skillerumslægter vs Danogips
Fra : jones_net

Dato : 17-01-06 14:02

Hejsa

Jeg har lige siddet og kigget efter steder at købe skillerumslægter. De er
alle 38x57mm men hvordan passer det lige med, at de er beregnede til 50mm
isolering og at Danogips siger der skal være mindst 45 mm at samle 2
gipsplader på?

Eller er det rigeligt med de 38mm til at samle på?

/J

Fra : Ole Jensen

Dato : 17-01-06 14:17

jones_net <jones_netng@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> alle 38x57mm men hvordan passer det lige med, at de er beregnede til 50mm
> isolering og at Danogips siger der skal være mindst 45 mm at samle 2

Måske fordi de anbefaler stålskinner i stedet for trælægter (som ofte er
lidt skæve)?

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : jones_net

Dato : 17-01-06 14:36

"Ole Jensen" <newsplus@website.dk> wrote in message

> Måske fordi de anbefaler stålskinner i stedet for trælægter (som ofte er
> lidt skæve)?

Ja, det tror da fanden de anbefaler skinner - de sælger dem jo selv
Desuden koster skinnerne mellem 17 og 20 kroner per meter, mens træet koster
8 kroner per meter, og så er det endda T1 sorteret. Og det betyder da lidt,
når jeg nu skal bruge næsten 900 meter...

/J

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-01-06 19:32

> Ja, det tror da fanden de anbefaler skinner - de sælger dem jo selv
> Desuden koster skinnerne mellem 17 og 20 kroner per meter, mens træet
> koster

Jeg giver da ikke mere end 24 kr pr stk og de er endda 70 mm. De smalle fås
til ingen penge i bla. Jem & Fix. Og skulle du give lidt mere pr meter, så
tjener du det rigeligt ind i at de er meget nemmere at sætte op og du
slipper for spild i form af skæve - det er nemlig et mareridt at få
gipspladderne til at sidde ordentlig på en skæv "pind".

Mvh Maria

Fra : jones_net

Dato : 18-01-06 10:27

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Jeg giver da ikke mere end 24 kr pr stk og de er endda 70 mm. De smalle
> fås til ingen penge i bla. Jem & Fix.

Hvorhenne er det? Jeg kan kun finde de andre priser på Nettet

> [...]
> det er nemlig et mareridt at få gipspladderne til at sidde ordentlig på en

Det var netop derfor, jeg hellere ville have T1 lægterne, da de efter min
erfaring er meget rette

/J

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-01-06 19:38

> Hvorhenne er det? Jeg kan kun finde de andre priser på Nettet

Byggematerialer er meget billigere i de virkelige liv end på nettet -
underligt nok.

Mvh Maria

Fra : jones_net

Dato : 18-01-06 20:46

> Byggematerialer er meget billigere i de virkelige liv end på nettet -
> underligt nok.

Uha, det virkelige liv - jeg har læst på Nettet at det er farligt derude, så
jeg holder mig helst i cyberspace...

De så helt forfærdede ud, da jeg nævnte priserne på træet i den lokale, men
jeg skal da derned og snakke igen inden længe... Måske de kan chokere mig
med stålet Jeg prøver!

/J

Fra : Ole Jensen

Dato : 17-01-06 20:59

> [...]

> 8 kroner per meter, og så er det endda T1 sorteret. Og det betyder da lidt,
> når jeg nu skal bruge næsten 900 meter...

900 meter - det var da noget af en slat.

Måske kan du forhandle en god rabat hjem, eller måske kan du få dem
billigere i Tyskland eller Sverige. (De er ofte billigere med
byggematerialer).

Fra : jones_net

Dato : 18-01-06 10:03

> 900 meter - det var da noget af en slat.

Ja, det er meget, men i alt til overetagen på 100 kvm skal jeg bruge ca. 2,8
km træ. Det er så gulv, extra bjælker til gulv, forskalling til skrå vægge
og skillevægge til 5 rum. Var også lidt overrasket over resultatet, så jeg
regnede lige efter en axtra gang...

