfoss's hjemmeside. Jeg tror det
er et på Gulvvarme ventiler du har fået på.

--
**** Calle ****
Udlært på Danfoss

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 23-01-06 17:22

> [...]
> tømmer anlægget (og hele familien fryser) for at demontere
> de genstridige radiatorer og give dem en gennemskylning?

Nu står verden ikke længere.
2 vvs kyndige har ikke kunnet svare på et banalt problem
(Calle og Mcloud, må de få røde ører *GGG*)
Der sidder et filter på returstrengen lige før fyret.
Det var såmænd bare det der skulle renses. Pyyyha.
Der er godt nok en der ikke er kommet ordentlig med, men
jeg er nu fortrøstningsfuld og om ikke andet har jeg fået
anvisning på hvorledes anlægget skylles igennem.

Fandme rart at være "on top" af problemerne igen, for
det har været en nederen uge med et koldt hus.
I morges ville den ene bil ikke starte, så jeg måtte
låne genboens bil og ud og købe nyt batteri.

Årh jo, ventilerne er delvis forkerte. Så nu skal jeg
have skiftet de forkerte. (de virker godt nok, men kan
ikke reguleres i flow'et). Så det bliver spændende at
se hvad Bauhaus vil gøre. De har forskellige ventil-
-typer liggende på samme vvs nr., rodehoveder.
Det er selvfølgelig sådan at 13 ud af 15 er forkerte.
Men det bliver først til sommer (af skade bliver man
klog men sjældent rig)

Det skal måske også nævnes at pumpen arbejder
afhængig af behovet for gennemstrømning, og kan ikke
umiddelbart reguleres.

Summasumarum: Jeg er nu fandens klog på vores
cv-anlæg *GGG*

Fra : mcloud

Dato : 24-01-06 13:13

Hej Andersen
Perfekt..........jeg får nu ikke røde ører af den grund .Et er at stå
foran
fyret ,noget andet at sidde måske 500 km væk og kikke på en lille skærm og
huske på alt hvad man i sin tid lærte om varme anlæg.

Men godt at du nu har varme igen
hilsen mcloud

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 24-01-06 13:32

> [...]
> lille skærm og
> huske på alt hvad man i sin tid lærte om varme anlæg.

Det var nu også kun ment som et venligt drilleri
Jeg værdsætter skam den hjælp jeg har fået her.
Den sidste radiator er iøvrigt kommet med, så alt
er lunt og rart
Gennemskylning og ventiludskiftning af den forkerte
(men virkbare) type kommer dog alligevel på tale
til sommer.