Nyt gulv
Fra : Morten Nielsen

Dato : 18-01-06 10:48

Hej

Jeg har lige sammen med min kæreste overtaget vores første hus, og ønsker nu
at gøre noget ved gulvene. Huset er fra 1939, men alle gulvene både i stuen
og førstesal består af spånplader, med enten tæpper eller vinyl.

Vi kunne godt tænke os at få trægulve over det hele, men nu er spørgsmålet
om hvilken løsning der er den bedste. Jeg har prøvet at undersøge om
spånpladerne er lagt oven på et eksisterende gulv, med det virker som om de
er lagt direkte oven på strøerne. I tilstandsrapporten er det nævnt at
gulvene nogle steder giver lidt efter og knirker, og det kan være
opklodsningen som ikke virker alle steder.

Hvad er så smartest. Lægger man et nyt flydende gulv oven på spånpladerne,
eller river man spånpladerne af og lægger et nyt plankegulv ?

Hvis man nu lægger et nyt gulv på spånpladerne, hvad gør man så for at få
dørpaneler og døre til stadig at passe ?

På forhånd tak.

/Morten N

Fra : jones_net

Dato : 18-01-06 11:47

"Morten Nielsen" <Gzus||removethis||@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvis man nu lægger et nyt gulv på spånpladerne, hvad gør man så for at få
> dørpaneler og døre til stadig at passe ?

At de knirker og giver efter kan være uden betydning, men kan også betyde at
opklodsningen måske er gået løs, eller noget er knækket. Se om d ikke kan
komme ned under gulvet via en krybekælder eller lign.

Ang. Trægulv, så kan du lægge et 14 lamelparket eller -plank direkte på
spånpladerne (flydende). Så er spørgsmålet, om du stadig kan åbne dørene i
huset... Hvis du kan det, og du har glatte fodlister hele vejen rundt, så
kan du sætte en fejeliste på fodlisten, for at skjule overgangen mellem gulv
og væg. Ved dørkarmenes bund kan du sætte en mindre liste på.

Hvis du har almue fodpaneler skal disse flyttes eller erstattes, da det
sikkert ikke bliver pænt med en fejeliste.
Men måske kan du i stedet for tage spånpladen af, og erstatte med et 22 mm
lamel eller masivt gulv, som så kan bære sig selv uden pladen.
Hvis du har kangt mellem bjælkerne (mere end 60 cm c-c), så kan du sætte
extra bjælker ind, men så er det straks et større arbejde!

/J

Fra : Anders Majland

Dato : 18-01-06 12:58

> [...]
> Hvis du har kangt mellem bjælkerne (mere end 60 cm c-c), så kan du sætte
> extra bjælker ind, men så er det straks et større arbejde!

Ellet tykkere planker 30mm rækker vist til 100cm c-c