> Måske kan du forhandle en god rabat hjem, eller måske kan du få dem
> billigere i Tyskland eller Sverige. (De er ofte billigere med
> byggematerialer).

Hvis man kan få dem til at levere i Østjylland, så er det da klart en,
mulighed!
Kender du eller andre nogle steder?

/J

Fra : Ole Jensen

Dato : 18-01-06 11:02

> Hvis man kan få dem til at levere i Østjylland, så er det da klart en,
> mulighed!
> Kender du eller andre nogle steder?
>
> /J

Jeg kender ikke personligt nogle steder, men det har før været oppe her
i gruppen. Men det er nok selvhent, men hvis du skal bruge rigtigt
meget, så kan du da undersøge det nærmere, så kan det måske betale sig
at leje en lastbil til at hente det i. Det kommer jo også an på hvor
langt du har.

Der ligger en del byggemarkeder lige syd for grænsen, bl.a. Bauhaus.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-01-06 15:26

jones_net wrote:
> [...]
> 8 kroner per meter, og så er det endda T1 sorteret. Og det betyder da lidt,
> når jeg nu skal bruge næsten 900 meter...

Du behøver ikke T1, og mon ikke Stark kan give dig en bedre pris end 8
kr/m ?
Mit opslag på Byggepartner giver 5,16 kr/m + moms og det er uden at
ringe og spørge.
T1 koster 6,72 kr/m + moms.
De leverer det desuden.

--

Christian

Fra : jones_net

Dato : 18-01-06 10:13

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message

jones_net wrote:
> [...]
> når jeg nu skal bruge næsten 900 meter...

>Du behøver ikke T1, og mon ikke Stark kan give dig en bedre pris end 8

Jeg har en enkelt gang haft fingrene i skillerumslægter, som ikke var T1, og
de var så vind og skæve og fulde af knaster, så jeg fik dem byttet - selv
dem der knækkede da vi læssede dem af traileren. Derfor vil jeg helst have
noget, som virker, og så give lidt extra
Måske har jeg bare være uheldig!

>Mit opslag på Byggepartner giver 5,16 kr/m + moms og det er uden at
>ringe og spørge.
>T1 koster 6,72 kr/m + moms.
>De leverer det desuden.

Jep, jeg har skrevet en forkert pris - 8 kr/m er for 38x73. 38x57 T1 koster
5,5kr/m incl. moms Dem som ikke er T1 mærkede koster 4,9 kr/m, så
forskellen er ikke så stor...
Men der skal helt klart forhandles, og her i det mørke jylland er der Stark,
Råd og Dåd og Byggekram samt et savværk inden for 15 km

/J

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 19-01-06 17:21

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selv dem der knækkede da vi læssede dem af traileren. Derfor vil jeg helst
> have noget, som virker, og så give lidt extra

T1 lægter 38x57 er ikke lovlige til tag længere, så du kan sikkert gøre et
godt køb hvis nogle skulle have et restlager.
Men i øvrigt er 38x57 noget "skrammel" at bruge til skillerum. Køb hellere
nogle regler 45x75/95

Fra : jones_net

Dato : 24-01-06 09:28

"Hans M. Pedersen" <hmp45@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> godt køb hvis nogle skulle have et restlager.
> Men i øvrigt er 38x57 noget "skrammel" at bruge til skillerum. Køb hellere

Hvad mener du med skrammel? Er de for smalle at samle på, eller er der andet
i vejen?

/J

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 24-01-06 17:50

> Hvad mener du med skrammel? Er de for smalle at samle på, eller er der
> andet i vejen?

Jeg mener bare, at det giver en meget "levende" væg på kanten af hvad
man vil kalde godt håndværk. Der er som du nævner måske heller ikke
så meget plads at montere i.